Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Cemlys schreef:Maar hij is toch ontwormd ts? Dan zijn de wormen die eruit komen dood, dus dan maakt het weinig mee uit. Ik denk dat het goed is om de ontworming over een tijdje weer eens te herhalen tot hij er vanaf is
Tcm62 schreef:Flitzz helaas heb ik al jaren lang ervaring met een paard die last van dunne mest heeft en ik heb echt alles maar dan ook alles uitgeprobeerd en onderzocht.
Citaat:Als infectieuze larfjes door het paard worden opgenomen, penetreren ze bij aankomst de dikke darm onmiddellijk het darmslijmvlies. Na een ontwikkelingsperiode van minimaal 6 weken (de pre-patent period) in zowel het darmslijmvlies als de darminhoud vinden we volwassen eitjes leggende wormen in de darmen.
Larven kunnen ook enkele maanden rondkruipen in de darmwand. Omdat ze zich steeds verplaatsen, weet het afweersysteem van het paard zich veelal geen raad met deze indringers, met als resultaat een ontstoken darmwand. Dit geldt met name voor jonge paarden.
Kleine bloedworm larven hebben de unieke eigenschap dat ze tijdelijk in een soort winterslaap kunnen gaan waarbij ze worden ingekapseld in de darmwand. Of een larfje in ‘winterslaap’ gaat of zich direct tot volwassen worm ontwikkeld is afhankelijk van vele factoren: leeftijd van het paard, seizoen, weerstand van het paard etc.
Volwassen wormen in de darmholte (darmlumen) communiceren met de larven in de darmwand. Zij informeren de larfjes dat er voldoende volwassen wormen in de darmholte zijn die eitjes leggen en dat de larven voorlopig wel in de darmwand mogen blijven.
)
niet)