paard ziek? afwisselende ontlasting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 17:02

Jet schreef:
As je ontwormt, is het wel wis om alle paarden tegelijk me hetzelfde schema te ontwormen. Paarden hoeven niet ziek te lijken en kunnen toch aardig wat wormen hebben. Die zie je ook niet altijd na het ontwormen in de mest terug, dus denk niet na het ontwormen: ik zie geen wormen in de mest dus ze hebben ze niet..

Een andere mogelijke optie is zandkoliek, dat geeft ook vaak een beeld van wisselend goede mest en wisselend slappe mest. Ze voelen zich dan niet happy en kunnen ook vaker gaan liggen. Dit kan je goed zelf testen. Drie dagen achter elkaar drie mestballen in een emmer met water oplossen, afgieten en zien of er me dan een theelepel zand achterblijft. Dan is een DA echt een vereiste, als dat zo is, ander sterft zo'n paard en gruwelijke dood!
Hoe vaak heeft ze al koliek gehad en hoe lang is dat geleden?

ze heeft 2x koliek gehad, waarvan 1x zandkoliek. Dit is 6 jaar geleden geweest, paard is toen nog naar een kliniek geweest omdat verwacht werd dat er een operatie nodig was. Enige wat ik me er van toen nog kan herinneren is dat het paard zich heel anders gedroeg dan ze nu doet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:05

Ik zou in jouw geval mijn spaarcentjes aanspreken en zelf DA bellen buiten je ouders om als je discussies verwacht. Het kan nl. vanalles zijn: van het gras, van wormen, van de kuil, zand in de darmen... Maar zeker als ze duf is, zou ik niet te lang talmen.

Wat ik soms doe als ze diarree hebben van weidegras (maar dan is het eerder lichte diarree): paar plakjes hooi geven in de paddock of wei, dat werkt wat verstoppend.

Wat betreft je vraag ivm je andere paard: die kan bijv. ook wormen hebben zonder er daarom last van te hebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:24

TS is je paard ook mager geworden? als ze wormen heeft word ze ook mager,behalve de buik.

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 17:35

gohya schreef:
TS is je paard ook mager geworden? als ze wormen heeft word ze ook mager,behalve de buik.

ze heeft een behoorlijke teddybuik, best wel groot eerlijk gezegd. maar ik moet ook toegeven dat ik er weinig aandoe om dit met goed trainen slank te krijgen. Voor de rest is ze niet overdreven dik, maar ook niet zo dat je gemakkelijk botten voelt ofzo. Naar mijn idee is ze normaal, alleen met een beetje een buikje, maar die heeft ze al wel langer voor dat al die symptomen starten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:40

Het kan best dat ze wormen heeft. Ze hebben dan wel vaak een hangbuik om te zien, maar bij de ribben zijn ze dan vaak schraler. Toch hoeft dat ook weer niet altijd.
Wat voor kleur heeft de mest? Wat hebben jullie de afgelopen 6 jaar gedaan om opnieuw zandkoliek te voorkomen? Zoals ze zich nu gedraagt deed mijn paard een half jaar voordat ze aan zandkoliek is geopereerd.

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 17:46

Jet schreef:
Het kan best dat ze wormen heeft. Ze hebben dan wel vaak een hangbuik om te zien, maar bij de ribben zijn ze dan vaak schraler. Toch hoeft dat ook weer niet altijd.
Wat voor kleur heeft de mest? Wat hebben jullie de afgelopen 6 jaar gedaan om opnieuw zandkoliek te voorkomen? Zoals ze zich nu gedraagt deed mijn paard een half jaar voordat ze aan zandkoliek is geopereerd.

Ze zijn destijds een hele lange tijd niet meer in de paddock gevoerd, maar dat is inmiddels wel weer het geval. Verder is er weinig aan gedaan naar mijn weten.

mrie

Re: paard ziek? afwisselende ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:58

Kuil is koeienvoer en niet geschikt voor paarden. De overgang van weide naar kuil zou wel eens debet kunnen zijn aan de spinaziepoep van je paard.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:51

Als er dus eigenlijk weinig aan gedaan is daarna ( doordat ze weer in de paddock is gezet later), heb je kans dat het nu weer zover is...

Hoe ziet de kuil eruit die ze krijgt? Hoe ruikt die en is die hetzelfde als andere jaren? Hoe is de wei als ze erop staat? Staat er veel gras, weinig gras, is het lang, is het kort?

Ik stel wel steeds veel vragen hoor, maar dat maakt dat we een beter beeld kunnen vormen en zo misschien nog wat meer kunnen bijdragen aan ideeën.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:09

ik denk dat ze het eerst moet beginnen met iets wat al meer dan 3 jaar niet is gebeurd....ontwormen.En dan eens verder kijken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:48

Mest testen op zand kan best gelijk met ontwormen lijkt me...

Gioia1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 08:06

Jet schreef:
Als er dus eigenlijk weinig aan gedaan is daarna ( doordat ze weer in de paddock is gezet later), heb je kans dat het nu weer zover is...

Hoe ziet de kuil eruit die ze krijgt? Hoe ruikt die en is die hetzelfde als andere jaren? Hoe is de wei als ze erop staat? Staat er veel gras, weinig gras, is het lang, is het kort?

Ik stel wel steeds veel vragen hoor, maar dat maakt dat we een beter beeld kunnen vormen en zo misschien nog wat meer kunnen bijdragen aan ideeën.

het kuil, ja het is gewoon kuil, mn vader controleert altijd goed op evtuele schimmelplekjes, dat ze die niet krijgen. Het is een beetje nat/droog, niet volledig droog, maar wel een beetje vochtig soms zeg maar. Ikzelf vind kuil altijd enorm stinken, echt een muffe lucht, maar deze partij ruikt niet anders dan anders. Ze krijgt al die jaren, met een uitzondering van 2x, kuil van dezelfde boederij afkomstig.

Het gras van het weiland is heel afwisselend in hoogte, op sommige plekken grazen ze nooit en daar is het gras bijna 30cm hoog, komt omdat dat vaak ook hun 'behoefteplekken' zijn. Maar ze grazen voornamelijk op de plekken waar het gras korter is. Er staat behoorlijk wat gras.

Overigens komt ze daar vanaf deze week weer op te staan, op het weiland.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:40

haal je dagelijks de mest weg van het land?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:36

Zo te lezen niet, anders zouden er geen "mestplekken" met 30 cm. gras groeien denk ik. Bij ons gebeurt dat trouwens ook niet, er wordt regelmatig gesleept, ook niet ideaal, maar met de hoeveelheid paarden bij ons op stal is mest weghalen niet te doen.

Soms kan het ook zo zijn dat een soort van allergie zich over de jaren heen opbouwt, dus dat het ieder jaar ietsje erger wordt en dat het ineens te erg is. Dus dat zou ook ngo een optie zijn, maar dan zou je verschil moeten gaan merken met wel in de wei en niet in de wei ( = minder kuil of meer kuil). Overigens: schimmelplekjes verwijderen van een baal kuil is eigenlijk niet voldoende, die schimmelsporen zitten dan door die hele baal en eigenlijk zou je die hele baal niet moeten voeren dan. Niet dat veel mensen dat zo zullen doen hoor, dat is toch zonde van die baal, maar om even aan te geven dat daar misschien ook nog winst is te behalen voor je paard.
Je kan ook nog proberen om hem op droog hooi ( kleine baaltjes bijvoorbeeld) te zetten voor een maandje en eens zien hoe het dan gaat.

Toch zou ik echt eerst de DA erbij halen en die laten kijken. Wij zien jouw paard niet en dan is het toch lastig om een goed beeld te krijgen van hoe en wat er mis is. Sterkte ermee hoor, ik hoop dat je pa er toch een DA bij wil laten komen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:40

Zou even kijken of je wat poep kan wegdoen voor onderzoek naar de dierenarts en eventueel wat bloed afnemen, puur om uit te sluiten of je te maken hebt met een bacterie of virus

Als blijkt dat er wormen zijn kun je samen met de dierenarts de juiste ontworming toedienen en vasthouden.