herkent iemand dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MJDR

Re: herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 22:14

Omdat ik dacht dat het eigelijk wel kon. Maar ik ga nu een wormentest doen + wormenkuur als het nodig is. En als het binnen paar weken niet over is een bloedtest doen voor cushing. Bedankt voor jullie reactie's.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:30

vorig jaar zag ze er veel beter uit.Ze lijkt geen glans te hebben en volgens mij is ze van kleur verandert?Dat koperkleurige zou cushing kunnen zijn.
Ontworm haar maar gewoon.Mestonderzoek is onbetrouwbaar.
Sterkte met haar!Het is een mooie pony!Ik hoop dat ze snel weer de oude is!

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 23:11

Ik had de ene dag 350 g wormenspuit gedaan en volgende dag rond de 60 g. In april.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:31

Ik weet niet wat voor wormenspuiten jij hebt hoor, maar volgens mij bestaan er geen spuiten van zoveel gewicht. Wel voor bijvoorbeeld 500 kg. gewicht van het paard, 6000 of 700 kg.

Een paard dat last heeft van wormen ( weet je ook welke wormen ze de vorige keer met het mestonderzoek had?) kan ook een slechte doffe vacht hebben en slecht door het haar komen, dus het kan beide, cushing kan zeker weten ook.

Ik zou als ik jou was de DA laten komen i.p.v. mest naar hem toebrengen. Als hij komt kan hij de pony goed bekijken en besluiten wat het meest logisch is op dit moment: ontwormen, testen op cushing of allebei. Dan heb je één keer voorrijdkosten en weet je waarschijnlijk sneller waar je aan toe bent dan met eerst mestonderzoek ( wat overigens onbetrouwbaar is) en dan daarna nog een test op cushing. Als de DA komt kan hij ook het gewicht voor het ontwormen wel voor je bepalen.

Weet je hoeveel jouw pony weegt? Hoe groot is ze eigenlijk?

De ene dag een deel en de andere dag een deel is op zich niet heel erg, als je dan uiteindelijk maar meer hebt gegeven dan nodig was voor het gewicht van je pony. Je mag nooit onderdoseren, zoals je eerst in elk geval deed, dan kunnen wormen blijven leven en zich wapenen tegen het ontwormmiddel. De wormen die het overleven zijn sterk, die leggen weer eitjes die ook sterk zijn en op een gegeven moment werkt het ontwormmiddel niet meer tegen dat soort wormen ( dat noemen ze resistentie).
Het is beter om zo ongeveer voor 50 kg. lichaamsgewicht meer te geven dan waar je dier op geschat is bij een grotere pony of klein paard, dan doodt het de meeste wormen en werk je resistentie niet meer in de hand. Bij een kleine pony geef je ook meer dan hij weegt, maar dan bijvoorbeeld voor 25 kg. meer, bij een groter paard geef je wel tot 100 kg. lichaamsgewicht meer.

Staat ze eigenlijk dag en nacht in de wei of komt ze ngo op stal met hooi/voordroog en wat krachtvoer? Het is een koud en nat voorjaar/begin van de zomer, dus die van mij heeft nog een dek op, terwijl ze vorig jaar al zonder liep rond deze tijd. Dat maakt ook verschil in de vachtwissel hoor.

Sterkte met haar hoor, ik hoop dat ze er over een tijdje weer zo uit ziet als vorig jaar.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:56

Je paard is duidelijk niet lekker.
Dan ga je toch niet zelf klooien met chemisch spul!?!

Bel een dierenarts.

Dan hoor je vanzelf wat er mankeert en wat er nodig is.
Dan krijg je ook meteen een juiste ontworming van de arts.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 07:05

Ze is rond de 1.64 en weegt 400/450. Ze heeft uiteindelijk de juiste dosering gehad alleen een dag later. Eerst 350 en daarna 50/100 meer.

Ik haal dr elke dag even van het land om haar voer te geven en te poetsen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 07:12

Hannanas schreef:
Je paard is duidelijk niet lekker.
Dan ga je toch niet zelf klooien met chemisch spul!?!

Bel een dierenarts.

Dan hoor je vanzelf wat er mankeert en wat er nodig is.
Dan krijg je ook meteen een juiste ontworming van de arts.

Dat een dierenarts de juiste ontworming gaat geven hoef je ook niet zeker van te zijn hoor...in een ander topic gaf de DA ivermectine tegen spoelworm.Dat werkt dus niet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 07:24

Als ze 1.64 m. is en 400/450 kg. weegt is ze wel heel slank. Ik ben er bang voor dat je haar gewicht te laag inschat. Als je haar binnenkort toch weer ontwormt zou ik de hele spuit erin doen, je kan beter overdoseren dan onderdoseren.
Ik heb zelf een E-pony van 1.52, dunne beentjes, slank model, die woog toen ze ietsje te dik was 450 kg. Er had zo'n 20 kg. afgekund toen, dat was afgelopen maart en in juni is ze 6 geworden. Ook zij heeft wel eens een hele wormspuit gehad toen ik haar net had ( en ze echt schraal was en dus minder woog) omdat ze last van wormen had. 6 weken later met ontwormen zag ik daarna geen wormen meer in de mest, dus die eerste keer was voor haar goed geweest.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:04

Idd een goede wormenkuur erin liever wat overdoseren En dan zou ik er zelf na een paar dagen een vitamine pasta geven Werkt heel goed om daar zijn haar te komen en geeft net weer wat meer energie

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:19

Ik zou eerst een mest onderzoek doen door de da, niet gelijk wormenkuren geven aan het paard want strax heeft ze geen wormen en dan als ze de volgende keer wel wormen heeft helpen ze minder goed.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:30

Mijn pony is een 1,45 en weegt al ruim 400/450 kilo (haflinger, niet heel breed/geen overgewicht).
Ik denk dat je je pony een beetje onderschat kwa gewicht.. wij geven wormenkuren meestal voor +/- 500 kilo, beter iets er over dan eronder!

Ik zou er zo als de meeste al aangaven, wormenkuur geven, de meest sterke en brede die er is. En eventueel na de hand nog een vitamine boost/spuit (verkrijgbaar bij Boerenbond/petsplace of welkom). Dan weer even afwachten.
Mocht je toch PPID verdenken, wacht dat niet té lang meer met een test, het is wel een pijnlijke aandoening voor de paarden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:38

Je onderschat het gewicht van je paard serieus vrees ik.

Mijn paard van 1m62 is vorige maand gewogen op exact 510 kg.
Dat is een zeer smal dametje, veel ieler gebouwd en zij was toen zoek dus van zichzelf al mager.

Voor jou paard kan je dan gerust 500/550 nemen, en liever teveel dan te weinig. Ik ontworm meestal voor 550/600kg.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:26

Hoi TS, sorrie van mijn late reactie... Wat een mooi paardje heb je!

Ik ga mee met het bovenstaande. Je geeft aan dat ze een wormbesmetting had voor je haar ging ontwormen? Dan is de kans groot dat ze nog steeds last heeft van een wormbesmetting. Ik weet niet welke wormen, maar wormen kunnen een groot effect hebben op de conditie van je paard en dus ook vacht. Dit sluit de Cushing inderdaad niet uit. Met 19 jaar valt ze zeker in een leeftijdsgroep waar Cushing voorkomt. Ik ken genoeg mensen met paardjes op leeftijd die ze ieder jaar standaard laten testen op Cushing, just to be sure.
Persoonlijk zou ik de DA even laten langs komen voor het trekken van bloed om het op Cushing te testen en gelijk overleggen welke wormspuit en welke hoeveelheid je kan geven tegen de wormen.
Succes! Houd je ons op de hoogte? Hoop dat je snel vind waardoor ze niet zo lekker in haar vel zit.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:31

Symptomen komen inderdaad ook overeen met wormen. Goeie kans dat de eitjes van toen nu problemen veroorzaken.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 13:31

mijn paard is niet zo groot een arabiertje van net iets boven de 1.40.... Die weegt rond de 400/450 kilo.
Ze is behoorlijk dun geweest, toen de paardenweegschaal kwam.

Dierenarts is geweest. Wormen heeft ze niet, ze heeft vitamine te kort. Dus vitamine spuit erin. En nog wat kleine dingetjes.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:45

Gelukkig! Toevallig getest op cushing? Hopelijk voelt ze zich snel beter :(:)

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 13:55

Nee, ik wacht eerst dit even af. Geef vitamine spuit, of pavo healty boost. Handig om het allebij te kopen of 1 van de 2?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:57

Ik heb mijn pony nog nooit een vitamineboost hoeven geven dus weet er niets van maar als je ze kan bewaren kun je er 2 kopen en eerst 1 geven --> geen verbetering?Nog een erin. Zo zou ik het doen teminste. Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:06

MJDR schreef:
mijn paard is niet zo groot een arabiertje van net iets boven de 1.40.... Die weegt rond de 400/450 kilo.

Dierenarts is geweest. Wormen heeft ze niet, ze heeft vitamine te kort. Dus vitamine spuit erin. En nog wat kleine dingetjes.

heeft hij err in gekeken? :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:06

En hoe komt het dat ze vitamine te kort heeft? En welke vitamine komt ze te kort?
Is er bloed geprikt?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:00

Ik snap dat van die vitaminespuiten nooit zo goed. Het is heel algemeen en een hoge dosis in één keer, waardoor ze ook heel veel weer uitscheiden via de urine of de mest. Ik persoonlijk vind het een dure grap en zou dan eerder kiezen voor NAF opkikker, daar heb ik wel goede resultaten mee gehad met mijn oude paard en met mijn huidige paard.

Je schreef eerst 1.64 en nu iets boven de 1.40, dat is nogal een verschil. Dan geloof ik dat gewicht wel, maar dan zou je toch zeker voor 500 kg. moeten ontwormen de volgende keer. Ik vind het wel knap dat je DA zo kan zeggen dat ze geen wormen meer heeft, daar is toch wel onderzoek voor nodig om dat met zo'n stelligheid te kunnen zeggen.

Wat zijn die kleine dingetjes eigenlijk? Dingetjes die ze mankeert of die ze moet krijgen?

Laat je nog een bloedtest doen of is dat nu van de baan? Het zou wel goed zijn hoor, om het wel te doen. Dan weet je waar ze tekort van heeft of niet, Cushing test kan dan gelijk meegenomen worden en ook sommige wormbesmettingen kunnen ze aflezen aan bepaalde uitslagen van het bloed.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:50

Hoi, ik zou toch bloed laten prikken, zodat je ook weet of en welke vitaminetekorten ze heeft. Heeft ze die koliekaanval nog op de manege gehad of na de verhuizing?En staat ze nu 24/7 op het land, want dan is de overgang misschien wat groot geweest ivm het koude weer, warm blijven kost heel veel energie. Zou iedere keer als je haar even op stal hebt, goed hooi voeren, dat doet de kachel branden en hoe staat het nu met haar gebit? Groetjes, Marijke (Efita)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 16:58

MJDR schreef:

Als je voert zoals in je beginpost beschreven staat, snap ik niet dat dat paardje een vitaminentekort kan hebben... :? Mag veronderstellen dat ze niet elke dag een marathon hoeft te lopen ;)
Is dit tekort uit bloedonderzoek gekomen ?

Aan je omschrijving te lezen, ga ik mee met wat hier al vaak gezegd is...wormen of cushing.