Net terug van kliniek alweer koliek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladyybb

Re: Net terug van kliniek alweer koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 04:57

Colosan in huis halen binnenkort hahah
Heb mijn koliek gevoelige merrie dit nu 2 keer moeten geven en het werktecgoed wantver hoefde geen dierenarts aan te pas te komen

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 07:05

Hoe is het gegaan vannacht?

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:40

ik wilde dit nog even delen. Dit kwam net voorbij op fb:
Maatregelen ter preventie van koliek :

➢ Voeder evenwichtig en geef enkel kwaliteitsvoeder !Het paard heeft miljarden bacteriën in het darmkanaal die de vertering van cellulose (gras en andere vezels) gaan verzorgen. Deze darmflora is dus uitermate belangrijk. Verschillende factoren kunnen deze darmflora verstoren met koliek tot gevolg :

1. onvoldoende vezels en te veel krachtvoeder
2. voeder van slechte kwaliteit (let op met slecht ruikend en/of beschimmeld voedsel)
3. voederwijzigingen steeds geleidelijk aan doen dat de darmflora zich kan aanpassen
4. opletten dat het paard steeds voldoende drinkt. Sommige automatische drinkbakken geven onvoldoende debiet waardoor het paard onvoldoende water opneemt en sneller obstipatiekolieken krijgt
5. regelmaat in de voederbeurten

➢ opletten dat het paard het strooisel niet opeet (een beetje stro eten kan geen kwaad, wel erg opletten met vlas en houtkrullen)
➢ let op met overvoederen zeker bij paarden op rust en bij hoogdrachtige merries omdat zij extra gevoelig zijn aan koliek
➢ zorg voor voldoende dagelijkse beweging. Dit zal een goede darmtransit bevorderen en ophoping van mest in de darmen voorkomen
➢ Ontworm regelmatig
➢ Stres voorkomen. Maagzweren zijn een gevolg van stres met koliek tot gevolg
➢ Voorzichtig met medicatie (antibiotica en ontstekingsremmers kunnen ernstige darmproblemen veroorzaken)

Symptomen :

➢ Verminderde of geen eetlust
➢ Krabben met voorbenen, willen gaan liggen tot rollen en in erge gevallen zich tegen de grond smijten,
➢ Naar flanken kijken, zweten, flehmen, opgeblazen buik
➢ Let wel op : de symptomen verschillen erg van paard tot paard en van het soort koliek !

Advies indien je paard koliek heeft :
1. Onmiddellijk je dierenarts bellen
2. In tussentijd stappen met je paard, geen eten meer geven, drinken mag wel
3. na de dierenarts geweest is best een tijdje (12 uur) geen eten geven zodat de darmen zich goed kunnen ledigen.
Pas als je paard verschillende malen goed gemest heeft voorzichtig terug beginnen met kleine porties voeder.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 14:11

Bedankt merry98! Dat is wel iets wat ik kan gaan uitprinten en op kan hangen op stal !

@future_me: milt/nierbandje? Moet je me even helpen , wat is dit exact ?!
Toen ze op de kliniek in lienden kwam te staan hebben ze haar geregeld opgevoeld , echo gemaakt en met paraffine alles door gespoeld!
Heb niks gehoord over een milt/nierbandje?!

@quartel; vannacht is ze de nacht goed door gekomen, temperatuur is gezakt , en zat gewoon lekker te eten ! Dus de rust lijkt gelukkig weer terug gekeerd!

Echter hou ik het nu wel extra in de gaten ! Want het zit me namelijk niet helemaal lekker !
We hebben alles aangepast waaraan de koliek eventueel zou kunnen liggen ... Dus dan vraag ik me heel erg af wat de redenen nu zou kunnen zijn !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:16

lovelygirly schreef:
Bedankt merry98! Dat is wel iets wat ik kan gaan uitprinten en op kan hangen op stal !

@future_me: milt/nierbandje? Moet je me even helpen , wat is dit exact ?!
Toen ze op de kliniek in lienden kwam te staan hebben ze haar geregeld opgevoeld , echo gemaakt en met paraffine alles door gespoeld!
Heb niks gehoord over een milt/nierbandje?!

@quartel; vannacht is ze de nacht goed door gekomen, temperatuur is gezakt , en zat gewoon lekker te eten ! Dus de rust lijkt gelukkig weer terug gekeerd!

Echter hou ik het nu wel extra in de gaten ! Want het zit me namelijk niet helemaal lekker !
We hebben alles aangepast waaraan de koliek eventueel zou kunnen liggen ... Dus dan vraag ik me heel erg af wat de redenen nu zou kunnen zijn !

Fijn dat ze weer wat beter is!Ze is wel goed ontwormd?
Eigelijk zou dat bovenaan moeten staan van dat lijstje hierboven ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:58

Ze staat/stond op de wei he?
De nachten zijn veel te koud geweest waardoor er veel te veel suikers in het gras zit.
Ik zie meer paarden daar op reageren, en niet op een manier waarop je zit te wachten.

Mijn paard werd ook uit het niets ineens echt heel ernstig koliekerig.
Bij hem bleek na grondig onderzoek dat hij verdikkingen heeft in zijn dikke darmen.
Daardoor zou de doobloediong niet meer goed zijn en de darmen vertraagt werken.
Werkt het echt te traag dan krijg hij direct weer koliek.
Ik laat hem nu flink bewegen en hij staat op streng dieet die na 9 dagen opname in de kliniek is vast gesteld.
En dan nog kian hij soms erg onstabiel zijn.

Hoe hij aan die verdikkingen komt?????
Ik zou willen dat ik het wist want dan kon ik er wat aan doen.
Soms kom je er gewoon niet achter blijkt wel en dan is het het belangrijkste je paard goed in de gaten te houden.
Let ook op de mest.......als die niet mooi zacht en vochtig is maar wat droger en harder lijkt dan moeten je alarmbellen eigenlijk al gaan rinkelen.
Ik geef mijn paard altijd olie door zin voer....erg veel olie, dat smeert de darmen goed zodat het door stroomd.
Word zijn mest droger dan geef ik hem meer seniores priores zodat zijn mest weer zachter word.