Auto-immuunziekte geconstateerd bij mijn paard. Lotgenoten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Re: Auto-immuunziekte geconstateerd bij mijn paard. Lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:07

Ik zal straks even reageren. Ik heb een paard wat inmiddels al 2 jaar een auto-immuunziekte heeft.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:41

Vervolg: hierbij mijn topic van onze Fjord met pemphigus foliaceus; Picassox @ [MD] Mensen met paard met pemphigus folliateus (autoimmuunziekte)

Momenteel staat hij op 2 tot 3 pillen per dag en is redelijk stabiel, maar het blijft een moeilijke ziekte. Hij heeft heel vaak heel veel jeuk en zit niet altijd even lekker in zijn vel. Onze Fjord is overigens recreatie- en gezelschapspaard, rond de 20 jaar oud en staat al tijden niets te doen. Dat maakt het wel extra lastig in de overweging om hem medicatie te blijven geven...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 09:04

Dank je Picassox !
Ze is 8 jaar die van mij.
Echte jeuk heeft ze gelukkig (nog) niet.
Maar ze is wel heel gevoelig aan het worden op haar lichaam.
Aanraken vind ze niet echt prettig.

Hoop dat ze niet te suf word of er van af gaat zien, is voor mij altijd al een heel prestatie om ze goed de winter door te krijgen.
Die periode zorgt al voor afvallen, weinig eetlust, ...

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:38

Die van mij is altijd enorm jeukerig geweest, altijd ZEdeken op in het weideseizoen, etc. Anders lagen z'n manen er echt tot bloedens toe vanaf, idem op z'n buik tijdens verharen.Dit is het eerste jaar dat hij de HELE zomer zonder deken heeft kunnen staan! Zo blij mee!
Denk voor hem dat het met de hoeveelheid gras te maken heeft, maar ben nu een jaar bezig met zijn ziekte en daarbij veel gifstoffen aan het lozen, ander brok en natuurlijk de medicatie.
Dus of dat het is? Benieuwd!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 09:43

Ik schop mijn topic ff terug omhoog.
De behandeling begon goed maar slaat niet volledig aan...
Ze moet nu 2 weken zonder voor haar inentingen.
De DA kan ze nu dagelijks cortisone voorschrijven in lagere dosis en zien of het werkt anders is er geen optie meer.
Rijden? Geen idee of dat nog kan, aangezien ze het op alle plekken heeft wat ongemakkelijk is en schuurt.
Zit momenteel met m'n handen is het haar of het nog kan beteren...

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:05

Pfoe, pittig... Herkenbaar ook, dat met je handen in het haar zitten. Verschrikkelijk gevoel.

Hoe ziet ze er verder uit? Omdat je schreef dat het in de winter altijd al taai is om haar op gewicht te houden en goed te laten eten?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 17:47

Jaan81 schreef:
Pfoe, pittig... Herkenbaar ook, dat met je handen in het haar zitten. Verschrikkelijk gevoel.

Hoe ziet ze er verder uit? Omdat je schreef dat het in de winter altijd al taai is om haar op gewicht te houden en goed te laten eten?

Ze is nog goed op gewicht, heeft aardig vacht aangemaakt aangezien ik dit jaar niet vroeg met dekens ben begonnen omdat ik ze toch niet kan rijden.
Dacht ze zo te kunnen houden maar gisteren had ze het echt koud en staat onder een deken.

Ze is nukkig naar de pony die er bij staat, jaagt er achter en heeft niet veel eetlust qua hooi betreft,
haar korrels eet ze nog wel goed op.
Paar keer lichtjes geborsteld maar vind ze ook duidelijk niet fijn.
Halster aan doen lukt momenteel niet echt want ze heeft er ook last van aan haar oren (de basis).
Ik voel me wel wat machteloos en schuldig zo, ze komt niet van de weide af.