dikke buik en witte wormpjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:56

MaricoGraphy schreef:
Harley heb ik sinds januari en toen om de paar weken moeten ontwormen. Laatste x was in maart dacht ik. En een groen doosje van Equest als ik het me goed herinner.


Mijn advies: noteer even in je agenda wanneer je ontwormd hebt en met welk middel. "Laatste keer was in maart, met een groen doosje van Equest, dacht ik" is een beetje vaag.
Als je toen om de paar weken hebt moeten ontwormen, zal dat zijn geweest omdat hij een flinke wormeninfectie had? Is daarna gecontroleerd of dat over was? En welk advies heb je toen gekregen?


Citaat:
Ik ben deze week niet naar Harley kunnen gaan door nieuw werk en veel papieren in orde maken daardoor.

Maar hij was ook al dikker door het gras. (Grasbuik). En mijn betrouwbare kennis was tot zojuist in Duitsland en kon dus ook niks zien.
En haar broer is al helemaal stom, enige wat bij doet is zorgen voor hooi en water. Verder kent hij geen symptomen van wormen of ziekte.
Daarom ook dat ik verleden week merkte dat de fjord ziek was en te vaak ging liggen. Hij had het niet opgemerkt terwijl hij wel de waterkuip net bijgevuld had.

Tja kweet het ik zou Harley ergens kunnen zetten waar ze sneller zulke dingen opmerken maar dat wil ik nu ook weer niet veranderen. Harley staat hier goed op het land. Enige nadeel is dus de onkunde van die ene man.


Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Ik vind het heel wat om je paard een week aan de zorg van iemand over te laten die dat niet kan. En ze blijkbaar ook slaat en vergeet te voeren. Daar schrik ik van. Vind je dit serieus het beste voor je paard?

Citaat:
Ik kijk bij elk paard naar de mest als die toevallig mest wanneer ik het zie.

De mest even opscheppen en uit de wei verwijderen helpt ook heel goed tegen wormen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 19:59

Wat denk je dat ik morgen ga doen?

Hij is wel dom (heeft ook helemaal geen gemiddeld IQ) en ook nog eens een bedrieger en een dief en onbetrouwbaar waardoor ik steeds de deur sluit als ik me omkleed op stal. Ma bon jullie kennen hem niet en ik wel dus kan ik wel oordelen over hem.

xAnthea

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:02

Oke, maar wat is dan in godsnaam het NUT van dit topic? :+

En dat die broer dom is etc, daar hebben wij Bokkers niet echt behoefte aan. Ben je er niet tevreden, ga dan weg.
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 12-07-15 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:03

MaricoGraphy schreef:
Wat denk je dat ik morgen ga doen?

Hij is wel dom (heeft ook helemaal geen gemiddeld IQ) en ook nog eens een bedrieger en een dief en onbetrouwbaar waardoor ik steeds de deur sluit als ik me omkleed op stal. Ma bon jullie kennen hem niet en ik wel dus kan ik wel oordelen over hem.


En daar laat jij je paard staan? Terwijl het ook nog een half uur van je huis is? En je daardoor niet regelmatig kunt kijken of het wel goed gaat met je paard? En hij vergeet te voeren? En water te geven? En slaat?

Ik vind je verhaal steeds opmerkelijker worden... Leg eens uit als je wilt? :?

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:04

safina schreef:
MaricoGraphy schreef:
Bij aarsmaden heb je toch geen opgezette buik omdat die beestjes niet in de buik zitten maar in het einde van de endeldarm? Allé Ddat denk ik hé.


Nee, maar dat hij er vandaag opeens uit ziet alsof hij op springen staat, met een bolle buik, vind ik ook vreemd. Lijkt mij dat zoiets niet in één dag ontstaat als het door wormen komt.

Citaat:
Heb net tegen mijn kennis gezegd dat Harley wormen heeft (ze is net terug van Duitsland). Zij gaat morgen meteen naar de DA. Had het haar broer al gezegd maar die neemt niks serieus. Dus aan hem had ik niks want hij wil ook nooit naar mij luisteren als ik zeg dat het NU ontwormf moet worden en niet ergens deze maan.


Ik snap het niet.... Het is toch jouw paard? Dan ga je toch zelf naar de dierenarts? En bepaal je toch zelf of hij ontwormd wordt en wanneer?

Wanneer zijn ze eigenlijk voor het laatst ontwormd? En waarmee?


Dat ja.. Slachtoffer spelen is echt niet altijd nodig...

CloudDancing

Berichten: 1108
Geregistreerd: 23-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:05

Ik had het paard toch een nacht naar huis gehaald om te zien wat er in de mest zit en te bekijken of het paard na een nacht op stal nog steeds een dikke buik heeft.
Denk ik dat als je paard eenmaal wormen gaat poepen, wat dus betekend dat we de fase eitjes en larven al hebben gehad, dat je paard al langere tijd niet is ontwormt en er ook geen mestcontrole is gedaan.
En als er dan iemand is die met het hart op de tong leeft en gewoon zegt waar het op staat, die zo uit te kafferen. Ik had een klacht tegen je ingediend.
En wat betreft de tijd, ik vermoed dat zo'n 75% van de mensen op bokt ook werkt en daarnaast ook de tijd voor het paard in deelt.
En als het je allemaal te ver weg is, moet je een stal/weide en dierenarts dichter bij huis nemen!!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:07

@safina. Bij aankoop had hij een fikse bloedwormbesmetting. Heb toen daarvoor moeten behandelen. Maar daarna is eigenlijk geen controle uitgevoerd en heb ook geen advies gekregen.

De wei uitmesten doe ik wel maar is veel werk van 4 paarden op 1 week. Normaal moet die man dat ook doen maar doet hij dus ook gewoon niet. Hij zit er dagelijks uren aan een stuk maar doet gewoon niks nuttig. Ook de eigenaar van de merrie helpt niet bij het uitmesten.
Ben eens een week elke dag gaan uitmesten in 1 wei. Had er werkelijk de hele week over gedaan. Bedenk dan ook dat ze 5 weides hebben. Als ze ontwormf zijn gaan ze na een week of twee wel weer op een andere wei die nu mestvrij is en vorige maand bespoten met bofix tegen onkruid.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:08

Voor aardwormen heb je een andere ontworming nodig. Bel je DA

Saul

Berichten: 9669
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:11

Ik vind dat je overal wel erg makkelijk over denkt en veel af schuift.

Ik werk ook fulltime, maar meeste da's hebben vrij flexibele tijden. En een punt waar je dingen zoals ontworming af kan halen.

En serieus een weide mesten met 4 paarden is veel werk?!

Misschien had je jezelf beter in moeten lezen voordat je aan Harley begon ...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:14

Ik sta gratis bij hen. Ik kan nu wel de maandelijkse kost aan stalgeld uit besparen en investeren in het spaarpot voor DA/kliniek.

Verder heb ik geen zin om mijn paard weer te verhuizen en hem zondags dan niet kunnen zien aangezien ik elke zondag smorgens tot 'S avonds bij mijn kennissen ben en me met hun paarden ook bezig hou.

Maar bon zij ontwormen 4x per jaar hun paarden en 1x per jaar bloedtest en mest onderzoek. Als er iets vreemd is word de DA gebeld voor advies en soms bellen ze naar een 2e DA om te horen wat die zegt.

Daarnaast is het idd verstandiger om bij te houden met welk ontwormingsmiddel en wanneer ze ontwormf zijn.
Die tip neel ik van harte.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:17

En daar gaan we weer.
Excuus na excuus na excuus. Je wilt gewoon geen andere plek omdat je nu gratis staat. Lekker makkelijk zeker. Een paard houden is wel meer dan alleen een weilandje. Bij het houden van een paard komt ook verantwoordelijkheid en kundige toezicht. Mocht ik de toezichthouder niet vertrouwen. Ga ik daar ook niet Staan. Al was het gratis. Al kreeg ik geld toe. Kundig toezicht en een veilige plek is het halve werk van het houden van paarden. Wand juist kundig toezicht kan het verschil zijn tussen leven en dood. Dingen worden gewoon veel eerder opgemerkt. Ik ben dan 2 uur per dag bij mijn paard. Alsnog word ik wel eens gebeld van joh hoe zit dat of moet je horen dit of dat...
Laatst bijgewerkt door Kermis op 12-07-15 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:18

By the way, aarsmade kan makkelijk overgaan op de mens. Ik weet niet of hethandig is om te wachten met een ontworming. In dit geval zeg ik liever twee keer dan een keer besmet.

Ik snap iets niet. Waarom zijn er hier zoveel mensen die TS proberen op te voeden... Ze heeft vast al een moeder

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:22

mrie schreef:
By the way, aarsmade kan makkelijk overgaan op de mens. Ik weet niet of hethandig is om te wachten met een ontworming. In dit geval zeg ik liever twee keer dan een keer besmet.

Ik snap iets niet. Waarom zijn er hier zoveel mensen die TS proberen op te voeden... Ze heeft vast al een moeder


Lees de andere topics even :)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:26

nee, ik stel een vraag heb geen behoefte aan een verwijzing...
Bovendien, er lijkt mij niets te zijn wat en collectieve opvoedpoging rechtvaardigt. Je kunt hooguit je hoofd eens schudden en verder gaan

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:29

Ik zie daarentegen niemand die probeert op te voeden.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30682
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:30

Moderatoropmerking:
Enkele berichten zijn verwijderd waarin er persoonlijk richting elkaar werd gereageerd. Blijf met respect naar elkaar reageren en graag ontopic blijven. Alvast bedankt.

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:36

mrie schreef:
nee, ik stel een vraag heb geen behoefte aan een verwijzing...
Bovendien, er lijkt mij niets te zijn wat en collectieve opvoedpoging rechtvaardigt. Je kunt hooguit je hoofd eens schudden en verder gaan


Volgens mij doe jij nu ook een opvoedpoging :')

TS. Morgen naar de DA bellen of hij even een kuur wil klaarleggen en gelijk morgen geven. Probleem opgelost.
Full time werken is geen excuus, dan ga je in je pauze.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:38

op het moment dat je wormen ziet zonder dat je ontwormd hebt wil het zeggen dat het vrij vol is binnenin....dit zijn gewoon bloedwormen,die zijn behalve rood ook wit.
Ik zou maar snel ontwormen.De laatste wormkuur is vijf maanden geleden begrijp ik.
Je hebt het laatst ontwormd met equest,werkzaamheid is 12 weken.Die zijn al lang en breed voorbij.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:39

Mest inzamelen, naar da bellen, of de da bellen voor advies als je nog geen tijd hebt om de mest op te vangen.
Telefoontje in de pauze is zo gepiept, niet je stalhouder laten doen, aangezien je daar niet 100% op kunt vertrouwen. Plus het heeft bogal haast, vooral als je in je chaterhoofd houdt dat er een bloedwormbesmetting was, waarna dus niet gecontrolleerd is of hij helemaal schoon was.

Ik zou persoonlijk een andere dierenarts zoeken, iemand die na een fikse bloedwormbesmetting geen nacontrole doet of advies geeft heb ik niks aan, maar dat is mijn mening.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:40

Ontwormen en beter vandaag dan morgen! Witte wormen zijn toch vaak aarsmaden of bloedwormen, maar ik zou een wormspuit halen, die direct ook op lintworm werkt.
Met DA overleggen met welke regelmaat je dit gaat doen en een mestmonster inleveren.

Het is jouw dier dus jouw verantwoording. Afschuiven is in dezen een doodzonde.
Jij hebt gekozen voor dit dier. Het dier niet voor jou. Hij is afhankelijk van jou en neem dan ook die verantwoordelijkheid.
Wat de boer wel of niet doet, da t doet er in dit geval niet toe.
En wachten met ontwormen is niet eerlijk.
Heb je zelf als kind wel eens aarsmaden gehad?
De jeuk is niet te harden en jij laat je paard er zonder problemen nog een paar dagen mee lopen???
Laatst bijgewerkt door Tendance op 12-07-15 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:41

mestonderzoek lijkt mij in dit geval ietwat overbodig...waar twee wormpjes zijn,zijn er meer

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:43

geerke schreef:
mestonderzoek lijkt mij in dit geval ietwat overbodig...waar twee wormpjes zijn,zijn er meer


Om de ernst te onderzoeken kan dit best heel nuttig zijn.
Ook kan er zo gekeken worden wat al dan niet de schade is. En DA kan zo de voorgang bijhouden.


Lees een aantal berichten van mensen, die de DA niet te vertrouwen vinden, maar voor nacontrole moet je toch echt zelf stappen ondernemen hoor. Ook dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 12-07-15 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:44

Als jij wormen gezien hebt hoef je doorgaans geen mestmonster te nemen want je weet immers al dat hij wormen heeft. Dan geef je een combinatie kuur en dan laat je over een paar weken een eitelling doen om te zien of hij schoon is.
Als je levende wormen ziet ben je doorgaans al rijkelijk laat en is de kans op koliek groot.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:46

Hier bij het jonge dier van een vriendin van mij wilden ze toch een monster om de voortgang te kunnen bijhouden.
Dier kreeg een kuur en ze moest iedere week een mestmonster inleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:50

MaricoGraphy schreef:
Ik sta gratis bij hen. Ik kan nu wel de maandelijkse kost aan stalgeld uit besparen en investeren in het spaarpot voor DA/kliniek.

Verder heb ik geen zin om mijn paard weer te verhuizen en hem zondags dan niet kunnen zien aangezien ik elke zondag smorgens tot 'S avonds bij mijn kennissen ben en me met hun paarden ook bezig hou.


Tsja, dat is een keuze. Maar daar wil je verder geen advies over begrijp ik. Moet je ook helemaal zelf weten hoor. Maar ik vind het wel lastig te begrijpen dat je hier om advies vraagt over ontworming, maar daarna zegt dat de verantwoordelijkheid daarvoor bij anderen ligt en je er zelf dus weinig aan kunt doen.

Citaat:
Maar bon zij ontwormen 4x per jaar hun paarden en 1x per jaar bloedtest en mest onderzoek. Als er iets vreemd is word de DA gebeld voor advies en soms bellen ze naar een 2e DA om te horen wat die zegt.


Vier keer per jaar is eens per drie maanden. Toch? De laatste keer was in maart. Zijn ze het dan onlangs vergeten?

Citaat:
Daarnaast is het idd verstandiger om bij te houden met welk ontwormingsmiddel en wanneer ze ontwormf zijn.
Die tip neel ik van harte.


Yep. :P : doe dat ook voor de vaccinaties en de tandarts. En voor eventuele medicijnen die je geeft. :)

En dierenartsen komen niet vanzelf naar je toe voor nacontrole en advies. Die moet je even bellen en vragen. Dat kan je ook in je agenda zetten. ;)