hoe maak ik het mijn paard comfortabel met hoefbevang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jette

Re: hoe maak ik het mijn paard comfortabel met hoefbevang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:12

Voorkom nu dan dat het erger wordt en zet haar in een stal/paddock, anders gaat het echt niet beter worden. Vergeet niet de hoeven te koelen. Daarnaast is alleen hooi echt geen ramp, krijgen mijn twee paarden ook al 3 jaar lang en bij goed voedzaam hooi het is geen enkel probleem om er niets bij te voeren .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:13

Klinkt niet alsof je ouders echt ervaring met bevangen paarden hebben.

Zélfs de koeienboer bij mij om de hoek snapt dat hij zijn bevangen pony van de wei moet halen. Op gras laten staan kan natuurlijk ook, dan is het probleem ook over een paar maanden opgelost maar dan gaat er wel heel veel pijn aan vooraf en heb je over een paar maanden geen pony meer. Hij gaat DOOD als je 'm op het gras laat staan.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:24

Dit meisje is 12 denk even na voordat je iets zegt...

En ja je pony moet echt van de wei af want zoals velen al zeiden is gras heel slecht voor een bevangen pony.. ook als hij maar een klein beetje bevangen is.

Ilsevdberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:31

ben ik nou onredelijk als ik zeg; als je de adviezen van anderen niet neemt, waarom maak je dan een topic aan?

maar goed,
verder ga ik mee met de adviezen van de anderen !

in ieder geval succes, hopelijk word je pony snel weer de oude :)
Laatst bijgewerkt door Ilsevdberg op 14-06-15 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:54

Dat basisbiks maakt hem drukker ;) niet geven nu die absolute rust moet.
Het is toch echt noodzaak dat de dierenarts komt zodat hij pijnstillers kan krijgen & om eventuele andere dingen uit te sluiten.

3 basispunten bij hoefbevangen:
Enke hooi
Geen gras
Hoeven koelen

Dus niet eigenwijs zijn om toch 2 uurtjes op wei te zetten & biks te voeren. & gewoon de adviezen volgen

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:58

Al die biks en dingen weg. Alleen hooi. Zet 'm in een zandpaddock met (het liefst geweekt) hooi en water. Haal de DA erbij, en ook ben ik voorstander van een natuurlijk bekapper. Doe even niets met hem, maar stimuleer toch beweging (bv. door het hooi aan de ene kant en het water aan de andere kant van de paddock te zetten). Behalve als hij écht heel pijnlijk is, maak het 'm dan gemakkelijk. Hoeven koelen kan ook nog wel eens wat helpen. Ook kan je hoefschoenen aanschaffen die het comfortabeler maken.

NIET in de stal! Beweging is nodig voor een goed werkend hoefmechanisme, heel belangrijk voor de genezing. Als je echt niet een stukje zand kan afzetten, ga kijken of je er ergens anders wel aan kan komen. Desnoods met graasmasker op het gras, en dan veeel hooi bijvoeren zodat hij meer hooi eet dan gras. Maar op stal vind ik GEEN optie.

En zoek veel info op op internet, bv op paardnatuurlijk.

YB_VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:09

Als een paard bevangen is mag het echt 0.0 gras!!!
Ik snap dat je je paard niet maanden lang alleen op stal kan zetten, maar zoals anderen al zeggen: als het bij jou op stal niet kan dan ergens anders!

Wat je wel zou kunnen doen is een klein stukje wei afzetten en dat dan omploegen zodat het een soort van paddock wordt, ook zou ik modder in de stal maken.

Verder zoals al was gezegd geen brood of biks en hooi is meer dan voldoende voor een paard dat niks doet.
Ze mag echt niks van gras hebben, dit maakt het alleen maar erger en kan het einde zijn.

Veel succes met je paard! Ik zou er idd een dierenarts bij halen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:37

Hoefbevangenheid is een SPOEDGEVAL! Hier moet zo snel mogelijk de dierenarts bij.
Ieder dagdeel dat je niet ingrijp word de schade aan de voeten groter, en met pech zelfs onherstelbaar groot.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:32

Ik denk dat je een hoefbevangen paard op de wei zetten (al Is het maar een uurtje) kan vergelijken met iemand die een ernstige noten allergie heeft toch iedere dag paar nootjes geeft (uiteindelijk zal die persoon overlijden). Pony Is ziek van het gras en toch blijf je je pony gras geven. Mocht dit zo doorgaan vind ik het erg sneu voor de pony want het zal alleen maar erger worden.

lotje500600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 19:36

Ik heb gevraagd om tips en er is geen mogelijkheid om dr ergens op een paddock ofzo te zetten en een hele dag op stal gaat ook niet dan wordt ze helemaal zot en ik heb gevraagd aan mijn ouders om eventueel een stuk weide om te ploegen maar ze zijn dit niet van plan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:39

Heeft ze pijnstillers en bloedverdunners?
Is er een dierenarts en/ of smid bij geweest?

Als je ouders geen tips willen opvolgen van (ervarings)deskundigen, zie ik het zeer zwaar in voor je paardje...

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:40

Ik snap dat je 12 bent en maar weinig invloed hebt op de situatie. Voor je pony vind ik het echt sneu...hoefbevangenheid is echt iets om serieus te nemen......

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:41

lotje500600 schreef:
Ik heb gevraagd om tips en er is geen mogelijkheid om dr ergens op een paddock ofzo te zetten en een hele dag op stal gaat ook niet dan wordt ze helemaal zot en ik heb gevraagd aan mijn ouders om eventueel een stuk weide om te ploegen maar ze zijn dit niet van plan.

Welke tips wil je dan horen ? In geval van hoefbevangenheid is het enige juiste door iedereen al aangehaald ... als er niks mogelijk is, tja...dan houdt het op met tips geven. :7
Ik kan wel zomaar wat roepen van zet ze 24u op een volle wei en zie waar je uitkomt...maar dat schiet ook niet op voor het paardje vrees ik :(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:43

Kun je dit topic niet aan je ouders laten lezen?

Of de dierenarts vragen je ouders op te bellen en hen uit te leggen wat hoefbevangen betekend?

Je zult op de een of andere manier je ouders moeten overtuigen.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:46

Ik weet dat ik heel veel mensen tegen de schenen schop, maar een dergelijke pony hoort wel degelijk zo min mogelijk te bewegen.
Het klopt inderdaad dat ze na wat beweging beter lopen, maar dit is een korte termijnoplossing waar men vroeger zeer van overtuigd was.
Je moet je realiseren dat het hoefbeen bij een hoefbevangenpaard relatief los in de hoef hangt. Door het trekken van de buigpees kan deze gaan kantelen. Dit bevorder je juist door te gaan stappen.

Daarnaast moet hij echt van het gras/brood/biks/brok/whatever af. Elk GEZOND paard kan bij deze temperaturen prima rondkomen van enkel hooi.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:49

De tip waar je misschien wel wat mee kan. Laat een dierenarts je paard beoordelen. Misschien kan die je ouders zover krijgen.

Hij mag echt geen gras, bix etc. Ook geen wortels of appels. Alles is nu te veel. Droog hooi (dus ook geen kuil) is het enige wat hij mag en verder of in een vochtige paddock/bak, of op stal. De rest maakt het alleen maar erger.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:01

Span een draad in de wei zodat haar wei bijv 5x5 meter wordt.
Dat is niet veel moeite, wei wordt zo kaal gegeten en is dus padock binnen 1 dag.
Zo kan ze iets bewegen en staat ze niet alleen.

Gevuld droog/oud hooinet erin en waterbak.
Verder min 2 x p dag hoeven koelen dmv of afspuiten / modderbad zeker min 10 minuten

EN

Dierenarts laten komen voor pijnstilling en verdere raad...

Sterkte ermee..

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:02

Alle goede tips zijn inmiddels wel gegeven, maar zijn (volgens jouw ouders) niet toepasbaar. Maar de tip van ilangkok zou toch uitvoerbaar moeten zijn. Een gedeelte van het land afzetten, een graasmasker op, zodat ze bijna geen gras binnenkrijgt, misschien een klein gedeelte van dit stukje land goed natspuiten en hooi geven. Dit kan ze gewoon met het graasmasker opeten. En buiten hooi en water NIKS bijvoeren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:32

Als je er echt niets mee kunt doen.
Koop dan een graasmasker. Dan kan ze nog minder binnenkrijgen als ze nu al doet..

Waar staat ze na die 2 uur??
Op stal?
Met hooi?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:53

Als je dan toch geen paddock kunt maken doe haar dan gedurende die 2 uur op het weiland wel een graaskorf aan. Zo een:
Afbeelding

Verder haar hooi in een hooinet met KLEINE mazen, zodat ze langer bezig is met haar hooi, zodrat ze zich minder snel verveelt of druk maakt omdat zij als enige binnen staat.
Afbeelding

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:36

lotje500600 schreef:

Ppff. Jammer hoor.. Ik hoop voor je paardje dat ze het overleefd. Het is echt een hele serieuze ernstige ziekte.

lotje500600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 19:54

Ik heb een graankorf een een hooinet gekocht dus die ga ik nu gebruiken hoelang moet ik haar daar mee op dewei zetten ongeveer 2uur? En zijn er nog tips die ik zou kunnen toepassen de hoefsmid komt volgende week.
Laatst bijgewerkt door lotje500600 op 15-06-15 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:55

Savonds, zeker niet midden op de dag!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:57

Yvankaxx schreef:
Savonds, zeker niet midden op de dag!

Waarom savonds? :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:01