Botulisme

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 23:19

Het wordt hier best veel gevoerd en daarmee is de kans op Botulisme dus gestegen.

Ik voer zelf geen kuil maar verpakte hooi net als de stalhouder waar dit drama zich heeft afgespeeld. Helaas is met dit verpakte hooi de kans dus ook groter.

"Onze Just" vertoonde al verschijnselen maar heeft het nog het langst volgehouden in vergelijking met de rest. Hij was de laatste die symptomen kreeg maar ook hij heeft het niet gered. Zei nog tegen zijn eigenaresse dat hij kerngezond en oersterk was dus dat hij misschien best kans maakte maar helaas.

Er werd daar inderdaad voordroog gevoerd. Die eigenaar is echt niets te verwijten. Hij heeft zelf drie paarden verloren waaronder zijn lievelingspaard.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:23

Hier een ervaringsdeskundige van wie het paard het gelukkig overleefd heeft.

Mijn paard is 1,5 jaar geleden in de wei aangetroffen door een bijrijdster van een van de andere paarden. We voerden de paarden bij met kuil en vermoedelijk heeft er een dood diertje in de baal gezeten.

Symptomen bij mijn paard:
Koorts, hoge hartslag, pompende ademhaling, onbalans (geen controle over achterbenen), regelmatig omvallen, dikke slijmvliezen (vooral zijn dikke lippen vielen op) wijd open gesperde ogen, bruine urine, voortdurend kreunen en verminderde zintuigfunctie.
Gelukkig woont dierenarts twee straten van de wei af.
Ze heeft paard direct behandeld met antibiotica, pijnstiller, vitamine B en enzymen (dit laatste kan ik me nog herinneren maar ben hier niet helemaal zeker van).

Kans op herstel was erg klein en mijn paard was zo slecht dat transport naar een kliniek niet meer kon. Er werd mij ook verteld dat als ie t al zou overleven, hij grote kans had op neurologische schade.

Gelukkig kan ik zeggen dat er een wonder is gebeurd. Mijn paard heeft t overleefd, en de schade is echt heel erg beperkt gebleven. Ik maak zelfs weer bosritjes met hem.

Het is vreselijk om je paard zo te zien. Ik heb een paar keer tegen de DA gezegd dat ze hem mocht 'helpen', als t slechter zou gaan, gelukkig is dit dus niet nodig geweest. Het herstel heeft lang geduurd. De lever was beschadigd (terugkerend gele slijmvliezen) en nieren waren in t begin zwak. Als een wonder heeft mijn paard geen aantoonbare neurologische schade overgehouden. Testen gaven 'groen' licht, waardoor ik na een paar maanden heel voorzichtig kon gaan beginnen met opbouwen (korte wandelingenmaken)

Veel sterkte voor TS en de paardeneigenaren die hun paard verloren hebben. Het is afschuwelijk om je paard op die manier te moeten verliezen.
Laatst bijgewerkt door Akecheta op 11-07-15 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:23

Akelig om mee te maken :(
Moet er niet aan denken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 23:48

Wat een lastige naam Akechita? Wat fijn dat jouw paard het wel heeft gered. In mijn zoektocht naar meer informatie kwam ik ook het verhaal van een bokker tegen wiens verzorgpaard het heeft overleefd.

Het kan dus wel maar de kans is helaas niet zo groot.

Anoniem

Re: Botulisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:28

Ik vond de opmerking over het grondwater in het andere topic ook wel een goede waarschuwing, had ik nou weer nooit aan gedacht.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:40

Jeetje wat eng dit! Erg veel sterkte iedereen, verschrikkelijk je paard zo te verliezen...
Ben nu wel heel bang dat dit bij mijn pony ook gebeurt, er wordt meestal hooi gevoerd, maar ook in de winter vaak kuil....
Dat enten, is dat jaarlijks of vaker? Oh, zie dat het alleen beschikbaar is voor type B, schiet dus niet echt op..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:01

Goed dat je dit Topic opent !
En dat wij als lezers weer eens goed op de risico s worden gewezen .
Omdat het niet veel voorkomt onthoudt je deze symptomen niet .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:55

Super erg om zoiets mee te maken, wat een heerlijk paard zo te zien op de foto's...heel erg zonde zeg... strekte voor alle betrokkenen :(:)

Ik vraag me wel af of niemand bij nader inzien iets gemerkt heeft?

Jaren geleden stond Rena op een stal-aan-huis met 5 andere paarden waar men zelf de eigen wei hooide. Meestal baaltjes maar we hadden toen ook een periode kuilgras. Het was de bedoeling dat we eerst het kuilgras op zouden maken en dan pas zouden beginnen aan de achterliggende normale baaltjes.

Het viel op een gegeven moment op dat de paarden niet zo happig waren op het kuilgras al een paar dagen -O-
Ik ben toen gewoon hooi gaan voeren want Rena moest er niets van hebben.

Weet verder niet meer precies hoe & wat (zachtjes aan een jaar of 10 geleden) maar kan me nog herinneren dat 1 van de paarden van de staleigenaren, toen een paar dagen in de lappenmand zat en zijn hoofd niet meer optilde, die kon dat alleen nog maar laag houden. DA erbij enzo. Toen zat er ook een dood beest in die baal....een vogeltje dacht ik.

Paard was jong (jaar of 2, 3) en is er wel weer bovenop gekomen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:26

Bedankt voor de info. Had hier nog nooit van gehoord.

Wat een verschrikkelijk verhaal dat 8 mooie gezonde paarden zo snel ziek worden en dood gaan. Snap niet dat dit geen vp nieuws is geweest. Leerzaam voor iedereen die paarden heeft.

Alle betrokkenen heel veel sterkte met het verwerken van dit verdriet.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:56

Vrienden van mij hebben vorig jaar 1 van hun paarden verloren aan botulisme. De andere leven nog gelukkig.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:35

Zijn er ook dingen die je kan doen om het te voorkomen? Behalve letten op rotte plekken en dode dieren?

Vind het best schokkend, ik heb al ruim 13 jaar paarden en heb hier nog nooit van gehoord...

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:52

Wow wist niet dat dit ook hier voorkwam bij paarden, wel eens bij vijvers gehoord.
wanneer er geen stroming/waterverversing aanwezig is in een vijver en het is warm weer dan kan er ook botulisme optreden. Hier kunnen heel wat eenden en ganzen aan sterven.

Bedankt voor deze waarschuwing en sterkte met het verlies.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:55

Bedankt voor deze info. Ik wist wel vaag wat het was maar ik dacht dat vooral slootwater waar een dode vogel in lag het gevaar was.
Goed dus te weten dat ook kuilvoer de oorzaak kan zijn.

Alle betrokkene van dit laatste voorval heel veel sterkte.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 04:12

Alle betrokkene heel veel sterkte! :(:)
Heb net een hoop artikelen gelezen nav het andere gesloten topic. Maar zowel het drinken uit vervuild water als een dood dier in kuil maar ook hooi kan het veroorzaken.Pff maar ook bv een dode muis in een silo. En ook mest van pluimvee wat over het land wordt verspreid kan een risico geven.
In canada is een geregistreerd vaccin. Je hebt ook nog verschillende types paarden vooral gevoelig voor type B.
Hopelijk maakt dit topic veel eigenaren wakker over de risico's en eerste symptomen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 06:33

Zeker goed dat er aandacht aan geschonken wordt,sterkte voor de betrokkenen.

Het is zeker niet verkeerd om ruwvoer goed te onderzoeken voordat je het voert al kun je het niet altijd voor zijn.Klein stukje in een baal voordroog kan idd genoeg zijn.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 07:09

Jeetje wat verschrikkelijk. Goed dat hier een topic over is gemaakt om paardeneigenaren te waarschuwen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 07:44

Goed om hier aandacht aan te besteden, want zo te lezen wist niet iedere eigenaar van het bestaan van botulisme.

Sterkte voor alle betrokkenen bij deze paarden.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:56

wat een vreselijk verhaal.
Veel sterkte aan de betrokkenen.

En heel fijn Percy dat je hier een topic over opent. Want ook ik had er wel eens van gehoord maar nooit verder gelezen wat het eigenlijk inhoud.

Ik ga zeker nog bete opletten op schimmels en de kwaliteit van het hooi na het lezen van dit allemaal.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 11:56

Ik ben blij dat het mensen weer alert maakt hierop. Zelf had ik er ook nog nooit van gehoord. Misschien dat deze acht paarden dan een beetje niet voor niets zijn gestorven.

Ik ben bezig om meer info te verzamelen maar de literatuur is beperkt en niet altijd eenduidig dus dat wordt vervolgd.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:15

Percy bedankt voor het delen, het is heel goed om hier meer bekendheid aan te geven.

Ook ik heb al jaren paarden en er nog nooit van gehoord. Ik voer mijn paarden ook voordroog… Ik let altijd wel goed op wat ik voer, of er geen schimmel in zit etc. Als er eens een schimmelplek in zat, dan haalde ik dat weg en voerde ik de rest wel. Begrijp ik goed dat dan eigenlijk de hele baal weg zou moeten? (ik voer van die grote balen en er zit regelmatig wel een stukje schimmel in terwijl de rest heel mooi van kwaliteit is)

Heel erg veel sterkte voor de betrokkenen van dit zeer trieste voorval…

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:45

Wij controleren ook de weides voor het maaien, tijdens het schudden en voor het oprapen. Maar dan nog zou het natuurlijk kunnen dat er wat inkomt. Gelukkig hier nog nooit problemen gehad.

Wat wel goed is om ook te kijken naar het formaat van de pakken die je inkoopt, en niet alleen naar de prijs. Ik hoor soms mensen zeggen van ik koop wel een grote baal want dat is goedkoper, maar als dat te warm wordt heb je dus weer meer risico.

Wij hebben soms een dood vogeltje in de waterbakken en ook wel eens zwemmende eenden en dan maken we de hele bakschoon (heel fijn, is een 1500 literbak :P). Ze krijgen dan tijdelijk water in van die speciekuipen, want dan slepen we de hele waterbak even uit de wei met de shovel. Even de hogedruk erdoor en dan is het zo klaar.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:56

Jeetje had er nog nooit van gehoord!

Sterkte aan alle betrokkenen Y;(

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:25

ik heb ook al eens een dode haas uit het land gevist na het maaien.. ben blij dat die niet in gekuild is.

waterbak heb ik ook twee keer helemaal leeg gehaald ivm dode dier erin... gewoon om zeker t zijn dat het niet kwaad kon..

schimmelpakken.. ik voer wat goed lijkt wel.. tenzij het te erg is.. gooi liever een baal weg dan risico op dit.. de pensionklanten willen dat ook niet.. beschimmelde kuil.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 02:41

Zo te lezen heeft mijn paard een hele boel engeltjes boven zich gehad.
Hij was al in behandeling van een homeopaat voor een rottings bacterie die hij 11 jaar gelden heeft opgelopen door smerige koeienkuil..( waar ik nu pas achter gekomen ben )
Tussen 2 behandelingen door merkte ik dat hij mager begon te worden, maar dacht dat zijn lichaam ging herstellen van die bacterie. Maar elke dag werd hij magerder en durfde zelfs niet meer zijn zomerdeken af te doen, bang voor commentaar van mijn stalgenoten.

Toen de homeopaat weer kwam zei ik dat ook tegen haar, ik haalde de deken er van af en het eerste wat ze zei dit is niet goed.
Ze ging meteen aan de slag, en kwam er achter dat hij ook een botulisme bacterie er over heen had gekregen door een dode muis in het hooi. ( geen voordroog )

Hij staat op een pensionstal en geen enkel ander paard heeft ergens last van gehad, alleen hij waarschijnlijk omdat hij al een verminderde weerstand had.
Ik heb extra druppels erbij gekregen en nu een dikke maand verder rijden we weer.

Was hij niet al in behandeling geweest, had ik niet geweten hoe dit was afgelopen.
DA weten het pas als het al te laat is voor genezing.

Wij hebben gewoon echt onwijs geluk gehad, het had zoveel malen erger kunnen uitpakken.

Heel veel sterkte aan de mensen die minder geluk gehad hebben.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 07:21

@Elco hoe weet je dat het botulisme was? In de andere gevallen las ik dat ze moeite hadden met slikken en dronken leken. Had jouw paard een ander type botulisme dat het alleen mager werd?