Hoeveel uren wordt jouw paard per week getraind?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:37

listiglistje schreef:
gemiddeld 3 x per week 45 tot 60 minuten, alleen dressuurmatig (hooguit paar x per jaar bosritje).
Geen vaste dagen/schema, maar altijd 1 of 2 rustdagen ertussen ivm herstel/spieropbouw

Als ik wedstrijd heb of voor een wedstrijd, dan rijd ik 4 x per week, maar dat is hooguit 13 x per jaar

Ik start mijn paard ZZL, maar in training neem ik LT/Inter I oefeningen mee.

Start ook ZZ-licht, en heb een vergelijkbaar schema, namelijk 3 a 4 keer per week erop, waarvan 1 of 2 keer 45 minuten wat zwaarder trainen en 2 keer beetje basis trainen (dit kan ook korter duren, dus 30 min ofzo).
Verschil is dat ik op de andere dagen niet helemaal stilzet, maar longeer aan de dubbele longe. Soms heel kort of veel stappen, soms wat meer kilometers, en ik wissel ook altijd af. Dus ene keer neus over de grond, andere keer diep/rond, andere keer neusje eruit of wat hoger instellen. Soms vervang ik het longeren of rijden eens door een rondje buiten stappen, of heel soms een dagje vrij

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:47

Lease paard die ik alleen rijd:

Ik rij 3x per week week 30-45 minuten dressuur
1x per week een buitenrit van 1,5-2,5 uur.
Één keer in de twee weken heb ik nog een intensieve dressuurles.
Rest van de dagen staat hij lekker op rust.

Het begin (januari)
Afbeelding

En Noble is nu zo
Afbeelding

Flinke vooruitgang!

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:00

10-jarige kruising Fjord x Fries

1x buitenrit van ong. 1 1/2 tot 2 uur
1x zelf rijden, aardig intensief, incl. in en uit rijden ong. 60 min
1x les, incl. in en uit stappen ong. 60 min
3x vrijheidsdresuur/grondwerk/longeren, verschilt, 30-60 min
En dan is ze nog een dagje vrij

af en toe pak ik nog een extra lesje, dus ong. 60 min

ligt ook een beetje aan het weer bij mij, alleen beschikking over een buitenbak (en 's zomer ook wel een wei). Dus als het ontzettend nat is sla ik het een keer over, maar dan wandel ik wel vaak een stukje oid.

Dee_Es

Re: Hoeveel uren wordt jouw paard per week getraind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:19

Listiglistje, ik vind jou een voorbeeld van hoe je een paard kan trainen. Rust is inderdaad net zo belangrijk als training. In de dressuur zie je toch vaak dat de paarden 6x per week gereden worden maar het kan ook anders ;)

Suzan_v_h, ik zie bij Noble dezelfde verandering als bij mijn vz-paard. Strakkere buik en minder doorhangende rug!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:23

Friese merrie van 6 jaar.

4 keerr in de week 1 uur dressuurmatig rijden of wandelen. Soms wat langer.
1 keer in de week longeren of losgooien.
2 dagen in de week vrij.

Daarbij kijk ik iedere dag hoe ze erbij staat en bekijk wat ik in de training ga doen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:38

Dee_Es schreef:
Listiglistje, ik vind jou een voorbeeld van hoe je een paard kan trainen. Rust is inderdaad net zo belangrijk als training. In de dressuur zie je toch vaak dat de paarden 6x per week gereden worden maar het kan ook anders ;)

Suzan_v_h, ik zie bij Noble dezelfde verandering als bij mijn vz-paard. Strakkere buik en minder doorhangende rug!

Is idd gebaseerd op hetzelfde principe als mensen (oa bodybuilders/ of krachttraining).

Spieren hebben 24 tot 36 uur nodig om te herstellen na een zware training.
Dus tijdens de herstelperiode rust of heel licht werk.
Daarnaast veel eiwitrijk (ruw)voer erin voor optimalisering van de spieren.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:39

Dee_Es schreef:

Idd +:)+ Rust én ontspanning naast inspanning.

Ik heb een merrie die graag extra vetjes opslaat, zeker in de zomer :D Ik train zowel kracht, lenigheid als cardio. Ik probeer hierin zelf ook voor haar afwisseling te bieden. Bv ene keer veel oefeningen in stap meepakken, andere keer veel galop en hierin volte's vergroten en verkleinen met tempo wisselingen.

Volgens mij is het aantal uur niet zozeer belangrijk dat je bezig bent, wanneer dit maar in verhouding is met het niveau, intensiteit en doel van je training. Wanneer ik echt heerlijk aan het trainen ben en alles echt super gaat en mn merrie ook haar beste beentje voor zet, wil ik ook wel gewoon na 20 minuten afstappen en haar even aan de hand uitstappen: beloning. Persoonlijk vind ik echt 60 minuten trainen dressuur/springen vrij lang.

Ook voor paarden die gauw te zwaar worden is het trouwens belangrijk wel voldoende (eiwitten) te voeren, zodat ze bouwstoffen hebben om de spieren op te bouwen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:43

Ik snap zelf nooit zo dat mensen hun paard 6 of 7 dagen per week rijden,
geestelijk wordt een paard daar toch helemaal apatisch van :o

ik houd ze liever fris in de kop, dus geef ze ook regelmatig een week vrij, alleen weidegang.
Wat ze eenmaal geleerd hebben vergeten ze niet en is het voldoende om een paard fysiek op peil te houden met 3 a 4 x per week arbeid.

SaarMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:54

Een schema heb ik niet, mijn merrie van 21 doet nog wel veel. rust roest
Ik wissel veel af in training (longeren,wandelen,rijden,fietsen) en probeer zo veel mogelijk buiten te rijden.
Ook rij ik bijna iedere week een lesje.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:06

Ik ben het helemaal eens met dat rust even belangrijk is als arbeid. Mijn vriend is aan het aankomen en dat bestaat maar uit een klein percentage sporten. Voeding en rust is het belangrijkste wat er is om aan te komen in spieren. Dit geld ook voor dieren.
6x per week rijden vind ik ook erg veel. Geen kans voor herstel van spieren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:08

0 dagen, helaas is dat ook te zien in de vorm van het paard. Zoals het nu lijkt kan ik pas weer volgend jaar het oppakken...

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:22

maandag: rust
dinsdag: of een buitenrit (60 min) of in de bak werken (45 min), dan alleen dressuur
woensdag: rustig buitenritje van 30/45 minuten, ik stap dan zo goed als de hele tijd.
donderdag: les van 60 minuten+springen
vrijdag: rust
zaterdag: meestal 60 min buitenrit of in de bak, alleen dressuur
zondag: wil ik gaan beginnen met longeren, ze mocht dit eerst niet ivm hele lichte vorm van artrose, maar we zijn nu al een half jaar weer aan het opbouwen (heel strak schema van de dierenarts) en nu wil ik het wel weer een keer gaan proberen. ik begin gewoon met 10 à 15 minuutjes longeren en dan steeds meer uitbouwen :)

ik hou me niet altijd aan dit schema, kan zijn dat ik soms door school zijn dat ik geen tijd heb, dus dan heeft ze lekker nog een dagje rust. verder staat ze 24/7 op de wei dus kan lekker bewegen :)

een jaar geleden toen ik haar kocht:
Afbeelding

tijdens haar blessure was ze flink aangekomen :o (ik weet dat haar neusriem te laag zit, heb ook niet gereden, puur het zadel erop gelegd voor een paar foto's :) had alleen deze foto gemaakt, daarna gelijk de neusriem gaatjes hoger gedaan :) )
Afbeelding

en nu :D we zijn nog steeds bezig met afvallen!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:38

Dat is voor mij ook de reden waarom ik maar 3 dagen per week train. Weekend en woensdag. Ze hebben op die manier mooi 2 dagen tussen door om bij te komen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 17:43

Tobbes schreef:
Dat is voor mij ook de reden waarom ik maar 3 dagen per week train. Weekend en woensdag. Ze hebben op die manier mooi 2 dagen tussen door om bij te komen.

Fijn om te lezen :)

Ik vind het knap, als je je paard zo kunt trainen zonder dat ze te zwaar worden.

Mijn haflinger word heel snel dik, bij minder beweging.
De weidegang is van 10.00 uur tot 17.00 uur. En ik zie hoe blij hij daar van word.
Daar tegen over staat de trainingsschema :) Afwisselend in intensiviteit, maar wel altijd bezig.
Wanneer ik hem een dag (of twee) stil laat staan, dan groeit hij niet alleen, ook wordt hij in omgang anders.
Vorige jaren was hij op dit moment te zwaar, en dat reageerde hij af op iedereen.
Nu ziet iedereen een vrolijke pony die alle aandacht krijgt en altijd zijn beste beentje voor zet.

Mijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:47

Ik ben mijn haflinger weer aan het opbouwen na 3 maanden geen passend zadel te hebben gehad, toen wel wat in beweging gehouden door longeren, maar niet te vaak.

Vorige zomer ging het erg goed en bleef hij redelijk op gewicht, echter is het de laatste 2 week weer mis, zelfs met strookbegrazing. Hij staat nu weer op dieet.

Ik geef mijn haflinger op dit moment elke dag beweging, denk aan longeren, buiten rijden, dressuur in de bak e.d. Maar ik vind het erg lastig hoe ik dit het beste kan opbouwen en wat ik kan doen om hem te laten afvallen?
Heeft iemand tips?
Ik heb op internet al gezocht naar soort van schema's om een idee te hebben, maar blijf het lastig vinden hoe veel je kan vragen! Ik heb wel mooie zandpaden in de buurt waar ik met hem buiten kan rijden.

Op dit moment rijd ik zo'n 30-45 minuten dressuur in de bak, en soms een langere buitenrit met stalgenoten, of alleen zo'n 30-45 minuten met wisselende gangen, vooral stap en draf. Longeren zo'n 20 minuten.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:54

1x (soms 2x) per week buitenrit van +- 2 uur.
2x per week relatief intensief dressuur
1x per week rustig dressuur (of wat intensiever springen)

Soms wandel of longeer ik hiernaast, ligt eraan hoe intensief ze gereden is en of ik voldoende tijd heb. Meestal 2 dagen per week staat ze stil. Ze staat op het moment 24/7 op de wei.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:58

Ik denk dat iedereen de lichaamsbouw van zijn/haar paard ook moet meenemen in het feit 'te zwaar' of niet. Een koudbloed/sober ras slaat nu eenmaal meer vet op, omdat weersomstandigheden anders waren in de gebieden waar hij vandaan kwam of er minder te eten was. Een graasmasker kan uitkomst bieden.

Een gemiddelde haflinger krijg je dus vaak niet zo slank als een KWPN-er en daar tegenover staat dat sommige KWPN-ers eindeloos gevoerd kunnen worden maar geen grammetje vet erbij krijgen. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen.

Streng op dieet zetten zorgt in ieder geval ook voor een averechts effect. Is ook niet gezond. Meerdere factoren zijn belangrijk als je kijkt naar het op gewicht willen houden van een te zwaar paard, daar is training maar een onderdeel van. Maar ik ga een beetje off topic :o

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:05

Leuk topic! Ik heb zelf ook een pony die super snel aankomt een heel moeilijk op gewicht te houden is..
Eerst even een foto van toen ik haar ging bezichtigen:

Oktober 2013, veeeeeel te dik, mega dikke harde nek. Super slechte conditie, kortademig, hijgen,
kon maximaal 20 minuten rijden (alleen stap/draf).
Afbeelding

Vorig jaar mei, in super conditie, we hebben een rit van 23km in 2 uur uit gereden.
Geen problemen met luchtwegen.
Afbeelding

Afbeelding

Mei 2015, hier bij de hengst. Doordat ik haar graag wilde laten dekken dit jaar heb ik minder
gereden en heeft ze veel op de wei gestaan. Tot nu toe nog geen dracht maar is ze wel alweer
flink aangekomen |o
Afbeelding

Op dit moment is mijn merrie net terug van de hengst (24/7 op de weide). Ik heb ze aan huis dus kan gelukkig alles zelf bepalen. Nu geen krachtvoer en maximaal 4 uur per dag op de weide, verder in de paddock. Ik ga proberen haar 6 keer per week te laten lopen.

Deze week wordt ze 6x gereden en wil dat aankomende weken vasthouden. Ik rij vooral buitenritten met haar en anders in de grote weide. Springen vindt ze te gek maar ik heb nog geen degelijk hindernismateriaal.

RomySmink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:08

Verschilt heel erg met het weer en hoe norwin op die dag is en of ik wedstrijd heb die week.
Normaliter rij ik iedere dag 45 tot 60 min 4 of 5 dagen in de bak dressuur of springen of balkjes en de andere dagen lekker buiten. Heb ik het rustig met werk en is t weer ernaar dan lekker 1 of 2 x per week een dagtocht. Norwin is geen paard om stil te laten staan dan word hij gek en heel chagerijnig. Maar merk ik dat hij moe is van de inspanningen dan krijgt hij of rust met poetsen of lekker wandelen met zun tweetjes. Dit doen ik al 12 jaar zo en hij heeft gelukkig nog nooit iets gehad :D (hopelijk blijft dat zo :))

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:13

Leuk topic!

Hier een vijfjarige merrie. Rij vier keer per week, heel uitzonderlijk vijf keer per week, waarvan dan een keer longeren is. Verder staat ze alle dagen 10 tot 12 uur op de wei.

Training bestaat uit 20 minuten echt actief aan het werk en 15 minuten stappen of draven aan een lange teugel. Als ze gelongeerd wordt is dat ongeveer 20 minuten, soms met alleen een halster soms met een paar balkjes erbij en soms aan de dubbele longe. Wordt verder puur dressuurmatig getraind.

En verder krijgt ze dan onbeperkt hooi en 500 gram sportmuesli en 500 gram sportbrok.

Dit is een voor-na foto van 12 weken :)

Afbeelding

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 17-06-15 18:20, in het totaal 2 keer bewerkt

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:14

Ik heb een nu 7 jarige draver.

Ik rijd max 6 dagen per week, standaard minimaal 1 dag vrij. Welke dag dat is wisselt.
Op vrijdag altijd dressuurles, 50-70min, rest van de week in het bos.
Op woensdag vaak een 'tempo-rit' van 15km, alleen draven
Vaak 1x een staprit van c.a. 10km
Rest van de week 10-15km, stap en draf afgewisseld.

Dit was mijn draver toen ik hem kocht:
Afbeelding

En dit is afgelopen december:
Afbeelding

Nu hij voor de zomer weer op het land staat heeft-ie wat de neiging om 'lovehandles' te krijgen, dus gaan de training qua intensiteit maar wat opschroeven ;-)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:21

listiglistje schreef:

ik houd ze liever fris in de kop, dus geef ze ook regelmatig een week vrij, alleen weidegang.
Wat ze eenmaal geleerd hebben vergeten ze niet en is het voldoende om een paard fysiek op peil te houden met 3 a 4 x per week arbeid.

Elke dag rijden vind ik ook teveel, maar elke dag beweging is inderdaad niet erg, als je maar afwisselt.
En niet ieder paard kan steeds 1 of 2 dagen vrij hebben. Zoals sommigen al noemden heb je soms rekening te houden met aanleg om dik te worden, en dan moet je dus de uurtjes op de wei compenseren.
Daarnaast worden sommige paarden gauw stijf van helemaal vrij, en dan kan je dus beter wel een stapritje maken of bijvoorbeeld longeren. Hangt helemaal van het paard af wat werkt.
Maar dat is net zo met het aantal minuten dat je rijdt, en welke oefeningen je rijdt of niet rijdt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:57

Leuk topic!

Mijn pony wordt al maanden niets mee gedaan. Blijft wel erg mooi in z'n vet percentage! Uiteraard in spier wel achteruit gegaan. Die hals... :o
Afbeelding
Afbeelding

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:07

Zo'n 5 uur p/w!
Dinsdag gewoon dressuurmatig te werk. Beetje los werken etc.
Donderdags ; of prive les, of gewoon zelf rijden.. Veel afwisseling.
Vrijdag: spring/ dressuurles.
Zondag: weer lekker recreatief rijden.

Ik train haar niet heel zwaar i.v.m school. In de zomervakantie gaan we echt goed te werk :D.

Edit; als ze haar beweging niet krijgt in de week dan is ze heel erg druk. Ze is een negen jarige Arabierx Trakhener..
Afbeelding
De eerste keer op haar. 29 weken terug.
En nu...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Hillady op 17-06-15 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:11

listiglistje schreef:

Ik snap jou zeker hoor, maar ik vraag me af. Er zijn natuurlijk nogal verschillende doelen om te trainen...

Krachttraining, natuurlijk, zoals voor dressuur/springen
Uithoudingsvermogen

maar ook veel huistuinenkeuken pony's, waar ik de mijne onder schaal, die gewoon dik zijn, moeten om af te vallen toch dagelijks 'licht' werk doen (lage hartfrequentie) om de overtollige kilos kwijt te raken.
Dit zullen ze uiteindelijk met krachttraining ook wel, maar uhm ja, lang niet elke 'recreatieruiter' is goed genoeg om een paard de juiste krachttraining te geven....