Hoefbevangen, artrose en verbeend kraakbeen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 18:30

Bedankt voor jullie reacties!

@Eef_Bam, ijzers eronderuit halen is inderdaad geen optie bij haar!

@Arabesk, helaas zag ik je berichtje te laat, dus ik heb geen foto's van schuinonder.

Hier de foto's in linkjes:

Linksvoor zij aanzicht:
http://nl.tinypic.com/r/n3nrbs/8

Rechtsvoor zij aanzicht:
http://nl.tinypic.com/r/2rco868/8

Onderkant (rechts geloof ik):
http://nl.tinypic.com/r/919u7k/8

Onderkant (links denk ik):
http://nl.tinypic.com/r/2uyixjl/8

Voorkant (rechts):
http://nl.tinypic.com/r/24pb0qw/8

Voorkant links, maar minder duidelijk:
http://nl.tinypic.com/r/29mt7gl/8

Achterkant, ik denk rechtsvoor:
http://nl.tinypic.com/r/r2495g/8

En nog even haar achter hoeven:
http://nl.tinypic.com/r/314e6w1/8
http://nl.tinypic.com/r/fbx3jr/8

Sorry voor eventuele onduidelijke foto's. Ik kan morgen nog van schuin onder maken als je wilt.

Arabesk

Re: Hoefbevangen, artrose en verbeend kraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:37

Yo, dank je wel, ik ga er mee aan de slag. Ben even aan het tekenen. BRB

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:43

mingming schreef:
Bedankt voor al jullie reacties.

@Gulpje, is het wel goed gekomen met jouw paard?

@Babootje, ik weet niet of ze kreupel was toen we haar kochten. We hebben haar niet laten keuren bij aankoop, we hebben haar namelijk gekocht toen de eigenaar onverwachts overleed, het was toen of wij of de slacht. Toch kan ik het me haast niet voorstellen dat ze al kreupel was, aangezien ze later wel enkele keren is gecheckt door een dierenarts, die ook heeft gekeken hoe ze liep en die heeft toen nooit iets gezegd over onregelmatigheid.

Edit: @ Joolien, Dankje, toch denk ik dat ik wel even met haar kreupelheid heb gereden, want ik merkte het pas toen ze begon te staken, aangezien je echt nauwelijks iets aan haar zag. Pas op een kleine volte op het harde zie je hoe lastig ze loopt. Ik kijk nu wel veel kritischer naar haar benen, dus het valt me nu wel op als ze net iets anders loopt dan gisteren.

Dan heb je het toch super gedaan om je pony nog een paar mooie jaren te hebben gegeven.
Soms is het ene paard gewoon eerder op dan het andere paard, daar kun je niks aan doen behalve het dier onnodig te laten lijden.

Sterkte ermee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:45

Allereerst deze foto's. Dit paard was afgekeurd voor endurance, was met 17 met pensioen gestuurd want werd te vaak afgekeurd. Wat bleek? Ze stond op ijzers net als jouw paard, met ondergeschoven hielen wat enorme belasting gaf op de pezen. Bovendien had ze artrose. Ik ben in februari begonnen met bekappen van dit paard. Ik had niet gedacht dat de hoeven zo snel zouden bijtrekken. Aangezien ze haar leven lang op ijzers stond en ze al 23 is. We denken er nu over om haar weer uit te brengen op wedstrijd.

Afbeelding
Juli - maart

Afbeelding
Juli - maart

Afbeelding
Juli - maart

Afbeelding
maart - juli

Straal is veel beter geworden, hielballen zijn weer mooi groot geworden en hebben hun schokdempende functie terug gekregen. Rotstraal is weg door betere doorbloeding. Ondergeschoven hielen zijn al veel meer rechtop gekomen en de lange teen is ook al minder lang geworden.

En hier een casus van een collega van me

Afbeelding
Citaat:
diagnose hko, speciaal beslag viel er alleen nog maar af en advies was inslapen omdat de hielen te ver ondergeschoven waren en de voet te plat om te redden. Ijzers eraf en het resultaat 4 maanden later

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 20:49

@Cowgirl, dankjewel :)

@Arabesk, alvast bedankt voor de foto's. Wat ik niet heb vermeld is dat Beauty altijd zonder ijzers heeft gestaan, ze is pas sinds de diagnose op ijzers gegaan op aanraden van dierenarts en hoefsmid

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:57

Dat je paard hoefbevangen is, is duidelijk, je ziet dat de hoefwand een holle vorm heeft in de teen. De witte lijn is waarschijnlijk verbreed.

Afbeelding

Daarnaast zijn de hielen te lang én erg ondergeschoven, wat diverse klachten geeft. Ook zie ik op de foto's van de onderkant van de hoef een hele kleine straal die z'n schokdempende functie allang niet meer heeft. De straal is de nike air van het paard. Artrose en verbening van het hoefkraakbeen komen door een gebrek aan schokdemping, door ijzers en/of als de straal niet meedraagt.

Op dit plaatje is goed te zien hoe de hoef vervormd is. Het afrolpunt ligt te ver naar voren (overbelasting diepe buigpees) en het contactpunt van de hielen ligt te ver naar voren.

Afbeelding

De goede vorm, hier met groen aangegeven, is dus vrij snel weer te realiseren, blijkt uit de case studie die ik hierboven liet zien. De draver Jasmin, met ondergeschoven hielen, pezen ellende en artrose. Ook haar straal werd binnen korte tijd weer groot, sterk én schokdempend.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:57

Eerst en vooral hoef je jezelf helemaal niks te verwijten, je hebt gewoon altijd het beste voor met je pony !
Wat betreft de artrose en HKO kan ik je niet veel vertellen, gelukkig geen ervaring mee. Maar wat wel een probleem blijft, is de hoefbevangenheid....blijft altijd een zorgenkind en een zorgeloos leven voor het baasje wordt het ook nooit meer...helaas :(
Beslag kan veel helpen, maar gras is een grote boosdoener...dus onbeperkt en onbezorgd op de wei met vriendjes wordt 'm helaas niet meer vrees ik.
Dit in combinatie met de andere mankementjes die de pony heeft, is inslapen inderdaad een optie...leven moet geen lijden worden...niet voor het dier en niet voor jou :(:)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:59

mingming schreef:
@Cowgirl, dankjewel :)

@Arabesk, alvast bedankt voor de foto's. Wat ik niet heb vermeld is dat Beauty altijd zonder ijzers heeft gestaan, ze is pas sinds de diagnose op ijzers gegaan op aanraden van dierenarts en hoefsmid

Ook verkeerd bekappen werkt dit in de hand. Het telkens bijsnijden van de straal zorgt voor een gebrek aan schokdemping, het lang laten van de steunsels zorgt voor irritatie van de diepe buigpees, en door het lang laten van de hielen is een paard dat gevoelig is voor HB sneller écht hoefbevangen.

Hier een foto van een eerdere casus hier op bokt. Een voet die er, welliswaar ijzerloos, alles behalve optimaal uitziet. Ook hier hielen ondergeschoven, en afrolpunt te ver naar voren

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:04

De straal van je paard zit min of meer klem tussen de ijzers, maar is ook heel erg klein en versmald en kan nooit z'n schokdempende functie uitoefenen.

Afbeelding

Als je dat vergelijkt met Jasmin, die van een straal buiten functie, ging naar een straal die weer volledig op orde kwam

Afbeelding

Dan zie je hoe ver de straal eigenlijk verschrompeld is bij je paard. Een niet meedragende straal heeft vrijwel altijd artrose en verbeend kraakbeen als gevolg, omdat er geen enkele schokdemping meer is in de ondervoet.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 24-07-15 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 21:06

@Arabesk, dankjewel voor de uitgebreide reacties. Echter kan ze niet zonder de ijzers, omdat het verbeende kraakbeen niet meer weg kan. Normaal heeft ze een zooltje eronder, en tussen het zooltje en haar hoef zit dan een soort spul, ik vind het op kneedgum lijken (ik zou niet weten hoe het heet). Ik kan er dinsdag even een foto van maken, want dan krijgt ze die weer. Ze heeft ivm een hoefzweer afgelopen bekapbeurt geen zooltje gehad.
Ze is inderdaad verkeerd bekapt geweest, bij haar vorige eigenaar is namelijk bijna niet bekapt. Ik zal eens kijken of ik nog een foto heb van haar hoeven toen ik haar net kocht. Die staan bijna allemaal op mijn oude laptop (waar ik helaas water over heen heb gegooid..., dus ik moet even kijken of ik ze nog ergens anders heb)
Ik probeer te begrijpen wat je zegt, maar je kunt wel stellen dat ik niet veel afweet van hoeven. Ik heb inderdaad veel gehoord over haar afrolpunt van mijn dierenarts en dat ze daarom deze ijzers krijgt.

@Pandora, dat is dus ook waar ik echt tegen aan loop. Ze is er 2 weken geleden vandoor gegaan en rende toen de wei op, ik heb haar in tijden niet zo vrolijk gezien als toen. Iedereen die het zag maakte die opmerking ook. Als ze nou nog als weide pony door het leven kon, had ik haar dat echt gegund. Echter gaat dat niet en eeuwig op de paddock vindt ze gewoon niet leuk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:11

En hier nog een verhaal van een bokker, zeer recent, die ook echt met enorme sprongen vooruit gaat:

[BEH] Ervaring van ijzers, zolen en siliconen af halen?

IJzers en zooltjes zijn er nu af, wordt natuurlijk bekapt en de voeten zien er al echt veel beter uit. De moeite waard om even helemaal door te lezen.

Ook deze hoeven herstelden zich verbazingwekkend snel!

Wat een verschil als je de OP foto's erbij pakt:

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

*\o/*

Als je paard niet of nauwelijks bekapt is bij de vorige eigenaar, zijn de steunsels heel lang geworden, die drukken de hoef dan uit elkaar en zorgen er voor dat de straal samengeknepen wordt.... ellende op ellende.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:16

Ik begrijp je standpunt volkomen. En het kan wel hoor, dat ze weer een deel van de dag gewoon normaal op de wei kan, maar daar gaat tijd overheen...heel veel tijd. Heb er hier zo ééntje staan...we zijn nu 3 jaar verder na de HB en sinds dit jaar kan ik haar weer per halve dagen op het land zetten, rest van de tijd staat ze ook op een landje, maar afgegraasd en kaal. Voeding blijft een punt van aandacht uiteraard, en liever iets te dun dan iets te dik, maar enkel zo redden we het :Y)
Ze heeft trouwens ook cushing.
Verder geen mankementen gelukkig en een stronteigenwijs, sterk karakter wat haar overal doorheen sleept }>
Maar dit heeft mij dus wel 3 jaar tijd,geduld en veel denkwerk gekost...weet niet of ik er ooit nog zou aan beginnen moest het weer gebeuren ...

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 21:18

Mijn laatste post kruiste jouw post over haar straal, dus die had ik even gemist, sorry. Haar straal zag er al zo uit voordat ze hoefijzers kreeg, dus dat zou dan toch niet daaraan kunnen liggen.
Ik doe echt mijn best om te begrijpen wat je zegt, dus excuses als ik vreemde dingen zeg. Hoe kan ik haar hoefijzers eraf laten halen, terwijl ze die wel nodig heeft voor de kraakbeen? Want jij stelt dat haar artrose ermee zou kunnen worden opgelost, maar de kraakbeen blijft dan en daarvoor zijn deze hoefijzers voor een groot deel.

@Pandora2, fijn dat die wel weer het land op kan! Ik heb ook nog niet definitief besloten of ze wordt ingeslapen, ik wacht nog even de volgende dierenarts controle af.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:21

mingming schreef:
@Arabesk, dankjewel voor de uitgebreide reacties. Echter kan ze niet zonder de ijzers, omdat het verbeende kraakbeen niet meer weg kan.

Hier staan drie dravers met verbening en artrose, nee het wordt nooit meer zoals het was, maar met een goede dragende straal kunnen ze nu weer volop meedoen en lekker rijden op het asfalt zonder enig probleem. En dat terwijl ze eigenlijk afgeschreven waren.

Citaat:
Normaal heeft ze een zooltje eronder, en tussen het zooltje en haar hoef zit dan een soort spul, ik vind het op kneedgum lijken (ik zou niet weten hoe het heet). Ik kan er dinsdag even een foto van maken, want dan krijgt ze die weer.

Siliconen, zooltjes, kneedgum, het helpt allemaal geen sodemieter. Als je schuimrubber in je klompen legt blijft de klap nog steeds even hard, ijzer is ijzer. Beter zou dan zijn hoefschoenen, die kunnen tenminste uit en zijn flexibel.

IJzers zijn ook nog eens glad, het doorglijden is een enorme belasting voor de pezen.

Als je facebook hebt kun je hier foto's plaatsen van de hoeven van je paard, er zitten ook bekappers op, er is er vast eentje die in jouw buurt zit.

Geef het een kans, laat je paard bekappen, zet hem op de wei, als het niet gaat kan inslapen alsnog. Ik geef het 99% kans dat je paard er wél goed uitkomt. https://www.facebook.com/groups/paardnatuurlijk/

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:26

mingming schreef:
Mijn laatste post kruiste jouw post over haar straal, dus die had ik even gemist, sorry. Haar straal zag er al zo uit voordat ze hoefijzers kreeg, dus dat zou dan toch niet daaraan kunnen liggen..

Dat komt omdat de meeste smeden de straal, helaas, flink afsnijden. Daarmee verliest de straal z'n nike air werking. Verbening van kraakbeen is heel vervelend, de hoef wordt er minder flexibel van, maar zonder ijzers en goed bekapt, kan de hoef dat weer grotendeels opvangen doordat de straal weer z'n pompwerking krijgt.

We hebben hier zeven paarden staan, vijf hun hele leven op ijzers, twee (van mij) nooit op ijzers gestaan altijd natuurlijk bekapt, en van die vijf drie oudjes. Eentje cushing, op medicijnen, wordt nu natuurlijk bekapt en hoewel ze tegen HB aan zit, is het met de juiste voeding, bekapping en huisvesting in goede banen te leiden.

Een wedstrijd paard had een gebroken hoefbeen, afmaken was het advies, leeft nog steeds en loopt weer. Heeft ook verbeend kraakbeen en artrose, maar na wat stijfjes opstarten, gaat ie als een malle en loopt ie zo hard dat ie zowat niet te houden is :'). Van de week een filmpje gemaakt van hem dat ie in galop over grind scheurt.

https://www.facebook.com/rein.duijts/vi ... 862031384/

Dan nog de Jasmin merrie van 23, afgeschreven, met pensioen, ondergeschoven hielen, artrose, hoeven zijn verbeterd, loopt ook weer. Kan op deze manier nog jaren mee. Op hetzelfde filmpje te zien, de oren waar doorheen gefilmd wordt. Zonder ijzers in knallende draf over asfalt.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 21:31

De zooltjes hielpen juist erg goed. De dierenarts was toen verbaasd dat ze zo snel opknapte. Echter is het sinds kort dus slechter aan het gaan en vooral gewoon hoe ze is. Ik merk aan haar dat ze er allemaal geen zin meer in heeft.
Ze glijdt trouwens niet door. Daar heeft de dierenarts afgelopen dinsdag extra opgelet, omdat hij verwachtte dat ze dat wel zou doen. Dat vond hij dan wel weer positief.

Ik weet niet of ik het wil proberen. Ik ga in elk geval dinsdag het gewoon door mijn smid laten doen. Stel ze komt er boven op (en dan via de manier waarop ik nu bezig ben) dan zal ze hoe dan ook nooit meer op de wei mogen zei de dierenarts.

Ik vind het heel lief van je dat je al deze tips geeft, echter komt er sinds de afgelopen weken zo veel op me af, dat ik even niet meer zo goed weet wat ik wel en niet moet doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:39

mingming schreef:
De zooltjes hielpen juist erg goed. De dierenarts was toen verbaasd dat ze zo snel opknapte. Echter is het sinds kort dus slechter aan het gaan en vooral gewoon hoe ze is. Ik merk aan haar dat ze er allemaal geen zin meer in heeft.
Ze glijdt trouwens niet door. Daar heeft de dierenarts afgelopen dinsdag extra opgelet, omdat hij verwachtte dat ze dat wel zou doen. Dat vond hij dan wel weer positief.

Ik weet niet of ik het wil proberen. Ik ga in elk geval dinsdag het gewoon door mijn smid laten doen. Stel ze komt er boven op (en dan via de manier waarop ik nu bezig ben) dan zal ze hoe dan ook nooit meer op de wei mogen zei de dierenarts.

Ik vind het heel lief van je dat je al deze tips geeft, echter komt er sinds de afgelopen weken zo veel op me af, dat ik even niet meer zo goed weet wat ik wel en niet moet doen.

Plaats anders de foto's even in de FB pagina, daar zitten zoveel mensen die er ook echt goed kijk op hebben

https://www.facebook.com/groups/paardnatuurlijk/

Hier nog een aantal case studies

http://paardenhoeven.info/lotte-en-wolin/

http://paardenhoeven.info/trefine-een-h ... hetlander/

http://paardenhoeven.info/hoefhelp-cassie/
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 24-07-15 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:41

Arabesk schreef:
En hier nog een verhaal van een bokker, zeer recent, die ook echt met enorme sprongen vooruit gaat:

[BEH] Ervaring van ijzers, zolen en siliconen af halen?

IJzers en zooltjes zijn er nu af, wordt natuurlijk bekapt en de voeten zien er al echt veel beter uit. De moeite waard om even helemaal door te lezen.

Ook deze hoeven herstelden zich verbazingwekkend snel!

Wat een verschil als je de OP foto's erbij pakt:

[ Afbeelding ][ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

*\o/*

Als je paard niet of nauwelijks bekapt is bij de vorige eigenaar, zijn de steunsels heel lang geworden, die drukken de hoef dan uit elkaar en zorgen er voor dat de straal samengeknepen wordt.... ellende op ellende.

Ik meld mij! Echt waar, de beste keuze ooit om de ijzers eronderuit te halen! Ook hier werd orthopedisch beslag aangeraden. Hij verbeterde er wel iets op, maar het beterde niet wat het zou moeten doen. Dus om mijzelf geld te besparen besloten het te proberen zonder ijzers. Hij loopt een heel stuk beter! Nog steeds niet 100% (waarschijnlijk door de kissing spines die een aantal weken terug zijn vastgesteld) maar ik ben erg blij met z'n hoeven nu. Super sterk en met hoefschoenen bevalt het prima. Ik hou ze inmiddels zelf wekelijks bij :)

En geloof mij, ik was geen voorstander van natuurlijk bekappen. Ik noem het liever effectief bekappen :) Eens in de zoveel tijd ziet mijn GEWONE hoefsmid zijn hoeven en staat ook versteld van het proces wat hij heeft ondergaan.

Als ik jou was zou ik dus nog niet over inslapen denken voordat je deze weg probeert! Nee heb je, ja kun je krijgen....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:42

Arabesk@ Dit paard nu onbeslagen de wei op laten, is binnen de 2 dagen haar doodvonnis tekenen...dan kan ze geen poot meer verzetten om het zo maar even te noemen...dat durf ik je te garanderen. Bekappen of natuurlijk bekappen of een stukje meer hier eraf en een stukje minder daar eraf is geen wondermiddel op korte termijn voor zo'n geval, integendeel...Misschien loopt die van jou die '' tegen hb aanzit '' ook wel een heel stuk beter met een ijzertje onder... ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:44

Met HB geen weiland, maar een paddock met hooi, liksteen en magnesium en een goede bekapping. Een ijzer helpt niet tegen HB, aanpassen van de voeding wel. Met een cushing paard werkt dat prima, ze loopt ook als een speer, ondanks haar kromme voorbeen (flinke artrose). Witte lijn is iets breder dan bij de andere paarden, maar als je dat afzet tegen hoe ontzettend lang haar ze heeft (heb haar vandaag moeten scheren), is het wonderlijk dat ze nooit één pas HB heeft gelopen.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:45

Ts geeft ook aan dat paard niet gelukkig wordt van elke dag op de paddock.
Sorry ik wordt zo moe van mensen die blijkbaar denken dat natuurlijk bekappen voor alles een oplossing is.
Soms hebben dierenartsen het ook bij het rechte eind hoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:47

Ik heb nog nooit een paard níet goed kunnen krijgen met aanpassing van voeding huisvesting en bekapping, noch mijn collega's. Al honderden paarden die afgeschreven waren door veeartsen, hoefsmeden en Utrecht leven nog, omdat de eigenaar zelf durfde te gaan denken en een second opinion kwam vragen in het FB topic. Vrijwel wekelijks vallen er mensen binnen met paarden met ramphoeven met als advies inslapen, die na enige tijd toch weer prima blijven te functioneren.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:48

Laat ik voorop stellen dat ik geen pro-natuurlijk bekappen ben, voor sommigen paarden werken ijzertjes prima. Ik heb het zelf geprobeerd met de intentie; mocht het niet werken is er zo weer een ijzer onder getimmerd :)

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:48

Dan nog steeds lees je niet wat ts zegt. Voor jouw paarden is eeuwig op een paddock misschien een fijn leven. Maar zoals ts ook zegt gaat ze daarmee haar paardje niet blij maken. Ongeacht of ze natuurlijk bekapt wordt of niet.

Ik zeg ook niet dat dierenartsen het altijd goed hebben ofwel. Fijn dat jij nog nooit een paard niet goed hebt gekregen. Maar daar gaat het hier toch niet om ;)

Mijn pony heeft ook ijzers onder gekregen haar hoeven zijn nu weer goed genoeg om het met alleen bekappen af te kunnen. Ik ben niet tegen natuurlijk bekappen maar wel tegen doordrammen.
Laatst bijgewerkt door Anonymous86 op 24-07-15 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 21:49

@_Nicky, ik heb je topic vluchtig doorgelezen, fijn dat het goed gaat met jouw paard!

Ik ga echter nu nog geen foto's daar plaatsen. Ik vertrouw nu echt volledig op mijn dierenarts en mijn hoefsmid, mocht ik toch aan hen twijfelen kan ik ze altijd nog plaatsen.

Ik kan trouwens wel even een filmpje maken van hoe ze loopt als iemand dat wil zien? Want je ziet het dus echt nauwelijks aan haar manier van lopen, zeker als je haar niet kent. Op stal zien de meeste mensen het ook echt niet (wat niet zo vreemd is).

Het gras op gaat ze nu inderdaad niet, pas als ik besloten heb ik dat ik haar laat inslapen, dan gaat ze nog een maandje de wei op.

Ze liep vandaag overigens erg slecht, ik merk aan haar dat ze dan toch moeite heeft om haar benen neer te zetten en loopt dat steeds langzamer. Ik ben na nog geen 10 minuten stappen al gestopt.

Ik zie nu de nieuwe berichten: haar voeding is aangepast, ze krijgt suikervrije muesli (een klein handje), ze heeft een liksteen en verder krijgt ze enkel hooi.