Ten einde raad..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Re: Ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:08

Ik kan je alleen maar adviseren om naar een goede kliniek te gaan waar ze foto's van de rug kunnen maken, als ik jou was zou ik een afspraak maken bij Willem Bakker van VHCN in slootdorp.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 06:05

quintusgl schreef:
Ik zou denk ik ook de tanden na laten kijken (of kaak). Kunnen ook veel (spier)problemen uit voort vloeien.

Haar hele gebit is al nagekeken

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:09

Zijn er al onderzoeken en test geweest waar je de uitslag van hebt? Ik ben wel benieuwd hoe die nu gaat

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:18

Hiervoor ook osteopaat, tandarts etc etc langs laten komen, en alles leek goed.

Foto's maken zou ik hierbij echt aanraden. Ik heb dit zelfde probleem gehad met mijn paard. Altijd gewoon lekker getraind en we vlogen de klasses door. Van het 1 op andere moment is ze gaan staken. Lang en laag kon overigens wel. Op de foto gezet en daar kwam uit dat ze spondylose had ..

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:28

Ik denk ook aan de rug.
Jammer dat je zo lang 'aangemodderd' hebt. Als een paard ineens in verzet komt dan is hier altijd een reden voor. Vooral bij een gevoelig paard, zoals jij zegt dat ze kleinzerig is, deze reageren veel sneller op lichamelijk ongemak door in verzet te komen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:28

Heb je updates?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:32

zijn er al fotos van de rug gemaakt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:33

Er valt weinig te brainstormen denk ik .. het verstandigste heb je al gedaan: een DA laten komen. Als dat een goede paardenarts is, heb je genoeg te bespreken!

maudbruinsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:02

Artrose is inderdaad een geval waarmee ik de gebeurtenissen wel kan associeren! Ik zou graag van je horen als je updates hebt, ben zeer benieuwd en ik denk de rest ook!

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 19:23

Update

Rug is niets aan de hand. SI gewricht is gevoelig maar dat is compensatie pijn van de hals. Daar ga ik maandag een foto van laten maken om atrose uit te sluiten.

van_flipsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:42

Mijn paard kwam ook in verzet. Foto´s van nek, rug en kaak laten maken.Hierop was niks te zien. Omdat het verzet echt niet bij mijn paard paste heb ik hem verder laten onderzoeken. Bij de paardenkliniek was de mogelijkheid om een scintigrafie te laten uitvoeren. Op advies van dierenarts nek en rug laten doen. Uit dit onderzoek bleek dat mijn paard ontstekingen had van de ligamenten tussen de rugwervels. Een zeer pijnlijke geschiedenis die zijn gedrag verklaarde. Hij is nu behandeld met injecties met ontstekingsremmende en pijnstillende middelen. Hij zit nu in de revalidatiefase. De prognose is goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 07:14

van_flipsen schreef:
Mijn paard kwam ook in verzet. Foto´s van nek, rug en kaak laten maken.Hierop was niks te zien. Omdat het verzet echt niet bij mijn paard paste heb ik hem verder laten onderzoeken. Bij de paardenkliniek was de mogelijkheid om een scintigrafie te laten uitvoeren. Op advies van dierenarts nek en rug laten doen. Uit dit onderzoek bleek dat mijn paard ontstekingen had van de ligamenten tussen de rugwervels. Een zeer pijnlijke geschiedenis die zijn gedrag verklaarde. Hij is nu behandeld met injecties met ontstekingsremmende en pijnstillende middelen. Hij zit nu in de revalidatiefase. De prognose is goed.

Wat goed dat je verder bent gaan zoeken zeg!
Tegenwoordig kunnen ze veel meer, vroeger werd een staker gewoon weg gedaan.

van_flipsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:27

@ Suzanne F. Ja ik ben ook blij dat ik verder onderzoek heb laten doen. Hij is voor mij een top paard. Van mijn instructrice, waar hij in training stond had ik helaas wel het advies gekregen om hem te verkopen. En laten zijn klachten nu juist komen door verkeerde training. Wat mij betreft heeft die instructrice afgedaan.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 14:51

Gaat het trouwens om de pony in je profiel, half Appaloosa? Want dan is het misschien wel verstandig om te testen op PSSM. Dat komt nml helaas veel voor bij Appaloosa's. PSSM heeft heel veel verschillende symptomen en verzet tijdens het rijden is er 1 van.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 18:01

Update:

Vandaag foto's gemaakt van haar hals. Wervel 5 en 6 artrose. Dit verklaard waarom ze met oprichting in de staak gaat. :( De kliniek belt vanavond mijn dierenarts op voor een behandelplan en morgen hoor ik hoe of wat..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:29

Sammert schreef:
Update:

Vandaag foto's gemaakt van haar hals. Wervel 5 en 6 artrose. Dit verklaard waarom ze met oprichting in de staak gaat. :( De kliniek belt vanavond mijn dierenarts op voor een behandelplan en morgen hoor ik hoe of wat..

Wat een slecht nieuws. Ergens wel te verwachten. Wat goed van je dat je toch foto's hebt laten nemen. Problemen in hals en rug komen erg vaak voor. Ik hoop voor je dat er nog iets aan te doen is maar ik heb er slechte ervaringen mee.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:31

Fijn dat je weet wat er aan de hand is!
Ik duim voor je dat er een behandelplan komt.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 20:48

Update

Maandag word ze ingespoten. 3 weken rust dan acupunctuur en chiropractie weer rust en na 6 weken mag ik er als het goed is weer op met begeleiding. Ik moet er sowieso 1 jaar voor uit trekken in de hoop dat het goed komt want die garantie kan niemand mij geven gezien haar heftige reacties.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:13

Artrose gaat niet over, het enige wat ze kunnen is de pijn wat dragelijker maken.

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 05:40

Elco schreef:
Artrose gaat niet over, het enige wat ze kunnen is de pijn wat dragelijker maken.

Ik snap dat het nooit meer word zoals het was. Bedoel ook dragelijker ;)

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:57

Ik haak even in,

ik kamp met dezelfde problemen, die elke keer tijdelijk opgelost lijken...

Nigel is een moeilijk paard, snel afgeleid en heel streng voor mij. Hij is in Juni 7 geworden en vanaf april dit jaar geeft hij aan dat hij pijn heeft.

De problemen:
Longeren: drukt hals en rug weg, en wil met achterbenen niet ondertreden.
wil niet lang en laag lopen, is stram, lijkt boos te worden als ik hem vraag te zakken.

Rijden:
Slaan naar rechterbeen, stappen geen probleem, wel wat slepend met achterbenen, maar staat sinds 4 maanden niet mer in training ivm klachten
draven gaat niet, hij draaft aan als ik het vraag maar na r a 4 passen stapt hij weer en laat zijn achterbenen "lang staan"

Wat hebben we al gedaan?
zadels laten aanpassen
ander bit
natuurgeneeskundige laten uitmeten
behandeld voor Lyme
Tandarts : geen problemen
osteopaat: behandeld
hoefsmid: prima (wel ook hier last met balans, tijdens het kappen van achterhoeven)
dierenarts Visdonk: foto's van rug en hals gemaakt, geen bemerkingen, kissing-spines uitgesloten, ataxie uitgesloten, SI gewricht uitgesloten.
buigproef : geen problemen
op harde en zachte volte benen goed in alle gangen, maar drukt dan ook hals en rug weg
bekken gevoeld dmv rectaal onderzoek, voelde glad en goed
advies van DA: glucosamine geven en na 2 weken met pijnstillers gaan kijken wat ie doet.

Gedaan, en afgelopen zaterdag er weer eens op gezeten (nou ja, mijn bijrijdster want ik wilde filmen wat ie doet)
en vertoont met pijnstillers precies hetzelfde gedrag.

ik ben radelooooossss... hij staat nu in de wei, en lijkt nergens last van te hebben...

Heb nu voor aankomende maandag een onderzoek gepland in Moerbeke. Bij Dr. Filip Vandenberghe, heel hoog aangeschreven, dus hoop dat hij wat kan betekenen...

heb voor mijn gevoel nog 2 opties:
scintigrafie (inspuiten met radioactieve vloeistof die aan probleem gebieden plakt) + daarop komende kosten voor behandelingen al gauw € 2000,- (en hij is het allemaal waard hoor, dat is het probleem niet, maar hoe ver moet/kun je gaan he? :\ )

of

opgeven....

Maandag de 14e voelt als een D-Day aan...

(edit: nog meer dingen die we gedaan hebben)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:29

Sammert schreef:
Elco schreef:

Ik snap dat het nooit meer word zoals het was. Bedoel ook dragelijker ;)

Wat een slecht nieuws. Hebben ze ook iets gezegd over een mogelijke oorzaak. Als het bijv. trauma is, is het niet altijd zo dat de artrose progressief is. Als ze het kunnen behandelen dan is de prognose misschien nog niet zo heel slecht. Kijk ook nog even naar voedingssuplementen zoals primeval gelatinaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:32

Jeetje NNNigel wat een puzzel zeg. Lyme is op zich nog niet zo heel raar; ben je ook teruggeweest om te kijken of er nog sprake is van actieve Lyme?

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 19:15

NNNigel schreef:
Ik haak even in,

Nigel is een moeilijk paard, snel afgeleid en heel streng voor mij. Hij is in Juni 7 geworden en vanaf april dit jaar geeft hij aan dat hij pijn heeft.

De problemen:
wil niet lang en laag lopen, is stram, lijkt boos te worden als ik hem vraag te zakken.

Rijden:
Slaan naar rechterbeen, stappen geen probleem, wel wat slepend met achterbenen, maar staat sinds 4 maanden niet mer in training ivm klachten
draven gaat niet, hij draaft aan als ik het vraag maar na r a 4 passen stapt hij weer en laat zijn achterbenen "lang staan"

Wat hebben we al gedaan?
zadels laten aanpassen
ander bit
behandeld voor Lyme
hoefsmid: prima (wel ook hier last met balans, tijdens het kappen van achterhoeven)
dierenarts Visdonk: foto's van rug en hals gemaakt, geen bemerkingen, kissing-spines uitgesloten, ataxie uitgesloten, SI gewricht uitgesloten.
op harde en zachte volte benen goed in alle gangen, maar drukt dan ook hals en rug weg
advies van DA: glucosamine geven en na 2 weken met pijnstillers gaan kijken wat ie doet.

Gedaan, en afgelopen zaterdag er weer eens op gezeten (nou ja, mijn bijrijdster want ik wilde filmen wat ie doet)

ik ben radelooooossss... hij staat nu in de wei, en lijkt nergens last van te hebben...

Heb nu voor aankomende maandag een onderzoek gepland in Moerbeke. Bij Dr. Filip Vandenberghe, heel hoog aangeschreven, dus hoop dat hij wat kan betekenen...

scintigrafie (inspuiten met radioactieve vloeistof die aan probleem gebieden plakt) + daarop komende kosten voor behandelingen al gauw € 2000,- (en hij is het allemaal waard hoor, dat is het probleem niet, maar hoe ver moet/kun je gaan he? :\ )

of

opgeven....

Wat verschrikkelijk naar zeg!
,
Ik ben nu bij een dierenarts die meer doet dan de normale regeltjes. Acupunctuur , chiropractie , chineze kruiden en dergelijke. Wellicht kun je haar bellen en je verhaal uitleggen en kijken wat zij zegt? Ik had ook een hele poppenkast erbij gehaald.. uiteindelijk haar gebeld en het verhaal uitgelegd en gezegd '' Hier heb je mijn paard en ik hoor het wel.. ''

En inderdaad hoe ver kun/moet je gaan? Je moet realistisch blijven naar jezelf en naar je paard. Maar je wil ook duidelijkheid.

@babootje ; We zijn nu 3 maanden bezig en heb er vorige week voor het eerst opgezeten na 9 weken longeren. Na de inspuiting kwam de dierenarts 3 weken later langs en was er weinig verbetering ze is toen behandeld met acupunctuur en dat doet zijn werk! 3 weken later kwam de dierenarts weer langs en ze was stom verbaasd! Toen kreeg ze weer een behandeling en afgelopen woensdag hebben we groenlicht gekregen en mogen we 3x pw rijden en de rest longeren. Wel alleen maar met haar hoofd op kniehoogte maar dat maakt niet uit. We zijn er nog lang niet en zolang er geen tegenvallers gaan komen kan ik in de toekomst weer wedstrijden rijden. Daarnaast krijgt ze ook een voedingssupplement tegen artrose. Eentje op advies van de dierenarts omdat we daar baat bij hebben met revalideren. We zijn er nog lang niet , maar ieder positief puntje doen we 10x en dat geeft een goeie boost om door te knallen! *\o/*

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:20

NNNigel schreef:
Ik haak even in,

De problemen:

Rijden:

Wat hebben we al gedaan?
zadels laten aanpassen
ander bit
behandeld voor Lyme

of

opgeven....

Heb je al eens aan een goede rechtricht instructeur gedacht?