Kan een paard duizelig worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:43

Kan je een filmpje maken met stap rechtuit en stilstand ? Waar hij helemaal in beeld is... ?

Bij zijn eerste overgang (aanzet) tot draf is het net alsof hij het commando begrijpt... Maar niet tot lopen komt. En hij is slap en onstabiel in zijn achterhand, terwijl hij daar niet de bouw voor heeft. Een scheef bekken kan stapgrootte verschil geven... Maar blijft gecoördineerd en tactisch.

Het oog zelf zou ik me minder druk om maken... Je ziet bij blinden wel vaker dat deze ongecontroleerd draaien. Mijn vraag zou zijn.. Hoe is hij blind geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:57

troi schreef:
Duizelig na spin: http://youtu.be/3K3Zp2RImJ0

Ik denk door hetzelfde als waarom mensen duizelig worden eigenlijk.

Dat komt inderdaad wel overeen met de eerste keer :j
Maarja, zijn rondjes zijn niet zo klein natuurlijk, zou dat bij hem dan door dat blind zijn hetzelfde effect hebben als bij een gewoon paard die kleinere rondjes maakt?

@ An_J : ik ga even zien wat ik voor je kan doen :j Maar moet dan even hulp inschakelen dus kan even een paar dagen duren ;) Helpt misschien wel dat er in maart een dierenarts/chiropractor bij geweest is en die heeft hem volledig bekeken & bevoeld en gecontroleerd. Dus ook rechtuit stappen & draven, evenals cirkel op zachte & harde (en daarnaast dus alles gevoeld, had een kleine blokkade in de rug maar dat zou weggewerkt moeten zijn en dus dat scheve bekken, maar dat zag zij toen, tot haar verbazing, op dat moment niet terug in de beweging). Dus ik weet niet precies wat je naartoe wil met dat filmpje? Maar kan het natuurlijk wel voor je maken :)

Nu heb ik zelf al wel langer het idee dat hij draven niet (meer) zo leuk vindt, dus die aarzeling die je ziet kan ook wel kloppen. Daarom ook dat het zolang geleden was dat ik het nog gevraagd had, maar ik dacht "we proberen het nog eens". Misschien gewoon maar niet meer doen ;) Jij ziet dat slappe ook in stap als ik het goed begrijp?

Hoe hij blind is geworden had ik net gezegd, door maanblindheid ;)

An_J

Re: Kan een paard duizelig worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:45

Waar ik naar toe wil, is of hij op een rechte lijn ook zo loopt. Of dat de rondjes hem inderdaad parten spelen.

als het scheve bekken toen niet in zijn beweging terugkwam ... En de lichamelijke situatie niet veranderd is, maakt dat zijn beweging nog vreemder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 21:51

Ok, wilde ik zelf inderdaad ook testen maar pas aan gedacht toen ik op de poetsplaats was met hem. Wil je dat filmpje ook gewoon in de piste? Of liever op het harde? Of beide?

Zo gewoon wandelen levert geen problemen op trouwens, ben vandaag een stukje de velden in gegaan en hij loopt heel tredzeker over verschillende ondergronden. Ook gewoon mooi in 1 lijn, niet zwalpend ofzo. De beweging op zich zie ik natuurlijk niet zo (of beter: heb er niet op gelet) maar hij verliest zijn evenwicht niet of gaat niet van zijn lijn af of dergelijke..

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:13

Ik zou gewoon dezelfde ondergrond nemen... Anders heb je appels en peren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:22

Ok, doe ik zo snel mogelijk even :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:41

Nog even kleine update: heb van beide DA's reactie gehad op het filmpje en ze zeggen allebei hetzelfde. Het is dus puur door het blind zijn en het rondjes draaien op "hoge" snelheid. Dus geen cirkels meer laten draven (of draven in het algemeen) en dan is er verder niks aan de hand. De oogbewegingen is ook gewoon een gevolg van het niet meer kunnen fixeren.

Dus hij wordt wel degelijk duizelig door het ronddraaien en het kan ook wel eens evenwichtsproblemen veroorzaken. Maar gewoon datgene niet meer doen en er is geen probleem :) Heb ook nog een lijstje van dingen waar op te letten voor als het echt mis is in dat hoofdje, maar dat heeft hij allemaal (nog) niet dus hopelijk blijft dat zo :)