Wat mankeert mijn pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 08:38

Cushing kan het inderdaad zijn. Echter zou ik dan wel stoppen om kolen te voeren, dit komt niet ten goede hiervan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 09:12

Netam89 schreef:
Cushing kan het inderdaad zijn. Echter zou ik dan wel stoppen om kolen te voeren, dit komt niet ten goede hiervan.

Ze KRIJGT geen kolen.

De vacht is niet vet. Ze krijgt korsten in haar huid.

Reden dat ze bevangen is geworden is naar mijn idee vooral de baggervette wei met kunstmest waar ze vorig jaar voorjaar op gestaan heeft (bij vorige eigenaar). De bevangenheid is heel netjes uitgegroeid.

Hollyleaves

Re: Wat mankeert mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:58

Andijvie is geen koolsoort.

Wat zijn sommige reacties toch doelloos en aanvallend. Ik vind er absoluut niks raars aan wat TS doet. Wellicht is er momenteel wel een verkeerde samenwerking aan de gang en het ene het andere uitschakelt. Als ik mijn zak voer erbij pak, krijg ik heel veel dezelfde ingrediënten terug te zien.

TS; ik heb hier een chronisch bevangene staan met tevens afvoer problemen in de lever. Deze krijgt voer van het Britse merk Dodson & Horrel. Hier zitten in een juiste verhouding allerlei kruiden in verwerkt (welke jij ook geeft) en is er sprake van een lage persgraad. Calcium, koper, selenium e.d. zitten er ook uiteraard in verwerkt. Daarnaast geef ik van de paardendrogist ex-laminites. Deze ondersteunt de lever ter uitscheiding van afvalstoffen. Ook op natuurlijke basis, maar dierenartsen verkopen het tevens ook. Wilg is ook een goede om afvalstoffen kwijt raken.

Een goed bloedonderzoek om te starten lijkt me iig slim. Daarna denk ik idd ook aan leverbot of toch een nasleep van de HB in de vorm van Cushing. Goed dat de pony nu niet meer zo staat als bij de vorige eigenaar.
Heel veel succes morgen. Ben benieuwd hoe het afloopt met de pony :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:07

[quote="Koper"]Het meeste wat ik voer is vanuit NSAID/anti-oxidangenoogpunt.

De reden dat ze zeewier krijgt: omdat daar een boel goeds in zit. Ik ben op de hoogte dat er ook jodium in zit, daarom krijgen ze het maar 1 keer in de week (vandaag dus). Met z'n tweeën krijgen ze dan een eetlepel. Morgen krijgen ze in plaats daarvan weer iets anders (en inderdaad witlof ipv andijvie).

Paardnatuurlijk ga ik echt niet doen. Vind ik een heel rare club waar ik het over het algemeen niet mee eens ben. Maar ik snap dat de tip goed bedoeld is :)

Dat het een leverprobleem is weet ik wel zeker. Ik heb er helaas ervaring mee. En mijn ruin, die er erger aan toe was (na jarenlang kuil en veel te veel gras op diverse pensionstallen, emotionele stress en tekorten) is het afgelopen jaar flink opgeknapt. De pony ook wel, de klachten zijn minder geworden. Maar ik vind dat ze te veel symptomen heeft.

wanneer is ze voor het laatst ontwormd dan?
Het meest natuurlijke voedsel voor een paard is hooi,liefst kruidenhooi met ook nog andere planten erin dan alleen groen gras.Maar volgens mij ben je daar prima van op de hoogte.
Je moet helemaal zelf weten wat je je paard geeft,alleen als hij niet lekker is en je opend daar over een topic breng ik dat aan de orde.
Het is een misvatting dat alles wat uit de natuur komt goed zou zijn voor paarden,dingen die ze zelf nooit kunnen eten omdat ze onder de grond groeien of hier gewoon niet groeien in de natuur(paprika,andijvie wilof)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 12:51

sylva schreef:

Wat zijn sommige reacties toch doelloos en aanvallend. Ik vind er absoluut niks raars aan wat TS doet. Wellicht is er momenteel wel een verkeerde samenwerking aan de gang en het ene het andere uitschakelt. Als ik mijn zak voer erbij pak, krijg ik heel veel dezelfde ingrediënten terug te zien.

TS; ik heb hier een chronisch bevangene staan met tevens afvoer problemen in de lever. Deze krijgt voer van het Britse merk Dodson & Horrel. Hier zitten in een juiste verhouding allerlei kruiden in verwerkt (welke jij ook geeft) en is er sprake van een lage persgraad. Calcium, koper, selenium e.d. zitten er ook uiteraard in verwerkt. Daarnaast geef ik van de paardendrogist ex-laminites. Deze ondersteunt de lever ter uitscheiding van afvalstoffen. Ook op natuurlijke basis, maar dierenartsen verkopen het tevens ook. Wilg is ook een goede om afvalstoffen kwijt raken.

Een goed bloedonderzoek om te starten lijkt me iig slim. Daarna denk ik idd ook aan leverbot of toch een nasleep van de HB in de vorm van Cushing. Goed dat de pony nu niet meer zo staat als bij de vorige eigenaar.

Dank je wel voor het meedenken :) De pony is al lang niet meer bevangen, ik heb haar vorig jaar inderdaad op hooi + liksteen gezet. De bevangenheid was minimaal, waardoor ik van de winter weer wat krachtvoer ben gaan geven. Sinds begin mei krijgt ze Vitalbix. Daarna ben ik haar andere aanvullingen gaan geven.

Met mijn ruin, die leverproblemen heeft gehad, gaat het super. Hij is onder andere veel minder gefixeerd op gras, wat me logisch lijkt met de diversiteit aan voer die hij krijgt. Hij krijgt (nagenoeg) het zelfde dieet als de merrie. Daarom zit het me dwars dat die pony niet beter opknapt. Ik ben benieuwd wat er morgen uit gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:09

Ja sorry voor het denken dat andijvie ook een koolsoort zou zijn, maar goed ik vroeg het dan ook uiteindelijk.

Maar als je voorstander bent van het geven van kruiden, dan kan het toch handig zijn om eens bij mariadistelzaad te gaan kijken, ivm de leverproblemen.
En nogmaals lees jezelf een beetje in in het centrale topic over cushing, dan herken je of wel of niet veel symptomen en heb je zelf ook wat om mee te schermen als DA komt, sterkte ermee.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:31

Koper schreef:
sylva schreef:

Dank je wel voor het meedenken :) De pony is al lang niet meer bevangen, ik heb haar vorig jaar inderdaad op hooi + liksteen gezet. De bevangenheid was minimaal, waardoor ik van de winter weer wat krachtvoer ben gaan geven. Sinds begin mei krijgt ze Vitalbix. Daarna ben ik haar andere aanvullingen gaan geven.

Met mijn ruin, die leverproblemen heeft gehad, gaat het super. Hij is onder andere veel minder gefixeerd op gras, wat me logisch lijkt met de diversiteit aan voer die hij krijgt. Hij krijgt (nagenoeg) het zelfde dieet als de merrie. Daarom zit het me dwars dat die pony niet beter opknapt. Ik ben benieuwd wat er morgen uit gaat komen.

Verkijk je er niet op. HB blijft altijd in het lichaam zitten en slapend aanwezig zijn. Vooral als je het daarna weer op gaat bouwen met voer, zelfs hooi. De mijne is het na 5 jaar goed gaan toch weer geworden, nu chronisch. En nu kan hij zelfs geen droog (derde snede) hooi hebben, maanden na het ontstaan weer in februari door te kort bekappen. Moet het hooi nog steeds weken om de suikers te lozen. De ex-laminites is dan ook niet zozeer tegen de HB, het zorgt gewoon voor de regeling van de afvalstoffen, waar HB onlosmakelijk mee verbonden is. Lever problemen resulteren veelal in HB maar natuurlijk ook andersom kan het elkaar in stand houden.
Net zo goed als een lichte kanteling net zo min wat zegt over het correct kunnen lopen van het dier. Mijn chronische met zware kanteling aan beide voorbenen loopt nog heel goed. Theroretisch gezien kan dat niet. Een stalgenootje dr paard is met een zeer lichte kanteling haar paard kwijt geraakt, was niet meer te doen. Terwijl die theroretisch gezien zich gewoon er mee had kunnen redden.

Als het inderdaad Cushing is, dan vind ik het niet zo raar dat je ruin het beter doet dan de merrie op hetzelfde dieet. Cushing dient toch altijd medicinaal behandeld te worden (en te blijven)? Maargoed, de bloedtest zal je iig een stuk wijzer maken. Helaas duurt dat ook weer een flink aantal dagen voor de uitslag er is }:0

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:43

Als ik er eentje van cushing verdenk is het mijn ruin wel :)

Qua hoefbevangenheid hoef ik me gelukkig geen zorgen te maken. Ik heb een topbekapper die ze regelmatig in handen heeft, en die ook meekijkt naar wat ik voer :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:20

Hey Koper, hoe ging het vandaag? Wat zei de dierenarts?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:01

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:07

Als er een verzwakte lever aanwezig is... waarom geef je dan paardenbloem.
Paardenbloemen kunnen namelijk een averechts effect hebben op de lever áls deze al niet goed werkt.

Waarom niet back to basic en een voer analyse laten doen?

Snap niet dat al die rotzooi zo nodig is...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:58

Ik ben bang dat je je pony overvoert met al die extra dingen. En dat de pony er op reageert met jeuk houden.

Ook ik zeg weer back to basic, hooi en een vitaminebrok zoals vitalbix dc.
Meer hebben ze eigenlijk niet nodig, valt de pony af, dan lucerne of slobber bijvoeren en uiteraard 24/7 op hooi.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 22:50

Ninx schreef:
Hey Koper, hoe ging het vandaag? Wat zei de dierenarts?

Die komt morgen :Y)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 01:27

Ik zit te denken aan ingekapselde bloedworm. Of een combinatie van bloedworm en Cushing.
Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 02:38

Succes/sterkte vandaag!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 03:04

astridklomp schreef:
Ik zit te denken aan ingekapselde bloedworm. Of een combinatie van bloedworm en Cushing.

En waarom?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:22

maralyn schreef:
Als er een verzwakte lever aanwezig is... waarom geef je dan paardenbloem.
Paardenbloemen kunnen namelijk een averechts effect hebben op de lever áls deze al niet goed werkt.

Waarom niet back to basic en een voer analyse laten doen?
...

Ff mezelf quoten. Ben namelijk benieuwd naar je antwoord...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 07:38

Wat zou de toegevoegde waarde van een voeranalyse zijn? Temeer daar ik helemaal niet die kant op denk.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:48

Koper schreef:
Wat zou de toegevoegde waarde van een voeranalyse zijn? Temeer daar ik helemaal niet die kant op denk.

Omdat overvoeding van een aantal stoffen wat in het eten zit een alergische reactie kunnen veroorzaken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:51

Koper schreef:

Omdat je aan een ruwvoer analyse kunt zien, of je wel extra hoeft of moet voeren.
De meeste mensen geven zomaar even iets... Terwijl dit juist een averechts effect gaat of heeft op het paard. En daar zit je toch ook niet op te wachten?

Die extra vitamine spulletjes, en andere suplementen is mooi, als het bewezen is, dat het paard daar een te korten aan heeft.

Vitamines vanuit het bloed kunnen ze niet zien. (Of je moet een portomonee zo dik open trekken) Hier 4 klinieken gebeld met de vraag: Kunnen jullie vitamines in het bloed zien? "Nee, alleen koper, selenium, ijzer en dat soort mineralen."

Dus wil je daar antwoord op, zou ik gewoon een dierenarts bellen.

Ik vind persoonlijk, dat je te veel voert, waardoor het voer niet optimaal zijn werk kan doen.
Hier en daar zijn er producten wat mogelijk tegen elkaar botst. En dan krijg je namelijk dat het paard daadwerkelijk te korten heeft, als hij die al niet had!

Al die extra vitamine's, biofood en alle andere spul (Citaat van de 4 gebelde klinieken) is gewoon een marketing spot. Geld trekkerij...
Evenals het voeren van zoveel brok (Doe jij misschien niet, maar heel veel anderen wel.)

"Goed ruwvoer is de basis. En vanuit die analyse voer je, mits nodig, aan."

Neemt niet weg, dat ik nog geen antwoord heb op mijn vraag over de paardenbloem.
Ben jij je daar bewust van?
Dat als de lever niet 100% werkt, de paardenbloem alleen maar tegenwerkt??

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 08:18

maralyn schreef:
Goed ruwvoer is de basis.

Absoluut helemaal mee eens. Daarom leg ik het nog een keer uit:

Naast hooi (eenzijdig ruwvoer) en een beetje gras (ook niet al te gevarieerd, ik heb maar een stuk of 7 verschillende soorten staan) krijgt mijn pony elke dag andere verse plantjes. De reden hiervoor is dat ik aan mijn andere paardje merk dat hij het er gigantisch goed op doet. En zo lang die plantjes er staan zal ik ze voor ze blijven verzamelen. Ik begin me af te vragen wat de mensen die daar zo'n commentaar op hebben zelf aan vers groenvoer eten. En aan in hoeverre die mensen op de hoogte zijn van anti-oxidanten voor paarden, om maar eens iets te noemen.

Commentaar hierop is zinloos. Het enige wat je ermee bereikt is dat je mij tegen de haren instrijkt. Daarnaast is het off topic, ik vroeg of er mensen zijn die de symptomen herkennen. Als ik gezeik wil over wat ik voer zal ik daar een topic over openen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:29

Tegen de haren strijken, nou wordt ie mooi.
Ik had een haflinger (wel met eczeem) die ook vanalles en nog wat kreeg. Afgebouwd en tadaa de jeuk werd minder. Nou kun je mij niet vertellen dat voer een heleboel jeuk weg zou kunnen nemen.

Ook ikben jaren bezig geweest om een goed balans te krijgen met vitamines, mineralen etc.
Maar kwam uiteindelijk tot de conclusie, dat de meeste brokken weggegooid geld is en totaal niets bijgevoegde waarde is.

Voer nu alleen nog maar vitalbix dc, liksteen en ze staan op 24/7 op ruwvoer.
Heb nog nooit zo glimmende en gezond uitziende paarden gehad als nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:39

Dan begrijp ik het nut van dit hele topic eigenlijk niet: je bent zelf overtuigd van leverproblemen, dan is toch het eerste wat je doet kijken naar wat er allemaal ingaat?

Om vervolgens voor bijna elke goed bedoeld advies je neus op te trekken?

Want je reageert niet op het paardenbloem verhaal of het mariadistelzaad idee. Kweet niet of je kraan of grondwater geeft maar bij het laatste kan het ijzer gehalte wel eens veel te hoog zijn, wat zich ook in de lever opslaat met alle gevolgen van dien.

Verder wens ik je veel succes ermee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:51

ohjajoh6 schreef:
Dan begrijp ik het nut van dit hele topic eigenlijk niet: je bent zelf overtuigd van leverproblemen, dan is toch het eerste wat je doet kijken naar wat er allemaal ingaat?

Want je reageert niet op het paardenbloem verhaal of het mariadistelzaad idee. Kweet niet of je kraan of grondwater geeft maar bij het laatste kan het ijzer gehalte wel eens veel te hoog zijn, wat zich ook in de lever opslaat met alle gevolgen van dien.

amen...ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Dat is wel het gevaarlijkste soort paardenbezitters....stellen zelf diagnoses,stoppen er vanalles en nog wat in.Uiteraard met de beste bedoelingen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:51

ohjajoh6 schreef:

Zo en daar ben ik het mee eens.
Áls voer wél het probleem is... wat ik me goed kan voorstellen. Zul jij het niet zeggen.

Daarnaast doe je als eigenaar niet eens de moeite vor een algemeen ruwvoet onderzoek.
Daar aan kun je bepalen welke stoffen je mist en uit welke grassoorten dezen komen.
Dan zaai je daar naartoe en na enkele jaren wéér testen.

Ja dan strijk ik heerlijk tegen je haren in.
Ruwvoer is de basis.

Straks heeft he paard wél leverproblemen omdat jij paardenbloem geeft aan een paard waarvan de lever niet honderd procent werkt.
En uit het zich misschien wel zo?

Jij vraagt advies op bokt en stelt vragen.
Wij antwoorden.
Staan jou die antwoorden niet aan?
Moet je maar geen topic openen.

Je quote van mij is te kort om alleen daaruit een interpretatie te maken van hoe ik het bedoel.

Zoals mijn boven gequote aangeeft.
Succes ermee...