Paard spuugt propjes en heeft snotneus..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Paard spuugt propjes en heeft snotneus..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:53

2 week wachten? Dat is te lang, zou kijken of er morgen nog iemand langs kan komen.

Isabell485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 20:36

Dierenarts nogmaals gebeld, paardje staat hier net 2 weken hun vertelde mij dat het daar ook mee te maken kan hebben (stres, spanningen). En waarschijnlijk toch nog iets met de entingen. Ben in de namiddig nogmaals wezen kijken en ze heeft nu geen proppen meer uitgespuugd, het wisseld een beetje af. Ze heeft ook de laatste 3 dagen in de regen buitengestaan (met schuilgelegenheid, maar daar gaat ze bijna nooit in) dus het kon volgens de dierenarts ook een verkoudheid zijn. Verder krijgt ze genoeg eten en vitamine binnen en met grazen lijkt ze ook nergens last van te hebben. Brok heeft ze niet echt nodig ( wat ze nu krijgt is vitamine brok (metazoa)) dus kon dat eventueel ook even afschaffen. Nogmaals we wachten gewoon af op de geplande afspraak maar zodra ik zie dat het maar een beetje erger word bel ik de DA om die dag indien mogelijk nog te komen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:43

Je kunt misschien haar temperatuur bijhouden, zie net wat sneller of het goed fout wordt ;)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:57

Is het dik/stinkend snot? En komt het uit 1 neusgat?
Dan zou ik denken aan een ontstoken kies(wortel). Deze kan een voorhoofdsholteontsteking veroorzaken. Mijn pony heeft dit gehad. Het belangrijkste symptoom was dik, stinkend "snot" uit 1 neusgat. Dit bleek dus geen snot te zijn maar ontstekingsvocht/pus.

Isabell485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 07:23

SheeNegro schreef:
Je kunt misschien haar temperatuur bijhouden, zie net wat sneller of het goed fout wordt ;)

Bedankt voor de tip ga ik zeker doen! :)

Isabell485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 07:25

Regenpier schreef:
Is het dik/stinkend snot? En komt het uit 1 neusgat?
Dan zou ik denken aan een ontstoken kies(wortel). Deze kan een voorhoofdsholteontsteking veroorzaken. Mijn pony heeft dit gehad. Het belangrijkste symptoom was dik, stinkend "snot" uit 1 neusgat. Dit bleek dus geen snot te zijn maar ontstekingsvocht/pus.

Nee. Het is niet dik vrij dun, het stinkt niet en komt uit beide neusgaten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:41

Als het heldere neusuitvloeiing is moet je dat gewoon even in de gaten houden,kan niet veel kwaad.De proppen zou ik mij wel druk om maken.
Proppen worden gemaakt omdat ze niet goed kunnen kauwen,dit is meestal omdat er scherpe randen aan de kiezen zitten of bij een jong paard doppen.Beide zijn erg pijnlijk en kunnen de binnenkant van de mond flink verwonden.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:53

Ik snap niet dat je DA niet aanraad de tandarts te laten komen.
Dat proppen met gebitsproblemen te maken hebben is echt paarden 101.
Dit paard heeft waarschijnlijk behoorlijke pijn in zijn mond, ik zou liever gister dan vandaag de tandarts op bezoek hebben. Stel dat jij met een rotte tand moet lopen terwijl je nauwelijks kan eten, zonder pijnstilling. Zou je dan ook 2 weken wachten?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:02

Wat maakt dat je niet reageert op de vele tips om de tandarts te laten komen? Je paard is jong en zou best wel een flink last van zn tanden kunnen hebben. Dun wit snot Zou ik me niet zon zorgen over maken. Je kunt evt een reinigingskuurtje met groene klei doen om de vervuiling vd enting wat te verminderen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:34

Ik lees in de berichten van ts dat de tanden gewoon gedaan zullen worden over twee weken door de da, tegelijk met de enting.
In een ideale wereld zou die afspraak eerder practisch zijn, maar je zit met de wachttijd tussen de twee entingen en begrijp wel dat je dan even wacht. Gezien het propjes zijn en paard geen last lijkt te hebben met gras zou ik alleen twee weken geen bit in doen zodat je haar niet onnodig pest.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:43

ik begrijp niet dat je wacht met een paard dat waarschijnlijk pijn in de mond heeft?
sowieso nu stoppen met een bit erin te hangen, TA laten komen en op zoek naar een anders DA.!

sorry hoor maar haken kan toch ook voor infectie zorgen die doorschiet uit de neus( of zeg ik nu iets heel geks) bij konijnen kan dit namelijk wel.

je zult zelf maar 2a3 weken moeten wachten met kiespijn? als de TA dan tegen ons zeg ja sorry meid we zijn met vakantie, dan moet je eens zien hoe menig van ons boos en heeeel boos word?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:55

Haken geven vaak geen probleem met doorschieten omdat ze onder aan de kiezen zitten. Vaak zijn het problemen in de wortels die voor ontstekingen zorgen. Maar dan heeft het paard geen wit snot (wit snot is 'goed') maar vies groenig snot (=pus) en niet uit twee neusgaten maar uit één. Mijn paard briest bijvoorbeeld altijd met werken en heeft dan altijd wittige snotjes in beide neusgaten. Daar zou ik me dus geen zorgen om maken.

De tanden zullen wel moeten gezien de propjes en het protest bij het bit in doen, maar als ze da zegt dat ze gerust nog twee weken kan wachten begrijp ik dat ook en als je geen bit in doet vind ik het wachten oke. Liever eerder dan later, maar begrijp de keus.

Isabell485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 12:28

Vandaag heeft ze helemaal geen proppen meer gemaakt. Zowieso ze kent brok niet, daar zijn we nu dus een klein weekje mee bezig toen vrat ze als een varken en alles viel er half uit en de dagen erna in propjes, nu net nog een keer gekeken en ze heeft geen proppen gemaakt en de hele bak leeg gegeten. En nee ze vergaat niet aan de honger dat ze wel moet eten ofzo. Dus dat gaat wel even beter. Snot word steeds minder. Ze glanst gewoon ze eet verder goedd, dus ik hou het toch nogsteeds bij de geplande afspraak. Ik snap de reacties van WAAROM 2 WEKEN WACHTEN??! Heel goedd. Maar zoals het nu gaat gaat het alleen maar beter. Nogmaals als het verslechterd bel ik meteen de DA/TA, maar verder bedankt voor de tips

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:01

Fijn dat ze beter gaat. :) En al die missende informatie kunnen wij ook niet ruiken natuurlijk, dat pony geen brok kent en dergelijke.