Spierbevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:52

Zonder krachtvoer moet je dit paard niet op deze training laten lopen. Dat is roofbouw. Ik had vroeger een paard wat ook soortgelijk getraind werd (m springen, m cross en m dressuur ) Daar was goed opletten met plotselinge weersomslag een punt. Van warm naar koud kon die ook ineens stijf staan. Die ben ik toen olierijke brok en 5 granenmix gaan voeren en rond het crossweekend een dag of 5 neutradex. Met weersveranderingen snel onder de deken. Daar reageerde dat paard goed op. Geen last meer van de spieren gehad sinds deze maatregelen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:54

Zeg niet zonder krachtvoer hoor;) Er zijn andere oplossingen en draag ik ook aan met zoiets als senior voer omdat het paard ook slecht gebit heeft enz?

En inderdaad een olierijk kracht voer zou ik ook nog iets vinden in dit geval.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 08:46

Anne: bedankt voor je tip over deken! Dit vind ik zeer bruikbare tips die ik zeker kan toepassen. Over 2 maand verhuizen we en komen de paarden aan huis te staan, dus dan kan ik makkelijk dekens wisselen of op- en afdoen.

Kostolany: mocht inderdaad blijken met alle maatregelen dat ze het toch niet trekt, dan moeten we er inderdaad mee ophouden, vandaag vind ik dit te vroeg om te beslissen, maar ik verwacht wel dit wedstrijdseizoen hier meer duidelijkheid in te zien. Bloedafname wordt sowieso om de 2 maand gedaan, dus we zijn er zeker wel mee bezig. Het zou zonde zijn, want paard presteert echt goed, doet alles met gemak, maar we gaan haar inderdaad niet pushen als we haar lichaam niet gezond kunnen houden mits wat 'kleine' ingrepen.
Die sport mix zero die ik nu geef is een voeder specifiek gemaakt voor spierbevangen paarden, dus dit vervangen door een gewone senior mengeling durf ik niet zo goed, omdat ik denk dat dit dan opnieuw slechter zal zijn voor de verzuring.
In het zomerseizoen is er qua ruwvoer niet echt een probleem doordat ze wel goed gras kan eten, het is maar in de winter dat het moeilijker wordt om haar op gewicht te houden. Maar daarvoor wil ik dan wel eens proberen met die grasbrok.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 09:24

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:10

Mijn merrie is in 2 jaar tijd 4x spierbevangen geweest en ben ook flink aan het dokteren geweest om haar een soort van stabiel te krijgen. Het is een KWPN'er, maar heb haar (zoals hier ook genoemd wordt) laten testen op PSSM (eerst via DNA en daarna spierbiopt naar Engeland). Dat blijkt ze niet te hebben, maar vooral jonge merries lijken gevoeliger om spierbevangen te raken. En daarna zit je (in ieder geval voor de eerste tijd) met een vergrote gevoeligheid voor spierbevangenheid.

Ik heb het roer uiteindelijk vrij rigoreus omgegooid, omdat het met 'halve' maatregelen niet goed onder controle te krijgen was:
- 7 dagen per week aan het 'werk', ondanks het feit dat ze de hele dag buiten loopt. Dus ook op een normaal gesproken rustdag, een kwartier longeren.
- Opbouw van training, heel goed in- en uitstappen, tussentijds regelmatig stappen en echt een opbouw door de week heen (na een dag longeren, een dag alleen losrijden, dan de dag erna zwaarder trainen, dan een zware training en dan bijv. weer overnieuw).
- Standaard met hartslagmeter gaan rijden (zodat ik in ieder geval een indicatie had).
- Heel voorzichtig met suiker (niets anders dan hooi/arm gras en krachtvoer, t.w. Marstall Vito en Cavalor Fiber Force (omdat ze de Vito bijzonder slecht eet)).
- Krachtvoer krijgt ze echt naar de inspanning die ze moet leveren. Een dag niet/minder werken, betekent dus ook dat ze de dag ervoor minder krachtvoer krijgt, hoewel ze überhaupt al weinig krijgt.
- Entingen lijkt bij mijn paard ook een trigger te zijn. Deze doen we dus alleen als het echt niet anders kan en dan op een moment dat alle andere factoren stabiel zijn (dus niet in het voorjaar, vanwege verharing/rantsoenverandering bijv.). Entingen doe ik bij voorkeur ook niet in een cocktail.
- Sowieso probeer ik na te denken over iedere verandering (ik lees hier ook het weer), en na te gaan hoe ik die verandering zo klein mogelijk kan houden/uit kan smeren/kan voorbereiden.

Inmiddels is ze nu anderhalf jaar niet meer spierbevangen geweest en loopt ze geen 7 dagen per week meer. De andere bullets houd ik nog wel strak aan, zeker degene w.b. opbouw van de training over de week heen. Ik moet zeggen dat ik niet had verwacht dat ze het zo goed zou doen op 'weinig' krachtvoer (ze krijgt maximaal 2 voerscheppen per dag, als ze hard werkt). Ze is erg energiek en blij.

Ik heb ook verschillende supplementen gevoerd (o.a. magnesium en vitamine E), maar ben daar inmiddels helemaal vanaf. In mijn beleving heeft de magnesium haar goed helpen herstellen, van de vitamine E was ik minder overtuigd. Olie heb ik ook een tijd geprobeerd, maar eet ze heel slecht en ik vond het onvoldoende opleveren.

Oja, nog twee aanvullingen: mijn laatste optie was geweest om haar niet meer op het land te zetten, maar alleen in de paddock. Dit heb ik gelukkig niet hoeven doen (vraag was ook geweest of ik haar dan verder op deze manier had moeten willen belasten), maar als uiterste redmiddel om na te gaan of dat qua suiker/zetmeel problemen oplevert is het wellicht een overweging. Daarnaast ben ik gestopt met de Neutradex (die me werd aangeraden in de acute fase). Ik had zelf de indruk dat dit meer kwaad dan goed deed als ik het alleen al rook.

Babootje

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:48

Zoals ik het lees ben je nog steeds bezig met symptoombestrijding zonder dat je weet wat de oorzaak is dat je paard snel spierbevangen raakt. Spierbevangenheid kan verschillende onderliggende oorzaken hebben: van insulineresistentie PSSM tot een chronische ontsteking in de darmen of hormonale oorzaken (bij merries).
Misschien is het een idee om je paard eens holistisch te laten bekijken?

Voeding is een heel belangrijke factor, maar daar ben je al flink mee bezig. Helemaal van KV af kan prima bij paarden die niet zulke prestaties moeten leveren als die van jou. Bij het voeren van KV moet je dus kijken naar voer dat een langzame en gelijkmatige afgifte geeft van energie, zoals bijvoorbeeld het voeren van een hele granenmix van bijvoorbeeld bioron of subli. En bijvoorbeeld ruwe spelt.
Ook het gras waar ze op gehouden wordt is belangrijk. Zo bevat Engels raaigras (koeiengras) teveel suikers voor een paard dat daar niet goed tegen kan.

Daarom is het goed om te proberen achter de oorzaak te komen. Want nu ben je heel gefocussed op het voer, terwijl dat misschien niet eens de oorzaak is, maar bijvoorbeeld hormonale problemen. Heb je al eens een dagboek bijgehouden van momenten dat ze volgens jou weer in de gevarenzone komt?

sphinxie

Re: Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:55

Goede aanvulling, Babootje. Mijn merrie is inderdaad door zowel reguliere veeartsen als uiteindelijk een holistische veearts onderzocht, omdat ik ook de oorzaak wilde weten. Bij mij is deze echter nooit boven water gekomen, wat niet betekent dat het wel wijs is om daar mee te starten voor de TS.