Welk voer voor nerveus paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Welk voer voor nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:28

Moonfish. Pavo vital is toch ook een vitamine korrel?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 18:51

Het is de bedoeling dat deze merrie kalmer wordt zodat die uiteindelijk terug bereden kan worden.
Nu is ze zo nerveus dat ik haar gewoon niet in stap krijg. het is de laatste keer zelfs zo erg geweest dat ze door de weidepoort naar de andere wei gesprongen is met mij op haar rug.
Ik ben er vanaf gevallen en zij had haar knieën geschaafd die poort was namelijk dicht en zij probeerde eroverheen te springen (1m50) wat niet lukte omdat ze aarzelde.

Een ander meisje heeft haar die dag ook gereden maar is niet meer komen opdagen. Zij kon haar wel iets of wat onder controle houden maar ipv eerst warm te stappen begon zij direct met galopperen om de meeste energie eruit te krijgen.
Zelfs nadat ik ervan af gevallen ben is dat ander meisje de merrie gaan vangen en bij het opstappen begon de merrie te steigeren, bokken en weer galopperen. Dat meisje is gewoon doorgegaan. En zelfs na 1 uur was de merrie nog niet moe.

Ik ben er die dag namelijk op gegaan nadat die andere ruiter eerst 45 min op haar gereden had en de merrie uiteindelijk rustig in stap ging op de volte. Maar bij mij ging het mis. Ik wil haar op de volte zetten en zij vliegt in volle galop op die poort af. (en ik ben zeker dat ik geen been gaf want dat ander meisje had haar nog bij de teugels vast om eerst mee te stappen)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 24-08-15 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:56

Totaal van het krachtvoer af.
Krachtvoer is voor paarden die zwaar moeten presteren.
Denk aan de paarden vroeger voor de ploeg. Of het paard in de hogere sport klasse.

Voor onze paarden die gewoon gereden worden is het onnodig.
En al helemaal als een paard toch al heet is.
Voor het onzekere kun je wat vitamine korrels geven. Maar daar is 50 gram voldoende. Dus een handje.

En de rest is fan nog rijtechnisch er aan werken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:01

bruintje123 schreef:
Moonfish. Pavo vital is toch ook een vitamine korrel?

Dat staat toch in mijn post, eerste regel zelfs. :P

Bruintje, niet generaliseren..
Ik heb er een die zonder krachtvoer staat te slapen de dag nadat hij gewerkt heeft, zuur van de spierpijn en sowieso weinig looplust heeft zonder krachtvoer.
Gooi er een kwart kilo in en hij is veel blijer en heeft nog looplust, zonder zuur te zijn.
Zonder voer kan ik er maar een keer per 3 dagen echt wat mee doen zo moe is hij, met no problemo.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:22

Ja omdat het in je eerste regel stond vond ik de rest van je bericht er niet bij aansluiten.

Dat zijn meer uitzondering paarden dan regel paarden.

En aangezien ts er tegenaan loopt dat hij fris is. Totaal vam het krachtvoer af.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:52

geerke schreef:
speciaal voer helpt niet tegen verlatingsangst.

Helemaal mee eens.

Onbeperkt ruwvoer & gras (en zover ik zie staat je paard 24/7 op de wei, dus dat is in orde) is voldoende, eventueel aangevuld met vezels (zoals bietenpulp of zemelen) en een vitaminekorrel (Primeval SuperMultiCompleet, Cavalor Support, Marstall Force zijn voorbeelden van suikervrije vitaminekorrels). Meer heeft je paard niet nodig. Krachtvoer is voor paarden die arbeid verrichten, en dat doet je paard nu niet.

Wanneer je paard al weer even aan het werk is (dus niet van te voren!), zou je een 1/4 kilo Cavalor Pianissimo per voerbeurt kunnen geven, en als er dan nog een extra rustgever nodig is, aangevuld met Cavalor Calm/SoZen.

Buiten het voer om zou ik je aanraden om een goede instructeur of handige ruiter te zoeken die ervaring heeft met het opleiden van paarden met een gecompliceerd karakter. Dit ziet er namelijk niet uit als een voerprobleem, maar als een africhtingsprobleem.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:56

onbeperkt hooi zoals hier is aangegeven :-), alle krachtvoer is dan beetje olie op het vuur. een summerfitkoek erbij geven eventueel en zoals al genoemd werd een liksteen. Hittepetitten worden van kijken naar voer al nerveuzer is ook mijn ervaring helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:12

Mijn nerveuze hete merrie krijgt voor de vorm een kwart schepje muesli zonder wanneer de andere paarden brok krijgen en voer ik na het rijden slobber bij. Hier zit weinig in qua 'drukmakers' maar houdt haar wel mooi op gewicht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 10:22

liksteen hebben ze ter beschikking maar daar maken 3 van de 4 paarden geen gebruik van. De merrie ook niet.

Toen de merrie pas bij ons kwam kregen de paarden geregeld een week lang geen eten (boer is een beetje slordig en heeft een eigen wil) maar zelfs toen was de merrie nerveus.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:20

Dan is dat haar karakter en zul jij daarmee om moeten leren gaan.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:45

MaricoGraphy schreef:
Toen de merrie pas bij ons kwam kregen de paarden geregeld een week lang geen eten (boer is een beetje slordig en heeft een eigen wil) maar zelfs toen was de merrie nerveus.

Dus dan maakt krachtvoer het toch alleen maar erger?

Zowel rijtechnisch als in de omgang aan de slag met je paard, misschien met behulp van Stressless/Calm/SoZen om de scherpe randjes eraf te halen en zo leren omgaan met het karakter van je merrie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 13:00

Aan een supplement was ik sowieso aan het denken. Want Haar nerveus gedrag is zelfs bij grondwerk best irritant.
Ze is te gefocust op de andere paarden. En dit is eigenlijk erger geworden sinds we haar bij de groep gezet hebben. Toen ze nog alleen stond in een weide apart was ze wel nerveus maar toch beter te behandelen.

Ik kan dus 3 dingen doen:
voer: verminderen naar enkel een handje vol (eventueel als voerschep een maatbekertje oid, dit kan tevens voor alle paarden verminderd worden)
Supplement: om het pittige te onderdrukken en makkelijker met haar te kunnen werken/omgaan.
Huisvesting: Terug apart zetten? Risico bestaat wel dat ze over de omheining zal proberen te springen om toch bij de fjord te kunnen zijn.
(wat gaat dat geven als de fjord sterft, die is nl hoogbejaard 35-38 jaar)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:08

Zou ook vitamine brok Metazoa of Vitalbix aanraden. Desnoods met aangevuld met een lucerne zonder melasse ofzo als je toch wat meer volume wilt. Zo doe ik dat ook en paard ziet er top uit.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 13:11

Onze ruitershop verkoopt die niet en de enige winkel vlakbij is Aveve.

Waar ik woon is wel de Tom&Co maar deze verkoopt geen paardenvoeders/paardenspullen meer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:18

Vitalbix wordt thuis geleverd, kun je via internet bestellen.
Zelfs kleinere zakjes om te proberen.
Ik heb een haflinger die je niet op krachtvoer kunt zetten of hij wordt een rillerige stuiterbal. Nu met een vitaminebrok, voldoende ruwvoer en geen krachtvoer is hij een stuk kalmer. Je voert weinig, ze krijgen alles binnen, maar geen extra energie.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:21

Mijn Fjordje wordt bijna dagelijks gereden en zelfs die krijgt maar een handje krachtvoer 's ochtends en 's avonds. Voor de rest ruwvoer.
Bij een paard wat helemaal niks doet, zou ik alleen ruwvoer geven.

Ik hoor dat magnesium wel eens goed werkt om paarden rustiger te krijgen. Dat is officieel een supplement. Ik weet niet of je dat ook in de vorm van brokjes kunt krijgen? Want als het een poeder is moet je het weer gaan mengen met krachtvoer...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 13:28

Magnesium heb ik idd ook gehoord maar dacht in poedervorm?.

Verder zijn de voeders die ik geef voerders waarbij je al gouw 300gram per lichaamsgewicht mag geven.
Dus eigenlijk kan 1 half schepje (250gr) per dag niet zoveel kwaad lijkt mij?

Daarnaast krijgt ze nu een Light mix voor paarden op rust. (verkeerde zak voer gekocht door de boer)
energiearm
structuurrijk
vermijd hongergevoel
ideaal voor paarden op rust, seniors, sobere rassen en ezels

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:29

Geloof die voer fabrikanten niet. Die willen verkopen. Hoe meer hoe liever.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 13:36

Dat kan dan ook gezegd worden van de supplementen hé :?

Wij geven de paarden al maar 1 schepje per dag (500 gram) soms 2 scheppen: 1 's morgens en 1 's avonds maar de boer "vergeet" vaak om ze 's avonds ook te geven. Voor de rest krijgen ze hooi en gras.

Maar voorbije zondag was ik alleen op de wei. En alle 4 de paarden stonden in de schuilstal in de ijzeren voertrog te likken. Die hadden duidelijk honger. Ik heb ze toen een kwart baal hooi gegeven en dat was binnen het uur op.

Ik denk dus dat het gras van de wei waarin ze staan niet meer zo voedzaam is.

Volgende maand mogen ze op een andere wei staan maar wij denken er eerder over om de merrie gewoon weer apart te zetten. Om meerdere redenen maar zeg ik niet hier (wel via PB).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:41

Als ik het goed begrijp gaat het om een merrie die gedrag vertoond waar jij niet goed mee uit de voeten kan. Persoonlijk zou ik geld investeren in goede hulp bij de omgang met dit paard. Lijkt mij logischer dan een gedragsprobleem met voer willen oplossen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 13:42

ALS het mijn eigen paard was zou ik ook al lang geïnvesteerd hebben in goede hulp. Maar het is niet mijn eigen paard en ik mag er alleen maar op rijden/mee bezig zijn.

Ik heb zondag met haar getraind gehad... Heb haar uit de wei gehaald. 2 meter van de draad af gaan staan zodat ze net geen contact kon maken met de andere paarden. Pas wanneer ze naast mij begon te grazen heb ik haar weer terug gezet.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 26-08-15 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:43

Wij hebben hele goede ervaringen met Bestmix Championline, relax cool down. Is een sportmengeling.

Bij ons is de situatie wel totaal anders want hier gaat het om een internationaal lopend eventingpaard die van enthousiasme zo fel werd dat hij bijna niet te houden was.

Van alles geprobeerd (ook de PAVO nerv control) en toen had onze fouragehandelaar (Devo) opeens deze te koop. De onderhoudsmix hadden we al van Bestmix dus deze maar eens geprobeerd en het is een wereld van verschil. Niet in het gedrag thuis maar wel op wedstrijd. Hij is een stuk rustiger en daardoor fijner te rijden met deze mix.

Bij de Aveve zullen ze het niet hebben denk ik en of het in jouw situatie iets uit gaat maken betwijfel ik ook maar het valt te proberen als hulpmiddel. Verder zal het paard toch echt meer vertrouwen moeten krijgen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:44

MaricoGraphy schreef:
ALS het mijn eigen paard was zou ik ook al lang geïnvesteerd hebben in goede hulp. Maar het is niet mijn eigen paard en ik mag er alleen maar op rijden/mee bezig zijn.

Maar het is toch jouw probleem en dan maakt het toch niet uit van wie het paard is? Als je toch geld uitgeeft zou ik dat dus niet aan voer uitgeven maar aan hulp/les.

edit: post verduidelijkt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 13:47

Ir111 schreef:
MaricoGraphy schreef:

Dan is het toch jouw probleem en maakt het toch niet uit van wie het paard is? Als je toch geld uitgeeft zou ik dat dus niet aan voer uitgeven maar aan hulp/les.

Ik ga geen geld investeren als ik het niet terugbetaald krijg door de eigenaar.

EN Jij kent die eigenaar niet. Die moet nog steeds mijn kennissen (weide eigenaars) betalen voor alle kosten die zij aan dit paard gedaan hebben. (DA, Hoefsmid, voer, ontworming. Intussen al +500 euro).
Dit is 1 van de redenen waarom ook mijn weide eigenaar de merrie terug apart wil zetten.

Ik heb zondag met haar getraind gehad... Heb haar uit de wei gehaald. 2 meter van de draad af gaan staan zodat ze net geen contact kon maken met de andere paarden. Pas wanneer ze naast mij begon te grazen heb ik haar weer terug gezet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:52

ik herken het gedrag van je paard, mijn merrie heeft daar ook last van. Zij heeft ook verlatingsangst, en als ik een van de andere 2 paarden weghaal (ze staan met zn 3en) wordt ze heel nerveus, gillen, steigeren en weven.
onbeperkt hooi krijgt ze al want ze is vrij schraal, maar helaas gaat ze het hooi door de hele stal heen lopen zodat ze het niet meer eet. hooiruif of net ophangen durf ik niet ivm het steigeren.
ze krijgt geen krachtvoer, maar wel hippostar kruidenmuesli zonder haver, en daarbij pavo Luzernemix voor de vezels. Ze doet het hier op zich goed op, maar het nerveuze gedrag/verlatingsangst wordt nog niet echt minder. Het zal het karakter zijn.
succes!