Wanneer / ooit paard van ijzers af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Wanneer / ooit paard van ijzers af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:54

In de meeste biotineproducten zit 2g biotine/kg biotineproduct (of 2000mg of 2.000.000 mcg). Als je paard 60mg biotine moet hebben, moet hij dan 30g biotineproduct hebben. Bijvoorbeeld die excellent biozin.

Maar Subli biotinemix is 5.5g biotine/kg product, daar hoef je bij een paard van 550-600kg dus maar 10g van te voeren voor dezelfde dosering als dat product van 2g/kg.

In een hoop biotineproducten zit behalve biotine (en suiker/msm) ook nog andere hulpstoffen die de hoefgroei bevorderen. In subli biotinemix zit alleen biotine (met suiker), maar wel in hoge dosering. Daarom vind ik juist dat biotineproduct zo geschikt om te combineren met Marstall Hufregulator, waar bijna geen biotine in zit maar wel heel veel andere (zeer goede!) hulpstoffen die de hoefgroei stimuleren.

Door Subli biotinemix en marstall Hufregulator te combineren heb je én de beste hulpstoffen én de hoge dosering biotine.

Dat biotineproducten grotendeels uit suiker bestaan klopt vaak dus ook, maar een dosering van 10g is vaak al best een kunst om niet veel te veel of veel te weinig (±20% afwijking) te geven. Als je een product hebt dat uit 10% biotine bestaat, zou dat paard (600kg) maar 0.6g biotineproduct moeten krijgen, dat moet dan al in de vorm van een pilletje en dan nog heb je grote kans dat het vaak niet ingenomen wordt, gewoon doordat het uit de mond valt, etc.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:26

het lijkt me een beetje een raar verhaal, normaal kan je altijd de straal een beetje bijsnijden , maar wij kunnen natuurlijk van achter onze pc de werkelijke toestand niet echt zien natuurlijk.
Als de toestand zo erg is zoals jij het beschrijft, zijn er ofwel fouten gemaakt bij het bekappen, of is er echt iets mis met de aangroei van de nieuwe en gezonde hoefwand, of is er om één of andere reden teveel slijtage geweest. Al deze punten eens zorgvuldig overlopen en zo trachten te achterhalen wat de reden is van deze extreme toestand.
Maar er is geen enkele reden te noemen dat ijzers onder de hoeven plaatsen echt slecht is, nee sommige paarden zijn daar net echt beter mee.
Je kan idd zeggen het is niet natuurlijk, waarom loop je dan zelf ook niet heel de dag door op blote voeten ?????
Het is altijd een beetje afwegen wat doe ik met mijn paard, hoe gevoelig is mijn paard, hoe snel groeit de hoef aan en wat is de kwaliteit van het hoorn, ........mssn zijn er nog andere mogelijke oorzaken, ooit hoefbevangen geweest en dergelijke, ....
er is niks mis met een goed geplaatst ijzer er onder.
Ik ben net terug van een week Ardennen te paard, dagelijkse tochten van 40km 5dagen achter elkaar, ik wil het die naturals zien doen die zonder ijzers lopen, No way.