Rennies voor paard met maagproblemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Rennies voor paard met maagproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:37

Dat zijn wel hele andere hoeveelheden.
Dan wordt het inderdaad waarschijnlijk alsnog een dure aangelegenheid

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:41

Lipstick schreef:
Omeprazol voor mensen kan wel, dit is een goedkopere oplossing dan de medicatie die gericht is voor paarden. Scheelt behoorlijk veel geld. Ik heb dit toen op recept van de dierenarts gekregen en gehaald bij de huisarts/apotheek in het dorp... ons kent ons.... dus dat was geen probleem!

Dat was dus ook de achter liggende gedachte.
Gezien je voor de menselijke variant een stuk minder betaald.[/quote]

Dat lijkt misschien.

Een mens slikt 40 mg per dag.
Een paard 370 mg/100 kg!!![/quote]

Als je dus 500 gram koopt dan kost het je 1.42 euro per dag....er vanuit gaan dat een paard 2 gram per dag nodig heeft.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:48

Mijn paard leeft al maanden op 2 rennies per dag (voor het rijden, of als ik niet ga rijden zomaar een keer) en ze doet het er **afkloppen** goed op! Ik zweer erbij en doe niet meer zonder :o

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:52

Lipstick schreef:
Omeprazol voor mensen kan wel, dit is een goedkopere oplossing dan de medicatie die gericht is voor paarden. Scheelt behoorlijk veel geld. Ik heb dit toen op recept van de dierenarts gekregen en gehaald bij de huisarts/apotheek in het dorp... ons kent ons.... dus dat was geen probleem!

Hier dus ook. Geef 10 capsules a 40 mg per dag. Paard verbeterd langzaam maar duidelijk.
Kosten; 13 euro voor 3 weken.
Voor mij geen gastrogard hoor

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:55

Ik vrees dat de humane omeprazol geen optie is, voor zover ik weet is de omeprazol voor paarden speciaal gecoat, in de pasta ook op een speciale manier bewerkt waardoor het de paardenmaag overleeft.

Paard heeft trouwens 4 mg omeprazol per kg lichaamsgewicht nodig, dus dan kom je bij een standaard paard al snel uit op 2500 mg omeprazol.

De gemiddelde humane capsule bevat 20 mg, dus dan zul je dagelijks 125 capsules moeten voeren (!!!!) voor een goede behandeling.
Je kunt ook via Abler omeprazol bestellen voor paarden, is vele malen goedkoper dan monopoliegigant GastroGard.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 13:00

GWR schreef:
Mijn paard leeft al maanden op 2 rennies per dag (voor het rijden, of als ik niet ga rijden zomaar een keer) en ze doet het er **afkloppen** goed op! Ik zweer erbij en doe niet meer zonder :o

Oh dat is interessant!
Hoezo geef jij het dan? En doe je het dan gewoon door je voer heen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:03

mellamoshan schreef:
Lipstick schreef:

Hier dus ook. Geef 10 capsules a 40 mg per dag. Paard verbeterd langzaam maar duidelijk.
Kosten; 13 euro voor 3 weken.
Voor mij geen gastrogard hoor

En heb jij dit dan gewoon in de winkel gekocht of op recept bij de apotheek? Wij hebben ook omeprazol getipt gekregen voor een merrie met maagproblemen maar 20 mg variant a 14 stuks is al 6 euro bij de kruidvat dus dan betaal je je nog scheel.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:04

Bij de Liddl verkopen ze ook maagzuurremmers. Goedkoper dan Rennie

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:05

Nee op recept van da bij humane apotheek. :)

Gastrogard heeft 370 mg omeprazol als werkzame stof. Vandaar dus ook de 400 mg omeprazol humaan per dag.

Het schijnt minder goed opgenomen te worden de humane versie dan de gastrogard, maat gezien het prijsverschil, heb ik een iets minder snel resultaat er absokuut voor over.

En uit ervaring, mijn paard staat nu. Zo'n 3 maanden op de omeprazol, heeft het wel degelijk effect.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:08

Was het maar waar dat humane omeprazol prima werkt. Een paardenmaag is nog veel zuurder dan de onze, zonder coating vergaat het meteen. Er zal heus wel een restant werken, maar niet de volle dosis. Daarom heeft de omeprazol voor paarden een speciale coating.
Ik geef mijn maagpatient de omeprazol van Abler, veel goedkoper dan gastrogard. En even wat korreltjes over het voer lijkt mij makkelijker dan tig capsules of pillen voeren...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:14

En doeltreffender.
En daar gaat het tenslotte om ;)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:24

Ik traín een paard voor klanten waarvan ik vermoed dat het dier wel eens een maagzweer zou kunnen hebben. Interessant topic dit.

Voor dat we aan dure onderzoeken beginnen wil ik wel eens voorstellen om luzerne + magnesium + pulp proberen.
In welke verhoudingen moet dit gegeven worden en na hoeveel tijd zou je dan iets verschil moeten merken ?

Het paard krijgt trouwens al pulp bij sinds kort.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:28

Celine_Famke schreef:
GWR schreef:

Oh dat is interessant!
Hoezo geef jij het dan? En doe je het dan gewoon door je voer heen?

Omdat mijn paard ook regelmatig koliek had etc, voornamelijk na stress (trailer, wedstrijd, spannend op buitenrit) en of hard werken. Heb een tijdje omeprazole gegeven, heb het idee dat het wel verbeterde maar was niet echt dé uitkomst. En tot nu toe heeft ze het al lange tijd niet zo goed gedaan als dat ze nu op de rennies doet.
Ik geef de pepermunt versie (en wissel dan ook met de Lidl/Kruidvat en echte versie, net wat uitkomt), dus dat is echt een traktatie voor haar haha. (en já, uiteraard wordt er ook rekening gehouden met voer tijden etc etc etc en sinds een tijdje wedstrijden maar afgeschaft maar kan wel weer een rondje naar buiten of een rondje springen zonder meteen koliek zorgen te hebben).

Ieder zn eigen ding, en is het een wondermiddel? Geen idee, maar voor mij wel!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:36

geerke schreef:
werkzame stof van rennies is calciumcarbonaat en magnesium carbonaat.

Yep
Pandora2 schreef:
Rennies zou ook tegen gasvorming werken :)

Nope
geerke schreef:
dat komt door het calcium in de lucerne.Zo simpel is het ;)

Nope

Middelbare school scheikunde:

CaC02 (calciumcarbonaat oftwel gewoon krijt) + HCl (maagzuur) is in opgeloste toestand Ca2+, CO2-, H+ en Cl-
2x H+ en CO2- reageert met elkaar tot H2C03, dat valt uit elkaar in H20 en CO2 (water en koolzuur). Het water blijft in de maag samen met Ca+ en 2x CL-, het gasvormige CO2 boer je op :9

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:37

Even voor de goede orde: Rennies, calciumcarbonaat, magnesium en/of pepermuntjes zijn GEEN maagzuur-remmers. Het enige wat een Rennie tabletje doet is het min of meer neutraliseren van overvloedig maagzuur en werkt dus maar even ( maximaal een uurtje of 2).

Als je echt een maagzuurremmer nodig hebt ( zoals bv bij een maagzweer) om te bewerkstelligen dat er minder maagzuur aangemaakt wordt, dan heb je Omeprazole ( of een variant van die stof) nodig.
Gastroguard ( = Omeprazole) is erg duur. De meeste DA's hebben tegenwoordig Ekyguard van Audevard Labs. Dat kost circa 98,41 voor 2,5 kilo.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:38

Het probleem met Rennies is (zoals met alle calciumcarbonaat), dat het het zuur in de maag neutraliseert. Dat kan wel even fijn zijn voor de maagwand, maar daardoor wordt niet al het eten goed verteerd. Daar is het zuur immers voor nodig. Daardoor komt er slecht voorverteerd voer in met name de dikke darm terecht, waardoor er daar weer problemen ontstaan, wat ook weer tot koliek kan leiden, en waardoor een paard sowieso sterk af kan vallen omdat het zijn voer gewoon niet goed verteert.

Omeprazol is het beste inderdaad. Ik heb het een tijdje gehad van Abler. Dat zijn korreltjes met enteric coating. Kun je gewoon bestellen via de site. Het wordt dan vanuit Europa verstuurd, dus geen gedoe met douane enzo.
Je kunt geen Omeprazol-pillen voor mensen geven want die zijn ook enteric coated en die mag je dus niet fijnmalen en het paard mag ze ook niet kapotbijten. Bovendien zijn die ook ontzettend duur, als je de juiste hoeveelheid voor een paard wilt geven.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:41

Ik heb het destijds op advies geprobeerd (en ben er dus bij gebleven), en mij werd verteld dat een paard veel minder soorten stoffen ed in de maag krijgt, en dus neemt het een rennie makkelijker op dan een mens.. Vandaar dat de verhouding niet heel veel hoeft te zijn. En inderdaad het neutraliseert, maar dat is toch al een deel vh probleem dan?
Ze zit nu ook al weer een tijd mooi in dr vacht en ze blijft goed in vorm/gewicht.

Overigens, ik heb toen bij wijze van "test" ook het advies gekregen eens een week te stoppen en kijken wat er zou gebeuren, en na 3 dagen stond mevrouw met koliek op stal.. Dus ik ben fijn weer verder gegaan..

(heb ook Adler gehad een tijdje)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:43

Uit interesse, wat is het verschil tussen neutraliseren van een deel van het maagzuur en verminderen van de productie op de verteerbaarheid van het voer?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:47

Ja, dat zat ik eerlijk gezegd ook te denken toen ik mijn post had geplaatst. Er is wel verschil, maar dat weet ik even niet meer. Ik ga het opzoeken.
Ik dacht dat het ermee te maken heeft dat maagzuurremmers meer gedoseerd werken, dus alleen overtollige productie remmen.

Maar ik ga het opzoeken dus. Kan even duren. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:53

maar als je het maagzuur minder zuur maakt door middel van een goed dieet(vezels en vetten) dan heb je toch veel minder kans op maagzweren?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:56

Omeprazol remt 24 uur lang de productie van het maagzuur. Er zit dus wel degelijk nog steeds maagzuur in de maag, alleen is het ietsje minder. Rennies werken heel tijdelijk en alleen op het aanwezige maagzuur, het doet niks met de productie. Ik weet niet zeker of het volgende klopt, maar logisch nadenken brengt me tot de volgende verklaring: de rennie werkt met pieken, dus je lost een (groot) deel van het maagzuur op. Het eten wat dan in de maag zit, heeft dan dus te weinig maagzuur om goed te verteren. Het gaat dus minder goed verteerd de darmen in.
Omeprazol remt de hele dag en verlaagt alleen de hoeveelheid, dus ik kan me zo voorstellen dat dit de vertering minder aantast dan zo'n piek van rennies.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:57

Om het even in Jip en Janneke taal uit te leggen: een maagzuurremmer werkt op de cel waar het zuur gevormd wordt en zorgt ervoor dat er minder maagzuur aangemaakt wordt. Een rennie o.i.d. doet dat helemaal niet, die neutraliseert alleen het zuur.
Wil je een maagzweer effectief behandelen dan zul je ervoor moeten zorgen dat er minder zuur aangemaakt wordt.

De effecten van beiden ( neutralisator of remmer) zijn niet zodanig dat de vertering van het voedsel daardoor erg geremd wordt - dat zijn fabeltjes - klopt niet. Bij paarden zitten maagzweren altijd in de bovenste helft van de maag aangezien die geen beschermingslaagje heeft zoals de onderste helft van de maag (waar dus ook het grootste deel van het voedsel zit voordat het naar de darm doorstroomt).

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:59

geerke schreef:
maar als je het maagzuur minder zuur maakt door middel van een goed dieet(vezels en vetten) dan heb je toch veel minder kans op maagzweren?

Dan maak je niet het maagzuur minder zuur. Je zorgt alleen dat het maagzuur genoeg 'de doen' heeft met het voedsel. Daardoor blijft er minder ongebruikt zuur in de maag achter, waardoor de maagwand daar dus ook minder onder te lijden heeft en er inderdaad minder kans is op zweren.

Maar dat is dus iets anders dan het zuur bij voorbaat al neutraliseren, voordat het zich met het voedsel heeft beziggehouden, wat calciumcarbonaat doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:03

Maar dat zou dan toch wellicht ook betekenen dat het hele coating verhaal ivm hogere zuurgraad bij paarden en het dus bij binnenkomst maag al niet meer werkt, wellicht weer de zoveelste verkooptruc is om ons toch maar vooral het geld uit de zakken te kloppen?

Als de zweren toch altijd boven in zitten, kan ik dus wel voorstellen dat de mensen omeprazole werkt?
(ik was trouwens al overtuigd, want ik gebruik niet anders dan de mensen variant bij paard, omdat het bij haar echt werkt)

Of zeg ik nu iets heel blonds?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:06

Nah, 't is maar een beetje blond hoor.. :)