Hoeveel gemaaid lang gras mag je voeren per dag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Re: Hoeveel gemaaid lang gras mag je voeren per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:36

Hier voeren we ook het hooi niet aan de kalfjes hoor, als het niet minimaal 6 weken heeft gelegen.
Pas per ongeluk wel eentje gepakt die te kort lag, en ze waren aan de schijt.
Maar ja kalfjes kunnen ook nog niet tegen kuilgras.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 05:16

liekensancho ik ben toch wel het 1 en ander tegen gekomen op internet. Maar niet uit de wetenschapswereld. 1 van de dingen is dat het sap van planten die giftig zijn, uitgewerkt is na 6-8 weken. Daarnaast denk ik ook dat het niet voor niets is dat het aangeraden word. Net zoiets als je paard gedoseerd laten drinken na hevige inspanning.. Ik weet wel dat er jaren geleden een mooi artikel in de landleven stond over goed hooien. Dat was erg interessant. Het zou zo jammer zijn dat je een keer moet zeggen, tja had ik maar...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:32

Sommigen hebben gewoon een keihard bord voor de kop... Iedereen die simpel biologie heeft gehad weet dat en zeker diegenen die 'gestudeerd' hebben (landbouw, diergeneeskunde, biologie, etc.) weten dat hooi moet besterven. Hooi is ook nooit helemaal droog (17% vocht gemiddeld).
En als je nog nooit iemand gesproken hebt die je het fijne ervan kan vertellen dan heb je dus nog niet de juiste persoon getroffen :D. En er zijn genoeg onderzoeken gedaan maar niet alles is openbaar gepubliceerd. Je blind staren op alleen onderzoeken is ook erg dom; een onderzoek alleen zegt lang niet alles, praktijkervaring hoort er ook bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:06

In welke regio woon je?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 16:33

Wie?

En trouwens ik vraag me precies hetzelfde af wat betreft vers hooi. Vroeger lang lang geleden toen er nog dinosaurussen rondliepen :+ en we ons eigen hooi van eigen land konden maken is ons gezegd dat vanwege boterbloemen hooi 6 weken moest blijven liggen. Toen waren de weilanden meer dan alleen het huidige eiwitrijke gras.

Maar ja dat was vroeger. Ik denk dat het huidige hooi dat over het algemeen gevoerd wordt alleen bestaat uit gras en niks anders. En geld het daar ook voor. Want als je gras zijn gang laat gaan wordtbhet ook hooi op stam. En dat eten paarden ook gewoon. Tenminste vooral die oude hier zeker. Die stopt alles in zijn mond.