Pony blijft vermageren. Wat nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

Re: Pony blijft vermageren. Wat nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 07:14

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken, erg fijn!

- Ja, we hebben de prascent goed opgebouwd, van iets minder naar een kwart, naar een kwart, naar iets meer dan een kwart, naar een halve. In het begin ging het redelijk, later begon de ellende.
- bietenpulp eet ze inderdaad niet. Die combinatie ga ik proberen! Bedankt!
- het huidige voer is idd een bom van zetmeel/suiker. Echter was het eigenlijk de bedoeling dat ze hiervan zou aankomen, waarna we dan een speciaal voerschema zouden kunnen maken die wat meer rekening houdt met de ziekte van cushing. Heel erg lastig..
- ik heb liever een tandarts die elektrische werkt, uit ervaring.

Hoop dat ik zo 'n beetje overal op gereageerd heb .
Vandaag zou de uitslag van de onderzoeken binnen moeten komen. Spannend..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 07:35

Als ze ook suikerziekte ( IR ) onder de leden moest hebben, heeft zo'n suiker-en zetmeelrijk voer net het omgekeerde effect. Misschien is het een optie om Cushcare Condition van Dodson&Horrell te proberen ? Speciaal voer voor te magere cushies :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:26

Hoeveel weegt je pony (of eigenlijk, hoeveel hoort je pony ongeveer te wegen)? En hoeveel voer je exact van de verschillende voersoorten? Het handigste is om even je keukenweegschaal mee naar stal te nemen en het te wegen en de olie af te meten in een kleine maatbeker of van wasmiddel (ik vind het dopje van Robijn klein & krachtig erg fijn).

Wat voor bietenpulp heb je geprobeerd? Kwikbeet of Speedibeet? Want je kan dan ook nog gewone bietenpulp proberen. Die zit gemiddeld gesproken tussen de 10-15% suiker (en vrijwel geen zetmeel) waardoor je nog altijd ruim onder de waardes van zowel cavalor slobbermash als Pavo 18+ als maisvlokken blijft.

Wat voor maisvlokken zijn het? Het is voor een goede vertering belangrijk dat het ontsloten mais is. Bijvoorbeeld van Marstall (marstall Naturgold Maïsvlokken).

Qua luzerne is een melasseloze luzerne het beste, bijvoorbeeld Hartog Compact Luzerne (officieel pluimveevoer, maar het is 100% luzerne) of Subli luzerne. Maar Harog Luzernemix bevat 7% suiker en 3% zetmeel dus nog steeds weinig. Hooi bevat ook 10% Z+S, dus ook sommige gemelasseerde soorten kunnen (daar is makkelijker aan te komen en wordt vaak beter gegeten).

Het blijft lastig, dit soort paarden. Maar een verkeerde voeding kan bij dit soort paarden ontzettend contra-productief werken. Ik zou dus juist een passend rantsoen maken en daar vanuit op te bouwen naar voldoende (dat is waarschijnlijk veel) van geven in plaats van eerst de hoeveelheid en vanuit daar het passend te maken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:38

Als het in het begin goed ging en later pas ellende kwam, klinkt het alsof je pony gewoon op een te hoge dosis stond! Ik zou ook proberen met 0,25 mg.

Het blijven vermageren ondanks flink voeren is namelijk wel een typisch Cushing probleem en zou je in principe dus goed moeten kunnen opvangen d.m.v. de medicatie.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 12:40

Focussed schreef:
Als het in het begin goed ging en later pas ellende kwam, klinkt het alsof je pony gewoon op een te hoge dosis stond! Ik zou ook proberen met 0,25 mg.

Het blijven vermageren ondanks flink voeren is namelijk wel een typisch Cushing probleem en zou je in principe dus goed moeten kunnen opvangen d.m.v. de medicatie.

We zijn definitief gestopt met de medicatie.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:40

Dan kun je gaan voeren wat je wilt, maar als je de oorzaak niet aanpakt en enkel symptoombestrijding doet, ga je het probleem niet oplossen :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 12:42

Focussed schreef:
Dan kun je gaan voeren wat je wilt, maar als je de oorzaak niet aanpakt en enkel symptoombestrijding doet, ga je het probleem niet oplossen :)

De medicatie heeft het probleem 1000 maal verergerd.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:46

Omdat, als ik het zo hoor, je pony op een te hoge dosis stond. Dan is het niet gek dat er bijwerkingen (zoals anorexie, niet willen eten) ontstaan.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:46

Focussed schreef:

Als je niet de juiste voeding(suiker en zetmeel arm) geeft zoals nu het geval is dan blijft een Cushing paard ook vermageren. Dus het kan zeker zonder medicatie. Dat heb ik al meerdere keren in de praktijk gezien.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 16:27

Zojuist de uitslag binnen gekregen. Mest was in orde. geen bloedwormen, alle waardes waren goed. Enkel magnesium en Kalium was iéts aan de lage kant, maar niet zorgwekkend.
PPID waarde was wel weer uitzonderlijk hoog, daar baal ik wel even van..

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:22

Laag in magnesium komt vaak voor bij paarden met insuline resistentie of PPID! Als je het magnesium gehalte weer op pijl krijgt gaat je pony denk ik al een stuk vooruit. Magnesium is een mineraal dat de bloedsuikerspiegel reguleert. magnesium vervult een essentiële rol voor de verwerking van insuline en om de bloedsuikerspiegel in balans te houden!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 17:24

D_Desteny schreef:
Laag in magnesium komt vaak voor bij paarden met insuline resistentie of PPID! Als je het magnesium gehalte weer op pijl krijgt gaat je pony denk ik al een stuk vooruit. Magnesium is een mineraal dat de bloedsuikerspiegel reguleert. magnesium vervult een essentiële rol voor de verwerking van insuline en om de bloedsuikerspiegel in balans te houden!

Oké! En is hier een bepaald supplement voor?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:31

Magnesium bepaling in bloed is volkomen onbetrouwbaar. Zou daar niet teveel waarde aan hechten, alhoewel suppleren ongeacht waarde geen probleem is .
Dat ACTH torenhoog is verbaasd me niets met deze klachten. Nogmaals, je kan erin stoppen wat je wilt maar zolang het metabolisme verstoord is, is het vechten tegen de bierkaai.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:37

xSanneE_98 schreef:
D_Desteny schreef:

Oké! En is hier een bepaald supplement voor?

Zeker ik geef die van mij Magnesium van de paardendrogist.
En merk echt verschil bij mijn paard!
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... aat/102433

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:26

Het cushing paard bij ons op stal krijgt ook extra Magnesium toegevoegd. Geloof ook die van de paardendrogist.
Zij geeft deze poeder door een klein beetje natte zemelen en als hij niet/slecht wil eten doet ze het in een spuit (zoals wormenkuur) en geeft ze de benodigde middelen rechtstreeks in zijn mond.