Probleem met pony, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Probleem met pony, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:16

Bedankt voor de berichtjes :)

Tuig weet ik, heb het al veranderd, dit was de eerste keer met het nieuwe tuig en zit helemaal niet goed op die foto :o

Vermoed ook dat ze ouder is dan gezegd werd... Vals vind ik dat, liegen over de leeftijd...

Peeskappen heb ik meestal wel om, maar veearts is daar niet voorstander van omdat de pezen dan warm worden en dat is ook weer niet goed... Maar meestal doe ik ze wel om :)

Ja, klopt, haar moeder was welsh, haar vader 3/4 arabier en 1/4 haflinger.
Dat wist ik niet van die rug!
Ga eens overleggen over die zooltjes.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:36

amoj schreef:
Lara_Silver schreef:
Ik lees bijna een soort frustratie jegens je pony in de OP, zeker rond het hoefijzerverhaal. Je pony is nota bene al 23 en al ettelijke jaren aan het kwakkelen. Soms moet je ook kunnen toegeven dat het dier misschien niet (meer) gemotiveerd is voor hetgeen waar ze voor aangekocht is, of dat de gezondheid niet meewerkt. Daar kan je dier niets aan doen, dat is zure pech. Ik zou haar gewoon lekker met pensioen laten gaan, het gaat immers steeds weer mis als je haar actief wil oppakken. En dat is imo een teken wat gewoon niet genegeerd hoort te worden. Samen kilometers maken te voet is iets wat ik nu al regelmatig doe en waar ik zelf veel plezier aan beleef en mijn pony ook durf ik te geloven.

Ja, inderdaad, niet helemaal gek misschien... Zoals al eerder gezegd, bij velen was ze allang richting slacht gegaan. Mag ik dan niet even balen?
Het punt is, is dat ze zelf nog wil. Als ik haar voor de kar heb wil ze alleen maar harder, ze is ontzettend levenslustig, als ik haar in het land zet doet ze het eerste kwartier alleen maar gek door te gallopperen en te bokken. Dus stil zetten vind ik nogal wat.

Wij hebben op stal hier laatst eentje van 25 laten inslapen die tot voor haar dood nog steeds een 20 minuten show weg gaf iedere dag op de wei of de paddock! Helemaal super, was het niet dat ze verlammingsverschijnselen vertoonde en het erger en erger werd. De mate aan energie is voor mij dus niet altijd een goede meter. Pensioen wil niet direct zeggen stil zetten, op actief pensioen kan ook, je kunt nog steeds activiteiten met haar doen die haar mentaal bezig houden. Echter heeft ze zoals ik het lees keer op keer aangegeven dat ze het werk fysiek niet super goed aankan dus dat zou ik wel met mate doen. Dus goed zoeken naar het limiet van haar kunnen en daar ruim onder blijven.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:40

Op wat voor dosis medicatie staat je pony nu voor de Cushing? Ik vind hem er heeeel erg typisch Cushing uitzien en dat zou niet mogen met de medicatie!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:43

1/4 pil. Ik heb haar pas weer getest, krijg vd week de uitslag. Vorige keer moest ze 1/2 pil hebben volgens de test. Maar dit heb ik een tijdje gedaan, toen werd ze een vreselijk chagrijnige pony die niet meer wou komen, ik kon haar niet meer pakken in de wei. Kende haar totaal niet meer. Dus vind het lastig om hoger te gaan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:46

Kwart is wel heeel weinig, zeker als ze er al twee jaar op staat... Dan vind ik het niet gek dat ze er zo uit ziet en zo sleept met haar achterbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:04

Ja klopt, maar zoals ik al zei als ik meer geef verandert ze totaal, dat wil ik ook niet, dan is ze zo totaal boos en chagrijnig... :(

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:05

amoj schreef:
1/4 pil. Ik heb haar pas weer getest, krijg vd week de uitslag. Vorige keer moest ze 1/2 pil hebben volgens de test. Maar dit heb ik een tijdje gedaan, toen werd ze een vreselijk chagrijnige pony die niet meer wou komen, ik kon haar niet meer pakken in de wei. Kende haar totaal niet meer. Dus vind het lastig om hoger te gaan.

Heel cru, maar misschien is dit wel hoe ze nu echt is. Een chagrijnige oude merrie. En dat wanneer ze niet genoeg medicatie krijgt, ze hier de energie niet voor heeft.
Kan, hoop ik niet voor je :+.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:23

Kan goed hoor. Die van mij was vlak zonder medicatie... En met medicatie kan ze echt weer bitchen := Zowel naar mij als naar m'n andere paard :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:29

Ja kan... Maar ik ken haar niet anders dan een lieve vrolijke merrie. Vanaf het begin (9 jaar terug) al. Heb een paar maand meer gegeven en toen werd ze chagrijnig, ze rende niet meer als ik haar de wei in deed, moest van knuffelen niets weten, liep weg als ik haar uit de wei wou halen, en stond zielig alleen in een hoekje met zo'n doodse blik in haar ogen. Ben daar toen echt van geschrokken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:00

Eventjes een schopje en update.

Ik ben begin juli met paard naar Albert van Es geweest. Hij vertelde mij dat ze al 27 is!
Haar bekken stonden los van mekaar, deze heeft hij weer 'aan elkaar gezet'.
Verder had ze iets slijtage in haar linker voorbeen.

Hij adviseerde niet meer te gaan rijden, door haar bouw is ze daar niet (meer) geschikt voor. Als er gewicht op haar rug komt kunnen haar bekken weer losraken op den duur.
Mennen moest ik zeker doen, het is geen pony om stil te gaan zetten, want daar is ze nog te goed voor en wil ze zelf ook niet.
Ik helemaal blij, pony liep direct beter.

Maar door verschillende redenen nu al bijna 2 maand niet gemend...
Ik durf het niet goed. Ik vind haar toch niet helemaal lekker lopen, terwijl andere mensen er niks aan zien en de veearts ook niet.
Ik vind het zo lastig! Ik ben bang dat ik dingen forceer.
Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:21

Volg je gevoel. Ik zeg altijd als er twijfel is niet doen, zeker niet in zo n geval. Rondje aan de hand lopen eventueel? Of heeft ze daar geen plezier aan? Ik vraag me af in hoeverre mennen wel goed is voor deze pony, gezien de rug en kreupelheden? Je krijgt net zo goed belastingen op verkeerde plekken, juist omdat ze rug en achterhand niet goed meer kan gebruiken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:27

Een "bekken weer aan elkaar gezet" klinkt mij een beetje vreemd in de oren. Een bekken is bij mijn weten 1 stuk bot, dus dat weer aan elkaar zetten ... Als dit een term is die wil zeggen dat de pony scheef was en het bekken is recht(er) gezet en zou rechter blijven met de juiste training dan snap ik 'm.

Een pony van 27 met iets slijtage linksvoor. Die loopt natuurlijk nooit meer als een kievit, daar zul je altijd iets aan zien. De vraag is, wat wil jij? Wil jij de pony een leuk leven geven met wat beweging, waar ze niet slechter van wordt en wat zij leuk vindt? Dus bijvoorbeeld mennen? Of wil je haar helemaal op pensioen zetten, met de kans dat zij slechter wordt omdat ze niet de juiste of voldoende beweging krijgt? Rust roest ...

Ik zou gewoon eens rustig beginnen met mennen en kijken hoe dat gaat en afhankelijk daarvan verder kijken. Volg je gevoel, jij kent de pony het best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:31

Ik weet niet meer precies hoe het in elkaar zat. Maar een spier geloof ik die vanaf de rug naar het bekken liep zat los, ik weet wel dat ze een kuiltje in haar rug had, een soort gat ter hoogte van haar bekken. Die is nu weg!

Rondje aan de hand lopen vindt ze weinig aan, hier in de buurt ook geen mooie paden, dan moet je over de weg of over het fietspad, echt lekker ontspannen wandelen zit er niet bij en dat mis ik wel, anders had ik dat graag gedaan.

Idd gevoel volgen, maar men, wat is dat lastig...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:35

Als je een ervaren iemand mee kunt nemen met mennen zou ik er gewoon eens mee beginnen. Dan zie je wel of het wat is. Als je er niet aan begint blijft het zo in je hoofd malen, wat als ... en dat kost veel meer energie dan het gewoon eens doen en daarna verder kijken.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:48

Hoi TS.

Ik kan me wel een beetje indenken in je verhaal. En dan heb jij je pony al 9 jaar. Respect hoor. Die van mij loopt pas 2 jaar bij me.
Dat je denkt dat ze niet helemaal zuiver loopt is normaal. Met alles wat je al hebt meegemaakt. Ik denk bij die van mij ook steeds vanalles te zien. Al is het een haartje waarvan ik dacht dat eerst naar links stond iPV rechts haha. En zeker ook dat je het allemaal niet meer echt durft. Maar nogmaals ook respect voor je pony die met zijn 27 nog altijd rondhuppelt. Ik mag hopen dat mijn merrie nu 12 die leeftijd ooit nog haalt!
Een osteopaat kan inderdaad ook altijd veel doen. Bij mij komt deze met grote regelmaat!

Ik hoop in elk geval dat je nog lang van haar kunt genieten