Koliek stappen of rust?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:26

youngster schreef:
Idd dierenarts bellen en geen voer meer erin stoppen totdat hij heeft gezegd dat dit weer kan!

Kleine stukjes stappen is overigens wel aan te raden. Maar per keer niet meer dan 10min. Als hij dan weer gaat liggen is dat geen ramp zolang ze maar niet gaan rollen.

Ze mogen ook gewoon rollen hoor er is geen enkele reden dat dit niet zou mogen. Als ze maar ergens zijn waar ze zich niet kunnen beschadigen zoals een paddock of een ruime stal waar rollen mogelijk is. Het is een fabeltje dat ze niet mogen rollen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:27

TS dinsdag pas? Wat voor klachten heeft je paard nog op het moment??

Paarden die erg harde keutels hebben, hebben vaak de mest erg lang in hun darmen zitten waardoor er veel vocht uit de mest onttrokken wordt. Dat had mijn vorige paard ook en ik moest ik hem dan ook structureel olie over zijn voer geven, gewoon zonnebloemolie was prima, maar een flinke scheut over bijvoorbeeld bix heen of over mueslie of wat je paard ook maar krijgt eventueel 2 x daags. Olie zorgt ervoor dat het sneller door zijn darmen gaat en dat darmen ook een soort van glad beschermlaagje krijgen.

En als je met een koliekerig paard loopt: niet meer dan 10 tot 20 minuten per uur anders sloop je het paard. Een paard met koliek heeft namelijk pijn. Het mooiste is om hem ergens los neer te zetten zodat hij zelf kan bepalen of hij wil lopen of niet.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:02

Fargo, omdat er dan pas plek is en dan twee internisten zijn die naar hem gaan kijken. Ik heb hem nu 4 uur los laten staan en hij staat uit zichzelf alleen maar stil.

Ik denk aan een maagzweer, zn vacht is ook faal/gelig achtig geworden, hij is normaal donker bruin. Klachten op dit moment, futloos maar wel alert, hongerig, gapen, staat het liefst stil..

Tot dinsdag moet ik hem zoet houden met af en toe een plukje hooi...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:05

Ik zou hoe dan ook met zo'n paard niet pas dinsdag naar de kliniek gaan. Is er geen andere kliniek waar je naar toe kan waar je wel sneller terecht kan? Ik persoonlijk vind het behoorlijk alarmerend klinken allemaal en ook ik denk aan zandkoliek. Eerst die slappe dunne mest, nu dan harde mestballen, heel herkenbaar. De mijne is net op tijd geopereerd, daar kwam een halve speciekuip zand uit de dikke darm... Ze heeft het gered en ik heb haar daarna nog 5 jaar gehad, ze heeft het nooit meer teruggekregen.
Het kan natuurlijk iets anders zijn, maar of de jouwe het zo redt tot dinsdag is natuurlijk de vraag...

Jimbo

Re: Koliek stappen of rust?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:41

Heb je hem zelf ook weer getemperatuurd?
Wat voor bomen en struiken staan er rond het land? En in het land?
Is de sloot schoon of drinkt hij uit een waterbak?
Wordt er weleens gevoerd door voorbijgangers?
Is ie opbepaalde plekken ook gevoelig?
Zou handig zijn als er een andere kliniek was waar je heen kan. Dit is echt wel spoed, de darmen zijn heel gevoelig bij paarden.
Drinkt hij wel?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:47

Huh? Je paard klinkt echt heel beroerd. En dan moet je wachten tot dinsdag? Daar zou ik niet mee akkoord gaan. Ik zou me zo'n zorgen maken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:48

Hoe zit het met het ontwormingsbeleid??

Tot dinsdag wachten vind ik ook lang zeg...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:02

Als je al een maagweer vermoed en,sowieso, als ze erg weinig eten mogen zou ik een maagbeschermer vragen aan je dierenarts. Een lege maag is echt niet goed voor een paard die namelijk continu maagsap aanmaakt.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 06:28

Paard heeft geen koorts en heeft laatst worm onderzoek gehad, hij was clean.
Hij drinkt, plast niet zo heel veel. Dit doet die altijd in zn stal en hij stond gister veel in zijn paddock, denk dat die er geen rust voor hadZ
Bomen staan er niet in de wei wel erom heen maar kunnen ze niet echt bij. Deze staan er al 12 jaar en daar heeft die nooit wat van gehad.
Dunne mest is al echt ruim 1 1/2 maand geleden. Toen was die voor mij gevoel meer koliekerig. Toen luchtte het poepen hem echt op, maar nu niet.

Ik mag hem overal aanraken, is niet gevoelig, hij drinkt of uit een specikuip water of uit een electrische water bak, hij heeft een korf om dus het verschilt. Word niet gevoerd door omstandigers mits ik hier niets van weet door stalgenoten..

Ik weet het dinsdag is lang en ik voel me ook rot daar voor, maar het is niet anders. Hij mag nu af en toe een plukje hooi, maandagavond gaat die vast naar de kliniek aan gezien die dinsdagmiddag nuchter moet zijn voor het onderzoek.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 06:32

fransje23 schreef:
Als je al een maagweer vermoed en,sowieso, als ze erg weinig eten mogen zou ik een maagbeschermer vragen aan je dierenarts. Een lege maag is echt niet goed voor een paard die namelijk continu maagsap aanmaakt.

En wat nou als het geen maagzweer is? Verpest je dan niet meer?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:48

Juist die dunne mest zo'n tijd geleden ( anderhalve maand) kan goed passen bij zandkoliek. Ook toen dus licht koliekerig, echt hoor, het zou mij niet verbazen als er dat aan de hand is en dan is het echt niet verstandig nu tot dinsdag te wachten.
http://paardenkliniekderaaphorst.nl/zan ... zanddiaree . Hier staat een duidelijk verhaal, zo was het bij die van mij dus ook, alleen heb ik toen niet op zand getest omdat ik het niet wist. Op de kliniek in Wolvega hebben ze onder de buik de darm aangeprikt en daar kwam puur zand uit toen.
Her artikel leest zo wat lastig ( bij mij tenminste), maar met knippen en plakken in Word is het wel goed te lezen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 16:11

Jet schreef:
Juist die dunne mest zo'n tijd geleden ( anderhalve maand) kan goed passen bij zandkoliek. Ook toen dus licht koliekerig, echt hoor, het zou mij niet verbazen als er dat aan de hand is en dan is het echt niet verstandig nu tot dinsdag te wachten.
http://paardenkliniekderaaphorst.nl/zan ... zanddiaree . Hier staat een duidelijk verhaal, zo was het bij die van mij dus ook, alleen heb ik toen niet op zand getest omdat ik het niet wist. Op de kliniek in Wolvega hebben ze onder de buik de darm aangeprikt en daar kwam puur zand uit toen.
Her artikel leest zo wat lastig ( bij mij tenminste), maar met knippen en plakken in Word is het wel goed te lezen.

Kenmerken komen wel overeen, maar de kenmerken van een maagzweer komen ook met hem overeen. Het enige wat ik dan vreemd is dat ik wel gewoon weken normaal heb kunnen rijden zonder ergens iets te merken. Ook is het land niet gemaaid en staat het gras dus ver van de grond, veel zand kan die dus niet binnen krijgen, hij had ook nog eens een graskorf om. Ook staat die nooit op een paddock. Dus hoe het zand dan in zn buik moet komen..

Maandagavond brengen we hem naar de kliniek. Hij moet namenlijk nuchter zijn voor dinsdag..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:24

Ze hoeven niet speciaal op kort gras of op een zandpaddock te staan om zand of klei binnen te krijgen hoor. Soms door mineralengebrek zoeken ze het evengoed op en eten ze het. Of ze schrapen een stukje kaal en eten er dan van. Ik heb ook normaal kunnen rijden tot en met de dag dat ze 's avonds duidelijk koliekverschijnselen had. Ze was wel iets rustiger het laatste half jaar, maar niet zo extreem dat het opviel, achteraf heb ik dat me bedacht. Het kan ook best iets zijn dat van jaren is opgebouwd, zo was het bij Lou ook. Ik heb haar gekocht toen ze vijf was en ze was 14 toen ze geopereerd is. Ik heb in die tijd op drie verschillende stallen gestaan met haar, bij allemaal stond ze wel eens een tijdje in de klei/zand of op een wat kalere wei. Of het stuk bij de ingang was kaal, dan zocht ze daar wel eens.
Het hoeft natuurlijk niet hoor, maar ik vind het wel spannend om tot maandagavond te wachten met naar de kliniek gaan. Ikzelf zou daar niet gerust op zijn.

Hoe staat jouw paard 's winters eigenlijk en heeft hij buiten altijd een graaskorf om gehad? Je moet voor de gein trouwens eens je hooi/voordroog dat je voert testen op zand, los maar wat op in een emmer water, de kans is heel groot dat daar ook zand in zit. Dat krijgen ze in de wintertijd dus ook binnen ( of nu, als ze ook nog op stal komen en dat gevoerd krijgen).

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 16:31

In het hooi geloof ik best dat er wel wat zand in zit. Tis best droog en elke baal is weer anders bij ons. In februari heeft dit last gehad van hoesten, heb toen het hooi steeds moeten laten weken, hier kwam indd ook wel wat zand uit, maar dit eet hij al jaren.

Ik ben absoluut er ook niet gerust onder dat ik nog tot maandag moet wachten, slaap slecht ect. maar het is nu eenmaal niet anders, kan hem niet eerder brengen want er is simpel weg nu geen tijd en plek voor hem. Mocht het nu extreem worden, hij is is nu voornamelijk eerg rustig, echt rollen enzo, dan bel ik met spoed op en dan kijken we verder.

Het paard is ook helaas wat op leeftijd, hij word deze maand 19 jaar. Er is niets veranderd in de 10 jaar dat hij hier staat. Alleen dat dit jaar het gras niet gemaaid is.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:36

Ik vind het ook best gewaagd om te wachten tot maandagavond om hem naar de kliniek te brengen. Bij mij gaan alle alarmbellen af nu. Kan je niet bij een andere kliniek vragen of je NU terecht kan?

Ik hoop voor je dat het mee valt, sterkte en succes!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 16:42

Ik zou niet weten waar ik nu alle minuut met hem terecht kan en ga ook niet met een paard die niet goed in zn vel zit uren op de trailer staan.

Hij eet en drinkt (niet zoveel) , hij poept en plast niet veel en gaapt af en toe en is erg beduusd. Hij schacht vaak uit, valt me op.
Maar ligt/rolt niet, heeft geen koorts, zweet niet en dit valt bij de DA onder spoed.

Ik zit continue bij hem dus alles wat die doet valt mij op, maar zn toestand lijkt stabiel. Ik probeer mezelf ook niet helemaal gek te maken, want ik kan nu eenmaal niet veel. Ik zit nooit uren bij hem dus sommige dingen kunnen ook normaal zijn voor hem

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:43

Mag ik brutaal vragen waar je woont en welke kliniek je zit? Mag eventueel in pb :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:48

Zandkoliek ook wel sluipmoordenaar genoemd. Wanneer je het doorhebt is het in veel gevallen al te laat regelmatig zelfs met fatale afloop.
Zand koliek ontstaat niet binnen een paar dagen maar door de tijd heen, soms tot wel een jaar.

Ik zou het persoonlijk niet durven gokken om tot dinsdag af te wachten :n Mede doordat dit al langer duurt.
Waar woon je precies, wellicht kunnen andere bokkers je adviseren over een kliniek bij jouw in de buurt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:57

De mijne ging ook helemaal niet rollen, pas op de laatste dag deed ze af en toe een poging. Lou at ook tot het laatst, zelfs nog op de eerste kliniek waar ze terecht kwam ( bij ons in de buurt, die niet kan opereren, omdat het niet zo heftig leek...). Daar zat nog voer in de voerbak van een ander die er had gestaan en daar dook ze gelijk in. Ze mestte nog toen we van de trailer naar de koliekbox liepen. Juist die stille kolieken zijn erg verraderlijk. Ook voor dierenartsen.

Klinieken die over het algemeen open zijn voor dit soort spoedgevallen die ik ken zijn: Utrecht, de Lingehoeve, Emmeloord en Wolvega. Er zijn er vast nog wel meer, maar misschien zit er één van redelijk bij je in de buurt. Ook ik ben trouwens wel benieuwd in welke omgeving je woont.
Wolvega was voor mij toen anderhalf uur rijden en dat ging nog net voor haar.

Het niet veel plassen en wel steeds uitschachten kan trouwens ook duiden op nierstenen of blaasstenen, maar ik denk dat de koliek dan nog wel heftiger had getoond.
Houd hem maar goed in de gaten hoor, ik duim wel voor je dat hij het nog twee dagen redt ( ook al hamer ik erop om eerder naar een kliniek gaan). Overigens hoef je niet voor een operatie te gaan hoor, ik zou het goed snappen als je dat niet doet en al helemaal gezien zijn leeftijd, maar stel dat het niet anders te verhelpen is, dan kan je hem veel leed besparen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:01

Jet, die van mij ook idd, 2e koliekaanval die ze had, was in combinatie met diarree, DA wist ook niet wat ze ermee moesten. Uiteindelijk vanzelf over gegaan, gelukkig.
Bodegraven is ook altijd open voor spoedgevallen. Hele fijn kliniek, mijn merrie heeft er al 2 keer gestaan voor koliek en 1 keer om geopereerd te worden aan d'r been.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 17:02

Bedankt voor de reacties heb al een lijstje met klinieken binnen gekregen via pb ik zal alles even door lezen.

Hij is wel twee keer opgevoelt en alles lag toen netjes en prima.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:10

Bij Lou zat er ook geen slag in de darm, haar hartslag was ook nog onder de 60 ( voor dierenartsen de grens van gevaar of niet...). Pas toen ze een uur op de eerste kliniek stond ( anderhalve dag na het begin van de koliek) ging ze zich laten vallen en rolde ze op een hele rare plek in de grote box. Toen had ze dus waarschijnlijk een slag in de darm, die ze tegenkwamen met opereren. Dat was toen net op tijd, een half uur later zou het zijn afgestorven en had dat stuk ook nog eens verwijderd moeten worden.

Diertjec, Bodegraven had ik eerst ook in mijn lijstje, maar ik durf niet te zeggen of die ook koliekoperaties doen. Het is wel een heel goed bekend staande kliniek inderdaad. Edit: even de site opgezocht en ze opereren inderdaad ook bij koliek ( als het nodig is).
Laatst bijgewerkt door Jet op 06-06-15 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:11

Die doen ook koliekoperaties! 1e keer dat mijn paard er stond hebben ze gelijk gevraagd wat ik wilde mocht ze eventueel geopereerd moeten worden. Tegenover mijn paard stond ook een paard die geopereerd was aan koliek.

Koper123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:14

Mijn oma pony krijt iedere dag zonnebloemolie bij zijn eten, ander kan ze ook niet poepen :+ (weet niet of je er veel aan hebt maar misschien eens proberen dat de poep de minder hard is)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:16

Ik vind het eerlijk gezegd ook vreemd dat een DA een paard dat zich zichtbaar beroerd voelt, 4 dagen in de wacht zet. Nu krijgt je paard amper eten, terwijl je niet weet wat de onderliggende oorzaak is. Het werkt eerder maagzweren in de hand of verergert het.
Het kan van alles zijn en veel is niet via de endeldarm of uitwendig waar te nemen. Ook laat niet elk paard even goed de pijn zien. Niet rollen zegt helaas ook niks over de ernst.

Je moet niet in de stress schieten, het hoeft niet acuut te zijn, maar ik vind dit een geval waar ik dat niet risico niet bij zou nemen. In principe zou je moeten kunnen vertrouwen op het advies van een DA, maar hier zou ik niet mee akkoord gegaan zijn. Dan maar een andere kliniek, bijvoorbeeld inderdaad de Lingehoeve of Utrecht.