mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:28

Mizora schreef:
Als het enigszins mogelijk is zou ik beginnen met even geen pavo te voeren, het krachtvoer sowieso te beperken en (indien het paard nog niet onbeperkt hooi krijgt) op te vangen door 2x zoveel kg hooi extra te voeren als dat je aan brok verminderd (het wegen van de brok en muesli is daarbij zeer aan te raden. Een voerschep brok/muesli is geen kg brok/muesli, maar vaak 1.2kg brok of 0.8kg muesli, maar het verschilt per voersoort).

Ik noem nu specifiek even stoppen met Pavo in ieder geval omdat er paarden zijn die niet zo lekker reageren op pavo en daar jeukklachten of mok of rotstraal van krijgen.

volgens mij verschilt dat per paard, die van mij kreeg marstall en doet het nu veel beter op pavo

Mizora

Re: mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:37

Dat klopt. Maar het komt bij pavo relatief veel voor, vandaar dat ik dus dit zou proberen. Als het niets doet kan het altijd teruggedraaid worden, maar soms kan het net het verschil maken.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:44

Hydrocortiderm vragen bij je dierenarts. Ik heb dat standaard op voorraad staan mijn vorige paard had chronische mok en deze heeft het alleen als ze het land opgaan maar heb het standaard in mijn kast staan.

Helpt snel en smeert eenvoudig

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:21

Hier inderdaad ook slechte ervaring met Pavo, ondanks dat het slechts 0,5 tot 1 kg per dag was begon mijn paard te schuren en wat lichte plekjes mok te krijgen.. met ander voer (ook bij het opvoeren van de hoeveelheid) absoluut nergens last van. De problemen hielden ook meteen op bij het stoppen met voeren van Pavo.

Verder heb ik ook hele goede ervaring met zink-zwavelzalf. Als een paard mok heeft op de stal waar ik werk, beginnen we eerst met de benen scheren (zo kort mogelijk), dan wassen met betadineshampoo, goed in laten weken en de korsten weghalen, en vervolgens afspuiten en de benen afdrogen. De dagen erna vooral droog en schoon houden en zalf (zwavel-zink zalf in ons geval) één tot tweemaal daags smeren in een dunne laag! Meestal is de mok dan weg na 3-4 weken icm met het aanpassen van het voer meestal.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:31

Als je er lang mee klooit naar de dierenarts idd.
Ik heb voor die van mij nog een sterkere variant dan hydrocortiderm gehad en pas toen ging het weg.
Let wel op dat hydrocortiderm hartstikke doping positief is!

Voor die van mij hielpen zinkzalf, mokcreme en talkpoeder allemaal niet.

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 19:47

Mijn paard had mok, was er snel bij gelukkig niet ernstig. (was een klein plekje)
Maar gelijk de dierenarts gebeld, en die scheef mij tifene pommade voor, en binnen een paar dagen was het weg (nouja, het wondje was dicht iig) . Heb het nog wel iets langer dan een week doorgesmeerd omdat je nog wel een plekje bleef zien.

Volgens mij kan je dit niet in een ruiterwinkel halen. En het is ook best wel prijzig (28 euro), maar voor mijn paard heeft het geholpen en ik heb nog meer dan een halve tube staan.

Ik vind 28 euro voor een zalf dat werkt meevallen. Maar je hebt ook zalfjes van 10 à 15 euro, die niet of bijna niet werken..

Maar bij elk paard is het anders. Als de mok niet minder wordt zou je misschien beter de da kunnen bellen en hem een zalf laten voorschrijven, meestal nemen ze dan ook een stukje huid en onderzoeken ze dat. Dan weet je meestal meteen waardoor het komt (voer of zijn omgeving).

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:01

[urlhttps://www.feralhorsecare.com/home/15-voordeelset-lotion-500-ml-spray-500-ml-shampoo-500-ml.html][/url]

Beste tip die ik ooit gehad heb. Na de eerste twee behandelingen zie je al verschil. Ik gebruik het nu 2 weken 3 x pw en ze is sinds lange tijd mokvrij. Hier op stal is dit product al echt ingeburgerd. Je gebruikt errst de champoo dan de lotion en als laatste de spray. Als de mok weg is eenmaal per week. Kan ook los van elkaar gebruikt wordeb.

Ik lijk eindelijk het antwoord op Charleze haar mokprobleem gevonden te hebben. De naam is Skincalmin
Gr

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:04

Afbeelding

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 18:11

ben nu bezig met sudoreme. tot nu toe heel tevreden

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:20

Hoe vaak spuit/ was je de benen?
Door het wassen verdwijnt ook de natuurlijke huidvetten. Ons dravertje had het aan het enigste witte voetje dat ie had (soms hoor) wij smeerde de huid gewoon heel dun in met uiercreme van bogena. Dun insmeren houdt de kloofjes soepel blijven en niet weer openbartsen.
Niet dik smeren want dan sluit het af. Niet wassen en soepel houden door bv 2x te smeren.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 18:28

Wassen alleen met wedstrijden 1x in de week/ 2 weken. Afspuiten soms na het rijden maar word weer netjes droog gemaakt.
Goede tip maar ben nu nog mok aant smeren dus kan het nog niet proberen

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:33

Sudocreme daar zweer ik bij :j

happymyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:54

Mokzalf van de dierenarts
Maar je kan ook levertraan zinkzalf gebruiken. Gewoon een grote pot zinkzalf halen en een tube levertraanzalf. Dat bij elkaar mengen.vervolgens dik op de mok plekken smeren en afdekken met iets zoals animallintex en twee dagen laten zitten. Na twee dagen veeg je zo de mok plekjes weg

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:03

als je de mogelijkheid heb --> boek een paar dagen naar het strand en dagelijks het water in. Ideaal voor de genezing van mok.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 18:15

Ik ben eruit. sudocreme!!
ben nu al even bezig en het helpt enorm! ik voel elke ochtend alle benen na op mok en zo gauw ik maar iets voel smeer ik er 2x daags sudocreme op. soms is het na de 3e keer al niet meer te vinden.

dus jongens ook ik ben verslaafd aan sudocreme

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:28

Je zou ook nog eens kunnen kijken voor zinkoxide smeersel/zinkolie. Dit is iets anders dan zinkzalf en sudocreme. Een gewone zinkzalf bevat slechts 10% zink. Zinkoxide smeersel 60%. Dit middel heeft een verkoelende, indrogende, dekkende en zwak samentrekkende (= adstringerende) werking op de huid.
Alleen verkrijgbaar bij de Apotheek of via internet, het is niet eens duur en je kunt het ook op wondjes gebruiken of onder de hoeven smeren bij rotstraal :)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:37

Paard heeft het ook wel eens gehad, elke dag een beetje sudocreme en het was zo weg. En niet meer terug gekomen.