Onbeperkt ruwvoer/op de wei --> paard eet amper krachtvoer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:47

Ik weet niet hoe het echt exact zit, maar het is zo dat paarden die hoofdzakelijk op sober voer staan hun energie uit vetten halen en paarden die hoofdzakelijk op krachtvoer (en vaak kuil) staan hun energie halen uit de koolhyrdraten (zetmeel, suikers).

Het is volgens mij aardig of via het ene systeem, of via het andere systeem. Dus eet hij hoofdzakelijk sober, zal het hele lichaam erop gesteld zijn om via het verteren van vetten energie te krijgen en ze zullen dan ook hoofdzakelijk dat type voer willen eten (ruwvoer, gras). Paarden hebben niet zoals mensen het verteren van koolhydraten nodig om vetten te kunnen verbranden.

Dus eigenlijk denk ik dat ze het zelf keurig netjes aangeeft dat ze dat eigenlijk niet nodig heeft.

Vergeet ook niet dat op die 'luxe' stal, ze zich hoogst waarschijnlijk een stuk minder vermaakte dan nu. Door in het algemeen lekkerder in haar vel te zitten, heeft ze ook minder extra's nodig en door het sobere voer weten ze beter zelf wat ze nodig hebben of niet.

Ik denk inderdaad dat je met enkel wat mineralen/vitaminen als extra er al ruimschoots bent. Aankomen doen ze op ruwvoer.

Pulp voer ik zelf echt naar behoefte van me paard, laat die het staan, prima, dan dag erna wat minder. Zo eten ze in de winter halve emmer pulp per dag, in de zomer een bodempje.

Mungbean

Re: Onbeperkt ruwvoer/op de wei --> paard eet amper krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:51

De gewoonte is nu doorbroken.
Als je een vast ritme aanhoudt en zorgt dat hij niet direct hoeft te kiezen tussen eten en vriendjes dan komt dat wel weer.
Ik voer krachtvoer in de voerstands als de andere in de buurt zijn of als alle ver weg staan op de poetsplaats.
In de zomer eten ze vaak niet alles op omdat ze anders wat actie denken te 'missen' of zo.
In de wintermaanden eten ze beter.
Ik heb een ijslanderbrok waarvan je niet zo veel hoeft te geven.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 20:40

Ze heeft wel eens eerder een dagje goed gegeten maar dat bleek achteraf niet door te zetten. Morgen maar weer zien wat ze doet. Misschien heeft ze dit topic gelezen en is ze tot inkeer gekomen hihi.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:05

met de verandering van stal en de bijbehorende voerverandering kan het idd zijn dat ze totaal geen behoefte heeft aan het krachtvoer.
vol is vol ;) maar als ze nu met onbeperkt ruwvoer wel bijkomt(langzaam aankomen is beter dan snel ) dan haalt ze voldoende energie uit het ruwvoer.
voor vit/min zou je naar een totaal supplement kunnen kijken in brokjesvorm, of in "snoep vorm
ik ga vanaf morgen weidemineral cobs voeren van agrobs, daarmee kan ik wel alle vit/min dekkend geven , zonder dat ik echt krachtvoer hoef te geven .

in brokjesvorm kun je er eventueel nog extra toevoegingen doorheen mengen indien nodig. maar dan blijft de extra voergift heel beperkt qua volume, dan is ze ok zo klaar met eten , scheelt misschien ook weer

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:53

DromenLies schreef:
Nou, ik had gister een emmer slobber gemaakt die ze niet vrat en die vandaag voor dr neus gezet op een plek dicht bij de kudde maar madam moest er niks van weten...

Toch niet wat ze gister had laten staan hoop ik? Zeg alsjeblieft dat je vandaag nieuwe slobber hebt gemaakt met slobber uit de zelfde zak als de slobber van gisteren.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:59

Zie je haar wel eens gapen? Bij maagzweren gaan ze ook moeilijk krachtvoer eten. Persoonlijk vind ik het niet normaal, een paard dat krachtvoer laat staan. Mijn merries staan allebei op vol gras en onbeperkt ruwvoer maar komen direct zodra ik met de emmers aankom. Mijn oudere merrie heeft een maagzweer gehad en wilde toen ook geen krachtvoer meer eten, of paar hapjes en dan ging ze hooi eten. Soms ging het met een bepaald merk een paar dagen goed, maar ook dan stopte ze daarmee :( Na kuurtje omeprazol eet ze alles weer super.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 06:42

Ze gaapt wel eens maar niet opvallend veel.