Sloom, vreemde vacht, hier klopt iets niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaranth7

Re: Sloom, vreemde vacht, hier klopt iets niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:38

Cushing bij een 4 jarige lijkt me wel erg sterk.

Wat voor ras is het?

Die van mij (kruising fries) scheer ik ook in de zomer. Ze krijgt gewoon dikker haar in de zomer dan andere paarden. Van dat dikke haar wordt ze loom, zodra dat dat haar eraf is ze weer helemaal happy. Er komt ook echt niet veel vanaf, maar in de zomer heb je ook niet graag een vestje aan. (Je moet niet een beeld hebben van zware wintervacht ofzo, gewoon net iets dikker als een normale zomervacht)

Ze is helemaal door de molen geweest, bloed, cushing, wormen, preventief vitamines gegeven. Paard is top in orde. Conclusie was uiteindelijk dat mijn paard gewoon nooit een arabierenvacht zal krijgen. :+) Doe het nu al jaren zo, en ze knapt er altijd enorm van op. :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:52

Het zou Cushing kunnen zijn. Er was eerder hier op bokt met een 3 jarige die het had. Weet alleen de naam niet meer.
Op het moment zijn de testen gratis.

AngelinaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 22:16

Amaranth7 schreef:
Cushing bij een 4 jarige lijkt me wel erg sterk.

Wat voor ras is het?

Die van mij (kruising fries) scheer ik ook in de zomer. Ze krijgt gewoon dikker haar in de zomer dan andere paarden. Van dat dikke haar wordt ze loom, zodra dat dat haar eraf is ze weer helemaal happy. Er komt ook echt niet veel vanaf, maar in de zomer heb je ook niet graag een vestje aan. (Je moet niet een beeld hebben van zware wintervacht ofzo, gewoon net iets dikker als een normale zomervacht)

Ze is helemaal door de molen geweest, bloed, cushing, wormen, preventief vitamines gegeven. Paard is top in orde. Conclusie was uiteindelijk dat mijn paard gewoon nooit een arabierenvacht zal krijgen. :+) Doe het nu al jaren zo, en ze knapt er altijd enorm van op. :)

Fijn dat het bij die van jouw zo op te lossen is :) , hopelijk werkt het bij die van mij ook zo makkelijk maar friezen hebben sws natuurlijk al dikkere vacht in de winter... Het is een quarter trouwens.
Ik heb al wel het een en ander gegoogled maar het schijnt wel dat er uitzonderingen kunnen zijn, dus ook bij jonge paarden kan het voorkomen. Ik hoop het niet maar ik sluit het niet uit!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:29

Weet niet in hoeverre het met het beeld wat hijnu geeft te naken heeft maar omdat je aangeeft dat het een quarter is. Is er een panel 5 test uitgevoerd voordat je hem kocht?

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:06

Waar komt het paard vandaan, in welke situatie heeft je paard gestaan en waar staat je paard nu?
Het is nu een prachtige zomer maar wanneer ze op vochtig land staan waar ook schapen lopen, loop je het risico om leverbot. Dit is best een lastig iets om te ontdekken bij paarden maar actief worden ze daar niet van. Dat is ook iets wat je zou kunnen laten testen, volgens mij hebben ze dan ook een slechte leverwaarde.
Het kan ook zijn dat je paard in een dip zit, verhuizen doet veel meer met dieren dan dat wij mensen denken, sommigen kunnen echt depressief raken en anders zijn dan anders.

Mijn paarden stonden eerst naast een snelweg, onder hoogspanningskabels en een aan en weg vliegroute van vliegtuigen, op vol grasland, ze waren niet op gewicht te krijgen, ze zaten tegen ondergewicht aan. Nu staan we bijna twee jaar op een andere stal en dit jaar moeten we echt opletten dat ze niet te dik worden en ze staan op strook begrazing. Ze zijn echt rustiger, stabieler, betere hoeven en betere vacht. Het is echt een wereld van verschil, zoveel kan een verhuizing uitmaken. Ik zou zeker wat laten checken door de dierenarts en daarna gewoon in een vast ritme per week dingen gaan doen met je paard en de tijd geven om te wennen. Succes met elkaar en het zal toch vast wel goed komen met jullie

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:15

Mijn paard had dit ook een paar jaar terug en het bleek leverbot te zijn, dit was niet terug te zien in het bloed maar via Den Hoek laten testen en na behandeling ging hij met sprongen vooruit en dit was ook in augustus .

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:19

Mijn paard had dit 4 jaar geleden ook, had toen ook leverbot infectie! Leverbot infectie is af te leiden uit de leverwaarden van de bloedtest. combinatie van lelijke vacht ( te dik haar, en lange sprietjes haar er door heen), sloom, snel bezweet en snel buiten adem.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:26

Dat van de panel 5 test wilde ik ook zeggen.
En waarmee is dit paard ontwormd? Wel recentelijk met Equest Pramox ieg?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:29

Sloom, zweten, slecht in de vacht doet me erg denken aan PSSM, zeker nu je zegt dat het een quarter is.
Zou een PSSM1 test aanvragen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:31

Hoe is je paard gehuisvest, dus hoe lang op het land e.d?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:58

Babootje schreef:
Sloom, zweten, slecht in de vacht doet me erg denken aan PSSM, zeker nu je zegt dat het een quarter is.
Zou een PSSM1 test aanvragen.

Lijkt me ook verstandig

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:08

Na het lezen van het ras was pssm1 ook bij mij de eerste gedachte. Daarnaast zou ik cushing en insuline resistentie laten testen specifiek. Dan ben je er in ieder geval zeker van dat je de meeste dingen getest hebt.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:14

Hopelijk valt het mee met je paardje...ik zou ook PSSM testen, en anders Lyme, en Cushing...ook een jong paard kan dit helaas krijgen... :(:)

Overigens nog even over de beharing van friezen. IK heb een fries, en die heeft zomers een hele strakke diep zwarte gladde glanzende zomervacht hoor...staat dag en nacht buiten...het is niet normaal dat je je paard in de zomer moet scheren...dan is er iets aan de hand...ik heb ook een tinker en die is in de winter een beer..heeft zoń dikke vacht met enorme lange haren, maar ook hij loopt er in de zomer strak en glad bij. Een gezond paard heeft in de zomer een normale zomervacht...scheren doe je alleen als je een oud paard hebt of ziek paard dat niet door zijn verharing komt in de zomer, en daar last van heeft

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:18

Zelfs mijn oude niet fitte tinker met IR en pssm1 zit nu strak in zijn haar, maar is ook heel goed ingesteld met voeding waardoor hij er weinig last van heeft. Vorig jaar was de boel ontregeld en was zijn vacht ook een stuk rommeliger en niet glad,.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:50

VWS > MD

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:11

Buiten de zaken die al genoemd zijn: Wanner is er voor het laatst een tandarts bij je paard geweest en is hij toen ( als hij geweest is) gesedeerd en elektrisch behandeld of niet? Bij een 4-jarige kunnen er doppen op de kiezen blijven zitten van het wisselen en dan kunnen ze niet goed kauwen en verteren ze het voedsel niet goed. Dan nemen ze ook de voedingsstoffen niet goed op.

Verder kan het best zijn dat hij inmiddels al wintervacht aanmaakt, de dagen worden al sinds 21 juni korter en veel paarden reageren daarop met het aanmaken van de wintervacht.

Toch zou ik me ook goed verdiepen in de antwoorden van de anderen hier, er is heel veel mogelijk qua oorzaken, ik hoop dat je er achter komt en dat het te verhelpen is!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:20

Je paard is 4, dat betekent dat hij fases mee maakt waarin alle energie in het groeien gestopt wordt. Ja ik ben ouderwets hoor, maar ik heb wat jij beschrijft vaker gezien. Voorwaartser maken gaat nu dus niet, daar is geen energie voor. Doe leuke dingen met hem, wandelen aan een touwtje, stappen in het bos, samen beetje rondkijken in de buurt van de stal, misschien kun je beetje met hem klikkeren. En kijk over een poosje nog eens. Hij gaat nu door de zomerrui, het zou kunnen dat dat een beetje een mottig beeld geeft. Maar een rare vacht hebben is het enige waarvan ik zeg, dat is opvallend. Ik denk dat ik de veearts zou bellen een beschrijving zou geven en aan haar vragen wat zij denkt. Zonder meteen met theorieën, panel 5 en cushing aan te komen. Niet paniekfietsen dat is het eerste wat we moeten doen.

AngelinaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 14:44

mrie schreef:
Je paard is 4, dat betekent dat hij fases mee maakt waarin alle energie in het groeien gestopt wordt. Ja ik ben ouderwets hoor, maar ik heb wat jij beschrijft vaker gezien. Voorwaartser maken gaat nu dus niet, daar is geen energie voor. Doe leuke dingen met hem, wandelen aan een touwtje, stappen in het bos, samen beetje rondkijken in de buurt van de stal, misschien kun je beetje met hem klikkeren. En kijk over een poosje nog eens. Hij gaat nu door de zomerrui, het zou kunnen dat dat een beetje een mottig beeld geeft. Maar een rare vacht hebben is het enige waarvan ik zeg, dat is opvallend. Ik denk dat ik de veearts zou bellen een beschrijving zou geven en aan haar vragen wat zij denkt. Zonder meteen met theorieën, panel 5 en cushing aan te komen. Niet paniekfietsen dat is het eerste wat we moeten doen.

Oké! Aangezien het in de tijd dat ik hem heb stabiel is gebleven en niet verergert zelfs wat verbeterd en ik neem aan dat bij de 'ernstige' ziekten die hier worden genoemd het juist van toepassing is dat het erger wordt.. Heb ik besloten het nog even af te wachten, ipv nu talloze onderzoeken te laten doen en wellicht niks vinden kan ik altijd de DA nog bellen! ( Zeker als er wat duidelijkere symptomen zijn waar de DA ook meer mee kan.) :)*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:16

mrie schreef:

Zomerrui? Werkelijk? In augustus? Paarden verharen in de herfst en de lente. Als TS paard nog niet door zijn winterhaar is dan zit ie op zijn minst niet goed in zijn vel.
Ik heb ook een paar keer gehad dat een paard slecht door de rui kwam door een koud voorjaar. Toen heb ik ook geschoren, maar in de zomer had ie echt wel weer een normale vacht.

TS, ik vind in jouw OP genoeg redenen om de DA te consulteren. Een 4 jarige hoort zo niet te zijn; ook al maakt hij een groeispurt. Ik weet niet hoe groot jouw paard is maar quarters zijn itt tot KWPN ers toch wel eerder klaar met groeien. Ik denk niet dat een 4jarige quarter nog een groeispurt maakt. Hooguit nog wat uitzwaren. Ik zou hier in ieder geval niet gerust op zijn.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:25

Dit doet mij erg denken aan Cushing. En de mensen die zeggen dat Cushing bij een jong paard niet waarschijnlijk is, moeten zich daar maar eerst eens in verdiepen voordat je dat zegt.

Er zijn legio gevallen bekend van paarden die op jonge leeftijd, ook vanaf 3 jaar, Cushing hebben. En het ergste bij jonge paarden is dat de Cushing veel progressiever is en dus vele malen sneller ontwikkeld dan bij een jong paard

Ik zou een bloedtest doen waarbij ook Cushing wordt meegenomen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:28

wanneer is hij voor het laatst ontwormd?Met een wormspuit bedoel ik?

AngelinaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 15:30

paar weken geleden geerke.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:32

met welk middel,heb je wormen gezien?

AngelinaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 15:32

Weet ik zo uit mijn hoofd niet, nee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:40