Suzanne F. schreef:Volgens de veearts was het inderdaad een fistel. Maar geen idee waar het door gekomen is. Het waren 2 oude paarden (Fries en shetje) en zoals gezegd had de ene het boven de staart en de andere aan de hals. Ik vermoed zelf dat het iets met schuren te maken heeft, ze hadden zomerexceem en schuurden tegen de hekken aan. Dus iets met een bacterie. Ik heb 2 x per dag gespoeld met zo'n grote spuit met Betadine oplossing en het leek elke keer beter te gaan maar dan toch was er weer een nieuwe tunnel. En als het dicht ging, sprong het een week later weer met pus open.
Bij het shetje dacht ik op een avond dat het over was omdat het gaatje nog maar heel ondiep was. Ik nam me voor om de volgende ochtend niet meer te spoelen en het dicht te laten gaan.
Ik kwam de volgende ochtend op stal en de hals was helemaal dik dus ik zuchtte en dacht: Nou dan toch maar weer spoelen. En ik vul de spuit met Betadine oplossing en spuit het erin (normaal spoel je dan het gat uit dus komt het weer uitlopen) en de vloeistof kwam niet meer terug. Dus ik vul weer een grote spuit met oplossing en spuit het weer in het gat en weer kwam er niks terug. Toen heb ik de veearts gebeld en die heeft haar in laten slapen. Blijkbaar was er toch een heel tunnelstelsel onder ontstaan en naar binnen toe opengebroken.
Ik heb echt mijn best gedaan maar er was geen houden aan.
Jeetje, Suzanne, wat een nachtmerrie
Wat moet dat ontzettend naar geweest zijn! En wat een heftig einde van zoiets 'kleins'... (kan even de juiste woordkeuze niet vinden).Ik ga woensdag een foto maken als de wond er nog hetzelfde uitziet. Stiekem hoop ik dat het dan al wat meer dicht is gegroeid. Ik heb werkelijk geen idee wat het zou kunnen zijn. Ik dacht zelf ook aan een fistel die open gebarsten is, maar het zou inderdaad ook een beestje kunnen zijn dat zich naar buiten heeft gevreten...