Opheldering van Mestonderzoek ~ Uitslag 3 Paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:40

Tymone schreef:
KoudbloedKim schreef:
Ik ga sowieso aan de dierenarts vragen hoor, maar ik denk dat we dan inderdaad maar eens bloedonderzoek laten doen.

Ja, het is best ingewikkeld allemaal!

Maar de mest van alledrie de paarden ziet er hetzelfde uit.
Er zijn geen wormen in te zien.
Dus dan zijn het denk ik eerder eitjes.

waarom zou je een bloedonderzoek laten doen?

Dat is nieuw en zou ook (bloed)wormen aantonen?

Anoniem

Re: Opheldering van Mestonderzoek ~ Uitslag 3 Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:41

Iemand adviseerde dat en ik vind het toch wel belangrijk dat we er alles aan doen om onze paarden happy en gezond te houden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:41

Dierenartsen zijn trouwens lang niet allemaal even goed ingelezen in deze materie. Wij hadden een ernstige besmetting bij onze (toen nog) shetlandjaarlingen. Om die reden werden ze met week 0 ontwormt met ivermectine, toen met week 2 ontwormt met ivermectine en met week 4 hadden we nog steeds wormen in de mest, wil de (goed aangeschreven) dierenarts ons opnieuw ivermectine meegeven. Ondertussen was ik me al wat verder aan het inlezen geweest en ben ik daar niet akkoord mee gegaan. Uiteindelijk wilde hij ook wel pyrantel (daar vroeg ik om) meegeven. Daar hebben we toen op week 4 en 6 mee ontwormt, het leek toen op orde te zijn. Op week 10 (in oktober) hebben we ze toen met equest pramox ontwormt en 3 maanden later (normale tijd dat je ze opnieuw moet ontwormen) waren ze wormvrij (alles onder de 50 EPG). Sindsdien zijn ze enkel nog ontwormt bij klachten van aarsmaden met panacur. En half december opnieuw met equest pramox, die doe ik namelijk standaard eens per jaar als het rond het vriespunt raakt.

Dat spoelwormen niet door equimax bestreden worden, klopt. Zie: Mizora @ [VSW] Wormenkuur, hoe en wat na de nieuwe regelgeving?

Voor spoelwormen is resistentie aangetroffen voor de mectine-groep. Dus zowel ivermectine als moxidectine werkt vaak niet meer tegen spoelwormen.

R12312: nu mensen niet meer zo een wormenkuur kunnen halen, zijn mensen ook veel lakser geworden. Ze ontwormen niet meer, maar testen vaak ook niet, of maar minimaal (eens per jaar). Dat gecombineerd met de steeds uitgebreidere resistentieproblemen, maakt dat er meer zware wormbesmettingen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:42

Juist niet toch? Nu je geen wormenkuur kunt halen, móét je toch wel het mest laten onderzoeken?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:45

Jasmijn159 schreef:
R12312 schreef:
Een mestonderzoek is zo onbetrouwbaar als wat. Laatst nog met een veearts over gehad, sinds de invoering van het mestonderzoek zijn het aantal paarden met extreme wormbesmettingen enorm toegenomen.

Bron? *D

Lees je vakbladen :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:46

Zou wel moeten KBK, maar het gebeurt regelmatig niet. En dan hebben de paarden opeens een zware wormbesmetting.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 02-06-15 14:49, in het totaal 2 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:47

Mizora schreef:
R12312: nu mensen niet meer zo een wormenkuur kunnen halen, zijn mensen ook veel lakser geworden. Ze ontwormen niet meer, maar testen vaak ook niet, of maar minimaal (eens per jaar). Dat gecombineerd met de steeds uitgebreidere resistentieproblemen, maakt dat er meer zware wormbesmettingen zijn.

Ik kan je een legio aan voorbeelden geven van mensen die via mestonderzoek het lieten controleren maar waarbij het paard wel vol met wormen zaten. Zijn overigens online ook zat verhalen van te vinden. Meerdere wetenschappelijke onderzoeken zijn ook te vinden waarin het wordt aangegeven dat mestonderzoek onbetrouwbaar is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:48

KoudbloedKim schreef:
Ik ga sowieso aan de dierenarts vragen hoor, maar ik denk dat we dan inderdaad maar eens bloedonderzoek laten doen.

Ja, het is best ingewikkeld allemaal!

Maar de mest van alledrie de paarden ziet er hetzelfde uit.
Er zijn geen wormen in te zien.
Dus dan zijn het denk ik eerder eitjes.

Als ze aan de dunne raken door een wormbesmetting ben je nog verder van huis, want dan is er al schade aan de darmen door die wormen.. Verder zie normaal je op het oog weinig aan de mest, eitjes kan je pas goed zien onder de microscoop en wormen zullen bij voorkeur in het lichaam verblijven.

Deze uitslag hoeft ook niet te betekenen dat het ene paard zwaarder besmet is dan de ander, of er slechter tegen kan. Het enige wat de uitslag zegt is dat op dat moment in die drol die hoeveelheid eitjes zaten. Eieren worden niet in een constante hoeveelheid uitgescheiden dus het kan zijn dat de andere twee een gelijke besmetting hebben, maar minder hebben uitgescheiden op dat moment. Dat maakt wormeitelling zo onbetrouwbaar omdat het een momentopname is.
Ik zou daarom alle paarden in de groep met hetzelfde middel en een voldoende dosis ontwormen. Wordt er bij jullie de mest uit het land gehaald?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:49

Maar als die mestonderzoeken zo onbetrouwbaar zijn, hoe moet men er dan achterkomen?

Anoniem

Ja, er wordt wel mest uit het land gehaald.

Mizora

Welk vakblad bedoel je R12312? Dan ga ik hem even lezen (via de uni heb ik toegang tot een hoop bladen, maar geen tijd om ze allemaal te lezen).

Ze komen wel voor, maar bij lange na niet zo vaak als dat gezegd wordt. Ik heb namelijk ook tegengestelde onderzoeken gezien die het juist beweren dat de wormeneieren gelijkmatig uitgescheiden worden. Helaas kan ik hem zo niet terugvinden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:52

Mizora schreef:
Welk vakblad bedoel je R12312? Dan ga ik hem even lezen (via de uni heb ik toegang tot een hoop bladen, maar geen tijd om ze allemaal te lezen).

Ze komen wel voor, maar bij lange na niet zo vaak als dat gezegd wordt. Ik heb namelijk ook tegengestelde onderzoeken gezien die het juist beweren dat de wormeneieren gelijkmatig uitgescheiden worden. Helaas kan ik hem zo niet terugvinden.

Google het, ik ben ook aan het werk, heb ook geen tijd om te gaan zoeken welke dat waren. Heb enkele jaren geleden er een behoorlijke studie van gemaakt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:53

Ok. Jammer. Ik dacht dat je naar een specifiek vakblad verwees, googlen kan ik ook (en heb ik ook intensief gedaan, zowel gewoon google als scholar).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:55

Maar veel mensen doen gewoon niets, tot er problemen komen. Niet ontwormen en geen mest onderzoek.

Ik heb een pony gehad die schoon was op het mest onderzoek, maar na bloed testen bleek die vol wormen te zitten (ging ook buikschuivend van de jeuk over het land en zat onder de rare bulten, alsof het een allergische reactie was, was even zoeken waardoor het dus kwam, na ontwormen verdwenen de jeuk en bulten ook snel).
Pony was gewoon regelmatig ontwormd, mest onderzoek en als 1 pony ontwormd moest worden deed ik de hele groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:56

Ik geloof ook niet in de mestonderzoeken KBK. Ik heb al meerdere malen gezien bij andermans paarden, dat het mestonderzoek weinig tot geen besmetting aangaf, terwijl ze de dagen erna zowat zelf uit kwamen lopen (je snapt me wel).

Als je dus geen DA hebt, die hier begrip voor heeft en jou gewoon je wormenkuren meegeeft, kun je ze altijd nog in het buitenland bestellen:
[VSW] Wormenkuur uit het buitenland?

Ik zal het even afkloppen, maar mijn ervaring met regelmatig ontwormen en overdoseren, is dusdanig goed dat ik in al die jaren dat ik zelf paarden heb, nog nooit een worm gevonden heb...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:56

KoudbloedKim schreef:
Maar als die mestonderzoeken zo onbetrouwbaar zijn, hoe moet men er dan achterkomen?

Bloedonderzoek werkt beter! Maar sowieso einde weide seizoen met de equest pramox en vooral niet onderdoseren! En dan in maart voor het weideseizoen weer met de gewone equest. Als je dat doet, naast in de zomer je bloedonderzoek dan zit je behoorlijk veilig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:57

Tja, op onze stal is het verplicht om de mest te laten testen, dus ik ontkom er sowieso niet aan.

Dat bloedonderzoek, waar test je dan precies op?

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:58

Afbeelding

sorry onsmakelijk, maar zo zag het er bij mijn uit met een scoren van 1250

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:59

Dat is absoluut niet zichtbaar bij onze paarden in de mest. :n

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:59

Bloed test volgens mij op eosinofielen, dit zijn bloedcellen die met name actief zijn bij een parasitaire infectie, dus worminfectie. Of men daarin specifiek kan ontdekken welke worminfectie met name actief is, dat weet ik niet, maar betwijfel ik eigenlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:01

Ik ga het sowieso vragen aan onze DA. :j

geerke

Tymone

KoudbloedKim schreef:
Dat is absoluut niet zichtbaar bij onze paarden in de mest. :n

Dit was bij mij ook nooit. Heb altijd mestonderzoeken gehad. En ineens had ik dit nadat hij op een nieuwe stal gekomen was :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:02

RianneH schreef:
Bloed test volgens mij op eosinofielen, dit zijn bloedcellen die met name actief zijn bij een parasitaire infectie, dus worminfectie. Of men daarin specifiek kan ontdekken welke worminfectie met name actief is, dat weet ik niet, maar betwijfel ik eigenlijk..

Klopt,behalve lintworm.die zie je niet in het bloedonderzoek,ook niet in mestonderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:03

Tegen Lintworm worden ze dit jaar sowieso ontwormt. :j