wat vind bokt van een luchtzuig band?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:03

Ik heb ooit een luchtzuiger gekocht en die had een band om toen hij kwam. Mijn dierenarts vond het ondingen en zei me de band eraf te laten en alleen nog maar hooi te voeren en zomers op gras. Nu was ik recreatief bezig dus kon dat zonder problemen. Hij is wel blijven luchtzuigen, het was inmiddels een gewoonte geworden, maar wel veeeeeeeeeeeeel minder. Maar hij mocht dus geen appels/wortels/biks/musli of andere snoepjes. Hij is nu 23 jaar en staat in het rusthuis waar ze hem ook alleen hooi en gras geven en ziet er prima uit (doet daar ook nog luchtzuigen).

amen

Re: wat vind bokt van een luchtzuig band?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:10

De mijne stopte na jaar met 24/7 luchtzuigen, geen voerbak in box, onbeperkt goede voordroogkuil, gewoon bix/muesli, geen appels, want daarna begon ze gelijk te zuigen. En ze moeten lekker in hun vel zitten! Weinig ruwvoer is weinig kauwbewegingen wat negatief werkt op darmen, en op maagzweer, als de maag altijd vol is, dan werkt de zweer niet op de maagwand! En kan de zweer weg gaan!

Succes er mee!

En er is wel medicatie voor maagzweren, want das vaak 80% van de oorzaak van luchtzuigen.

De mijne kreeg weer mooi recht gebit, en veel mensen geloofden niet dat ze luchtzuiger was geweest.

Heb dr iig bijna 12 jaar van genoten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:14

Drama dingen zijn het, degenen die hem omhadden die ik ken van vroeger, hadden ook vaak serieuze wonden bij de hals vanwege het afknijpen, en let's face it, ook met band gingen die ermee door :=

Ikzelf heb een flinke luchtzuiger gehad. Gelukkig ( :+ ) voor mij kon ze dit zonder attributen, en zoog ze dus letterlijk gewoon in de lucht. Dit heeft haar tanden wel min of meer gered, want god... 20 keer per minuut haalde ze soms wel :=
Ze schudde dan in een bepaalde manier met haar hoofd, soort knikje, knarste dan enkele malen met haar tanden, en dan kwam de bekende blurp ;)

Ik heb nooit een band gebruikt, vond het er dieronvriendelijk uitzien. Dan maar dat irritante geluid en misschien sneller last van kwaaltjes, maar in ieder geval een gelukkig leventje.

Bij mij stond ze trouwens het hele jaar door minimaal 12 uur buiten met vriendjes, veel hooi en weinig krachtvoer. Maar ook op de weide blurpte ze flink -O-

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 14:29

dankjullie wel! ik geef hem altijd meer hooi dan de stalhouder geeft. en naar het rijden geef ik ook hooi.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:30

MarlindeRooz schreef:
Je paard 24/7 buiten zetten, goed voeren, geen kuilvoer, geen biks met suiker. weg is het probleem. :)

Luchtzuigband zorgt er voor dat een paard meer pijn heeft.

Oh, nou das makkelijk he....dream on......

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:34

Ik ken een luchtzuiger die een hékel heeft aan de luchtzuigband. Hij werd echt happerig naar mensen, zodra hij dat ding om had. Was de band af, was hij een superlief knuffelpaard. Ik vermoed nu dat hij met dat happerige wilde aangeven dat die band hem "beet".
Wat ik van zulke banden vindt: het is symptoombestrijding, terwijl de oorzaak vaak in maagpijn (door een maagzweer) ligt. En een dier dat blijkbaar zó'n hartgrondige hekel aan die band heeft, tóch zo'n band omdoen terwijl het niets aan de oorzaak doet, is paardenpesterij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:35

Mijn paard zuigt ook lucht. Op stal, op het land.. Als ik haar luzerne geef zonder muesli of wat er door heen dan zuigt ze gelukkig minder dan dat ze brok/muesli krijgt.

Vaak erger je je er meer zelf aan of stalgenoten dan dat het daadwerkelijk kwaad kan, mijn paard heb ik nu 2 jaar en heeft 1 keer koliek gehad, of nou ja volgens de DA was het geen echte koliek, maar beginnende.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:51

Aan de tanden van mijn paard te zien heeft zij ook lucht gezogen, maar ik heb het haar nog nooit zien doen. Het zou bij haar best door de stress gekomen kunnen zijn. Ze is best stress gevoelig en heeft op een manege gestaan. Ik zou haar in ieder geval geen band om hebben gedaan als ze bij mij was gaan luchtzuigen.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:57

Wat zijn oplossingen voor luchtzuigen buitenom voeren en 24 buiten ed.?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:38

Ik heb 3 jaar een die hard luchtzuiger als zeg ik het zelf. We zijn begonnen op een stalling met de standaard regeling in de zomer 24/7 land op en in de winter op stal.

Ik kon een dag niet naar stal komen met als resultaat dat mijn paard stresskoliek heeft gehad. Dierenarts is twee keer op een dag langs gekomen en kon geen verstopping vinden. Puur stress van op stal staan. Ik had geen idee dat hij dit zo snel kon krijgen. Daarna ook eens een band geprobeerd voor 2 dagen, ik moest het ding enorm strak om zijn nek doen vooraleer hij niet meer kon zuigen. Na dag 2 heb ik het afgenomen en zag ik al schuurplekken. Band gelaten voor was het was.

Verhuist van stalling en nu staat hij 24/7 buiten met een schuilhok en weidemaatje. Hij zuigt nog steeds lucht ondanks dat hij dus een ruim aanbod krijgt aan ruwvoer en daarnaast weinig muesli krijgt, indien hij dit krijgt met lucerne.

Omdat hij veel geeuwt en al altijd moeite heeft gehad om zijn gewicht te behouden ga ik eind deze maand een gastroscopie laten uitvoeren. Eventueel ook een glucosetest om te kijken of er geen andere problemen aan de hand zijn.

Indien je niet de mogelijkheid hebt om je paard te verplaatsen naar 24/7 buiten dan zou ik opteren voor een stalling waarin hij zoveel mogelijk buiten kan. Een slowfeednet is een positief iets zodat hij langer daarmee bezig kan zijn.

Ik heb vroeger ook nog zijn favoriete plekjes bekleed met rubber (binnenband van een fiets) en stalmatten. Niet altijd even eenvoudig om deze te plaatsen maar helpt om zijn tanden te beschermen indien het op metaal is.

Niet te veel muesli voeren en indien je dit voert lucerne er aan toevoegen zodat er meer kauwbewegingen zijn. Wortels/appels/enz. beperken want meestal gaan ze hiervan direct luchtzuigen. Omdat de meeste luchtzuigers toch problemen hebben met maag of darm is het best een voer te kiezen die hier wat op in speelt zodat het makkelijk te verteren is.

Ik heb reeds maagcompositum van groene os geprobeerd in samenspraak met mijn dierenarts. Mijn paard heeft dit twee maal per dag ongeveer zo'n 3 maanden gekregen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel verschil opmerkte. Dit kan ook komen omdat eventueel mijn paard andere klachten heeft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:47

Eigenlijk is het schandalig dat met de hedendaagse kennis deze dingen nog steeds verkocht en gebruikt worden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 18:51

MarlindeRooz schreef:
Je paard 24/7 buiten zetten, goed voeren, geen kuilvoer, geen biks met suiker. weg is het probleem. :)

Helaas is dit niet altijd waar.

Mijn merrie zoog al lucht voor ze bij mij kwam. Daarbij hielp niets. Maar ze had er ook geen last van. Een luchtzuigband gebruiken wilde ik echt niet. Luchtzuigen is verder niet zo bezwaarlijk, alleen wat voor slijtage tanden. Daar zou je eventueel een luchtzuigplek voor kunnen maken met rubber bijvoorbeeld. Toen ze nog deels op stal stond had ik dat. Toen ze 24/7 buiten stond niet meer.
Dus voor mij, ik laat ze luchtzuigen en geen probleem.
Wel natuurlijk proberen zoveel mogelijk hooi en afwisseling te bieden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 19:14

Dyonne: hoe bedoel je afwisseling bieden? :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:32

Afwisseling in de vorm van afleiding. Zo krijgen ze bij mij nogal eens een wilgentak bijvoorbeeld 3x per dag beetje gras, nog wat hooi in netjes. Maar eigenlijk zouden ze nog wel meer te doen mogen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:14

Wie heeft er een hooinet met hooi in de stal hangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:26

Ik doe dat amoor , maar waarom vraag je dat?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:45

Er is een centraal topic over luchtzuigen: [MD] centraal topic over luchtzuigen. Daar vind je al heel veel ervaringen terug en je mag natuurlijk altijd zelf nog je vraag stellen.

Daarom komt hier een slotje.