Dik spronggewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:28

DaraBariton schreef:
Ik lees ook mee. Gister met mijn paard naar de kliniek geweest na foto's gemaakt te hebben denkt de dierenarts aan een irritatie/ ontsteking van de slijmbeurs of achillespees.. Hij heeft vocht uit de bult laten lopen en een ontstekingsremmer gespoten. Nu 4 weken extra rust en dan weer terug erheen...

Let op dat je de juiste diagnose stelt. Bij mij was er op de foto's ook niks te zien, maar er bleek wel degelijk een scheurtje in te zitten.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:10

Ja daarom over 4 weken weer terug. Er was wel wat te zien op de foto hoor maar geen scheuren oid.

Maar ik snap wat je bedoeld. Heeft de 1e dierenarts het scheurtje niet opgemerkt dus of hoe zat dat?

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 06:48

DaraBariton schreef:
Ja daarom over 4 weken weer terug. Er was wel wat te zien op de foto hoor maar geen scheuren oid.

Maar ik snap wat je bedoeld. Heeft de 1e dierenarts het scheurtje niet opgemerkt dus of hoe zat dat?

Er zijn de eerste keer foto's gemaakt hier was idd niks op te zien. In Utrecht zijn er veel meer foto's gemaakt van de sprong, hier kon je het wel op zien.

Tymone

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 09:24

Morgen is een spannende dag. Sta stijf van de spanning. Er gaan nieuwe foto's van het spronggewricht gemaakt worden. Als het scheurtje kleiner is geworden (waar we natuurlijk op hopen) dan gaat het de goede kant op. Als het scheurtje groter is geworden (breder of langer) dan ...... moet hier nog even niet aan denken :(.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:36

Afbeelding

Ik had voor een maand terug ook mijn pony staan met een dik sprong gewricht. Stap weinig te zien maar draf stok kreupel. Bij mijn pony was het een fikse beschadiging aan de binnenste enkelband van het sprong gewricht .

Succes met je paard !

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:43

Mijn paard heeft ook een dikke sprong. Zij heeft door een ongeval haar been overstrekt en haar gewrichtskapsel is gescheurd. We zijn nu 9 maanden onderweg en eindelijk lijkt de sprong in omvang af te nemen. Ze is er gelukkig niet kreupel aan.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 10:16

Pffff het is en blijft spannend. Het advies van Utrecht is om nog 3 weken te wachten met een foto. Het gaat een stuk beter met hem, maar ze zijn bang dat als ze hem verdoven dat het daarna alsnog fout gaat. Ze gaan vandaag wel stoppen met de pijnstiller en ontstekingsremmer.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 11:39

Het pendelen naar Utrecht heen en weer begint behoorlijk op te breken. Nu hij van de pijnstilling af is lijkt hij toch wel weer wat pijn te hebben. Zelf zie ik gelijk beren op de weg. De da zegt dat dit bij het beeld van het trauma hoort. Zal hier toch echt doorheen moeten :(.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:57

Balen zeg, sterkte iig.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 09:43

Moratoetje schreef:
Mijn paard heeft ook een dikke sprong. Zij heeft door een ongeval haar been overstrekt en haar gewrichtskapsel is gescheurd. We zijn nu 9 maanden onderweg en eindelijk lijkt de sprong in omvang af te nemen. Ze is er gelukkig niet kreupel aan.

9 maanden, pfff dat is een lange weg. Hier helaas wel stokkreupel :(.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 09:43

Maandag wordt een spannende dag. Er zullen nieuwe foto's en een echo gemaakt worden. Hopelijk goed nieuws.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:17

Ben benieuwd!

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 20:39

Succes hopelijk ziet het er goed uit! Hier helaas weer/Nog een bult bij de sprong. Ze moet nog 2 weken rust daarna gaan we weer voor controle ben bang dat dit laaaaang gaat duren. Weet niet of ze nog kreupel is heb haar niet meer aan de longeerlijn gehad dat bekijken we bij de dierenarts denk ik

Horselove2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:13

Tymone schreef:
Mijn 3 jarige ruin stond op het punt om weg gebrachte te worden voor het zadelmak maken. Na een paniek aanval op de trailer kreeg hij langzaam een dik spronggewricht. 2 weken na de paniek aanval was de sprong compleet gevuld met vocht. Het paard stond echt op 3 benen.

De dierenarts heeft inmiddels al veel gedaan. Röntgenfoto's gemaakt (geen OCD, botsplinters of iets anders te zien), een ontstekingsremmer in het gewricht gespoten, antibiotica gespoten, meloxicam gegeven, een puntie genomen (uitslag negatief, geen ontsteking te vinden). De sprong is wel wat beter geworden (minder vocht) maar er zit nog wel vocht in. Inmiddels staat hij niet meer op 3 benen, maar op 4.

In draf is hij echt stokkreupel, in stap belast hij het been wel gewoon. als hij draait op stal, dan zie je ook duidelijk dat er iets niet lekker zit. Ook is hij al zeker een kilo of 70 afgevallen en lijkt het wel een anorexia paard.

Iemand iets vergelijkbaars gehad?

ik heb zelf gelukkig nix vergelijkbaars meegemaakt, maar ik weet misschien een stal waar ze je kunnen helpen zodat het geen anorexia paard meer is en dat hij hopelijk weer goed de sport in kan. je moet eens even contact op nemen met Hoeve de Vrijheid, ze zijn nog vrij onbekend maar ik ken iemand die haar paard daar heeft laten revalideren en hij is weer de sport in gegaan. op hun website zie je ook fotos waarop te zien is dat het heel mooi in de natuur ligt en ze hebben binnenkort ook een open dag waar ik waarschijnlijk oook heen ga
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 07-07-15 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd, reclame maken is niet de bedoeling.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 07:05

Gisteren zijn er dan eindelijk foto's gemaakt. Het lijkt dat het scheurtje minder is. Als hij zich rustig houdt mag hij over 2 weken naar huis. Eenmaal thuis moet hij nog een week of 6 op stal blijven. Dit betekent er ook niet uit voor afmesten etc. Deur dichthouden.

Sprong is nog wel mega dik. De omvang zal pas af gaan nemen zodra hij weer mag gaan bewegen.

Hij lijkt wel veel vrolijker en belast het been ook beter. Blijven duimen dus

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 10:35

Zo blij als een klein kind! kreeg gisteren een telefoontje uit Utrecht dat hij naar huis mag. We hebben nog een lange weg te gaan. Over 6 weken moeten er nieuwe foto's gemaakt worden, tot die tijd moet hij nog op stal blijven. Morgen gaan we hem ophalen :).

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:13

Tymone schreef:
Zo blij als een klein kind! kreeg gisteren een telefoontje uit Utrecht dat hij naar huis mag. We hebben nog een lange weg te gaan. Over 6 weken moeten er nieuwe foto's gemaakt worden, tot die tijd moet hij nog op stal blijven. Morgen gaan we hem ophalen :).

Eindelijk positief nieuws. Lekker mee naar huis !!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:04

Tymone schreef:

Gelukkig !
Heb je ook een foto van de sprong ? Hier is de sprong ook nog mega dik maar DA gaf aan dat dit nog wel heel lang kon duren

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 20:30

Zal morgen even een foto maken. Sprong is hier ook nog erg dik. Heb het opgemeten. 6cm dikker dan het andere gewricht.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 02:38

fijn dat er verbetering in zit zeg! wat ik niet zo begrijp is dat het paard wel met de trailer verveord mag worden maar thuis nog niet eens zn box uit voor het uitmesten. kan je geen kleine paddock voor hem maken of een stukkie wei af zetten om het wat dragelijker te maken voor hem?

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:24

hoofvision schreef:
fijn dat er verbetering in zit zeg! wat ik niet zo begrijp is dat het paard wel met de trailer verveord mag worden maar thuis nog niet eens zn box uit voor het uitmesten. kan je geen kleine paddock voor hem maken of een stukkie wei af zetten om het wat dragelijker te maken voor hem?

Tja hij zal ook ooit naar huis moeten. De mijne mocht absoluut niet buiten toen. En hij heeft het echt wel overleeft. Die heeft van maart tot augustus op stal gestaan.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:16

ik zou dan toch een "buitenbox voor hem maken, zou het niet kunnen gewoon zo'n dier zoveel maanden in de stal...

feit is ook dat het vaak zelfs beter geneest met wel enige beweging en welbevinden voor het paard .

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:59

hoofvision schreef:
ik zou dan toch een "buitenbox voor hem maken, zou het niet kunnen gewoon zo'n dier zoveel maanden in de stal...

feit is ook dat het vaak zelfs beter geneest met wel enige beweging en welbevinden voor het paard .

Tja soms kom je voor een keuze te staan wat niet anders kan. En als een DA zegt dat die absoluut geen beweging mag , dan doe je dat. Zou jij ook doen !!! Niet iedere blessure is het zelfde

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:47

nee ik zou dat niet doen, spreek voor je zelf ik ga voor het welzijn van mn paard en ben al vaak afgeweken van adviezen van de dierenarts elk paard is verschillend en onze paarden krijgen bij blessures een eigen afgezet stukje van de weide ipv een box, zoieso staan ze nooit in een box dus dit geeft meer stress en ze gaan er juist meer in bewegen (zeg rondjes draaien)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:33

Dat is leuk als het om een peesblessure oid gaat, maar een scheurtje in het bot gaat niet beter genezen door bewegen :\ Waarom dan zo een eigenaar een poedersuiker geven die het beste met d'r paard voor heeft?