Dan heb je je nieuwe paard 2 dagen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Re: Dan heb je je nieuwe paard 2 dagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:06

Jeetje wat naar. Hopelijk herstelt alles voorspoedig.

Ik lees inmiddels wel dat ik niet de enige ben die de reactie van de oude eigenaar vreemd vind. Dat zou ik even een beetje in de gaten houden.

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:07

Ach wat erg, arm paard.
Ik vind ook dat die vorige eigenaresse wel erg raar reageert.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:08

Wat verschrikkelijk vervelend,veel sterkte

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 22:09

Dat weet ik eigenlijk niet tita, zal ik morgen eens vragen. Ik weet dat de DA hem enkele spuitjes gegeven heeft voor we vertrokken naar de kliniek en in de kliniek hebben ze met een spuit vocht uit de peesschede gehaald en ze hebben infusen ed geplaatst, maar of ze bloed hebben genomen heb ik echt geen idee van. Had het hun ook niet gemeld dat hij in de voormiddag zo suf was, aangezien ik daar pas aan dacht als we na de operatie weer bij ons andere paarden langs gingen. Ik wou het vandaag wel met hen bespreken, maar de chirurg was er dus niet en aan het secretariaat konden ze me eigenlijk niet verder helpen. Dus het is wachten tot morgen.

De vorige eigenares zou zoiets niet doen. Haar huidige partner daarentegen had wel een sms op dreigende toon gestuurd vrijdag, maar normaal weet hij ons paarden niet staan en hij kent ook niks van paarden. Dus het lijkt me niet reëel dat hij ze zou kunnen vastnemen hebben. Ik had snachts ook nog gekeken bij de hengst of ik niks van een injectie kon vinden, maar hij had op zijn borstkas, onderkant hals idd klein puntje verdikking zitten met wat bloed rond, maar dat kan natuurlijk ook gewoon van een dazenbeet zijn. Ik wil niet in alles spoken gaan zien.

Het is inderdaad zijn achterbeen. Maar een bijtwonde is het niet volgens de DA's.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:10

Hier hebben we ook een aantal x (3x) gehad dat paarden pas later gingen jagen. Een Shetlander die na 3 dagen pas ontsnapte en hoorde we naar huis galopperen. Een ander paard wat na een tijdje de ander door de sloot had gejaagd en mijn vorige pony een tijd lang mijn Shetlander toen had opgejaagd totdat hij onder stroomdraad ontsnapte. En dit allemaal pas een stuk later en niet de eerste dag.
Het helpt nu niets meer natuurlijk maar zou uitkijken met wat je zo snel zegt over wat een ander gedaan zou hebben. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, paarden net zo goed.

Verder zeg je wel dat je paarden misschien gedrogeerd zijn, maar dit zal een vraag blijven. Maar een situatie inschatten via internet is toch lastig, en jij hebt je eigen gevoel erbij en dat is op deze manier nogal lastig.

Bedoelde mijn reactie niet aanvallend, maar het lijkt wel een typische draadwond. En aan schrikdraad hoeft geen haar of bloed te blijven zitten.
Reactie van de vorige eigenaar is heel vreemd inderdaad! Hopelijk wordt het een en ander nog wat duidelijker

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:10

Raar verhaal het lijkt niet echt door de draad te komen die hangt hoger zo te zien?
Maar wie zou zoiets in z'n hoofd halen om dit te doen.
Lijkt me niet dat de vorige eigenaresse dit zou doen aangezien ts haar juist geholpen heeft.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:12

Elke keer als er weer een merrie is mishandeld vraag ik me af hoe het komt dat er geen eentje de dader buiten westen slaat, door flink naar achter te trappen.
Toen ik jou verhaal las, was het eerste wat in me op kwam. Zo doen ze dat dus waarschijnlijk. Ze drogeren ze en kunnen dan hun gang gaan. Jouw paarden waren erg suf zei je.
Misschien helpt dit verhaal de daders te gaan vinden, want het moet dan toch iemand zijn die aan deze spullen kan komen.
Heel veel sterkte met hem, en hij blijft een eng idee als je niet weet wat er gebeurd is.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:26

Heey!

Allereerst wat vreselijk rot voor jullie en dit mooie dier. Ik hoop dat hij goed hersteld en vind het heel knap en mooi dat jullie hem de operatie gegunt hebben!

Ik vind het eruit zien als een draadwond. Maar zoals je al omschrijft is het onwaarschijnlijk.

Ik zou je adviseren toch even de politie, of de dierenpolitie, deze fotos te laten zien. Vriendin van me werkt oa bij de DiPo en ze kunnen vaak wel inschatten of er opzet in t spel is of niet. Je kan dan melding maken ipv aangidte (omdat t niet zeker is) zodat als er meer gevallen in de buurt zijn er bewijslast is.

Ik heb met mijn vorige merrie acht jaar geleden vergelijkbaars gehad (tijd beul van twente), ze had ondiepe krassen/snijwonden naast haar schede. Direct weiland doorzocht op draad, scherpe spijkers oid waar ze in gerold kon hebben. Niks gevonden.

Uiteindelijk de stichting gebeld die zocht naar de beul. Zij vonden dat ik aangifte moest doen maar omdat ik niet 200℅ zeker was en geen media aandacht wou ivm copycat gedrag heb ik een melding gemaakt. Nooit zeker geweten wat t was. Maar dit was een tussenweg voor mij.

Ik weet niet of er opzet is, maar zou een melding overwegen!

Sterkte! Dit paard boft maar met jou als baasje

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 22:41

Suikermeisje ik neem je reactie absoluut niet als aanvallend op. Ik ben juist blij om meerdere standpunten te horen. Ik kan me alleen echt niet voorstellen dat de paarden zouden gevochten hebben. De hengst heeft altijd al in kudde gestaan en altijd minstens 1 vriendje bij hem gehad, de afgelopen maanden stond mijn mama haar pony bij hem, maar aangezien de pony heel veel last heeft van zomereczeem is die nu enkele maanden naar mijn mama haar weide waar minder bomen en geen beek is. De hengst heeft met de pony en met de andere paarden nooit problemen gehad. Wahed kwam van een manege en stond overdag daar ook altijd samen met enkele paarden, dit waren ook steeds andere paarden dus ook hij was gewend om bij andere paarden te staan. Het KAN natuurlijk altijd he, ik was er niet bij, maar het zou me echt zwaar verwonderen. Juist omdat ze in de voormiddag zo dicht bij elkaar aan het rusten waren en de dag ervoor elkaar aan het 'krabben' waren in de manen enzo :).

We wouden vandaag met de kliniek inderdaad bespreken of het nodig was om melding te maken, ik hoorde dat de mensen waarbij het 2 weken geleden gebeurd is ook melding gemaakt zouden hebben. Maar aangezien de chirurg er niet was en aan het secretariaat konden ze me ook niet veel zeggen. Dus ik hoop morgen een van de artsen of verzorgers te kunnen spreken.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:45

Wat een pech voor jullie en wat een nare wond... ;( Beterschap en sterkte!

Het is wel een vreemd verhaal inderdaad. Toch zou ik een draadwond niet uitsluiten. Zoals inderdaad al is gezegd kan het ook na een paar dagen nog flink misgaan binnen de kudde (ik spreek even uit eigen ervaring) en ook mijn merrie stond met het draad om haar been ongeveer ter hoogte van deze wond. Godzijdank goed afgelopen en niks aan overgehouden, maar hoe hoog je draad ook hangt: als ze er doorheen gaan kunnen ze zich op vreemde plaatsen verwonden. Aan de andere kant is het wel opvallend dat er in de omgeving al eerder paarden zijn toegetakeld... Brrr... Eng! Verder niks kunnen vinden in de weide? Nogmaals sterkte!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:52

Ik ben ook van mening dat het een draad wond is.
Mijn pony (ook hengst) heeft een zelfde verwonding gehad, maar dan van onder af op een voorkogel. (ook V vormig)
Hij stond voor de tweede dag samen met een ander, wat de eerste dag heel goed ging, tweede dag werd de rang waarschijnlijk bepaald en is hij op strak gespannen draad geland wat niet knapte. Heel het draad beken, geen haar of bloed te vinden. (bloeden doet het niet gelijk!) Hengsten stoeien praktisch altijd. Je was er niet de hele dag bij, kan zo zijn dat ze daarom sloom zijn. Die van mij wel tenminste. ;)
Jou nieuwe paardje kan heel goed tegen het draad geschopt hebben. Tijdens spelen of stoer doen. Dat maakt het niet minder erg, zeer sneu voor je paard.

Beterschap met hem. Zal wel even duren voor het weer mooi word.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:53

Wat een toestand Maaike, deels een "geluk" dat het bij jullie is gebeurd, gezien de reactie van de vorige eigenaar, had zij hem ws geen tweede kans gegund...

Ik vind het wel een beauty hoor, zo op de eerste foto <3

Kan het niet wezen dat Shatan, al dan niet per ongeluk, op z'n been heeft getrapt tijdens een dol moment? Als ik soms bij ons zie hoe dicht ze elkaar op de hielen kunnen lopen :Y)

Hoe dan ook, beterschap voor hem!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 23:49

Ik vind dit toch echt een draad wond. Ik zie trouwens niet waarom een DA meteen zou zeggen dat alle pezen doorzijn maar ik beoordeel natuurlijk vanaf een foto. Ik heb ook zeker veel en veel ergere wonden meegemaakt dus ik denk dat hij er helemaal bovenop komt! :) Al zal het tijd nodig hebben door de plek waar het zit. Hij is op een of andere manier door de draad gegaan omdat hij aan de andere kant stond. Maar echt zeker weten wat er gebeurt is zul je waarscheinlijk nooit weten.

Dat de oude eigenaresse bang is zou logisch kunnen zijn als ze weinig geld tot beschikking heeft. Mensen kunnen soms raar reageren als ze in die situatie zitten dus dat zou ik niet meteen vreemd vinden.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 23:58

Elizabeth de oude eigenares heeft er idd niks met te maken volgens mij, al vond ik het wel heel jammer hoe ze reageerde.

Hij stond idd op een ander stuk weide, maar de bovenste draad hing er nog, dus door de draad gevlogen kan volgens mij niet want dan had die draad ook weg moeten zijn. Het is moeilijk uit te leggen als je het niet kan zien, maar het is niet logisch. Al hoop ik dat het idd 'maar' zoiets is, ik wil er zelfs niet aan denken dat het kwaad opzet zou kunnen zijn, want stel dat ze dan terugkomen..

De reden dat de DA dacht dat de pezen af waren is volgens mij doordat hij zijn hoef niet meer plat neer zette, hij hief zijn been de hele tijd op. En als hij het neerzette enkel de tip van zijn hoef.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:44

Dat vind ik toch apart van de DA want met zo'n wond zet een geen enkel paard zijn hoef recht neer want het trekt en doet pijn. Of pezen echt Door zijn is vrij makkelijk te zien maar alleen als ze echt Door zijn.

Is de bovenste draad te laag om er onderdoor te gaan? Paarden kunnen gekke dingen doen jammer genoeg. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het met opzet gedaan is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:53

Zeker een aparte diagnose van de DA.. :o
Als de buigpezen door zouden zijn heeft de strekpees geen tegenhangers meer en zou de teen omhoog getrokken worden.
Gelukkig is dit dus niet het geval!!

Ben wel heel benieuwd hoe dit zal genezen..
Ts.. ik wens jullie veel beterschap en een voorspoedig herstel!

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:36

Dit ziet er heftig uit zeg! Veel beterschap!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:58

Ik gok toch op een "gewone" draadwond.
Helaas ervaring mee en bij onze Fries (okt. 2011, hengst, toen 2,5 jaar oud) was de peesschede wel geraakt, kwam ook met druk vocht uit.
Ze hebben toen zijn peesschede gespoeld en toen alles helder en goed was dicht gemaakt.
Hij is dus geopereerd en heeft 6 weken (waarvan 2 weken in de kliniek) verplichte box rust gehad met een drukverband erop.
Daarna bewegen weer opgebouwd, gecastreerd en nog een zomer in het land gegaan.

Heb verder geen foto's van de wond maar wel van vlak na de operatie.

Afbeelding

Dit was 1,5 week na de operatie en door de druk van het vocht was de wond wat open gaan staan.

Afbeelding

Hij is nu ondertussen bijna 6 jaar en heeft gelukkig niets er aan over gehouden, heeft ook geen moment kreupel gelopen.

Nikki6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:23

Heftig verhaal! Fijn dat je hem een kans hebt gegeven, het is ook een knap paardje volgens mij!

Toen ik de foto zag dacht ik ook meteen aan een draadwond, maar ik heb er verder geen ervaring mee ofzo. Veel sterkte met het herstel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:28

maaike1994 schreef:
Elizabeth de oude eigenares heeft er idd niks met te maken volgens mij, al vond ik het wel heel jammer hoe ze reageerde.

Hij stond idd op een ander stuk weide, maar de bovenste draad hing er nog, dus door de draad gevlogen kan volgens mij niet want dan had die draad ook weg moeten zijn. Het is moeilijk uit te leggen als je het niet kan zien, maar het is niet logisch. Al hoop ik dat het idd 'maar' zoiets is, ik wil er zelfs niet aan denken dat het kwaad opzet zou kunnen zijn, want stel dat ze dan terugkomen..

De reden dat de DA dacht dat de pezen af waren is volgens mij doordat hij zijn hoef niet meer plat neer zette, hij hief zijn been de hele tijd op. En als hij het neerzette enkel de tip van zijn hoef.

Zichzelf vastgerold in de draad en losgekomen de andere weide in? Dan kan de bovenste draad idd zijn blijven hangen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:42

Mijn paard had precies zo'n wond, is gelukkig helmaal genezen. Heb nadat de wond dicht ging honing gebruikt.

Die van mij had het ook van de draad.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:54

Lijkt mij ook op een wond van het draad , dat het andere paard moe was kan ook meerdere oorzaken hebben . ik denk dat het allemaal weer zal herstellen.
Top dat jullie hem een kans hebben gegeven

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:59

De chirurg al gesproken? Ben benieuwd hoe het nu is

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 23:42

Ja ik denk dat we het nooit zullen weten wat er gebeurd is.

Zo.. Wahedje is thuis!
Hij heeft uiteraard zijn gips nog aan en moet in de gaten gehouden worden. De chirurg heeft ons alles uitgelegd voor zijn nazorg en waar we op moeten letten. 27 juli moet hij terug naar de kliniek om onder verdoving de gips te laten afhalen. Dan zal beslist worden of nog eens 14 dagen gips nodig is, of dat het met een speciaal verband ook lukt. In het laatste geval moet de dierenarts dan enkele keren per week bij ons het verband komen verversen zoals hij bij Nadirah deed.
Omdat Wahed nog medicatie moet krijgen en in de gaten moet gehouden worden dat hij niet op zijn been gaat liggen of vastligt hebben we hem naar ons stallen thuis gebracht (zoals bij Vanille haar bevalling) zodat we hem op camera in het oog kunnen houden en meteen kunnen ingrijpen als er iets is :).

Afbeelding

Afbeelding

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:56

Fijn dat hij weer thuis is