Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 15:53

Hevonen schreef:
Is ze als ze op de wei staat ook zo mat?
Hoeveel uur staat ze trouwens buiten en is dat alleen met jouw andere paard?

Ik zou denk ik een soort dagboek bijhouden. Wat eet en drinkt ze, hoeveel uur is ze buiten, hoe is haar contact met andere paarden? Hoeveel uur wordt ze gereden, door wie, waar? Hoe ging dat? Doet ze moeilijk met aansingelen, borstelen, bit in-of uitdoen? Nog veel meer dingen natuurlijk, verzin maar.

Maak eens een goed filmpje van alle gangen. Maak als het lukt elke week een kort filmpje van haar onder het zadel, zodat je verschil kunt zien als dat er is.

Mhh tsja hoe is ze in de weide, ze is niet actief als in dat ze soms aan het rennen is. Ze rent pas als de kudde rent en dan loopt ze vaak wel achteraan.
Ze staat het hele jaar door 24/7 buiten en staat nu in een kudde die bestaat uit 11 paarden van verschillende leeftijden.

Helaas kan ik haar niet de hele dag observeren, ze staat op een pensionstalling..
Maar over haar contact met andere paarden kan ik wel iets vertellen, ik heb haar altijd als een soort einzelgänger gezien. Als ze in haar uppie in een hoekje staat vind ze dat prima en als ze met een groepje staat is dat ook prima. Ze staat wel onderin rang, rent voor alle paarden weg maar dat is gewoon karakter lijkt me.

Ze doet soms lelijk met het zadel/aansingelen, maar ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat dit vanuit de manege lessen kwam. Toen ik haar namelijk ongeveer een half jaartje had werd dit wel minder, alsof ze in zag van 'oh het gaat nu niet zo ruw meer.' Verder doet ze nooit lelijk of anders eigenlijk.

Een filmpje van haar gangen onder de man of aan de lijn? Of beide zoals myk_en_shant ook al zei?

Hevonen

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:44

Ja bijvoorbeeld, zowel onder de man als los of aan de longe... :)

Dat weidegedrag klinkt wel normaal, als ik dat zo lees.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 16:46

Aan de longe kan ik misschien vanavond nog wel regelen! onder de man wordt sowieso later, maar dan heb ik in ieder geval al iets om hier te laten zien. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:56

Overleg eens op je stal of ze toch wat brokjes mag.
Van een halve schep per dag word ze echt niet dik en kan best zijn dat ze toch wat gemist heeft.
ruwvoer zit vaak ook niet alles in en als het ruwvoer van vorig jaar is lopen een aantal gehaltes aan vitamines ook nog terug.
als ze lekker verhaart is is dat mooi,maar ook dat kost wat extra, en je weet maar nooit.

Mijn pony vind in de bak ook niet zoveel aan, probeer het afwisselend en zo leuk mogelijk te houden..
buiten loopt hij ook de paarden van 1m65 voor bij hoor,dat is namelijk leuk :j

en als je twijfelt...laat een veearts kijken,misschien is er toch iets mis en de veearts kan je precies vertellen wat te doen

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 20:03

Ik vind het goed dat je juist zoveel vragen stelt!
is ze veel veranderd in de tijd dat jij ze hebt? en wat hoe merk je dat mbt de klachten dat is ook iets voor de DA.
Als mensen vragen gaat het goed met haar vraag eens door, waarom denk je dat. Ieder mens bemerkt andere details noteer dat voor de Da.

dampig is een long probleem dat kan allergie zijn mbt haar hooi, schimmels, stof etc
maar het kan ook een soort bronchitis zijn.
als je geen energie hebt sta je ook snel te puffen dus het kan zo divers zijn.

Is zij veel verouderd in de tijd dat je haar hebt?misschien wordt ze gewoon lichamelijk wat minder sterk.(of is haar exacte leeftijd niet eens bekend en is ze veel ouder dan verwacht!)

verzamel zoveel mogelijk gegevens, als de Da iets vermoed kan hij gericht gaan zoeken en testen

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 20:51

Het filmpje is helaas niet gelukt, ik was alleen en longeren én filmen was niet zo'n succes haha! Dan wordt het waarschijnlijk zondag want morgen heb ik helaas geen tijd om langs de paarden te gaan.

Mijn ouders geven trouwens aan dat ze eerst willen dat ik ga proberen haar wat meer vitamines binnen te laten krijgen.. dus ik denk dat ik dat dan maar moet doen. Maar ik maak me inmiddels best wel zorgen om haar, ookal vertoont ze dit gedrag natuurlijk al best lang maar nu ik er zo mee bezig ben schrik ik er toch wel van want er komt ook steeds meer in mijn herinnering naarboven op deze manier.

@ellepel
Ik zou haar brokjes kunnen geven maar dan komt ze wel meteen weer in. En alleen basisbrok zit zoiets niet zoveel in denk ik toch? Dan kan ik misschien toch wat geven met wat meer vitamines erin, zoals dat vitalbix wat al eerder in het topic genoemd werd.

@kwita
Ze is niet echt veranderd in de tijd dat ik haar heb, ik heb het gevoel alsof het in de jaren erin geslopen is (de jaren dat ik via de manege nog op haar reed meegerekend) dat ze steeds suffer werd en minder alert. Ik heb wel het idee dat ze wat somberder de winter uitgekomen is dit jaar, al zou ik dit niet kunnen verklaren.
Ah ja dat zal ik doen, toevallig gister zei iemand me nog "ik zag laatst ... (een van de lease meisjes) op Kayela (zo heet de pony) rijden en ze was niet vooruit te branden. Een pony kan lui zijn maar ik kreeg toch het vermoeden dat haar iets dwars zat, misschien dat je haar eens na moet laten kijken?"

Ah okay zoiets is niet bij haar bekend, maar ze is dan ook voor het laatst iets meer dan twee jaar geleden helemaal nagelopen.

Ze was geloof ik 12 toen we haar overnamen, inmiddels is ze 15. Natuurlijk wordt het ene paard veel sneller 'oud' dan het andere paard, maar toen hier net de opmerking werd gemaakt dat ze natuurlijk ook wel veel belast is geweest als manege pony begon er ineens iets bij mij te dagen.

Ik denk een jaar of 5 geleden, volgens mij was ze toen 10 jaar oud, liep ze echt twee uur per dag omdat zij een brave pony was en de manege kwam paarden te kort. En ik kan me nog herinneren dat een instructrice toen zei: "kan er niet iemand anders voor kayela lopen? het zit me niet lekker hoe die pony doet!" ze was dan altijd heel nat bezweet en kortademig.
Maar zou het kunnen dat er al zolang iets mis met haar is zonder dat ik het weet? Het lijkt me ook wel een pony die echt een bikkel is voor zichzelf. Ze heeft eigenlijk ook nooit echt iets, alleen ook zo'n twee jaar geleden heeft ze zandkoliek gehad. Dat is toen in een halfjaar tijd drie keer terug gekomen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:00

Moeilijk dit soort dingen.

Overigens kunnen pony's vaak probleemloos heel oud worden, veel ouder dan paarden. Voor een pony is 15 niet echt oud, zelfs voor een paard niet.

En ja, paarden en pony's zijn heel hard voor zichzelf. Dat komt o.a. omdat het vluchtdieren zijn; als ´je zwakte toont ben je al snel een prooi voor een roofdier.

Onze pony werd op een gegeven moment ook heel lusteloos, maar zij is al oud (23) en leek wat depri. Omdat ze wat symptomen had, zoals snel hoefbevangen, lange wintervacht (altijd al overigens), zweten, veel plassen etc, hebben we haar op cushing en een aantal andere zaken laten testen. Ze bleek cushing te hebben en daarnaast is ze insulineresistent, en allergisch voor een hele vracht aan dingen, wat haar zomereczeem verklaard.

Sinds ze cushingmedicatie heeft is ze een stuk vrolijker en zijn de klachten een stuk verminderd.
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 19-06-15 21:02, in het totaal 2 keer bewerkt

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:00

Vreemde vraag misschien... maar ik ga ze toch stellen....

Ben je echt zeker van haar leeftijd? Zou het kunnen dat ze ouder is?
Heb die situatie zelf meegemaakt... Paardjes gechipt in 2006 omdat het toen verplicht werd... en toen werden ze 10 tot 15 jaar verjongd....
Eigenlijk viel het op in het paspoort, maar toen ik ze kocht heb ik er geen aandacht aan geschonken. Mijn paardjes waren op 1 januari geboren volgens hun chip....

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 21:05

@Hevonen
Nu je het zegt ze heeft sinds dit jaar opeens zomereczeem gekregen! En ik heb ook al wel eens aan 'beginnende' hoefbevangenheid gedacht omdat ze soms ook gewoon moeilijk/gevoelig loopt.

@TanteFlavie
Ze heeft een paspoortje en de vorige eigenaresse heeft haar van de fokker gekocht toen ze vijf jaar oud was. Ik weet dus zeker dat ze uit 2000 komt ja. :j

Ze oogt ook niet als een oude dame, eigenlijk (op deze foto kun je ook meteen het overgewicht zien, al is ze wel veel dunner als voorheen, deze merrie is ook gewoon simpelweg niet dun te houden. En het verschilt ook echt van dag tot dag.)

edit: ik bedenk me nu wel dat de blik in haar ogen op deze foto wel wat misleidend is. Mijn vriend die de foto maakte was met brokjes aan het rammelen. Daarvoor is ze dan wel weer te porren.

Afbeelding

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:55

Mijn Winnie was "in den beginne" toen hij bij me kwam ook erg lui en loom...
Later is daar insulineresistentie uitgekomen en nog later Cushing....

Jij weet het best hoe je paardje is, ... ik heb uiteindelijk aangedrongen bij mijn dierenarts voor volledig bloedonderzoek... alles er op en er aan... Mijn toenmalige dierenarts heeft me toen uitgelachen...
Toen kwam er vanalles uit de bus, bloedarmoede, bloedworm, insulineresistentie...
Volgens die toenmalige dierenarts... zijn woorden " Goed dat hij bloedworm heeft, dan gaat hij gewicht verliezen".... en het was meteen de laatste keer dat die man mogen komen is...

Winnie was soms doodop, ten einde adem, van 100 meter wandelen bij wijze van spreken. Het ging op en af... Vooral op het einde...

Ik wens je veel geluk met je zoektocht! Jij kent hem het beste... een goede dierenarts kan goede raad brengen...

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 19:38

Helaas hoor ik vaker zulke verhalen over dierenartsen hier op bokt ja.. maargoed, we zullen er wel uitkomen.

Dankjewel voor het delen van je ervaring in ieder geval!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:44

Ik zie nu twee keer de term kortademig voorbij komen, ga daar eerst maar eens naar laten kijken. Ze was het dus al terwijl ze op de manege twee uur achter elkaar liep en dat is niet normaal. Grote kans dat je pony toch door een vroegere verkoudheid/aandoening flink beschadigde longen heeft, vergelijkbaar met mensen met copd dus serieus naar laten kijken.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 18:44

bigone schreef:
Ik zie nu twee keer de term kortademig voorbij komen, ga daar eerst maar eens naar laten kijken. Ze was het dus al terwijl ze op de manege twee uur achter elkaar liep en dat is niet normaal. Grote kans dat je pony toch door een vroegere verkoudheid/aandoening flink beschadigde longen heeft, vergelijkbaar met mensen met copd dus serieus naar laten kijken.

Dat had toch opgemerkt moeten worden met de klinische keuring? Toen is er naar haar longen geluisterd..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:12

Toen wel maar er zit wel een hele tijd tussen waar ze ook wat heeft kunnen oplopen of misschien had ze toen wel medicatie dat het niet opviel.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:50

Niet altijd.... Een medische keuring ziet soms ook zaken over het hoofd... :'(

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 12:08

kwita schreef:
Toen wel maar er zit wel een hele tijd tussen waar ze ook wat heeft kunnen oplopen of misschien had ze toen wel medicatie dat het niet opviel.

Klopt maar de manege tijd is ruim voordat ik haar kocht. Vandaar dat ik het vroeg. :j

Helaas denk ik dat een dierenarts erbij halen nog lastig wordt, mijn ouders willen eerst dat ik het een en ander met vitamines ga proberen. Dus daar ga ik maar zo snel mogelijk mee beginnen, zodat we snel zien of het helpt en daarna 'mag' ik pas de dierenarts laten komen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:12

Waarom laat je haar lijf niet eens nakijken? Door een goede osteopaat te laten komen, kom je achter zoveel dingen! En het geeft directe verlichting. Ik ben heel tevreden over de twee keren dat ik er een heb laten komen. Er was wel war aan de hand, maar kon mijn vinger er niet op leggen. Door hem te laten behandelen heb ik weer mijn lieve paard terug!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 12:18

denice schreef:
Waarom laat je haar lijf niet eens nakijken? Door een goede osteopaat te laten komen, kom je achter zoveel dingen! En het geeft directe verlichting. Ik ben heel tevreden over de twee keren dat ik er een heb laten komen. Er was wel war aan de hand, maar kon mijn vinger er niet op leggen. Door hem te laten behandelen heb ik weer mijn lieve paard terug!

Hier heb ik inderdaad ook al aan gedacht! Vooral omdat ze soms met het rijden toch pijntjes lijkt te hebben.

Hoeveel kost een behandeling ongeveer? Dan zoek ik er wel gewoon een in de buurt, scheelt voorrijkosten. En er moet vast wel een goede te vinden zijn in de buurt.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:06

Osteo kost rond de € 80.-, de ene wat meer de ander wat minder. Heb je een dierenarts die ook osteo is betaal je al gauw over de € 100.- ....

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:03

Bij mij inderdaad ook zoiets, maar het is het geld dubbel en dwars waard.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:00

Ah okay, tsja het is een beetje lastig aangezien de dierenarts nog wel vergoed wordt, deels dan. Ze is namelijk verzekerd. En ik ben erg afhankelijk van mijn ouders, ik kan wel vanalles voorleggen en vertellen maargoed, blijft helaas toch lastig.

Ik heb vanmiddag even wat filmpjes gemaakt aan de longeerlijn, ga nu bekijken hoe ik ze kan overzetten op mijn laptop en kan uploaden. :)

denice schreef:
Bij mij inderdaad ook zoiets, maar het is het geld dubbel en dwars waard.

Ik weet wel dat het sowieso waardevol is om een keer te doen, bij mijn vorige pony heeft het ook onwijs geholpen. Die bokte op een gegeven moment constant in de galop en toen de osteopaat was geweest was er gewoon ineens niks meer aan de hand! :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:10

Een goede shiatsutherapeut kan ook vaak prima diagnoses stellen. Zo raadde mijn DA me af om foto's van de sprong te nemen omdat paard correct liep en de gewrichten droog zaten, terwijl shiatsu aantoonde dat ze artrose had op de sprong. Andere DA gebeld, en idd... lichte artrose op de sprong.

Van een andere merrie had thermografie "uitgewezen" dat ze ok was op de voorbenen, shiatsu zei van niet. Röntgenfoto's en idd: artritis op de voorbenen.

En dat was dan nog een therapeute die nog maar in opleiding was.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:13

hwn schreef:
Een goede shiatsutherapeut kan ook vaak prima diagnoses stellen. Zo raadde mijn DA me af om foto's van de sprong te nemen omdat paard correct liep en de gewrichten droog zaten, terwijl shiatsu aantoonde dat ze artrose had op de sprong. Andere DA gebeld, en idd... lichte artrose op de sprong.

Van een andere merrie had thermografie "uitgewezen" dat ze ok was op de voorbenen, shiatsu zei van niet. Röntgenfoto's en idd: artritis op de voorbenen.

En dat was dan nog een therapeute die nog maar in opleiding was.

Dat klinkt positief, alleen ik denk niet dat er veel van die therapeuten zijn? Ik heb er namelijk nog nooit over gehoord, jij bent de eerste haha!

En welk voordeel haal ik er precies uit om zo'n therapeut te laten komen in plaats van de DA?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:18

Ik ben in dit geval overtuigd dat die pony Cushing heeft. De pony vertoont zoveel symptomen, dat kan niet missen

Ts: ik zou absoluut een bloedtest laten uitvoeren en testen op Cushing. Die test is nu nog gratis

Een paard met Cushing laten rondlopen betekent alleen maar lijden voor de pony

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 18:27

Oké, voordat ik deze filmpjes laat zien wil ik eerst even zeggen let niet op mijn batman-legging en mooie paardenjas het was nogal koud vandaag op stal. :')
Door de belabberde kwaliteit van het filmpje (wat ik heel raar vind aangezien het toestel waarmee het gefilmd is maar okay) lijkt het alsof ik haar soms raak met de zweep, ik wil even duidelijk maken dat dit ten alle tijden niet het geval is. Ik sla er alleen mee op de grond.
De rukjes die ik soms aan de lijn geef zijn om te voorkomen dat ze ver naar buiten gaat hangen en heel langzaam gaat lopen.
Ik heb er bewust voor gekozen om dit filmpje te maken tijdens het longeren aan het halster.

https://www.youtube.com/watch?v=aC2xCu8 ... e=youtu.be

Het filmpje van haar op de linkerhand, zoals je ziet galoppeert ze eerst ook verkeerd aan op deze hand. Dat doet ze onder het zadel ook, maar dan is het natuurlijk makkelijker te corrigeren.

https://www.youtube.com/watch?v=6pmuEWx ... e=youtu.be

En natuurlijk het filmpje op de rechterhand, ik heb geen idee wat ik op het laatste aan het doen ben. :') Volgens mij viel de lijn uit mijn hand ofzo.