Hoe veel kleine baaltjes hooi per paard per jaar ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe veel kleine baaltjes hooi per paard per jaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:24

Ja, als ik mijn koudbloed zoveel zou geven, zou ik haar om kunnen rollen. :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:25

Ik zou niet alleen naar gewicht kijken van het hooi,maar zeker naar de voedingswaarde.
als het oud hooi is gaan er al een aantal vitamines uit ,die moet je aanvullen,dus zou je meer hooi moeten voeren.
kan best zijn dat je van oud hooi, dus wel het dubbele zou moeten voeren om ze op gewicht te houden :j

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:27

Daarnaast hebben ze als het koud nog meer nodig dus heb je een strenge winter dan zal je ook weer meer moeten voeren. Het blijft toch gokken en is per paard verschillend. Ik zou gewoon lekker ruim inkopen als je het allemaal in 1x kwijt kan dat is voordeliger dan een aantal keer een fouragehandelaar laten komen. Als het een beroerd hooi jaar is geweest betaal je aan het eind van de winter de hoofdprijs.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:26

Paarden hier, 1 warmbloed van 1,70 m en 1 van 1,55 m eten iets meer dan 3000 kilo per paard per jaar, ik koop alles in 1 keer in. In de winter eten ze uiteraard meer dan in de zomer om warm te blijven en ze kunnen dan niet op de wei. Extra hooi geven als de vitaminen eruit zijn heeft trouwens geen zin, paarden eten tot ze 14 procent van hun lichaamsgewicht aan droge stof binnen hebben en dan zijn ze vol. Hooi bestaat voor 90 tot 95 procent uit droge stof en brok voor 80 procent. Het is aan ons om ervoor te zorgen dat ze daaruit voldoende vitaminen ed halen, daar letten ze zelf echt niet op. Succes

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 11:04

Ik zal meer informatie geven over mijn paardjes . Het zijn 2 Irish Cob Tinkers.

Ruin 1.45 cm een breed gebouwd en te dik op dit moment. Waar hij nu staat is het afvallen erg lastig omdat het weiland bij een woonwijk ligt.

Merrie 1.37 cm slanke gebouwd , wel met een buikje.

Het is de bedoeling dat mijn paardjes niet heel de dag op een volle weiland lopen .

Ik wil aan het begin van de weiland een uitloop , grote paddock maken waar ze genoeg ruimte hebben om te kunnen lopen en waar ze overdag op kunnen lopen en voor een paar uurtjes per dag op de grote weiland gaan.

In de avond gaan ze naar binnen op stal staan en krijgen ze hooi.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:44

en als ze op de paddock staan overdag? Krijgen ze dan ook hooi of alleen 's nachts op stal?

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 15:31

meggiemeg schreef:
en als ze op de paddock staan overdag? Krijgen ze dan ook hooi of alleen 's nachts op stal?

Soort van paddock waar ook gras staat en een paar uurtjes per dag op de grote weiland. En mo ht het te slecht weer zijn dan wel met hooi buiten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:35

Ik heb twee mini's & een pony van 1.45. Die werken van November tot begin Maart (normaal gezien) zo'n 200 baaltjes weg à 20 kg.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:38

Mijn twee paarden eten twee balen per week (krijgen enkel 's avonds mijn eigen hooi, 's ochtends van stal zelf) in de zomer maar in de winter is dat gauw vier balen per week. Reken dus toch maar op 130 balen per jaar.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:04

Hoeveel je voert per paard kan enorm verschillen...de voedingswaarde van het hooi is bepalend hoeveel je kunt geven.
Ook hoeveel gras ze krijgen,wat voor gras dat is en wat de voedingswaarde daarvan is.

Van graszaadhooi kun je veel meer voeren dan van een 1e sneede kalverhooi.

Het hooi wat ik op dit moment heb is eigenlijk te goed van kwaliteit,het is kalverhooi en ik kan daar ook maar weinig van geven.
Daarbij eten ze nog 4uur gras...hooi krijgen ze in dit geval maar iets meer dan 1kg pp (IJslanders) en onbeperkt tarwestro.
Meer hooi kan ik niet voeren omdat ze anders dichtgroeien...volgende partij hooi is minder voedzaam en daarvan zal het aantal kg pp omhoog gaan.Hoeveel moet ik nog even afwachten...

Het is dus moeilijk om te zeggen hoeveel je gaat gebruiken,kwestie van uitproberen en op het oog kijken.Vallen ze in...krijgen ze meer...worden ze dik...krijgen ze minder.
Ik weeg mijn hooi overigens wel af omdat het moeilijk is in te schatten hoeveel een plak/arm vol hooi nu weegt.Ook dit is afhankelijk van de grassoorten die zijn gebruikt.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:15

Wij wegen het hooi af. Krijgen vd winter 7-9 kg hooi in netten. Dit is niet onbeperkt maar 3 porties. Daarnaast stro.
Gaat om tinker v 1.55 en haf v 1.40

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:06

jansje73 schreef:
meggiemeg schreef:

Soort van paddock waar ook gras staat en een paar uurtjes per dag op de grote weiland. En mo ht het te slecht weer zijn dan wel met hooi buiten.

Je kan er denk ik niet op rekenen dat op een klein stukje na verloop van de winter er nog gras op zal staan dus zal je overdag ook bij moeten gaan voeren. Een klein stukje zal een paard al snel kaal hebben gegeten en vervolgens kapot lopen, zeker als je een beetje pech hebt met het weer.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:43

Er is een soort van richtlijn: je voert tussen 1% en 2% van het lichaamsgewicht aan hooi (droge stof). Een tinker van 1.55 zal rond de 500 kilo wegen? Als die wat te dik is, dan geef je tussen 6 en 8 kilo per dag. De haf zal wat lichter zijn (400 kilo?), maar die is niet te dik, dus wellicht kan je van dezelfde hoeveelheid hooi uitgaan. Samen rond de 14 kilo per dag. Wanneer je kleine pakjes hebt van rond de 20 kilo, dan is het ongeveer 5 pakjes in de week. Hierbij ga ik niet uit van weidegang, dan zal het minder worden.

Zelf houd ik deze richtlijn aan, ze krijgen bij mij 1,5% van het lichaamsgewicht aan hooi en mijn kwpn'er 2%. Maar ik voer ook op het oog, worden ze dikker dan gewoon wat minder en als het echt koud is en ze vallen in, gewoon wat meer. Ik voel daarvoor de ribben, als ik die goed kan voelen en ik kan ze enigszins zien, dan is het goed.