Paard zakt ineens door achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paard zakt ineens door achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:31

wat ik niet snap is dat TS blijkbaar niet zelf kon bedenken dat haar paard waarschijnlijk letterlijk gewoon bezwijkt en instort onder de enorme hoeveelheid werk. Dat lijkt me toch overduidelijk? :?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:33

Gaan ze er nu nog op of laten ze je paard staan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:34

Cayenne schreef:
wat ik niet snap is dat TS blijkbaar niet zelf kon bedenken dat haar paard waarschijnlijk letterlijk gewoon bezwijkt en instort onder de enorme hoeveelheid werk. Dat lijkt me toch overduidelijk? :?

ik snap soms half Bokt niet.... :+ binnen drie weken heb je een paard nog lang niet op conditie,al zou je er de hele dag op gaan zitten.Zo werkt dat niet.En van die stallen heb ik helemaal geen hoge pet op.Je zal er goede tussen hebben maar ik lees ook veel ellende.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:35

Mijn eerste reactie is inderdaad ook dat het paard veel doet, tenminste....vergeleken met die van mij. Had je een speciale reden waarom je je paard op een trainingsstal hebt staan? En wat deed jij daarvoor met je paard?

Ben je er ook bij wanneer ze gereden wordt? Hoe hard moet ze dan aan het werk? 2× zware training of 1x training en de andere x lange stapritjes buiten de bak.
En met dat vrijspringen. ....is dat 1 hindernis van 1.40 of in een lijntje en wordt het rustig aan opgebouwd?
We kunnen nl gelijk wel van alles roepen, maar wanneer we niet alle feiten kennen, is dat vaak iets negatiefs helaas :(

Zo op alleen jouw beknopte informatie zou ik ook denken aan overbelasting, maar ik neem aan dat een DA dat ook zou kunnen vertellen, dus wanneer die dat niet heeft geconstateerd en wel alle feiten kent......ik weet zeker dat een DA meer kennis in huis heeft dan ik :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:38

ik vind door de achterhand zakken en niet meer op kunnen staan eigelijk vrij ernstig....ernstig genoeg om haar eens goed door te laten lichten op een kliniek.Of het inderdaad overbelasting is ,oververmoeidheid of iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:53

geerke schreef:
ik vind door de achterhand zakken en niet meer op kunnen staan eigelijk vrij ernstig....ernstig genoeg om haar eens goed door te laten lichten op een kliniek.Of het inderdaad overbelasting is ,oververmoeidheid of iets anders.

Idd, wat het ook is, goed is het niet. Ik zou hier zeker meer onderzoek naar doen.
Maar mocht het idd zijn dat het paard op een strak regime 2 keer per dag getraind wordt, eerst de training rap aanpakken.

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 15:03

Ik weet niet waar het is misgegaan, maar dacht echt dat ze 2 keer per dag gereden wordt. Ik heb het nagevraagd en blijkt dat ze dagelijks in de molen komt en 4x in de week gereden wordt. Dus dat er van overbelasting geen sprake is. Nogmaals, ik weet niet waardoor ik een ander beeld heb...
Maar goed, het is wel gebeurd. Ze is wel door haar haar achterbenen gezakt.
Ze is 6 jaar en werd hiervoor 2 a 3 keer in de week een uur gereden. Voor de rest geen andere symptomen gehad.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:09

Ik denk toch dat het probleem is dat er teveel gevraagd wordt in korte tijd. Ze hebben de training flink opgebouwd en daarnaast kan je paard zo te horen het er niet los uitlopen. Ze moeten vrij kunnen bewegen om verzuring tegen te gaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:11

Dit LIJKT op overbelasting. Ik weet niet wat de leeftijd van het paard is, en in wat voor tijdsspanne er plotseling veel meer mee gedaan is dan voorheen (en wat de inspanning voor het paard daarvoor was).
Zou zeker in de gaten houden, TS, of men je vanuit die stal wel eerlijk vertelt wat er precies aan werk mee gedaan wordt, want kennelijk heb je daar zelf ook geen duidelijk beeld van.
Waaróm staat ze trouwens bij die trainingsstal? Hebben ze deelgebruik voor de pensionkosten? Moet ze bijgetrained worden? Staat ze voor evtl. verkoop? Het is me niet echt duidelijk.
Rij je er zelf eigenlijk nog op?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-09-15 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:12

Als het geen overbelasting is (kan zijn), dan lijkt het toch sterk op ataxie.
Nader onderzoek op een kliniek lijkt me verstandig.

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 15:18

Ze staat idd voor de verkoop daar. Ik rijd er zelf niet meer op...
En ataxie lijkt me niet aangezien ze nu weer gewoon loopt. Ze wordt nu trouwens even niet gereden en ik wacht op uitslag van bloedonderzoek.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:20

Wanneer krijg je de uitslag van het bloedonderzoek? Daar kunnen ze overbelasting van de spieren in terug vinden. Maar als ze echt vier keer in de week gereden wordt is dat niet teveel. Stapmolen omdat er geen weidegang is?
Hoop dat er iets uit het bloed te halen is wat alles verklaard. Maar los van dat zou ik toch wat dichter in contact willen staan met de trainingsstal als ik jou was. Jammer dat je eigenlijk een heel ander beeld had van wat er met je paard werd gedaan dan dat je in gedachte had. Is toch een wellicht gemiste kans van je doel?

Edit, zie nu dat je paard er voor de verkoop staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:26

Tja, ik zou t paard daar weghalen, wat als ie onverkoopbaar wordt door training wat ze daar doen? Ik zou het vooral niet te licht opnemen dit.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:27

Wat is je doel met de trainingsstal? Heb je dat voor jezelf geformuleerd en met de stal overlegd wat het beste is voor je paard? Anders loop je het risico het doel (ik vermoed een goed verkoopbaar soepel paard wat goed in conditie is) voorbij te schieten. Hopelijk is het niets ernstigs, maar met dit rare weer is een spier snel genoeg geblesseerd.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:30

Ik denk dat TS dat pas kan beslissen na de uitslag van het bloedonderzoek. Wellicht heeft het helemaal niets met de training te maken....

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 15:30

Ik vind het fijn dat jullie meedenken. Ik vind het echter te ver gaan om zo veroordelend te reageren, zowel richting trainingsstal als richting mij.

Woensdag krijg ik uitslag van het bloedonderzoek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:31

Popke schreef:
Ik denk dat TS dat pas kan beslissen na de uitslag van het bloedonderzoek. Wellicht heeft het helemaal niets met de training te maken....

Klopt, maar ik zou een paard die dit soort symptomen heeft het liefst zo dichtbij mogelijk houden.

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 15:33

Het is gisteren gebeurd en ik ben tot morgen op vakantie..

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:43

Ik denk dat ts wel vertrouwen heeft in de stal. Nu wordt er niets met paard gedaan tot de uitslag. TS, sterkte. Geen leuk bericht en al helemaal niet als je op vakantie bent en er niet naartoe kan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:49

Wat is haar leeftijd, dat kan ook een indicatie zijn voor wat er gebeurde. En wat deed jij TS in de twee jaar dat je haar in bezit hebt gehad (ik begrijp dat ze nu nog van jou is, overigens, maar daar ter voorbereiding op verkoop staat), er voor werk mee voordat ze naar deze trainings(en neem ik aan tegelijk handels-)stal is gegaan? Wellicht is de overgang qua werk haar te veel geworden in een hele korte tijd (3 weken is in principe erg kort om opeens heel ander werk te moeten uitvoeren).
Ik blijf gokken (want gokken blijft het, op basis van deze summiere informatie) op overbelasting vanwege te snel te veel er mee te willen doen. Vooral omdat je schrijft dat ze in die korte tijd veel vetjes is verloren en veel spierweefsel heeft opgebouwd. Dat laatste waag ik te betwijfelen. Zó snel gaat dat nou ook weer niet. maar is ook weer afhankelijk van de leeftijd en het voorheen er mee gedane werk (als ik lees dat ze 3 weken geleden nog vetjes had, en nu niet meer, dan zal dat werk OHZ bij jou TS niet zo veel geweest zijn, ik vermoed zelfs dat je haar de laatste tijd -dus voor de 3 weken - zelf ook al helemaal niet meer reed).
Kortom: ik denk dat men haar snel klaar wil stomen voor een leuke verkoopprijs, en dat dat haar allemaal gewoonweg te veel en te zwaar is gevallen in die drie weken. Sterkte er mee!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:51

Verstandig dat ze nu even niet meer gereden wordt, hopelijk weet je meer na uitslag van het bloedonderzoek. 4 x per week trainen vindt ik niet echt schokkend, maar indien dit zware trainingen zijn na een periode van lichte arbeid (je geeft zelf al aan dat ze in 3 weken aardig wat vetjes is kwijtgeraakt) is het wellicht toch te veel voor je merrie.

Indien er uit de bloedonderzoeken niets geks komt en je besluit om haar daar te laten, wil ik je wel graag aanraden om zeer regelmatig bij de trainingen te gaan kijken. Ik heb zelf in het verleden ook voor hoog aangeschreven handelsstallen gereden en het doel is uiteindelijk bij veel stallen (niet alle hoop ik) om een paard zo snel mogelijk voor zo veel mogelijk geld te verkopen. Als het dier hierbij overtraind wordt is daarbij onderschikt aan het doel -O-
Wel fijn dat je direct op de hoogte gesteld bent tijdens je vakantie.

edit: Ik zie dat Terpentijn ook al iets soortgelijks heeft geschreven.
Laatst bijgewerkt door Ocean_Child op 07-09-15 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:52

TS, is dit het paard met de extreem korte rug waar je eerder een topic over had geopend? Want dat zou dan een verband kunnen zijn.

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 15:54

Mijn nieuwe zadelmaker heeft gezegd dat ze helemaal geen extreem korte rug heeft. Verkeerd gemeten door de vorige zadelmaakster... maar dat laat ik hier verder even buiten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:01

Mag ik vragen waarom je niet op haar leeftijdsvraag in wil gaan, die nu enkele posters hebben gesteld?

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 16:05

Heb ik wel al vermeld. Heb het niet nog een keer genoemd, omdat berichten elkaar gekruisd lijken te hebben. Ze is dus 6.