Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
LBLGypsyCobs schreef:genja: ook hoefsmid kun je gewoon zonder diploma worden, is een vrij beroep.
En die diploma's zijn helaas geen garantie dat een smid goed is.
Dan liever iemand die met wat dagcursussen en zelfopleiding (dus speuren op internet, boeken uitpluizen, op stap met andere bekappers) geleerd heeft hoe te bekappen.
En ook kan uitleggen wat hij of zij doet, ik ken gediplomeerde smeden die zich verschuilen achter dat het allemaal niet zo makkelijk uit te leggen is en dat je daar toch minstens 30 jaar smid voor moet zijn om het te begrijpen.
Ik ben bij paard natuurlijk geweest, maar heb ook enorm veel geleerd van Heleen Davies van paardenhoeven.info.
Daarbij het geluk gehad dat ik met ervaren bekappers mee kan kijken en onder hun begeleiding heb bekapt.
Dat leverde meer kennis op dat een dagje met een gediplomeerde smid mee, toen kwam ik met meer vragen dan antwoorden thuis.
Dat kan ik nooit begrijpen hoe mensen dat geen probleem vinden.
Solleke_Noah schreef:TS, ik las dat je paard erg gevoelig is op de huid, mijn paard ook. Met de easyboot epics (hoefschoenen) heeft hij tot nu toe geen probleem gehad qua schuren (afkloppen). Herken je zorgen daar in, dus dacht ik deel de tip. Moest je toch hoefschoenen willen overwegen.
Straks nieuwe poging als ik hem van de wei af ga halen.Thioro schreef:Mijn merrie heeft ook een keer dikke benen gehad toen ze achter zonder ijzers stond. Was al een tijdje aan het twijfelen over wel of niet vierkant op ijzers omdat ze toch gevoeliger werd. De dag na de dikke benen wilde ze niet meer opstaan van de pijn. Er zijn toen per direct ijzers onder gegaan en ze liep gelijk als een zonnetje.

aeolusnr1 schreef:Het is zeker waar dat een paard na bekapping niet slechter mag lopen dan voor het bekappen, als dat wel zo is dan is er eigenlijk net iets teveel afgehaald. (laat ons daar duidelijk in wezen)
Maar soms kan je niet anders om alles recht en in juiste verhoudingen te behouden.
Ook is het belangrijk te beoordelen wat je juist met je paard wil doen, ga je soms eens een half uurtje tot maximaal 2uurtjes op stap op zachte ondergrond, of ga je dagtochten maken van 5 à 6uren rijden op heel verschillende ondergronden ook kiezel en rotsachtige en grove ondergrond ???????
Een ijzer is niet heiligmakend, het is soms wel een zeer goede oplossing die maakt dat je paard probleemloos over elk terrein kan wandelen - draven - galoperen.
Als het eerder sporadisch is dat je eventuele bescherming nodig hebt dan is idd een hoefschoen ook een mogelijke oplossing.
Het hangt dus heel erg af van wat je wil doen met je paard en hoe gevoelig de hoeven zijn, het is dan afwegen wat je ermee doet, dat kan voor ieder paard weer een heel andere oplossing opleveren.
Ik ben zelf ook hoefsmid, mijn eigen paard loopt bijna gans het jaar zonder ijzers en dit lukt vrij goed zelfs bij de iets langere tochten van ongeveer een 50km, maar mijn vrouw haar paardje een Franse draver is dit niet mogelijk, ik heb hem nu op 4 ijzers staan en zo loopt hij heel de zomer in de winter periode rijden wij ook maar iets minder en dan staat hij enkel vooraan op ijzers.
Het is echt uitzoeken wat het best past bij jouw doen en laten en bij het paard.
De discussie over wat nu beter is gewoon bekappen door een traditionele smid of natuurlijk bekappen is eerder een soort van "we geven het een andere naam en hopen er ook geld mee te verdienen" als de betreffende bekapper zijn werk goed doet zal er in alle soorten bekap methoden naar gestreefd worden een zo best mogelijke stand en kwaliteit van de hoeven te verkrijgen, eigenlijk in wezen is er niet echt zo'n groot verschil.
Als jij pijnlijke voeten krijgt als je over een kiezel weg loopt, zou je ook kunnen stellen dat met wat meer oefening en jaren training het lopen op den duur wel beter zal lukken, je kan ook kiezen voor degelijke sport/trekking schoenen, en ik durf te wedden dat de meeste mensen kiezen voor die schoenen.
Voor paarden is dat eigenlijk ook zo, indien nodig, tjaaaa ijzers, want die ondersteunen en beschermen de hoef tegen die extra gevoeligheid.

aeolusnr1 schreef:Als jij pijnlijke voeten krijgt als je over een kiezel weg loopt, zou je ook kunnen stellen dat met wat meer oefening en jaren training het lopen op den duur wel beter zal lukken, je kan ook kiezen voor degelijke sport/trekking schoenen, en ik durf te wedden dat de meeste mensen kiezen voor die schoenen.
Voor paarden is dat eigenlijk ook zo, indien nodig, tjaaaa ijzers, want die ondersteunen en beschermen de hoef tegen die extra gevoeligheid.

Paard thuis op die weide/paddock/stal ook niet. (en dan heb ik het wel over verder gezonde paardenhoefjes, geen bijzondere medische situaties)
Hoop dat ze voldoende zijn om er een beeld van te krijgen.

Focussed schreef:Drie maanden gevoelig lopen... Je zal maar drie maanden continue pijn hebben aan je voeten en er verplicht 22 uur per dag op moeten staan.Dat kan ik nooit begrijpen hoe mensen dat geen probleem vinden.
anneliesdj schreef:Platvoeten en bijna geen verzenen (ondergeschoven).
Ik vraag me af hoe het eruit zag voor het bekappen, heeft hij er veel af gehaald?
Zoals het er nu uitziet vind ik ze tekort bekapt, maar misschien kan het ook wel niet anders.
Rijd je veel over het harde?
)