Zware wormbesmetting Jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 04:57

Hier staan duidelijke schema's van het ontwormen, vóór de schema's staat nog de nodige informatie over wormen/ontwormen. De Lingehoeve is een hele grote, goed aangeschreven paardenkliniek, je zou hun eens kunnen bellen voor advies. http://www.delingehoeve.nl/eigenaren/pa ... wormen.php .

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 12:15

Even een update tot nu toe. Ik heb mijn jaarling in overleg met de DA elke maand 1 keer ontwormt met wisselende middelen. Elke keer ongeveer 30 dagen er tussen en ik ga door tot december ivm de leefcyclus van deze wormen. Elke keer op advies een flinke overdosis gebruikt.

In oktober ga ik weer een mestonderzoek laten doen en laat de uitslag hier ook weten.

Na december komt er idd en ontwormingschema plus dat vanaf juli er een ander weidebeleid wordt toegepast.

geerke

Re: Zware wormbesmetting Jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:50

heb je nog wormen gezien in de poep?

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 09:44

Nee, deze heb ik niet gezien. Op dit moment vindt er weer besmetting plaats omdat het paard de larven van het gras kan eten. Ik probeer dit te verminderen door schapen te gebruiken/ ze van land te laten wisselen. Daarnaast ontworm ik op dit moment om de larven te doden, die zich aan het ontwikkelen zijn in de darmen.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:53

Succes ts, het blijft een lastig iets. Vorig jaar ook een vreselijke worm besmetting gehad bij een veulen. nu gelukkig 'wormvrij', maar dat duurde wel lang.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:15

Ik vraag me af of dat helpt om al na enkele weken van weiland te wisselen met de schapen.
Zelf zou ik kiezen om het in drie stukken te verdelen en sowieso strookbegrazing toepassen.
Als je ook mest gaat ruimen werkt het nog beter.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 19:33

Hallo Bokkers,

Hier een update, na een mest onderzoek blijkt mijn paard nog een besmetting te hebben van 250. Ik ga door met het ontwormen elke maand. In Januari weer een onderzoek, dit hoeft pas in april, maar wil het proces blijven volgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:39

iedere maand ontwormen en nog steeds wormen?Waar gaat er iets fout dan?
Of is je land zo vergeven van de eitjes dat zelfs iedere maand ontwormen niet afdoende is?

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 20:12

Het land war ze gelopen hebben was een natuurgebied. Liepen voor het eerst paarden dus het was schoon en er is afgewisseld met schapen. Ik had niet verwacht dat ze schoon zou zijn. Was een hele ernstige besmetting en het is een hardnekkige worm.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:31

Als je kijkt op http://www.parasietenwijzer.nl/Paard/Paard_MDW_LW.html en je klikt door op wormsoorten, cyathostominae, levenscyclus. Dat schept dan misschien nog wat duidelijkheid over de levenscyslus en gevaren.

Op dit moment krijgt je paard larven binnen vanaf het land, die nestelen in de darmwand waar ze ontwikkelen tot volwassen worm die eieren gaat produceren. Deze eieren komen uit je mestonderzoek. Belangrijk is, dat er bij aanwezigheid van larven in de darmwand, dus géén positief mestonderzoek hoeft te zijn! Alleen volwassen wormen produceren eieren. De larven die in de wand kruipen, richten in grote aantallen schade aan. De volwassen worm richt een stuk minder schade aan.

Op het moment dat je paard een larve op eet vanaf het weiland, duurt het ongeveer 5-6 weken voor die larve in de darm is ontwikkelt tot volwassen worm en eieren gaat produceren.

Bij warm zomerweer duurt de ontwikkeling van ei tot larve in het weiland ongeveer 2-3 weken. Als het kouder wordt, zoals nu, ontwikkelen de eieren niet meer tot larven. Je paard kan alleen besmet worden door opname van larven, dus het koude weer is gunstig. Wat betreft weide beleid: een 'schone' wei, waar je een paard op zet die eieren uit poept, blijft dus 2-3 weken veilig. Daarna zijn de eieren ontwikkelt tot larven en kunnen ze dus weer je paard besmetten. Als de larven eenmaal ontwikkeld zijn, is een weiland maanden een gevaar voor je paard. Zo lang overleven de larven in het land, helaas.

Als je ondanks ruim ontwormen weer zo snel hoge ei-tellingen hebt, ben ik bang dat je een enorm besmet weiland hebt. Lastig probleem! Kijk op de website ook even onder weilandweetjes, voor tips met betrekking tot je weiland management. Het begint in elk geval met regelmatig mest verwijderen!

Heel veel succes in elk geval, het blijft een lastig probleem!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 20:42

Als je een jaarling wilt checken met mestonderzoek, moet je dat een stuk vaker doen dan drie keer per jaar. Jonge paarden hebben nog geen enkele afweer tegen wormen en kunnen dus ontzettend snel grote aantallen wormen krijgen.

Als je paard constant veel eieren in de mest heeft, zou ik wat vaker mestonderzoek doen om te monitoren hoe het verloop is. Heel veel ontwormen achter elkaar heeft geen zin en zorgt alleen maar voor een hoger risico dat je jaarling resistente wormen heeft.

Eitjes worden uitgescheiden door volwassen wormen. Bij volwassen paarden zie je gemiddeld 8 weken na ontwormen weer eitjes in de mest verschijnen, dus pas na 8 weken zijn er weer volwassen wormen. Bij jaarlingen kan dat iets sneller zijn, dus bijv. na 6 weken.

Ivermectine maakt alleen volwassen wormen dood. Als je nu dus elke vier weken gaat ontwormen, heb je kans dat de eerste spuit na vier weken helemaal niets doet (behalve het risico vergroten op resistente wormen). De volwassen wormen zijn er weer na 6 weken en op het moment dat je weer ontwormt na 8 weken, hebben ze alweer 2 weken als een razende eitjes kunnen uitscheiden. Zo kan je dus heel vaak ontwormen, maar toch niets verbeteren.

Je zou dus óf meer mestonderzoek kunnen doen en blijven monitoren óf met moxidectine ontwormen, dan heb je gelijk de larven ook meegepakt en deze werkt dus veel langer.