Brok voor een heet en snel mager paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 15:10

Wat een hoop reacties, heel erg bedankt, kan ik zeker wat mee! :j

Mijn plan so far:

1. Als hij van stal is verhuisd 2kg Pavo Condition + scheut (zonnebloem of lijnzaad?) olie per dag voeren
2. Kijken hoe hij gaat reageren op het onbeperkt ruwvoer (alhoewel hij de afgelopen maand 24/7 op het gras heeft gestaan met krachtvoer bijgevoerd en er niet veel veranderd is)
3. Indien er niet veel/niet genoeg gebeurt DA erbij halen voor een bloed-/mestonderzoek

En indien er niks gebeurt en de DA niks vindt, wil ik met lucerne en aanvullende brokken aan de slag gaan. :)

Focussed, super mooie transformatie! Waar kwam jouw paard vandaan qua voer en wat heeft ie gekregen om op te knappen? (qua muesli en supplementen)

Odysseus

Re: Brok voor een heet en snel mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:14

Lijkt mij een goed stappenplan zo! Als je veel olie gaat voeren zou ik kiezen voor lijnzaad, daar is de verhouding tussen omega 3 en 6 vele malen beter dan in zonnebloem olie, en dat is weer veel gezonder voor je paard.

Bedankt! Grappig is dat mijn paard van veel trainen (5/6 keer per week) kwam, met veel krachtvoer (2,5-3 kg). Sinds die eerste foto is ze naar 3/4 keer per week trainen gegaan, met dus maar 500 gram krachtvoer en onbeperkt hooi. Het opende voor mij wel de ogen, dat als de basisbehoeftes (eiwitten, vezels en vit/min) goed zijn, je helemaal niet veel hoeft te trainen en veel hoeft te voeren voor een mooi lichaam. :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:22

Evony schreef:
Mijn zeer hete en scherpe merrie staat op cavalor pianissimo. Deze bevat kruiden en andere supplementen die overmatige sensibiliteit tegen gaan.
Ik kon der namelijk ook niks anders geven zonder dat ze in het rond stond te stuiteren :+ Met dit spul kan ik der eindelijk wat bijvoeren.

Stalgenote geeft dit ook aan haar paard en is er echt super van opgeknapt, ook op wedstrijden nu minder heet met rijden wat ze met andere merken allemaal wel had.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:47

Angela van welke merken heb je die babycorn?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:31

xLoki schreef:
2. Kijken hoe hij gaat reageren op het onbeperkt ruwvoer (alhoewel hij de afgelopen maand 24/7 op het gras heeft gestaan met krachtvoer bijgevoerd en er niet veel veranderd is)
3. Indien er niet veel/niet genoeg gebeurt DA erbij halen voor een bloed-/mestonderzoek

Lijkt me een goed plan.

Wij hadden hier een paar dat ondanks onbeperkt ruwvoer schraal uit de winter kwam en maar niet echt vlot wilde bijtrekken op de wei. Bleek een leverbot besmetting te zijn. :brr: Dat kon pas vastgesteld worden na bloedonderzoek, maar man man wat een ramp.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 23:09

Leverbot heeft hij gehad in 2011 en wordt hij nu jaarlijks voor ontwormd, hij was toen ook zeeeeeer ziek en totaal anders dan nu. Daarnaast, was de leverbot toen niet in het bloed te vinden... Dus bloedonderzoeken op leverbot vertrouw ik niet meer :P

Daarbij, dit is niet iets van de laatste maanden, hij is altijd al zo geweest, maar ik wil nu een definitief einde maken aan het gekwakkel met zijn gewicht en bespiering.

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:14

Misschien lucerne?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:17

Omega 3-6-9 werkt ook prima! Al heet dat nu geloof k anders

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:26

Ik voer mijn pony die snel te heet wordt van brok pavo energy control.
Bij zijn vorige baas kreeg hij pianissimo.
Van de energy control heeft hij genoeg energie zonder loeivervelend en chaotisch te worden.
Er zit zover ik weet ook een hoger oliegehalte in en extra vitamine E/magnesium.

Hij werkt trouwens niet heel hard, hij is ca 350 kg en krijgt een kwart schep.
Dat gaat perfect, hij had naar mijn idee snel last van spierpijn en dat gaat met dit voer echt heel goed.
Hij werkt ca 4 a 5 keer per week nu nog veel aan de longe, maar bijna nooit langer als een half uur.

Hij is trouwens ook niet dik te krijgen, wel mooi op gewicht.
Voordeel is dat hij echt ook bijna niet moe te krijgen is zonder dat hij heet is!
Zonder brok ontbreekt dat beetje wat ik graag zie, met dus kneitervervelend dus ik ben heel blij met de energy control!
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 07-07-15 23:47, in het totaal 3 keer bewerkt

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:34

Ik voer mijn hete draver merrie de ouderwetse bietenpulp €8;bij de welkoop met daardoor heen mix ( luzerne) van havens! En daar blijft ze prima mee op gewicht, en daar heb ik ruim 4 jaar over gedaan om dat puzzeltje compleet te maken. Wij rijden overigens endurance 80km en meer en zelfs na de wedstrijd ziet ze er goed uit. Bietenpulp geeft een een fijne energie af zonder heet te worden, en is voordelig voor je portemonnee.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:53

http://www.dehoefslag.nl/verzorging/top ... outen.html

geen krachtvoer niet nodig voor dat uurtje per dag onder t zadel, veel ruwvoer van goede kwaliteit, evt extra lucerne. voldoende vit en mineralen (E, sel<zink,koper magnecium etc) zit dit niet genoeg in je hooi ?land (kan je laten testen) dan een balancer op maat laten maken (bijv bij www.jepaardgezondenfit.nl) of equilin.nl liksteen tot zn beschikking .

hoe meer krachtvoer je voert hoe meer je zijn vermogen verpest om de goede stoffen uit het hooi te halen, slecht voor de darmen krachtvoer.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:54

oh ja en natuurlijk de tanden laten controleren door een goede tandarts, maar dat zal je wel allang gedaan hebben

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 00:06

Weet niet of het al gezegd is maar merrie brok zit veel in maar worden ze niet heet van. Misschien keer proberen.