welk voer verwaarloosde pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 20:54

De mijne kreeg regelmatig brokjes met muesli en stond 27/ buiten tot een dag of 3 voordat ik haar ophaalde, die laatste dagen heeft ze 24/7 binnen gestaan vanwege angst voor DB ivm hoefjes. Nogmaals ik voer de mijne niet om dikker te worden, maar puur net even wat extra voor d'r vacht en huid weer mooi te krijgen.
*edit* het is een mini. 14 juni wordt ze 1 jaar en ze is nu ongeveer 67 cm en was 47 of 49 cm Toen ze geboren werd

SaraB

Re: welk voer verwaarloosde pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:07

Ik zou eerst zorgen dat je goed hooi of droogkuil heb van bemeste land (denk aan de eiwit) als basis en haar tanden goed laten controleren. Hoewel ik neem aan dat je dat al van plan ben of is al gedaan.

Verder rustig opbouwen met Speedi Beet (voor de licht verteerbaar pectine vezels), lijnzaad olie (begin met maar 10mL en opbouwen tot ong. 50mL per dag). Een merrie brok zou je ook kunnen voeren. Ik zou voor de PAVO podolac gaan omdat het hoog in eiwit en goed opneembaar mineralen zit. Een alternatief is 18+, omdat je deze ook nat kan voeren als een slobber door de speedibeet als de tanden slecht zijn. Care4Life is ook een goed optie, heb het zien wonders werken bij een pony met darm problemen, slechte vacht.

Een tweede optie is geen extra krachtvoer geven en kijken hoe ze het doet op goed ruwvoer, speedibeet, olie, lucerne (voor extra eiwit) en een goed balancer (Vitalbix, Equilin, Pure Feed). Het is heel moeilijk goed haar body condition in te schatten van de foto. Het lijkt goed dat ze moet aankomen, maar niet dat ze huid over bot is. Als ze moeilijk op gewicht komt kan je dan altijd beginnen met krachtvoer. Lucerne brok (Hartog heeft een brok met alleen lucerne) is goed aan te raden omdat het relatief meer lysine bevat (essentiële aminozuur) en is ook niet duur.

Lijnzaad is niet slecht, maar wel een gedoe om het voor te bereiden. Maar lijnzaad olie door speedibeet en een lucerne mix is wel makkelijk om klaar te zetten. Je kan altijd een beetje slobber door heen mengen om het smakelijker te maken.

Leuk dat je de zorg op je neemt voor deze pony!!

idylle

Re: welk voer verwaarloosde pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 05:56

Een goed hooi krijgt Ze al. Dit krijgt Ze snachts als ze op stal staat. Overdag staat Ze op het land waar ze elke week een strook vers gras bij krijgen. Voor vanavond probeer ik basisbrok Te mengen met lijnzaad (gekookt) en er geen wortels door.een vriendin van me Heeft nog wat muesli en sober staan wat ik mag halen als dit niet lukt.