Balbetrapping paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Balbetrapping paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:48

Die van mij heeft ook een grote rauwe plek op de bal van haar hoef, is wit en gevoelig dus niet echt lekker geheeld. Ben benieuwd hoe het bij jou gaat lopen dus ik volg.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:49

geerke schreef:
dit kan denk ik niet gehecht worden,wat er niet meer zit kun je ook niet hechten namelijk :+
Haren heb je weggeknipt,dat is prima!Ik zelf had er een druk verband om heen gedaan,en hem op stal gezet.Wel wandelen iedere paar uur natuurlijk.
Vanwege dat uitstulpende dingetje had ik er drukverband om gedaan.

Wildvlees bij zo een verse wond is trouwens onmogelijk...

dat uitstulpingkje is waarschijnlijk dood, dus zou ik niet inpakken,maar de dierenarts kan het er evt even afsnijden, het gat groeit wel dicht

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 17:50

Ik denk dat hem op stal zetten op dit moment geen goed idee is. Alle paarden staan op het land/paddock en hij brult zichzelf schor :') Als morgen de dierenarts zegt dat het wildvlees is en hij MOET op stal is er weinig keus natuurlijk, dan ga ik kijken voor een oplossing.
(we hebben ook paddockjes van stal formaat, dacht aan zoiets voor overdag)

Hij loopt nu lekker op een droog weiland 24/7 met schuilstal en loopt gelukkig ook niet kreupel.

Ik heb het vandaag schoongespoeld met de tuinslang en ingesmeerd met wondzalf op natuurlijke basis. Evengoed bedankt voor de tip Geerke! Julie stellen me wel een beetje gerust waar ik heel blij mee ben. Het is wellicht een klein wondje maar je diertje is je toch alles en je maakt je toch zorgen. (En in mijn geval wat meer, meneer is namelijk een brokkepiloot en heeft zo'n beetje altijd wat :P )
8 uur kan ik de dierenarts bellen. Ik geef uiteraard een update!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:55

het kan echt geen wildvlees zijn hoor,die uitstulping is gewoon een prolaps van iets,onderliggende hoeflederhuid ofzo...Ik zou hier persoonlijk geen dierenarts voor bellen. ;)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 18:00

Ik snap je gedachte Geerke, alleen ik wil het gewoon met zekerheid weten. Ik ben nogal een stresskip en blijf er over nadenken en me zorgen maken, daarom wil ik een bevestiging. Zodat ik het ook kan loslaten en me er niet zorgen over hoef te maken. Helaas ben ik geen dierenarts en heb eigenlijk ook geen ervaring met dit soort dingen.

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:02

geerke schreef:
Wildvlees bij zo een verse wond is trouwens onmogelijk...

Is geen verse wond, maar 2 maand oud.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:03

:D laat dan de da maar komen,anders kamp je met slaap tekort ;)

Mijn fries heeft dit ook een keer gehad,haar weggeknipt,los zittend stuk huid weggeknipt en schoongehouden met betadine.Ik ben niet zo van afspuiten...Is gewoon dichtgegaan,zonder ontsteking.

Is deze wond twee maanden oud?Zo ziet het er niet uit...

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 18:09

Zover ik weet is deze wond ongeveer 2 maanden oud. Ik weet dat hij zich 2 maanden terug bezeerd heeft in de bak dat heb ik zelf gezien op deze plek. Doordat zijn voeten vermodderd waren en mijn gedachte dat het over was (toen het gebeurde was het echt oppervlakkig) niet zoveel aandacht aangegeven. (Stomme ik..) Echter kan hij natuurlijk opnieuw zijn voet hebben beschadigd. Hij heeft sinds een maand buren waaronder een jonge ruin waar hij volgens mij wel mee speelt (zit een hek tussen). Misschien dat het dan nog een keer is gebeurd? Hij is nogal vrolijk en druk en kan dus ook echt idioot met zijn benen doen. (Ben ik blij dat hij achter geen ijzers heeft)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:10

Inderdaad een prolaps van de hoeflederhuid wat je ziet, komt omdat de hoeflederhuid geen tegendruk meer heeft dus kan het naar buiten 'ploppen'. Vandaar dat er een drukverband om heen had gemoeten. Ik heb het toen behandeld met een formaline/betadine mengsel waardoor het indroogde en wel gebruik gemaakt van een druk verband tot er weer nieuw hoorn materiaal omheen zat.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:23

Jaime_ schreef:
Inderdaad een prolaps van de hoeflederhuid wat je ziet, komt omdat de hoeflederhuid geen tegendruk meer heeft dus kan het naar buiten 'ploppen'. Vandaar dat er een drukverband om heen had gemoeten. Ik heb het toen behandeld met een formaline/betadine mengsel waardoor het indroogde en wel gebruik gemaakt van een druk verband tot er weer nieuw hoorn materiaal omheen zat.

Juist.. en daarom had er inderdaad een drukverband omheen gemoeten.. ;)
Maar goed.. dat is niet gebeurd en denk dat het nu in de open lucht het beste zal genezen..
..al dan niet met wildvlees en/of vergroeiïng van de kroonrand..

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:29

Eerlijk gezegd vind ik dit niet op een wond van 2 maanden oud lijken maar een redelijk verse wond. Met dierenarts overleggen is nooit verkeerd.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 18:38

Casarell schreef:
Jaime_ schreef:

Juist.. en daarom had er inderdaad een drukverband omheen gemoeten.. ;)
Maar goed.. dat is niet gebeurd en denk dat het nu in de open lucht het beste zal genezen..
..al dan niet met wildvlees en/of vergroeiïng van de kroonrand..

En hoe kan ik er dan voor zorgen dat het ''terug plopt''

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:40

Niet meer.. dat kan kan alleen bij een verse wond ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 13-09-15 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 18:41

Oh dat is positief -O- poedersuiker
En nu dan? Word dat nooit meer beter?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:42

Tuurlijk wel.. maar het wordt nooit zo mooi als het was..

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 18:47

Oke, naja morgen komt de dierenarts meer kan ik niet doen op dit moment. Behalve heel hard balen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:49

Kermis schreef:
Ik heb alluminium ijzers van Equi librum? Zo heet dat geloof ik. Alleen gaan ze er over een maandje af, hij heeft ze gekregen om minder te struikelen maar het helpt geen drol. Er is een opzet in gesmeed.

Als de dierenarts toch komt, kijk dan meteen of je een kreupelheidsproef kunt laten doen, want veel struikelen kan wijzen op artrose. Een balbetrapping kan ook komen doordat het paard het voorbeen slecht of trager weg wil zetten door pijn en zich daardoor pakt.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 18:59

Joolien schreef:
Kermis schreef:
Ik heb alluminium ijzers van Equi librum? Zo heet dat geloof ik. Alleen gaan ze er over een maandje af, hij heeft ze gekregen om minder te struikelen maar het helpt geen drol. Er is een opzet in gesmeed.

Als de dierenarts toch komt, kijk dan meteen of je een kreupelheidsproef kunt laten doen, want veel struikelen kan wijzen op artrose. Een balbetrapping kan ook komen doordat het paard het voorbeen slecht of trager weg wil zetten door pijn en zich daardoor pakt.

Mijn pony heeft Artrose :(
In beide voorknieën en hij is net 5 jaar..hebben 3 maanden terug röntgenfoto's laten maken -O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 19:42

vijf jaar en artrose?jee |(

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 20:11

Ja... Helaas wel ja... Snap je nu waarom ik een stress kip ben hihi heb al best wat ellende met hem gehad. En dan dit er weer bij is gewoon echt niet leuk.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 07:10

Tussen 9 en half 10 komt de DA :)

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:20

Success bij de DA! :)

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 07:29

Oei, dit zijn smerige wonden. Waarschijnlijk is het inderdaad de hoeflederhuid die naar boven komt. Waar je voor op moet passen is dat dit niet gaat ontsteken. Dat kan naar binnen slaan en het hoefbeen aantasten. Hier moet een drukverband omheen en antibiotica. Hier moet je echt een dierenarts bijhalen!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 08:08

Ik ben nu op stal aan het wachten op de dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:16

Al iets wijzer?