Wond met 'tunnel' in hals paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:57

Suzanne F. schreef:
Volgens de veearts was het inderdaad een fistel. Maar geen idee waar het door gekomen is. Het waren 2 oude paarden (Fries en shetje) en zoals gezegd had de ene het boven de staart en de andere aan de hals. Ik vermoed zelf dat het iets met schuren te maken heeft, ze hadden zomerexceem en schuurden tegen de hekken aan. Dus iets met een bacterie. Ik heb 2 x per dag gespoeld met zo'n grote spuit met Betadine oplossing en het leek elke keer beter te gaan maar dan toch was er weer een nieuwe tunnel. En als het dicht ging, sprong het een week later weer met pus open.

Bij het shetje dacht ik op een avond dat het over was omdat het gaatje nog maar heel ondiep was. Ik nam me voor om de volgende ochtend niet meer te spoelen en het dicht te laten gaan.
Ik kwam de volgende ochtend op stal en de hals was helemaal dik dus ik zuchtte en dacht: Nou dan toch maar weer spoelen. En ik vul de spuit met Betadine oplossing en spuit het erin (normaal spoel je dan het gat uit dus komt het weer uitlopen) en de vloeistof kwam niet meer terug. Dus ik vul weer een grote spuit met oplossing en spuit het weer in het gat en weer kwam er niks terug. Toen heb ik de veearts gebeld en die heeft haar in laten slapen. Blijkbaar was er toch een heel tunnelstelsel onder ontstaan en naar binnen toe opengebroken.
Ik heb echt mijn best gedaan maar er was geen houden aan.

Jeetje, Suzanne, wat een nachtmerrie :\ Wat moet dat ontzettend naar geweest zijn! En wat een heftig einde van zoiets 'kleins'... (kan even de juiste woordkeuze niet vinden).

Ik ga woensdag een foto maken als de wond er nog hetzelfde uitziet. Stiekem hoop ik dat het dan al wat meer dicht is gegroeid. Ik heb werkelijk geen idee wat het zou kunnen zijn. Ik dacht zelf ook aan een fistel die open gebarsten is, maar het zou inderdaad ook een beestje kunnen zijn dat zich naar buiten heeft gevreten...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:40

Een fistel is altijd een teken dat het lichaam iets probeert te verwijderen.
Wij hebben een merrie die een fistelkanaal in de schoft had. Begon met een abces dat doorbrak, weer wegtrok en dan maanden later weer opspeelde. Foto's toonden aan dat ze ooit een botontsteking heeft gehad in 1 van de doornuitsteeksels, met degeneratie van het bot. Er zat een botfragmentje bij het begin van het fistelkanaal hoog in de schoft. Operatief verwijderd incl. hele fistelkanaal, leek toen volledig hersteld maar na enkele mnd toch weer een pijnlijke bult die met veel pus open brak.Er zat een bacterie opgesloten aan de binnenkant. Het is tot twee keer toe schoongemaakt op de kliniek, de tweede keer is de DA meer dan een uur bezig geweest om alle ontstekingsweefsel eruit te curetteren. Gelukkig zat het niet meer bij het bot, dat toonde op foto nu rustig. Inmiddels is de wond mooi genezen en de merrie heeft op dit moment nergens last meer van. Nu maar duimen dat het weg blijft ...
Kortom: als het een fistel is, zorg er dan voor dat onderzocht wordt wat deze veroorzaakt (botsplinter, vreemd voorwerp), dat de veroorzaker verwijderd wordt en vervolgens dat de wond pas dicht gaat als alle troep eruit is (ging in dit geval door dagelijks spoelen via een drain). Dit kan eigenlijk alleen bij een kliniek. Doe je dit niet, dan kun je in veel gevallen het paard uiteindelijk wel afschrijven.
Sterkte, hopelijk komt het goed!

Anoniem

Re: Wond met 'tunnel' in hals paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:42

Bedankt voor je bericht, Askja!

Ik ga dit woensdag tegen de eigenaresse zeggen. Als er iets zit, hoeft dat niet altijd zichtbaar te zijn op een echo, neem ik aan?
Eigenaresse dacht zelf dat de bult is ontstaan door het schuren, dat er misschien een doorn of iets achter in d'r hals is terecht gekomen wat is gaan ontsteken. Maar doordat er op de echo niets te zien was, en er ook niks uit kwam toen de DA er een sneetje in had gezet, wisten ze ook niet meer wat het kon zijn.

Dat er íets gezeten heeft wat het lichaam eruit heeft gewerkt nu, lijkt mij ook vrij duidelijk... Zoiets komt meestal niet spontaan opzetten...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:50

Zou het op de foto (röntgen) laten zetten, een echo laat dit niet zien. Overigens ging het bij onze merrie net als bij het paard van Suzanne om een behoorlijk fistelkanaal, zeker 15 cm lengte. Het kan ook veel kleiner/oppervlakkiger zijn. Maar het is wel belangrijk dat de oorzaak weggenomen wordt want fistels zijn erg hardnekkig en verdwijnen bijna nooit vanzelf.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:57

Een fistel geeft pus naar buiten. Een larve in eerste instantie niet.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:50

Leovet heeft iets van antibacteriële spray, agressief spul maar alle ontstekingen, en schimmels etc na een keer sprayen weg. Misschien heb je daar iets aan? Akelig zoiets, brrrr.

Edit. Bedenk me net.dat mijn een fistel onder haal neusvleugel had. Ingegroeide haar. Nadat het open ging ook best een gat. Met bovenstaand spul behandeld. Elke keer korstje eraf gehaald, gesprayt tot dat het vrij ondiep was. Niks aan overgehouden.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:57

Hoe is het nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:50

Hi! Sorry dat ik geen update heb geplaatst. De wond is zo goed als dicht en de bult in haar hals ook vrijwel weg. Het ziet er naar uit dat het met een sisser afloopt :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 00:16

nou gelukkig das altijd fijn om te lezen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:16

Fijn! Hopelijk blijft het zo, ff in de gaten houden want het kan gebeuren dat er een bacterie ingesloten wordt die later weer op gaat spelen (zoals bij onze merrie).