Waarom rubber onder hoefijzer? (Geen zooltje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:17

different1 schreef:
Opvullen met siliconen is niet altijd wenselijk, ivm weke zool/rotstraal wat je dan niet kunt behandelen.
Een leertje is fijner dan rubber, omdat dat beter veert, naar de voet vormt en beter schokdempend is.
Heb ooit een 4 jarige op leer+ijzer gehad, paard had toen al artrose, werkte heel fijn.

Jawel, dan vul je gewoon een keertje op met hennepvezels en teer. Keer erna is de rotstraal weg en kan je weer fatsoenlijk opvullen.

Mijn artrose paard loopt al jaren probleemloos hier mee :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:25

Ziezo_X schreef:
PBA_ schreef:
zo op het eerste idee denk ik aan sneeuwringen die er nog onder zitten. lijkt het daarop?

Sneeuwringen zitten meer aan de binnenkant van het ijzer toch? Dit zag je als je de voet optilde helemaal nergens uitseken. Het was precies op de maat van het ijzer gesneden en ertussen genageld.

nee dat zijn dan idd geen sneeuwringen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:26

Jasmijn159: Ik zeg NIET ALTIJD, waarom dan zo eigenwijs "jawel, want dit en dat en mijn paard bla bla"???
Het is gewoon niet bij elk paard wenselijk om alles dicht te proppen.
Daarnaast is het ook een stuk zwaarder om volledig te vullen, en ook dat is niet altijd het beste.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:33

different1 schreef:
Jasmijn159: Ik zeg NIET ALTIJD, waarom dan zo eigenwijs "jawel, want dit en dat en mijn paard bla bla"???
Het is gewoon niet bij elk paard wenselijk om alles dicht te proppen.
Daarnaast is het ook een stuk zwaarder om volledig te vullen, en ook dat is niet altijd het beste.

Ik zeg toch ook niet dat het ALTIJD het beste is om op te vullen? Ik geef goed bedoeld advies, was niet met het idee zo'n reactie als de jouwe uit te lokken.

Niet opvullen omdat je dan rotstraal niet zou kunnen behandelen is gewoon onzin. Dat was het enige wat ik aan wilde geven. Dat het zwaarder is, lijkt me ook verwaarloosbaar. Een hoefijzer weegt iets van 400 gram? De vulling nog geen 50 gram denk ik.. Vraag me af of een paard dat merkt.

Maargoed, weer ontopic :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:41

Dus er kan ook een stukje leer onder een ijzer in de vorm van het ijzer om te dempen ivm artrose ? Dus zonder de hele onderkant dicht te maken ?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:04

Maris schreef:
Dus er kan ook een stukje leer onder een ijzer in de vorm van het ijzer om te dempen ivm artrose ? Dus zonder de hele onderkant dicht te maken ?

Yes ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:06

En dat zorgt niet, net zoals bij sneeuwringen soms voorkomt, voor meer druk op de hoefwand ?

Jasmijn159

Re: Waarom rubber onder hoefijzer? (Geen zooltje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:19

Hoe dikker het ijzer en hoe meer je tussen ijzer en hoef doet, hoe meer het paard op de hoefwand loopt en hoe minder de zool en straal mee dragen.

Dus ja, er komt meer druk op de hoefwand.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:33

Jasmijn159 schreef:
Hoe dikker het ijzer en hoe meer je tussen ijzer en hoef doet, hoe meer het paard op de hoefwand loopt en hoe minder de zool en straal mee dragen.

Maar wat als de zool al niet meedraagt ( breakover beslag ) ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:34

Ik heb de laatste jaren bij mijn merrie met lichte artrose en gevoelige voeten (licht hoefbevangen geweest) ook leertjes onder de ijzers gehad.
We hebben het eerst ook met hele zolen en siliconen geprobeerd, maar daar werd het alleen maar slechter van, en met alleen de leren randen onder het ijzers ging het heel goed.
Het was bij haar ook met name omdat we heel veel aangespannen over de harde weg reden, op zachte grond had ze sowieso nergens last van.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:21

Jasmijn159 schreef:

Naar mijn idee dragen de zool en de straal sowieso niet mee bij beslag.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:32

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:14

Vala schreef:
Jasmijn159 schreef:

Naar mijn idee dragen de zool en de straal sowieso niet mee bij beslag.

Op harde ondergrond inderdaad niet. Op zachte ondergrond deels. Hoe verder de hoef van de grond, hoe minder. Bij minder belasting wordt de hoorngroei ook minder gestimuleerd.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:50

Evelyne79 schreef:
lijkt het hierop??
[ Afbeelding ]

dit vind ik via google in bijgaand topic
[BEH] Hoefijzers...

Zo, dat ziet er verschrikkelijk uit... :n

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 06:29

Evelyne79: nee, het rubber is NIET te zien als je de voet optilt. Het is echt enkel en alleen een rand tussen de wand en het ijzer.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 06:53

Heel soms gebruiken smeden dit..dat kan verschillende redenen hebben, maar ook een heel onschuldige, net even wat ophogen bij rotstraal bv..maar er horen wel alarmbellen te gaan rinkelen..het zit er met een reden onder en zolang het geen gangenpaard is, zal het niet om de gangen gaan..
Dus een fotootje laten maken zou ik zeer zeker aanraden nu je nog in de veilige aankoop termijn zit. Uitsluiten van mankementen is dan wel raadzaam.

succes!