Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:43

Oei, ja ze is wel erg dun he.
Moeilijk hoor als ze het koppie er nog wel voor hebben, ik begrijp je wel :j
Ga nog voor uitgebreid bloedonderzoek en misschien toch bij jezelf bedenken....het is nu zomer en gras geeft nu veel voeding ,maar hoe wil je het in de winter gaan doen.
Er kunnen zoveel redenen zijn voor het zo staan, hoefproblemen, beengebreken, leverproblemen, zit er dik in dat ze een maagzweer heeft....maar eerst bloedonderzoek en dan verder kijken

Voque48

Ik herken dit beeld vrijwel volledig, een paard bij mij op stal heeft precies hetzelfde. Heel mager, echt niet dik te krijgen op een volle wei. Liep af en toe wat stijf maar onder het zadel nog wel goed. Daarnaast stond ze vaak als een berggeit, dit had ze in het verleden nooit gedaan en werd steeds erger. Ze ging ook vaker liggen in de weide. Als ze een tijdje op stal had gestaan kwam ze stijf of kreupel de stal uit. Stond ze weer een tijdje in de wei dan ging het beter. Het paard was wel wat minder mager dan die van jou, maar wel ribben te zien, ingevallen achterhand en spierverlies.

We hadden echt geen idee wat het kon zijn. Dierenarts en hoefsmid wisten het ook niet. Uiteindelijk is het paard naar de kliniek geweest. Daar bleek dat het paard Spat heeft in beide spronggewrichten van beide achterbenen. Het paard is 8 jaar oud...

Ik weet niet of jou paard hetzelfde heeft maar de symptomen komen wel grotendeels overeen, dus misschien kan je er wat mee.
Laatst bijgewerkt door Voque48 op 17-08-15 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Jemig, waarom is daar niet eerder bloedonderzoek bij gedaan, desnoods bij een andere kliniek :\
Ze is idd echt heel mager zeg..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:46

Dit ziet er niet best uit. Hoe loopt dit paard? Zou haar naar de kliniek brengen daar door laten lichten.

Yoshiko

Re: Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:48

Die is echt dun! :=
Heb er geen ervaring in maar ik wil je wel sterkte wensen.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:48

Oef...die is wel echt mager ja..

Heeft ze nou achter zulke dikke kogels?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:49

Ik sluit me aan bij de rest. Dit kan van alles zijn dus ik zou een afspraak maken bij een eerstelijnskliniek en haar laten opnemen tot alles gecontroleerd is wat er te controleren valt.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:51

Staat ze toevallig niet erg door haar koten gezakt achteraan? Heeft ze dikke/harde kogels aan haar achterbenen? Vocht in haar achterbenen ? Heb je al is gekeken naar degenerative suspensory ligament desmitis (DSLD) ?

Die benaming is niet meer correct eigenlijk, aangezien er wordt gedacht dat dit het bindweefsel over het gehele lichaam aantast en niet enkel aan die diepe buiger in de achterbenen, het komt daar gewoon het meest tot uiting. Nu willen ze het ESPA noemen, equine systemic proteoglycan accumulation.

Ik ken zo een paard die dit heeft. Is in koppie nog heel goed, maar staat en loopt raar omdat ze anders haar voeten niet normaal kan neerzetten, niet per se omdat ze ergens pijn heeft (kan wel dat ze pijn krijgt door de stand in haar rug en benen natuurlijk). Ze is ook zo mager en is nog maar een jaar of 15 - 17 ofzo, waarschijnlijk tast het nog dingen aan in het lichaam waardoor ze misschien niet meer alles opneemt? Dat weet ik eigenlijk niet...
Deze aandoening is erfelijk en progressief, er is ook niks aan te doen. Deze merrie heeft een veulen van 5 die ook al verdacht veel door haar koten zakt achteraan, dus ik vrees ervoor..

http://www.equipodiatry.com/dsld.htm

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1459153/

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 18:52

Ik heb Laarakkers een mail gestuurd met hetzelfde verhaal en foto erbij gedaan. Nu wachten op wat zij zeggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:54

Ik ben heel benieuwd, vind het super lief van je dat je zo je best doet voor haar :j

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:57

Lees eens de link in mijn onderschrift. Vooral de typische stand komt daar heel erg mee overeen.

En deze post van mijzelf: LindyH @ [VS] Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Mocht je hier iets in zien dan zou ik een afspraak maken in Utrecht, dan ben je gelijk op de goede plek waar de juiste kennis en apparatuur is.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 19:13

GaelleS schreef:
Staat ze toevallig niet erg door haar koten gezakt achteraan? Heeft ze dikke/harde kogels aan haar achterbenen? Vocht in haar achterbenen ? Heb je al is gekeken naar degenerative suspensory ligament desmitis (DSLD) ?

Ze heeft idd dikke/harde kogels achter. En staat hier door heen gezakt. Ik ga dit samen met spat voorleggen bij Laarakkers.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:16

Die dikke kogels kunnen ook gewoon van de abnormale belasting te zijn want ze hebben natuurlijk te lijden onder de stand.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:20

Toch vind ik het raar dat 2 dierenartsen zonder diagnose te stellen zeggen dat je haar in moet laten slapen. Waarom wil je naar Laarakker en niet eerst naar een gewone kliniek in de buurt? Eerlijk gezegd denk ik dat je daarmee een stuk verder komt en dat het ook een stuk minder kostbaar gaat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:20

Oei, die is inderdaad heel erg mager...

Als meerdere dierenartsen hebben aangegeven dat je haar misschien beter kan laten gaan, is het misschien een optie om zeker over na te denken...
Houden van is laten gaan...
Haar koppie wil nog maar haar lichaam niet meer, dan moet je ergens een streep trekken dat het niet meer kan. Hoe moeilijk en tegenstrijdig dat ook mag voelen.

Voor nu zou ik sowieso even een afspraak maken bij een kliniek en haar laten checken.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 19:21

Ik bel morgen met dierenkliniek Wolvega voor bloedonderzoek. Zij komen dan sowieso en ga ook zeker met hun overleggen.

Na mijn idee kijkt Laarakker verder dan een gewone dierenarts?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:23

littleroosie schreef:
Ik bel morgen met dierenkliniek Wolvega voor bloedonderzoek. Zij komen dan sowieso en ga ook zeker met hun overleggen.

Mijn ervaring is met Laarakker dat hij weliswaar best kundig kan zijn, maar het snel in een bepaalde hoek zoekt en daar zijn visie zo op richt dat hij andere mogelijkheden/oorzaken niet lijkt te (willen?) zien. Een gewone dierenarts richt zijn blik op een breder oorzakenveld.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:27

Hoi Littlerose, ik snap helemaal dat je niet klaar bent om haar te laten gaan. Zeker met dit soort "wazige" dingen en twee dierenartsen denk ik dat je er niet slecht aan doet om naar Laarakker te gaan. Ze zijn geen goden, maar kunnen soms heel snel vinden wat er is waar een reguliere dierenarts lang over doet of niet vinden. Daarnaast kraken zij ook, maar alleen als het kan op dat moment (en als het nodig is).
En indien nodig verwijzen ze je gewoon door naar een dierenarts...

Ik heb werkelijk geen idee wat er met je dame is. Bloedonderzoek lijkt me fijn voor jezelf, dat je weet wat er is, maar het is soms zo lastig waar je op moet laten testen, er is zoveel...

Ik ga even volgen wat ze bij Laarakker zeggen. En ja, die zijn ook heel eerlijk als ze denken dat het niet meer gaat...succes hoor, ik hoop echt zo dat het op te lossen is!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:27

littleroosie schreef:

Als ze er in Wolvega niet uit komen kun je Laarakker eventueel vragen. Maar ik denk dat je met Wolvega wel een heel eind komt. Succes met haar, hopelijk komt het goed. Ik zou het zelf nog niet opgeven om eerlijk te zijn. Het ziet er wel heftig uit op de foto maar als er nog niks getest is dan is er nog hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:30

Beste TS,
Blijf ver weg van Laarakker. Dat gaat je veel geld kosten en het is maar de vraag of je paard er beter van wordt.
Neem contact op met een gerenomeerde paardenkliniek. En laat ze zeker een bloedonderzoek doen .Pas als zij zeggen niets meer voor je paard te kunnen doen en je je daar niet bij neer wilt leggen zou ik het alternatieve circuit in gaan. En Laarakker valt onder die categorie alternatief.
Houd je ons op de hoogte

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:36

Anoniem schreef:
Beste TS,
Blijf ver weg van Laarakker. Dat gaat je veel geld kosten en het is maar de vraag of je paard er beter van wordt.
Neem contact op met een gerenomeerde paardenkliniek. En laat ze zeker een bloedonderzoek doen .Pas als zij zeggen niets meer voor je paard te kunnen doen en je je daar niet bij neer wilt leggen zou ik het alternatieve circuit in gaan. En Laarakker valt onder die categorie alternatief.
Houd je ons op de hoogte

Dit wilde ik eigenlijk zeggen maar jij verwoord het beter.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:39

en als je de voerbak eens op een kleine verhoging zet en kijkt hoe ze dan staat?
Zijn de tanden goed? Luzerne bevat veel eiwitten, dat zou je ook kunnen geven. Verder is het inderdaad verstandig bloed te laten nakijken. En misschien ook een check op leverbot te doen.
17 is niet oud. Is ze al weer hengstig geweest?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:47

Ik zou haar een paar weken op een flinke pijnstiller zetten en dan kijken of ze wel aankomt. En van daaruit kijken wat je wel en niet meer voor haar wil.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:47

Floortz schreef:
en als je de voerbak eens op een kleine verhoging zet en kijkt hoe ze dan staat?
Zijn de tanden goed? Luzerne bevat veel eiwitten, dat zou je ook kunnen geven. Verder is het inderdaad verstandig bloed te laten nakijken. En misschien ook een check op leverbot te doen.
17 is niet oud. Is ze al weer hengstig geweest?

Daarom denk ik aan Cushing, paard heeft vertoond best wel wat symptomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:53

Anoeska27 schreef:
Ik zou haar een paar weken op een flinke pijnstiller zetten en dan kijken of ze wel aankomt. En van daaruit kijken wat je wel en niet meer voor haar wil.

Je gaat toch geen paard op een pijnstiller zetten zonder te weten wat ze mankeert.
Laat er eerst eens een goede paardenarts naar kijken.