Ronde baal voordroog/hooi in de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 09:06

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:13

Batlow schreef:
http://oi62.tinypic.com/302qt79.jpg

Zo stonden ze erbij toen hij er net in stond, tot nu toe gaat het goed...

Wel doodzonde want dat wat op de grond ligt eten ze in principe niet meer.

Batlow

Re: Ronde baal voordroog/hooi in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 09:17

De baal is nu al wat verspreid en ze eten wel van de grond af hoor. Het is maar even afwachten wanneer ze er klaar mee zijn. Zo'n baal is ook maar 35 euro dus om te proberen is dat ook geen probleem... En als ze minimaal een week mee doen, blijf ik het zo doen waarschijnlijk..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:25

Ik zou kijken of je de baal op een verhard stuk kan zetten, dit wordt een grote smeerboel. Voor de regen kan je er eventueel een simpel afdak boven zetten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:25

Als je al voert vanuit een palletbox zou ik in jouw geval kiezen voor een fijnmazig betongaas dat in de box past en onder in de box vier gaten boren waarin je het gaas vastmaakt met karbijnhaken. De box kun je helemaal volproppen met hooi, gaas erover heen en eten maar. Geen hooi weggooien, ze moeten rustig eten en kunnen er lang over doen. Ik heb voor 3 paarden en 2 pony's twee boxen staan en voer ze 1x per dag buiten. Ze gaan om 05.30u naar buiten en komen 's avonds na 21.00u binnen, dan zijn de bakken nog niet leeg. Voordeel van de box is dat je geen zand in het hooi krijgt en als het gaat regenen wordt het een vieze bende rondom de baal.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 09:34

MarjanB schreef:
Ik zou kijken of je de baal op een verhard stuk kan zetten, dit wordt een grote smeerboel. Voor de regen kan je er eventueel een simpel afdak boven zetten.

Verhard stuk heb ik hier niet, zat al te denken aan een karretje oid, dat moet ik nog verzinnen.. Afdak zal ik mijn vader naar moeten laten kijken want voor mij is een afdak erboven niet simpel :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:20

Dat lijkt zo'n baaltje van ongeveer een meter breed en rond de 100kg zwaar, die je nog net zelf kan rollen?

Die leggen wij hier ook wel met een net er omheen in een palletbox, past precies :j

Zo los op de grond worden de meeste mensen snel zat hoor....er waaien plukken weg, ze trappen heel veel de grond in en kakken en piesen er op dus veel verspilling, en jij kan dat allemaal weer uit de grond proberen te krabben en op de mesthoop gooien... en dan nog blijft het een hele vieze plek in je weiland of paddock.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:34

Dat is ook mijn ervaring, de rotzooi valt met droog weer wel mee, maar als het gaat regenen wordt het heel smerig.

Je zou nog kunnen denken aan het plaatsen van rubberen matten rond/om de baal, zodat het in elk geval niet vertrapt wordt en je de restjes telkens bij elkaar kan vegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:36

Behalve dat je veel verspilling hebt zo, verpest het vooral je bodem. Dat wordt een grote smeerboel, dat hou je niet goed.
Hou anders Marktplaats of de Weggeefhoek van Facebook even in de gaten of je niet ergens een partij tegels of stenen weg kunt halen. Dat scheelt je heel veel ellende, en is nog goed voor de hoeven ook.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 11:38

Nee deze zijn wel groter, zo'n 250-300 kilo. Poepen doen ze er niet in, ze hebben in de paddock een vaste plek waar ze op een hoop poepen, daar lopen ze altijd naar toe :D

Het is dan maar even afwachten hoe deze gaat bevallen. Ik heb geen geld voor een flinke hooiruif, daar heb ik naar gekeken. De eigenaar van het land vind het in ieder geval niet erg, als ze er een bepaalde tijd mee doen kan het geld en tijd schelen.

Ik wil gewoon dat ze altijd toegang hebben tot hooi en niet te lang zonder staan.. Het is dan even iets verzinnen om het ergens op te zetten oid maar dat is nog niet zo makkelijk te verzinnen en te krijgen, als 21-jarige doe ik alles alleen met en voor mijn 2 paardjes dus ik probeer alleen maar mijn best te doen.....

Ik kan dus best een partij stenen halen, maar ik neem aan dat ik die niet zomaar op de grond kan leggen? Ik heb daar allemaal geen verstand van, mijn vader werkt heel veel dus hij heeft niet veel tijd om te helpen. Had zelfs al een bestrater gepraat maar dat werd te gek duur...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:41

Wij hebben een dergelijk ding voor onze balen (gaat een hele baal van 600 kilo in voor 12 paarden)
http://www.hooiruif.eu/files/3893/produ ... 03539b.jpg

Alleen wij hebben dan de doe-het-zelf boeren versie ;) . Maar dat gaat prima. We hebben dan geen dakje, maar ze kunnen zo iig niet door het voer lopen en het in de modder stampen. Ook doen we een dubbel aanhangernet over de bal als een soort slow feeder, omdat het anders veel te hard gaat en ze moddervet worden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 11:44

Daar heb ik naar gekeken Eileen, maar die dingen zijn +1000 euro en dat gaat me te ver voor 2 paarden... We hebben thuis op stal nog wel een nep grasrol liggen, zou ik daarvan een stuk onder de baal kunnen leggen? Ik weet niet of dat praktisch is... Dat hebben wij namelijk in de stapmolen liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:46

Batlow schreef:
Ik kan dus best een partij stenen halen, maar ik neem aan dat ik die niet zomaar op de grond kan leggen? Ik heb daar allemaal geen verstand van, mijn vader werkt heel veel dus hij heeft niet veel tijd om te helpen. Had zelfs al een bestrater gepraat maar dat werd te gek duur...

Bestraten kun je zelf wel, da's niet zo moeilijk. Zorgen dat de ondergrond mooi gelijk is, eerst met een hark en daarna met een plank lekker aantrappen, en dan je tegels erop leggen en zand in je voegen vegen. Op YouTube staan ook wel tutorials hoe je dat het beste aan kunt pakken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:48

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:49

Batlow schreef:
Nee deze zijn wel groter, zo'n 250-300 kilo. Poepen doen ze er niet in, ze hebben in de paddock een vaste plek waar ze op een hoop poepen, daar lopen ze altijd naar toe :D

Ik hoop voor je dat dat zo blijft, maar over het algemeen is het een kwestie van tijd voordat ze in de gaten hebben dat het wel lekker piest in dat hooi waar ze op staan (spettert niet zo als op de wei :P ) en als ze dan al plassen waar ze staan, is het een kleine stap naar ook je drol maar gewoon loslaten waar je staat :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:51

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:51

Die van ons werden binnen no-time tonnetje rond toen we begonnen met onbeperkt hooi. Wij hebben er toen een aanhangernet overheen gespannen zodat ze er wat langer over deden. Inmiddels weten ze dat er altijd hooi is en eten ze zelf minder dan toen ze nog beperkt hooi kregen. Onze baal staat trouwens in de schuilstal op een simpele houten pallet. Dit is wel belangrijk omdat je anders de helft weg kunt gooien.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:53

pmarena schreef:
lizy29 schreef:
http://medias.alliancepastorale.fr/docu ... 621036.jpg

Wellicht dat je aan zoiets kan komen in Nederland?

Wel mooi dat je op die foto het probleem al ziet, de eerste plukken liggen er al naast _O-

Dat voorkom je nooit helemaal. Maar ze kunnen niet de hele baal uit elkaar plukken en de zijkanten lostrekken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:57

Batlow schreef:
Daar heb ik naar gekeken Eileen, maar die dingen zijn +1000 euro en dat gaat me te ver voor 2 paarden... We hebben thuis op stal nog wel een nep grasrol liggen, zou ik daarvan een stuk onder de baal kunnen leggen? Ik weet niet of dat praktisch is... Dat hebben wij namelijk in de stapmolen liggen

Daarom hebben wij het ook zelf gemaakt en in elkaar laten lassen ;) . Je kan dat zelf maken van stevig hout en dat met metalen beugels zo vastmaken dat ze de planken er niet af kunnen trekken. ligt er een beetje aan hoe veel die van jou slopen. Wij hebben er een paar in de wei staan die er een sport van maken om dingen stuk te maken, dus wij moeten met wat grover geschut komen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:58

Als droog is werkt jou optie prima.

Tot het gaat regen en sneeuwen. En ze ontdekken dat hooi lekker slaapt.
Wordt een grote vieze smeer bende. Waar je volgend jaar de gebakken peren van hebt. Want ze trappen alles vast in de modder.
Zou mij. Keus nooit zijn.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 12:01

Maar dat hout, gaat dat niet op gegeven moment rotten? Helaas kan ik niet lassen :') mijn paard kan dus ook een sloper zijn. Slopen niet zo zeer maar alles proeven met het mondje waardoor het wordt gesloopt.

Een pallet kan natuurlijk ook, die heb ik nog genoeg staan

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:02

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:02

lizy29 schreef:
pmarena schreef:

Wel mooi dat je op die foto het probleem al ziet, de eerste plukken liggen er al naast _O-

Dat voorkom je nooit helemaal. Maar ze kunnen niet de hele baal uit elkaar plukken en de zijkanten lostrekken.

Dat hoopte ik ook, je kan immers ook gewoon alleen de bovenkant uit de plastic rol snijden en dan heb je hetzelfde effect als met zo'n hoes (wist ik niet dat zoiets verkocht wordt trouwens :) )

Maar ze plukken dan simpelweg van bovenuit de hele baal leeg en dan heb je nog hele hopen hooi er buiten liggen... amper beter dan een blote baal in de wei zetten :P

Je ziet het op die foto ook al, baal is zowat nog intact en de eerste plukken liggen er al naast weg te waaien :P

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:04

Batlow schreef:
Maar dat hout, gaat dat niet op gegeven moment rotten? Helaas kan ik niet lassen :') mijn paard kan dus ook een sloper zijn. Slopen niet zo zeer maar alles proeven met het mondje waardoor het wordt gesloopt.

Een pallet kan natuurlijk ook, die heb ik nog genoeg staan

Wij hebben het lassen ook uit besteed. Dat kan ik zelf ook niet. Maar evt kan je dat ook met bouten/moeren en beugels oplossen. Het hout gaat wel rotten ja, maar dat duurt eindeloos. Ding stond er al toen ik 7 jaar geleden op deze stal kwam, en we hebben net deze zomer 1 kant van het hout vervangen met hout van een oude pallet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 12:07

Die foto die je stuurde, heb ik inderdaad ook gezien. Maar als ze dat metaal raken met eten is dat heel nadelig voor de tanden, anders had ik inderdaad bij mijn palletbox ook zo'n rooster er op gelegd. Lassen uit besteden gaan waarschijnlijk ook wat kosten, moet alles zelf doen en betalen, dus het moet een niet te dure oplossing worden...

Edit: zit nu te denken aan tegels maar ik weet niet eens hoe ik dat moet ophalen := in de auto ga ik ze niet leggen en aanhanger hebben we niet, overigens ook nog nooit mee gereden. Wat een ellende dit _O-