Pony hoest, wordt elk jaar erger. Wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimo_

Re: Pony hoest, wordt elk jaar erger. Wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:07

@jolien- nat hooi eet ie dus helaas niet.. Dus wil dan stomen proberen. Hij staat nu van 8 tot n uur of 22:00 buiten en dat is toch echt wel de max.. maar staat s nachts in een ruime buiten stal met verharde uit loop :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:19

Laat echt zsm endoscopie doen, dan heb je duidelijkheid. Nat hooi is even doorbijten, meng het anders eerst een beetje met elkaar. Mijn vzp at het eerst ook met opgetrokken neus maar nu vind hij het wel prima. Ze hoeven niet pompend in het land te staan om dampig/copd/stofallergie te hebben. Wat heb je voor stalbedekking?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:46

_Kimo_ schreef:
@Knert - Doe idd best lang met m'n hooi. Hij krijgt onbeperkt (staat samen met m'n andere shet in stal) en gebruik op t moment 1/1,5 baal per maand. Zijn gewoon normale balen. Hou het goed in de gaten (trek het ook uit elkaar) maar schimmel zit er gelukkig nooit in. Het is erg goed hooi gelukkig :)

@saddledancer - Nee gelukkig valt het mee. Hooi stomen heb ik idd ook naar gekeken, maar wat zijn die dingen duur :-0

@Lianne - Ja ik ook! Heb al zo vaak bergen boeken door gelezen en het internet afgespeurd, maar er is zo veel.. Hoop in ieder geval dat het niet iets heel ernstigs is, en ik hem door middel van een medicijn of sublement wat kan helpen en het iets kan verlichten allemaal. Het werken staat nu ook al een aantal dagen stil omdat het hoesten zo erg is, en zie hem ook met de dag dikker worden :( Schiet allemaal niet op zo!

Je verbruikt idd erg weinig.
Pak eens een pluk van het laatste van je baal. Wrijf een bolletje stevig in je handen. Kijk dan naar je handen. Kleine zwarte stipjes te zien? Dat is schimmel.

Hoeven er niet veel te zijn.

Overigens werkt uit elkaar trekken van de baal pas echt als je dit heel royaal doet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:29

Laat je het niet weken maar alleen even in een teil duwen .
Dat het nat is.
Sterkte hoop dat je snel duidelijkheid hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:59

Lijkt me niet leuk omte zien dat je pony met de dag achteruit gaat, komt de DA snel langs?

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:38

Mocht het toch een pollenallergie zijn dan zou ik je adviseren om NAF Shake Relief te gaan proberen.
Mijn pony had hier echt baat bij na meerdere dingen geprobeerd te hebben.

Zoals je miss al weet hebben we in Nederland niet alleen vanaf april tot oktober last van pollen, want door het vreemde weer bloeit en groeit tegenwoordig alles op de vreemdste tijden.

NAF Shake Relief is niet goedkoop maar omdat jij een shet hebt mag je de helft van de onderhoudsdosering gebruiken.
Ik mocht mijn pony na de eerste week ook minder geven als de voorschriften en voor hem was het een wondermiddel.

Heel veel succes!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 13:07

@lollieloes - hij staat nu op stro. Ja er gaat sowieso verder gekeken worden. Wil nu weten wat er precies mis is!

@ Knert - gedaan voor de zekerheid maar er was niets te zien. Het zijn ook geen pakken hooi he, maar gewone balen. En het is idd erg weinig.. Ze staan op onbeperkt, maar halen genoeg uit het gras overdag denk. Ze eten 's nachts op stal wel wat, maar meer dan een paar plukjes niet.. Geeft ook niet hoor.. Ze zijn beide dik zat haha

@linnie - ja ook al geprobeerd. Of alleen even de tuinslang er op om het vochtig te maken. Hij wil t gewoon niet...

@ Lianne - nee zeker niet. Gelukkig gaat het de laatste dagen beter

@ billybo - bedankt voor de tip! Ik zal er eens naar kijken!

Nou even een kleine update. De laatste dagen gaat het eigenlijk stukke beter! Hij hoest nog wel een enkele keer, maar niet meer de hele dag door. Erg blij mee :D
Contact met de dierenarts maandag maar ze kunnen alleen verder kijken op de kliniek. En omdat ik geen auto met trekhaak heb en geen trailer, ben ik rond gaan bellen naar een aantal mobiele klinieken die het op stal kunnen doen. Is voor mij een stuk makkelijker, en voor mn pony een stuk minder stressvol. Helaas had ik bij de 1e 3 die ik belde geen succes.. ik zat buiten hun werk gebied of ze hadden niet zo'n mobiel apparaat. Maar nr 4 belt me nog terug! Eigenlijk zat ik ook buiten haar werk gebied maar ze ging overleggen of ze voor een keer een uitzondering kon maken, zou erg fijn zijn :)
Dus ook al gaat het nu beter, er wordt alsnog naar gekeken. Wil gewoon weten wat het nu precies is..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:46

Meteen van het stro afhalen en op zaagsel of vlas zetten. Stro zitten diezelfde schimmelsporen in namelijk.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:49

Hij stond hiervoor op zaagsel, dit maakte geen verschil. Staat ook in een buiten stal met verharde uit loop (waar hij eigelijk altijd gaat staan)

ladyybb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:32

Heb niet alles gelezen maar laat de dierenarts eens kijken. En probeer kuil i.p.v. hooi.
Heeft mijn paard ook. Bij minder hooi minder hoesten

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 16:09

Kuil heeft ie ook gehad. De jaren op mn andere stal en hier ook afgelopen winter. Maakte geen verschil.. aanstaande dinsdag hebben we een afspraak bij de kliniek :)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:17

als ik het goed begrijp dan ga je zo een bronchoscopie doen ?
(ja als het longen zijn dan is dat bronchoscopie) of niet ? naja alvast een kleine waarschuwing het is een erg vreselijk gezicht maar meestal weet je dan wel wat eruit komt ! alvast veel succes hopelijk komt het goed met je shet <3 Y;(

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:19

Strokorrels is nog een goede optie!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 22:42

@CharlotteJay - Ja klopt ja. ja weet helaas hoe naar het is.. Heb daar 3 jaar stage gelopen (ze hebben ook een stal met fokkmerries en spring paarden waar ik dan liep en hielp soms mee in de kliniek) en heb t toen ook een paar keer gezien. Voel me nu al rot tegen over hem... :( Maar het moet helaas even. Dank je wel! Ik hoop het ook!

@Linnie050- ja ik wacht even dinsdag af en overleg dan met de DA wat ik het beste kan doen.. Stro korrels is inderdaad ook een goed idee!

Nou vandaag toch maar de DA vast laten kijken.. Hij kwam ook voor een paar andere paarden, en t zat me allemaal gewoon niet lekker.. Maar eigenlijk heeft ie bevestigd wat ik al dacht. Z'n allergiën zijn "gewoon" erger. Zijn meer pollen in de lucht, t is erg droog en het hooien van de week maakt t er ook niet beter op.. Z'n longen zijn schoon, hij heeft geen verhoging, dus infecties e.d. kon hij gelukkig uitsluiten. Hij was alleen wel erg benauwd, maar dat wist ik zelf ook al. Ik laat wel alsnog de bronchoscopie doen, kunnen we in ieder geval kijken hoe het er van binnen uit ziet. Mocht er dan schade zijn of iets, kan hij daar nog wat tegen geven om het allemaal wat te verzachten. Hij mag ook nog maar beperkt op het land omdat ie nu te benauwd is om te longeren enzo, en dus erg snel groeit in de breedte :') Werd me niet in dank afgenomen door hem haha Arme pony..

Hij heeft wel weer Ventipulmin gehad, dat maakte het de vorige jaren wel iets beter dus ik hoop nu ook. Ga morgen ook even een pollen netje halen. Alle beetjes helpen..

Maar tenzij er dinsdag iets heel geks uit komt is er verder weinig aan te doen helaas.. Veel buitenlucht, schone stal etc etc. Gelukkig heb ik een prachtige buiten stal met verharde uitloop dus dat zit iig wel goed. Bodembedekking dan wat aanpassen, maar dat hangt nog even af van dinsdag. En verder hopen dat t snel even flink regent zodat t niet zo droog meer is en de pollen wat minder worden.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 06:14

Balen zeg, kan me voorstellen hoe ie zich voelt (ben zelf ook flink allergisch :') )

hele stomme vraag misschien, maar kun je er niet gewoon wat mensen allergietabletkes induwen? Wij hebben een voedselallergische hond gehad, en als die weereens wat verkeerds gegeten had (niet van ons maar dat vond ze Dan weer ergens) kreeg ze een mensen-allergiepilletje en Dat zorgde echt voor veel vebetering :j

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 07:37

Kimo ik had het al eerder aangegeven om NAF SHake Reliëf te gaan proberen.
waarom bestel je niet een pot.
zelf heb ik het bij de paardendrogist besteld, heb daar ook een recentie geschreven, en inmiddels zijn er al meer positieve reacties op gekomen.
zoals ik al aangaf is het niet goedkoop maar als je googled kan je het miss ergens voor een betere prijs krijgen.

Ik kan je nu al vertellen dat jou pony straks een kuur prednisolon gaat krijgen.
Heeft die van mij ook gehad en van pred weten we allemaal,het haalt het probleem niet weg maar onderdrukt het.
Daarbij is de kans op hb giga groot.

nogmaals ik wens je alle succes en heel veel sterkte;

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 23:45

@saddledancer - ja nog al.. Haha ja ik ook, heb zelf hele erge hooi koorts dus snap hoe beroerd hij zich kan voelen :(
Nee nog nooit geprobeerd, maar weet ook niet of ik dat aan durf.. :P Betwijfel ook of t werkt... Bij mij doet t helaas weinig :')

@ BillyBo- Ja ik heb er naar zitten kijken, maar wil er niet zomaar van alles in gaan stoppen.. Prednisolon weiger ik te geven als ze daar mee kopen. Veelste veel nare dingen over gehad, vooral qua spieren/botten en idd hb. En aangezien het een shet is, die al dik wordt van lucht.. Nee daar begin ik niet aan.. Het is nu al een uitdaging om hem netjes op gewicht te houden zodat ie niet hb raakt, dus medicijnen die het kunnen veroorzaken komen er echt niet in!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:30

@_kimo_ wij vonden het eerst ook wat eng, maar moeder is goede vrienden met wat dierenartsen, en die hadden zoiets van ach welja, t kan geen kwaad, dus 'baadt t niet Dan schaadt t niet' :') misschien Kan je t je dierenarts vragen, die weet daar vast Meer over :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:14

En hoe is het gistreren gegaan?