Ijzers steeds weer af..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:47

Weet je zeker dat je paard nergens achter kan haken in het land? Klinkt een beetje gek misschien, maar het is heel goed mogelijk.

Mijn paard kreeg het ook telkens weer voor elkaar om haar ijzers af te krijgen. Hoefsmid was net geweest en ik kon hem de volgende dag meteen weer bellen, ijzer eraf -O- . Totdat we erachter kwamen dat er een heel klein opstapje zat voor haar inloopstal en dat haar ijzers daar meestal wel heeel dichtbij lagen :)* . We hebben toen zand er op gelegd en sinds toen komt het bijna niet meer voor dat ik weer eens een ijzer tegenkom in het land.

Dus voordat je allemaal dingen gaat proberen zou ik echt eerst even gaan kijken naar dingen waar je pony evt achter zou kunnen haken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:11

Ijzers met 1 lip in het midden en zo'n "kapje" waar de lip in ligt werkt voor geen meter. Met een dunne/slechte hoefwand kan een smid ook niet altijd hoog nagelen als dat betekend dat bij aftrappen de hele boel aan gort is.

Bij mij trapt hij de nagelkoppen eraf op de zijkant (buitenkant) van de hoef. Het ijzer valt er dan gewoon recht onderuit. Voordeel: geen scheuren of brokstukken, ook nooit wondjes op de hoefballen of kroonrand. Alleen dus steeds de eeuwige zoektocht, waar is dat rotding naartoe :+ Springschoenen ter bescherming zijn geen optie, daar gaat de huid wel van kapot.
Maar zoals gezegd, binnenkort gaat er kunststof beslag onder en dus zonder lippen als ik me niet vergis.

Als het paard van TS de ijzers eraf trapt door op de achterkant te trappen is het wel weer een ander verhaal. Het is ook te zien hoe lang het paard ermee zal blijven lopen. Bij de mijne is het nou 1x 7 weken geweest en nu 3 weken tot het kunststof erop kan. 10 weken is wat anders dan een paard dat er 6 maanden of meer op moet.

In tegenstelling tot TS zijn de hoeven wel ronder met idd iets meer teen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:24

aniquegraaf schreef:
Ze staat voor op ijzers, omdat ze met haar achterbenen haar hoefballen steeds maar weer kapot trapt. .

Dit snap ik niet helemaal als reden om vooraan op ijzers te zetten ? :?

Maar daar geef je dus al zelf de reden van het ijzers aflopen...paard is sneller achter dan vooraan, dus als daar dan een ijzer zit, wordt dit er telkens weer afgetrapt.
Is het echt nodig dat dit paard beslagen is voor het werk wat je ermee doet? Want met continu
een ijzer aflopen, ga je op termijn natuurlijk niet veel hoef meer overhouden.
Hoe oud is je paardje ? Vaak als een paard wat sterker wordt, is dit probleem ook minder.
Misschien is ijzerloos en met springschoenen wel een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:48

Ik gok dat ze op dit type ijzers staat om de voorvoet sneller te laten afrollen en wegzetten?

Als je geen sprongschoen om wil: snij een rubber binnenband stuk tot je er een soort kousje van hebt gemaakt. Trek dat over de hoef tot alles beschermt zit en dan kunnen ze de boel ook niet meer stuktrappen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:54

Of die rubberen ringen die ze om de hoef doen :j Dat gaat het stuktrappen van de hoefballen tegen.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 21:46

Ze staat voor op ijzers die ervoor zorgen dat ze sneller haar voet weg zet. Zonder ijzers trapt ze zich nog meer en dan gaan springenschoenen heel erg snel kapot. Met deze ijzers is het nog maar nauwelijks.

Ze is nu wat langer als een jaar onder het zadel en zijn nu dus bezig om sterker te worden. Dus de kans is groot dan het ook dan ook minder zal worden dat ze zichzelf zal aantrappen. Het is ook zo dat ze met rijden helemaal niet aantik of iets. In het land doet ze het alleen..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:13

Tjaaaaa er bestaan voorijzers met 1lip en er bestaan voorijzers met 2 lippen op zich is daar helemaal niets mis mee. Er is wel degelijk een verschil met het gekende achterijzer met 2lippen, dat is niet hetzelfde.
Je zei dat de hoefsmid meer opzet gegeven heeft aan het ijzer, dat kan idd maar dat kan eigenlijk met elk ijzer dus ook met die met 1lip.
Het probleem van het aftrappen is paard-gerelateerd, je zal dus als hoefsmid vindingrijk moeten zijn, de takken niet te lang maken, weinig of geen garnituur, en dergelijke.
Dat is soms echt een hele tijd zoeken maar meestal zal het na een tijdje toch wel lukken.
Het is hier idd zoeken naar een oplossing die het minst schaadt , en dan is de vraag is het ijzer wel echt nodig ?
als het nodig blijkt tjaaa gewoon verder zoeken en uitproberen en dan zal het uiteindelijk redelijk lukken.
De fout zit heel waarschijnlijk niet bij de hoefsmid, heb daar ook vertrouwen in, niet alle hoeven zijn even makkelijk.

HansGrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 02:06

waarom laat je de ijzers er niet gewoon helemaal af en gebruik je hoefschoenen .
Veel gemakkelijker ...in het land staat je paard met blote voeten en als je rijden gaat heeft hij bescherming . Ik zelf heb er 2 op hoefschoenen rondom lopen .Ik men met mijn ponys . en ik zou echt GEEN ijzer meer willen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:57

Omdat het paard van TS het vooral in het land heeft, dus dan is blootvoets geen optie.

TS, de mijne is ook sterker geworden, maar het is niet verbeterd. Je gaat er van uit dat ze het wel leren om hun voeten goed te zetten. Helaas gaat die vlieger niet altijd op :+ De ijzers hier vliegen er ook altijd af in zijn vrije tijd (land of buitenbak) maar onder het zadel blijft het ook als hij echt aan het werk is. Hou daar wel rekening mee voor de toekomst.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:12

Er moet toch een reden zijn waarom je paard zn ijzers eraf tikt? Ik zou gaan zoeken naar die reden, ipv symptoombestrijding toe te passen. De ijzers met dubbele lippen maken, op lange termijn, meer kapot dan je lief is... Ga op onderzoek uit, en als blijkt dat ijzers gewoon niet bij je paard passen, laat hem dan zover ijzers staan.

HansGrietje

Re: Ijzers steeds weer af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:24

Precies .maar als je paard op het land staat dan heeft hij Geen ijzers nodig . En als hij er geen onder heeft ..dan kan hij ze ook niet aftrappen ...
Bij het werk op de asfalt hebben ze wel beschermining nodig en dan doe je de hoefschoenen aan ..
Nooit geen problemen meer dat je niet kunt gaan rijden omdat het ijzer eraf is .Bovendien beschadigd je paard iedere keer de hoeven meer ...bij iedere keer dat het ijzer er afgetrapt wordt ...want daar waar het genageld is scheurt dan altijd wel ergens iets af .
En zo worden je hoeven steeds slechter

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:39

Ja, ik heb er ook zo eentje. Moet ijzers want ze heeft 1 brokkelhoef en correctie nodig voor Franse stand.
Aftrappen is zeker bij de brokkelhoef een ramp als dat weer gebeurt. Vooral zomers heeft ze daar last van door droogte.
Ze heeft ijzers met 2 lippen en korte takken en eigenlijk zou het ijzer een maat groter moeten zijn, maar ze doet in het land ( en Paddock) zo achterlijk met racen springen, dat hoefschoenen, springschoenen niets helpt.
De hoefsmid moet steeds hoger nagelen en we hebben nu zelfs al 1x gehad dat hij hars moest gebruiken om nog wat houvast te krijgen.

Vorige week is het nog erger geworden, en heb ik nu een ernstig gewond paard ....
Het ijzer half afgetrapt en toen scheef onder de hoef gekomen. Gevolg : de lip in het leven gedrongen voor zeker 1cm.
Bloedbad en kans op infectie en hoefbevangenheid , want bloed , vocht etc kan niet weg.
Met spoed DA , antibiotica, ontstekingsremmer en nat ontsmettend verband.
Nu afwachten tot hoefzoolkneuzing weer weg is en nieuwe oplossing bedenken.
Wat een ramp ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:16

@Hansgrietje: Daar zit ook verschil in. De mijne trapt de nagelkoppen eraf, dus wat overblijft zijn rechte nagelstukken. Wanneer hij weer een ijzer kwijt is, dan vind ik dat 99% van de tijd terug met de nagels kaarsrecht erin. Omdat de kop eraf is, is er ook geen "haakje" wat scheuren kan veroorzaken. Dat is het grote geluk bij mijn paard, het enige wat je ziet zijn dus de oorspronkelijke nagelgaten. Geen scheuren of brokken. Eigenlijk valt het er kaarsrecht onderuit als hij erop trapt. Alsof de zool van je schoen achterblijft en de rest gewoon netjes over je voet blijft hangen.

Scheelt met de schade als er echt een ijzer afgetrapt wordt en de nagels zitten gewoon vast, dan scheurt de boel inderdaad.

Ik heb gedacht over hoefschoenen. Zand slijt echter ook, de mijne krabt en graaf graag. Helaas zit ik niet op een goud- of oliebron :') Hoe graag ik 'm ook blootvoets wil, als ie zijn hoeven helemaal zo kort schraapt dat er een mooie boog in zit en er is geen teen meer over, tjah. Dan moet je wel. Gezonde, stevige voeten gaan voor, toch?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:26

ik zou toch wel eens betere foto's willen zien van de voor- zij-, onderkant en achterkant van zowel voor en hoeven achter ;) Misschien valt er dan wat op.

HansGrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:58

Nou proudmama .Dan heb je nu dus een giga probleem .Ik heb datzelfde probleem gehad met Hans ..die trapte zich ook altijd een ijzer af op het land . Zelfs tot 3 keer in de maand en toen weigerde mijn hoefsmid om er nog een ijzer onder te slaan ..Ik moest mijn pony eerst maar eens 3 maanden laten staan om de hoeven bij te laten groeien . Wat ben ik blij met mijn verstandige hoefsmid . Ik ben overgestapt op hoefschoenen en Hans zijn hoefjes zijn inmiddels Kei hard en zijn franse stand wordt zover als mogelijk met bekappen gecorrigeerd . Ik ben van mening dat geen enkel paard op ijzers MOET .ook een paard met brokkelhoeven en met franse stand hoeft niet op ijzers en ik spreek uit ervaring . De hoeven van Hans zijn met 100000% erop vooruit gegaan en ik heb een paddock die gewoon met stoeptegels is beklinkerd en hij loopt ook vaak genoeg in de zandbak zonder schoenen .

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:00

HansGrietje schreef:
Nou proudmama .Dan heb je nu dus een giga probleem .Ik heb datzelfde probleem gehad met Hans ..die trapte zich ook altijd een ijzer af op het land . Zelfs tot 3 keer in de maand en toen weigerde mijn hoefsmid om er nog een ijzer onder te slaan ..Ik moest mijn pony eerst maar eens 3 maanden laten staan om de hoeven bij te laten groeien . Wat ben ik blij met mijn verstandige hoefsmid . Ik ben overgestapt op hoefschoenen en Hans zijn hoefjes zijn inmiddels Kei hard en zijn franse stand wordt zover als mogelijk met bekappen gecorrigeerd . Ik ben van mening dat geen enkel paard op ijzers MOET .ook een paard met brokkelhoeven en met franse stand hoeft niet op ijzers en ik spreek uit ervaring . De hoeven van Hans zijn met 100000% erop vooruit gegaan en ik heb een paddock die gewoon met stoeptegels is beklinkerd en hij loopt ook vaak genoeg in de zandbak zonder schoenen .

Amen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:02

Hier groeien de voeten van mijn ijzerdrager beter met ijzers dan zonder... Op zich kan je dan wel zeggen "hoefschoenen", maar als ze de boel afschrapen op het land heb je ook niks. De achterhoeven zijn prima, maar vooraan dus drama.
Mijn andere 3 staan constant blootsvoets :)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:06

De eeuwige discussie tussen wel of niet ijzers zal altijd blijven. De mijne staat op ijzers en wordt gedaan door een kundige smid.
Ik hoop dat TS een oplossing vind voor haar "probleem".

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:15

Ik heb v nassau als Hoefsmit. Vind de heren beide briljant. Nadat ik voor de 10de keer belde " dat pak frikandellen heeft zijn ijzer er weer af" heeft ie ijzertje mooi aangepast. Lag de week erna de andere kant eraf . Nu staat mijn paard beide hoeven op die aangepaste ijzers. En wat het verschil is, ik heb geen idee, ik vraag er ook niet naar. De man vind ik persoonlijk briljant, paard heeft nooit kreupel gestaan, ik vertrouw erop dat hij de kennis heeft. Wat hij zegt, gebeurd. Break over heeft ie paar jaar geleden ook even opgestaan, hij vond het nodig, nu staat ie bij mijn weten op " normaal" ijzer wat beetje aangepast is, zodat ijzer minder makkelijk afgetrapt kan worden. Achterkant (das de plek waar ie er vaak afkomt) staat wat " strakker" , bij gebrek aan betere uitleg.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 18:58

Varekaj schreef:
Hier groeien de voeten van mijn ijzerdrager beter met ijzers dan zonder... Op zich kan je dan wel zeggen "hoefschoenen", maar als ze de boel afschrapen op het land heb je ook niks. De achterhoeven zijn prima, maar vooraan dus drama.
Mijn andere 3 staan constant blootsvoets :)

Die voeten groeien misschien sneller, maar dat wil niet zeggen dat ze beter groeien. Als de straal de grond raakt zoals het hoort regelt deze de snelheid van de groei en ook of er een dikke zool, en wand nodig is.

Ik snap het verder niet. Stel dat TS over zou gaan op hoefschoenen dan is het probleem toch opgelost wat betreft het aftikken in de wei??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:33

Hier groeien de hoeven beter wanneer hij 24/7 in het land kan. Maar hij graaft dus ontzettend graag. Toen hij nog hengst was vond hij het enorm leuk om konijnen achterna te razen en hun holen in de weide om te ploegen. Die gewoonte heeft hij nog steeds + het is gewoon 1 stuk ongeduld. Hij is dus zelf de oorzaak dat er een ijzer onder moet, anders houdt hij niks over.

In de winter groeien de hoeven langzamer omdat hij dan hooguit 12u/dag op een paddock kan. En buiten of niet, daar staat hij vaak gewoon te dutten of te mokken bij slecht weer :') (ja, het is een mietje) Ik geloof dus zeker dat een goed werkend mechanisme bijdraagt tot stevige, gezonde hoeven. Alleen ben je daar niks mee als hij zichzelf vaker een pedicure cadeau doet dan dat de boel kan aangroeien.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:13

De hoeven groeien in de winter langzamer omdat het dan winter is, dat hebben dus alle paarden het heeft niet met beweging te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:20

Andere hoefsmit... Ons paard miste geregeld ijzers, soms zelfs enkele moment na het beslaan al.
Vrij snel overgestapt op een andere smit, paard miste nooit geen ijzer meer !

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:28

bobje26 schreef:
Andere hoefsmit... Ons paard miste geregeld ijzers, soms zelfs enkele moment na het beslaan al.
Vrij snel overgestapt op een andere smit, paard miste nooit geen ijzer meer !

Gewoon een smid met een d nemen

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:38

mrie schreef:
Ik snap het verder niet. Stel dat TS over zou gaan op hoefschoenen dan is het probleem toch opgelost wat betreft het aftikken in de wei??

Yep, het probleem van het aftikken in de wei is dan inderdaad opgelost.
Het probleem van het aantikken echter niet en daar heeft dit paard dit aangepaste beslag voor nodig :) .