Paard 24/7 op het land met een peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Re: Paard 24/7 op het land met een peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 01:22

Vorig jaar mei ook een tussen peesblessure aan het rechter voorheen geconstateerd. Hij heeft tm augustus op t land gelopen en was daarna volledig hersteld, waardoor we konden opbouwen. Ook voor ons was op box geen optie, mede omdat de paarden die alleen dag op t land stonden meer sprietjes trokken en gek deden dan de relatief rustige 24/7 groep. En op box wilde ik hem helemaal niet aandoen :n

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 09:19

Celiien hoe lang heeft het opbouwen bij jou geduurd?

Ik heb namelijk geen idee hoe lang daar nog voor staat

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 09:29

Bij mijn pony heb ik hetzelfde geprobeerd. peesblessure aan het achterbeen, ligament beschadigd. Na een half jaar moest ik haar laten inslapen omdat ze alleen maar kreupel liep.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:00

Damelza schreef:
Peelie schreef:
Hier heb ik mijn merrie eerst 6 maanden op het land gehad. De peesblesure was zo enorm acuut nog, na 6 maamden dat ik de DA nogmaals heb gecontact. Hij was enorm verbaast dat het nog zo heftig was.

Zodoende hebben we toen gekozen voor drukverband (oppervlakkige buigpees 1/3 door) en stalrust. Toen ging het in een klap veel beter.

Weiland rust is dus niet altijd beter.

Liep jouw paard ook kreupel?

Nee, zie liep niet kreupel. Dat was ht enge er ook aan. Pas toen de DA de pees provocerde liep ze licht onregelmatig. Terwel op de scan duidelijk zichbaar was dat de pees helemaal uit elkaar lag.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:04

Yom schreef:
Celiien hoe lang heeft het opbouwen bij jou geduurd?

Ik heb namelijk geen idee hoe lang daar nog voor staat

Volgens mij zat ik er in november weer op... (?)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 19:35

Ik breng hem deze maand naar een paddock paradise waar hij samen met een 12 jarig pensioenpaard kan staan.

Het is wel lastig hoor zoveel verschillende dingen lezen. De 1 zegt aquatraining gaan doen de ander zegt juist dat niet doen, de ander zegt stappen onder het zadel (nou heeft hij echt een hekel aan stappen). Zoveel meningen en opties. Nu is het ook nog eens echt een draak dus dat beperkt sommige dingen ook nog al

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 13:57

Mijne heeft een peesblessure bij de aanhechting van de tussenpees, RA. Vorige week geconstateerd. In stap aan de hand loopt ze nauwelijks kreupel. Maar na het koelen stapt ze heel kreupel weg. Komt jullie dat bekend voor? Het is wel wat dik en soms warm.
Ik heb haar op aanraden van de dierenarts in een klein weitje (8 bij 8) staan, daar staat ze een uurtje of 3 en ik stap nu elke dag 20 min aan de hand en 15 min koelen.
Over 8 weken een nieuwe afspraak met de dierenarts.
De mijne blijft gelukkig erg rustig op stal.

laulapaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 18:35

Het kreupel lopen na het koelen komt mij niet bekend voor. Die mijne liep in het begin erg kreupel en dat werd steeds beter. Zijn been was ook warm en dik maar na een week of 3/4 was dat helemaal weg. Hij loopt nu zuiver en heb niet de indruk dat hij nog pijn heeft. Soms doet hij ook ff gek in de wei en dan hou ik mijn hart vast... T is een klein stukje, maar gek doen redden ze dan ook.. 24 september komt de dierenarts weer om te scannen. Heel benieuwd hoe het er dan voor staat...

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 18:38

Hier heeft paard toch ook mok gekregen op het been.

Mijn pa is vandaag heen geweest. Het was eerst een vrij harde bult en hij vond het nu vrij sponzig

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:35

Zou het kunnen komen omdat de straal van de tuinslang wat te hard is?

Liepen jullie paarden erg kreupel aan het begin van de blessure?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:48

Je weet het alleen al je het probeerd.
Bij mijn paard werd het alleen maar steeds erger op de wei helaas, die moest ik toen 6maanden opsluiten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 19:59

Ja na een paar dagen wei vind ik het al erger geworden helaas. Ik ben bang dat ik haar ook stalrust moet geven. Dat vind ik vreselijk voor een paard.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:02

Hier ook 3 maanden op het weiland gehad. Dat mocht ook ban de dierenarts gelukkig! Blessure in de sprong ;)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:30

22 september hebben we de laatste echo en dan mogen we hopenlijk weer lekker gaan opbouwen. Ik hoop zo dat het goed is op die echo, pony heeft dan ruim 4 mnd op de wei gestaan

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:58

Hoi Damelza jouw verhaal lijkt heel erg op de blessure van mijn paard. Die van mij heeft het ook in het land opgelopen; ik kreeg ineens bericht van stal dat ze alle paarden binnen hadden gezet, terwijl die van mij en nog 1 paard overbleven. Tegen de tijd dat ik aankwam stond die van mij op 3 benen. Achteraf hoorde ik hoe erg ze, toen alle andere paarden binnengezet werden terwijl zij op het land achtergelaten werden, met z'n tweeën hebben lopen rennen, gevallen zijn, en de draad eraf lag :( Duidelijke oorzaak met als gevolg - gat in pees min. 9 maanden hersteltijd en niet zeker wat we uiteindelijk weer kunnen.
Ik heb ook heel erg gezeten met waar jij nu mee zit. De da is duidelijk: 9 maanden op stal, en alleen naar buiten om te wandelen, en later onder het zadel op te bouwen. Als je zeker weet dat dat beter is, dan is het duidelijk maar imo is dat niet in alle gevallen zo. De da's adviseren ook maar wat ze in hun studie geleerd is, maar het kan zijn dat inzichten of ideeën veranderen terwijl de da's daar niet meteen in mee gaan.
Tijdje terug las ik overigens in een blad een verhaal van iemand die een draver had die ook afgeschreven was. Ze heeft hem toen een jaar op de wei gezet, zonder zich er verder mee te bemoeien met opbouwschema's of koelen, en daarna was het dus wel helemaal goed tegen alle verwachting in.
Ik zal eens kijken of ik dat artikel kan vinden :j
Wat was de diagnose bij je paard precies? Gescheurd/gat of verrekt?

edit: Wbt paddock's moet dat in die paddocks die je in je foto laat zien toch snel goed gaan, zou ik zeggen. Die zijn zo klein dat ze daar niet snel heel hard in gaan rennen.
Laatst bijgewerkt door Hinke op 09-09-15 21:28, in het totaal 4 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:07

naar mijn mening is het eenvoudig.

een paard die niet rustig op stal staat of op een stukje alleen,die zet je gewoon beter in de kudde,want zichzelf staan gek maken op stal is nog veeeel belastender dan ff een draf of galopje in de wei.

dus alles zal afhangen van hoe je paard is.
is hij rustig op stal?laat hem dan op stal,breekt hij de stal af,zet hem dan gewoon terug in de kudde.

qua werken onder het zadel.
zolang een paard niet zuiver loopt lijkt om het zadel me totaal geen goeie keuze,eens ze terug zuiver lopen zonder zadel,en de DA geeft groen licht,kan je terug beginnen opbouwen.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:21

Update van de peesblessure ( 50 % ) met stamceltherapie en gewoon buiten lopen overdag op een groot stuk land waar hij ook uit zijn dak kan gaan en ook weleens doet.
We zijn gisteren voor scan geweest en het ziet er goed uit, het gat is dicht en heeft ook al stukjes structuur alleen nog niet overal, dus nog 2 maanden lekker buiten laten lopen zoals we deden en dan nog een keer scannen en zoals het nu lijkt mag ie dan weer voorzichtig wat doen, maar voor de zekerheid toch eerst nog Ff een scan.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:36

BravoT schreef:
Update van de peesblessure ( 50 % ) met stamceltherapie en gewoon buiten lopen overdag op een groot stuk land waar hij ook uit zijn dak kan gaan en ook weleens doet.
We zijn gisteren voor scan geweest en het ziet er goed uit, het gat is dicht en heeft ook al stukjes structuur alleen nog niet overal, dus nog 2 maanden lekker buiten laten lopen zoals we deden en dan nog een keer scannen en zoals het nu lijkt mag ie dan weer voorzichtig wat doen, maar voor de zekerheid toch eerst nog Ff een scan.

Bravo .... hoe gaat het, zijn jullie inmiddels terug geweest voor een scan?

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:16

[/quote]

Bravo .... hoe gaat het, zijn jullie inmiddels terug geweest voor een scan?[/quote]

hey, ja we zijn ongeveer 1 1/2 maand terug geweest voor een scan en dit was positief.
kijk zijn pees zal nooit meer zoals een normale pees worden, maar het zou nu niet verder meer kunnen verbeteren zeg maar.
een normale pees is zeg maar 100 % en zijn pees is 90 %, met training zou ie nog naar 95 % kunnen gaan maar 100 % kan het onder geen beding meer worden.
we zijn nu ongeveer dezelfde tijd aan het op trainen dus ongeveer 1 1/2 maand en ik zit nu op 20 min draven en ga toevallig morgen ophogen naar 25 min. draven. dit is een schema wat ik van de dierenarts heb gekregen uiteraard.
de dierenarts was erg te spreken over de behandeling en het had niet beter kunnen uitpakken er zit nu overal weer structuur.

inprinciepe heeft de dierenarts gezegd/gevraagd om na 2 maanden weer terug te komen om te kijken hoe het dan is en of we groen licht krijgen voor meer, maar het paard is niet van mij dus ik weet niet of dit wel gebeuren gaat.
tot nu toe gaat ie goed in ieder geval

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:52

Mijn paard had een peesblessure aan zijn voorbeen. Hij heeft toen 6 maanden op een niet al te grote wei gestaan samen met een rustige Shetlander en na deze 6 maanden was het zo goed als genezen en mochten we weer beginnen opbouwen. Als je natuurlijk een paard hebt dat regelmatig een sprintje trekt door de weide, zal ee genezing wel trager gaan...
Edit: zie dat het bij jullie ook goed gaat ondertussen, succes nog!

annloess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:31

Ik zou hem gewoon lekker op het land laten lopen. Bij mij op stal staat een merrie die ook een peesblessure heeft en die er voor 2x 10 min per dag uit mag om een rondje te lopen. De blessures schijnen in stal ook minder goed te herstellen als dat ze doen als ze gewoon in het land staan. Kan inderdaad zijn dat het misschien wat langer duurt, maar het is dus wel beter.