Haflinger is zichzelf niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:07

Mijn pony heeft hetzelfde gehad.
Inderdaad chevivit gaan geven :j

Maar denk dat je even met de veearts moet overleggen wat het beste is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:08

Selenium en Vit E tekort kun je al voor een deel oplossen door olie bij te gaan geven.
Dit is wel interessant: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... lenium.htm
Verder zou ik het voerbeleid toch aanpassen. Alleen maar vers gras met een strookje is echt niet genoeg aan ruwvoer, zeker met een graasmasker. Hoe groot is deze strook en met hoeveel paarden staan ze daarop?
Het tekort aan selenium en vit E uit zich wel in de lusteloosheid. Want het betekent dat de spieren niet fijn herstellen en hij dus eigenlijk snel spierpijn heeft. En hij kan er ook ademhalingsproblemen van krijgen.

Gras is een dikmaker. Daarom zou ik het masker wel ophouden. Maar ik zou wel hooi bij geven. Mijn haf krijgt 2x per dag een strookje bij (lang gras, klein stukje erbij, delen met trekpaard), maar krijgt ook nog 2x per dag hooi voor de ruwe vezels. En hij valt gewoon nog steeds af.
Dit heeft overigens niets met het selenium te maken. Als de grond van het gras en hooi arm is, dan zit het niet in het natuurlijke voer.

Verder krijgt hij blijkbaar niet alles binnen. Wat voor mix krijgt hij? Over het algemeen moet je van alle krachtvoer rond de kilo voeren wil je dat ze alles binnen krijgen. En dat wil je net niet met een haflinger natuurlijk. Daarom zou ik de mix schrappen en een goede vitaminebrok aanschaffen. Dan voer je alles wat hij nodig heeft, maar in kleine hoeveelheid. Hier kun je je kruiden overheen doen, olie en eventueel tijdelijk een supplement vit E en/of selenium of aanvullen met wat muesli met een verhoogd vit E/selenium gehalte. Kijk wel uit met een selenium supplement bijvoeren, teveel is ook niet goed.

En daarnaast de juiste ontworming geven natuurlijk.