DGKstudent schreef:Hoi Femke,
Persoonlijk denk ik niet direct aan spierbevangenheid (tying-up of maandagziekte);
Dit treedt op wanneer een paard (mn bij hoge intensieve trainingprogramma's) na een tijdje rust bij gelijke hoeveelheid voer, heel stijf is bij inspanning;
Je ziet dan dat het dier enorm stijf is, gaat zweten (natuurlijk niet verwarren met normaal zweten), een verhoogde ademhaling heeft, pijnlijke rugspieren (dat lees ik niet uit je bericht, heel veel gezonde paarden vinden aansingelen een zeer irritant iets, vergelijk maar met bij jezelf de riem heel erg strak moeten aandoen;), en soms zie je zelfs rode urine (rode kleur is niet bloed, maar myoglobine, een belangrijk spiereiwit dat vrijkomet tgv spiercelschade);
Spierbevangenheid kan middels bloedonderzoek gemakkelijk worden uitgesloten; Ook uit de manier waarop het dier regelmatig word bereden, denk ik niet direct aan spierbevangenheid.
DGK student, mijn paard staat normaal in training (op B niveau, echt niets bijzonders qua zware training ofzo, want ze is pas een half jaar onder het zadel), krijgt voer naar arbeid (rustdag = minder voer), komt dagelijks een aantal uur lekker los buiten naast de training... dus hoe het kwam dat ze opeens licht spierbevangen was, is mij een raadsel.
De dierenarts heeft er verder ook geen verklaring voor.
Inmiddels is ze weer soepel, vandaag is er weer bloedgeprikt en ik krijg straks de uitslag, als alle waarden weer okee zijn mag ik de training weer lekker rustig aan op gaan bouwen
.
Ik dacht zelf ook niet direct aan spierbevangenheid bij de pony van deze topicstartster, maar JUIST omdat mijn paard NIET aan de bovenstaande symptonen, zoals die algemeen beschreven worden bij spierbevangenheid, voldeed, en mijn paard enkel stijfjes was (niet extreem hoor) en óók opeens ingevallen flanken had (wegens verkramping), leek het mij wel verstandig om mijn verhaal even te plaatsen, je weet het maar nooit...
En femskie succes met je pony, hopelijk kom je / de DA er gauw achter wat het is!