Inzakken bij het opzadelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 08:05

Starbreeze schreef:
Begrijp ik het goed dat je pony een jaar lang geen zadel op gehad heeft?

Ts?

Waarom heeft de pony een jaar stil gestaan, heb je deze onder het zadel gezien of gehad bij aankoop?

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:19

een paar tientjes kost alleen al je voorrijkosten hoor! en mijn paard had hetzelfde, niets aan de hand.

Gentlegiant

Re: Inzakken bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:22

Idd even iemand er bij halen met verstand
Osteopaat en de zadelmaker samen bv?

Khalid je kunt het niet zien van achter een scherm en wss ook niet in het echt
Het is niet voor niets dat mensen hiervoor moeten leren
Als jou paard een dik been heeft heeft die niet het zelfde als het paard van Pietje die ook het zelfde heefr
En zo ook met andere dingen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:23

khalid schreef:
een paar tientjes kost alleen al je voorrijkosten hoor! en mijn paard had hetzelfde, niets aan de hand.

Dus elk paard wat doorzakt bij het opleggen van een zadel heeft hetzelfde als jou paard....juist ja >;)

Gewoon ff de DA laten komen voor een check...kost idd een paar tientjes en geen 300 euries.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:25

Past je zadel wel? Ik kan begrijpen dat na een jaar niet te hebben gereden het zadel niet meer past. ;)
Je moet je in ieder geval bedenken dat paarden zich niet kunnen aanstellen. Dat zit gewoon niet in hun systeem.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:31

khalid schreef:

Van hieraf kan je niet zeggen dat er niets aan de hand is. Daarnaast hoef je dat ook geen 5 keer te herhalen.
Waarschijnlijk is er wel iets aan de hand, kans is klein dat dit 'door de oksel' komt.

Kan van rugklachten, tot zadelproblemen zijn, maar ook gewoon ergens anders pijn en zadel wordt geassocieert met rijden en kan hij dus ook zo proberen aan te geven dat het rijden pijn gaat doen. Dit is gewoon een duidelijk paard wat aantoont dat er iets mis is. Daar moet je vooral niet gewoon mee door gaan.

Bij ons ben je met voorrijkosten en controle maximum 40 euro kwijt. Vind dat nu toch niet te veel geld om even te kijken wat je paard je net duidelijk wil maken.
Ik vind het altijd zo jammer dat paarden zovaak dingen aangeven, maar mensen dit doel bewust gaan negeren, wantja veearts is duur. Het zal wel daardoor komen,... Paarden kunnen al niet praten, geef ze dan op zijn minst het voordeel van de twijfel als het om zo overduidelijke signalen gaat.

Ts: goed dat je de veearts laat komen
Veearts kan je ook duidelijkheid geven over moest het zadel niet passen, of dat er echt rugproblemen zijn door wat anders.

Probeer anders in de tussentijd eens om een dekje met bijvoorbeeld een elastische dekensingel vast te maken. Dingen die dus geen druk geven, maar dat je je paard wel leert dat dit niet betekend dat als hij dit altijd doet, hij weer lekker op de weide mag spelen.
Als hij het daarbij ook doet, geef dat dan zeker ook door aan je veearts.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:06

Nou khalid super dat t bij jou niets was.
Helaas hier in de omgeving waar ik getuige van was zat t anders.
Dat paard zijn zadel had n te smal kopijzer en kussenkanaal...
Spieren vast...
Zakte zo in elkaar... als n pudding...

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:11

Er staat mij iets bij dat een pony/paard dat wel eens kan gaan doen in de vorm van weigering... Dus gaan liggen zodat het zadel er niet op kan.
Weet niet of dat oom de rede is van jou pony... Kijk voor de zekerheid even naar z'n rug want schrikken doen we allemaal als dit zo gebeurd!!! Uitsluiten kan geen kwaad.
Succes

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 20:31

Ianrowan2009 schreef:
Er staat mij iets bij dat een pony/paard dat wel eens kan gaan doen in de vorm van weigering... Dus gaan liggen zodat het zadel er niet op kan.
Weet niet of dat oom de rede is van jou pony... Kijk voor de zekerheid even naar z'n rug want schrikken doen we allemaal als dit zo gebeurd!!! Uitsluiten kan geen kwaad.
Succes

Een paard doet niets zomaar, waarschijnlijk ging dat paard liggen omdat het zadel/rug hem pijn deed. Dus niet zomaar weigeren voor werk, maar duidelijk maken dat iets hem pijn doet waarom hij het zadel niet wil. Paarden doen niets om mensen dwars te liggen, zo redeneren ze niet.
Wel kan het zijn dat dit paard ooit pijn had aan de rug/zadel, daarom ging liggen en uiteindelijk geleerd heeft dat als hij gaat liggen hij op de weide mag spelen of in de stal wat lekkers krijgt. Maar dan nog kwam dit gedrag voort uit pijn. Aangezien de pony van TS dit nog nooit eerder deed is dit gewoon een reactie op pijn.

Vat deze reactie niet op als een aanval op jou, zeker niet, maar wel als een verduidelijking dat dit ook niet zomaar was dat het paard ging liggen.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:48

Leen schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Succes

Een paard doet niets zomaar, waarschijnlijk ging dat paard liggen omdat het zadel/rug hem pijn deed. Dus niet zomaar weigeren voor werk, maar duidelijk maken dat iets hem pijn doet waarom hij het zadel niet wil. Paarden doen niets om mensen dwars te liggen, zo redeneren ze niet.
Wel kan het zijn dat dit paard ooit pijn had aan de rug/zadel, daarom ging liggen en uiteindelijk geleerd heeft dat als hij gaat liggen hij op de weide mag spelen of in de stal wat lekkers krijgt. Maar dan nog kwam dit gedrag voort uit pijn. Aangezien de pony van TS dit nog nooit eerder deed is dit gewoon een reactie op pijn.

Vat deze reactie niet op als een aanval op jou, zeker niet, maar wel als een verduidelijking dat dit ook niet zomaar was dat het paard ging liggen.

Ja, daar zal je best wel eens gelijk in kunnen hebben :j Het was meer dat dit toevallig door mijn hoofd ging en ik het volgens mij wel eens eerder had gezien/gelezen. Maar weet het dus niet zeker...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:04

khalid schreef:

Als je een paard kan onderhouden en aankopen, heb je onkosten, een zadelmaker/ osteopaat is dan niet duur. Als je dat al niet kan/ wilt missen, moet je geen paard aanschaffen

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:31

Gezond verstand kost niets. Je kunt eens met je hand over de rug voelen. Een beetje licht duwen en eens kijken hoe de pony reageert. Als ze gevoelig zijn op de rug dan laten ze dat echt wel meŕken. Vervolgens check je de onderkant van je zadel. Is het glad en recht? Natuurlijk m8et je een dierenarts erbij halen als hij overduidelijk pijn heeft maar het kan net zo goed onwennigheid zijn. Was de rug droog toen je het zadel erop legde? En ook niet onbelangrijk, weet je zeker dat het zadel nog wel past? In een jaar kan er best wat veranderen qua breedte en bespiering.
Laatst bijgewerkt door piezze op 20-08-15 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:40

Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan en ik vertrouwde het toch niet.. Paard is toen uitgebreid onderzocht door DA en die kon niets vinden en de zadelmaker is ook langs geweest. Nu probeer ik gewoon heel rustig aan te singelen. Als ik het te snel doe merk ik dat hij naar achter wilt lopen of dat hij weer een lig neiging krijgt.. Ik zou als ik jou was hem sowieso even laten nakijken voordat je doorgaat met rijden etc.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:58

Het hoeft niet iets fysieks te zijn.. het kan ook heel wel een mentale kwestie zijn, om nu te conluderen dat er dan maar een rug aan gort zou zijn vind ik nogal voorbarig.
Paard heeft jaar geleden zadel opgehad, zakt nu in bij opzadelen. Kan een vervelende herinnering zijn aan het daarna rijden (ruiter op rug) of het is allemaal te snel gegaan, of singel uit "veiligheidsoverwegingen"indertijd te snel strak aangetrokken.

Toen mijn paard zadelmak werd gemaakt, vele jaren terug, ging álles zonder problemen, tótdat er de eerste keer een ruiter op ging zitten, die lag meteen met paard en al op de grond... hij liet zich gewoon vallen. Niet uit pijn, maar hij schrok gewoon, hij was heftig geintimideerd. Niemand had dat verwacht (hij zag en ziet er nogal stoer uit, maar dat zegt dus ook niet alles...). De ruiter ging er daarna weer op en zoiets is nooit meer gebeurd.

Die hele fase (opzadelen en zadelmak maken) moet vooral rústig verlopen, en in kleine etappes.

AmberVanOsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 13:30

Ik heb het besproken en er werd verteld om het gewoon nog te blijven proberen. Heb nu een zachtere singel en maak hem met nog meer beleid vast. Hij heeft nergens meer last van. Het was waarschijnlijk de prikkel wat hierboven word verteld. Of het proberen onderuit te komen, omdat het nogal een eigenwijs beestje is haha.

Erg bedankt iedereen! <3

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:35

Ik wou net reageren dat het met jonge paarden wel eens wil gebeuren. Ja ze zijn de singel gewend maar het voelt niet fijn en geven zich als het ware over. Ik heb een hoop jonge paarden beleerd en de ene gaat liggen en de andere begint te bokken. En ja ook na een jaar terwijl ze het al kennen. Dat betekent niet dat er iets mis is.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:35

gelukkig maar! Ik bedoelde maar duidelijk te maken dat er niet gelijk van alles aan de hand hoeft te zijn, omdat dat bij mijn eigen paard inderdaad zo het geval was. Komt wel goed! succes!