Peesblessures veroorzaakt door hoefschoenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:45

De paarden die ken ik die peesblessures hebben gehad staan allemaal op ijzers.
Ik denk inderdaad eerder dat het aan de manier van trainen ligt, de bodem, mogelijk voeding en goede manier van bekappen, dan dat het aan hoefschoenen zal liggen.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat de hoefschoenen die je op maat aan laat meten beter beter voor de benen en de beweging zijn dan standaard goedkopere hoefschoenen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 07:55

Nouvel schreef:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat de hoefschoenen die je op maat aan laat meten beter beter voor de benen en de beweging zijn dan standaard goedkopere hoefschoenen.
Ik denk dat dat nog wel eens kon tegenvallen.

Vergeet niet dat de merk-schoenen een lange traditie hebben en jaar-in-jaar-uit nog doorontwikkeld worden.

Het belangrijkste is dat ze goed passen en daar ontbreekt het wel eens aan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 11:25

Denkt dat jet belangrijkste is dat je inderdaad goed passende schoenen zoekt.

Heb nog steeds geen reactie over welke kliniek het is die zoveel peesblessures ziet veroorzaakt door hoefschoenen. Onder al die eigenaren zit waarschijnlijk ook geen bokker? -O-

DubbelFun

Re: Peesblessures veroorzaakt door hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:50

Mijn ervaring met DA's etc is dat e al snel geroepen wordt dat het wel 'daar door' zal komen als men ergens niet achter staat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 18:50

Hangt wel er van de dierenarts af. Mijn dierenarts had destijds nog nooit kunsstsofbeslag gezien maar was helemaal niet negatief er over. Sterker nog toen een collega een paar dagen later op stal kwam voor iets anders kwam die ook naar het beslag kijken. Ze had het verhaal gehoord en was ook nieuwsgierig :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:58

Ik vind het erg apart mijn 4 paarden en pony,s staan op schoenen,nr 5 gaat ook op schoenen later. Ik heb nergens last van ik rij er zelfs mendurance wedstrijden mee.en die stroefheid is echt niet zo erg want een blote hoef glijd ook niet zo als ijzers.ik ben er mega blij mee.vraag me eerder af of het niet er aan ligt dat deze paarden op een verkeerde manier gehouden worden.een van mijn paarden is al 21jr en nooit blessures,rest ook niet trouwends

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:30

Onze atactische pony kon met ijzers niet goed lopen, gleed alle kanten op doordat hij te weinig controle had.
Omdat hij veel op harde stapt slijten zijn hoeven wel vrij vlot (en wat scheef door de onstabiliteit).
Hij loopt sinds een aantal maanden op het harde met hoefschoenen en dat bevalt super.
Hij kan er fijn mee lopen, glijdt er niet mee en we kunnen zijn hoeven nu goed bijhouden omdat ze niet te kort en scheef slijten.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 00:24

Interessant om hier naar te kijken, maar wel zoveel variabelen om mee te nemen om een realistisch oordeel te kunnen vellen..... want hoeveel paarden hebben er geen peesblessures zónder schoenen? En als ze dan schoenen hadden, lag het dan daaraan?

Alle schoenen over één kam scheren is ook nog zoiets, ik kan me voorstellen dat áls er een probleem zou kunnen optreden, dat ook heel erg schoen- en paardafhankelijk is.

Mijn fjordenman loopt op hoefschoenen als dat nodig is.
Tot een heel aantal basiskilometers loopt hij meer prima blootvoets, maar bij het opvoeren van kilometers én als we stenig terrein gaan toevoegen werkt het niet meer.
Het hangt dan van de route af of ik hem schoenen aan doe, maar hij loopt er zo mee weg. Afgelopen twee jaar heeft hij heel wat kilometers met schoenen gelopen, heel fijn zonder enig probleem.