paard breekt been in uitslaapbox na operatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:03

En ook aan dat begeleiden kleven weer meerdere risico's.
Het blijft gewoon een tricky moment al gebeurd er zo zelden wat, het risico is er altijd.

Heel veel sterkte met het verwerken!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:03

Wat erg voor jullie! Echt een vreselijke manier om je paard te verliezen.

Toch denk ik dat je het een plekje moet geven. Hier kan niemand iets aan doen. Dit zijn de risico's van operatie.

Ben je wel nog naar de kliniek toe geweest? Dat had je misschien wel geholpen. Even toch nog je paard zien, afscheid nemen en even praten met de dierenarts en overig personeel. Je hebt vast vragen.

Veel sterkte.

KellyDV

Re: paard breekt been in uitslaapbox na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:07

Pfoeh, wat verschrikkelijk, heel erg veel sterkte..
Vind het wel echt heel netjes van de DA dat hij de rekening heeft verscheurd, ik ken mensen die gewoon de rekening hebben moeten betalen toen het fout ging, dat is nog erger..

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:08

Jemig, wat een nachtmerrie ;(
Wens je veel sterkte met jullie verlies...

Helaas kan dit ooit gebeuren.
Heb zelf ooit (per ongeluk) gezien dat een paard tijdens operatie ( prr ongeluk) wakker werd.
Het blijft altijd een risico ...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:10

Vreselijk :(:) heel veel sterkte.

het gevaarlijkste moment van een operatie onder algehele narcose: het wakker worden en opstaan. Verschrikkelijk om zo je paard te moeten verliezen.

ook voor de arts en personeel. :(:)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:13

Wat een verschrikkelijke manier om je paard te verliezen, heel veel sterkte

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:15

Jeetje, ik kan me voorstellen dat je hier geen rekening mee hebt gehouden, ik heb er ook nog nooit bij stilgestaan. Wat een nachtmerrie, heel veel sterkte...

Vind het overigens opmerkelijk dat veel mensen hier zeggen, netjes dat de DA de rekening verscheurt. Zijn er dan ook DA's die na zoiets doodleuk de rekening presenteren? Dat zou ik me toch niet kunnen voorstellen...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:17

Madelief88 @ zeker wel en dat is ook erg logisch. Je tekent voor een operatie een formulier met daarop de risico's omschreven en die zijn voor jouzelf. Leuk is het niet, maar die operatie was natuurlijk niet gratis en inslapen is ook erg duur. Bijna alle dierenartsen zullen dus wel "korting" geven. Maar ze hebben ook gewoon medicatie gebruikt, dierenartsen hebben hun werk gewoon gedaan. Dus helaas kunnen zij niet altijd zeggen; wij werken voor niks.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 20:19

Het is ook netjes wat betreft de rekening. Het zou te bizar zijn om te moeten betalen voor een dier dat dood is gegaan onder hun beheer en verantwoording.

De dierenarts is ook heel erg van streek, hij zit er verschrikkelijk mee. Morgen bellen mijn man en hij weer om nogmaals te praten en antwoorden te krijgen op onze vragen.
We zijn niet meer langs geweest. Ik kon het niet aan. Vorig jaar hebben we ook al een paard in moeten laten slapen en daar ben ik bij geweest. Ik wilde niet ook deze grote jongen dood zien liggen.

Er is ons niets verteld over de risico's, niet van de narcose, niet van de operatie en niet van het bijkomen.

Dat maakt het ook zo verschrikkelijk: hadden we het gedaan als we de risico's hadden geweten? Of hadden we een andere oplossing proberen te zoeken, een alternatief of een beter geoutilleerde kliniek?
En wat te doen als er een ander paard van ons onder het mes zou moeten?
Gek word je van die hersenen....

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:21

Bah wat een nare manier om je paard te verliezen. Veel sterkte!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:22

He getver wat akelig. Heel veel sterkte.
Ik heb meerdere paarden moeten laten opereren en ik blijf het opstaan doodeng vinden.
Je hebt wel kantelbedden en katrollen voor het opstaan, maar ook daarin kan een paard in paniek raken.

Dat de DA de volledige rekening kwijtscheld is ontzettend netjes, want dat betekend dat hij hier verlies op maakt (narcose medicatie, operatie, manuren, inslapen etc).
Wellicht is hij vergeten te vragen of jullie een operatieverzekering hadden, dat wordt meestal wel gevraagd namelijk.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:24

Heel veel sterkte!
Denk je dat je paard goed uit de operatie Is gekomen, gebeurt er dit..
Helaas Is dit idd 1 van de risico's van een operatie.

Ik vind het wel heel erg netjes van de da!

Welke kliniek was dit als ik vragen mag?

Anyday

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:25

Wat vreselijk :( heel veel sterkte!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:25

Heb jij geen formulier moeten ondertekenen? Dat zou ik wel heel erg raar vinden want volgens mij is dat verplicht. Zo niet zou je ze namelijk aan kunnen klagen, ik kan me niet voorstellen dat een kliniek die kans open laat. Het is namelijk niet heel bizar om te betalen voor een dier dat in hun behandeling is overleden, paarden zijn altijd nog het beheer en verantwoordelijkheid van de eigenaar. Ik zou dus wel blij zijn met een dierenarts die op deze manier tegemoet komt, ondanks dat jullie je paardje er niet mee terug krijgen. Opereren word eigenlijk wel pas gedaan bij een laatste mogelijkheid (tenzij castratie).

Mijn merrie is 2 keer onder volledige narcose geweest dus heb er helaas ervaring mee, risico's zijn slopend maar zonder was de enige optie inslapen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:26

Sizzle schreef:
Wellicht is hij vergeten te vragen of jullie een operatieverzekering hadden, dat wordt meestal wel gevraagd namelijk.

Dit dus. Zoals ik al aangaf heb ik die van mij toen verzekerd hiervoor.

De DA had jullie zeker moeten vertellen van de risico's vind ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:29

Och wat naar...
Sterkte :(:)

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:30

Wat een verdrietige afloop van een operatie waar hij beter uit had moeten komen :( Ik kan me heel goed voorstellen dat het nu vooral nog een verschrikkelijke nachtmerrie is waaruit je continu hoopt te ontwaken.

Ik denk dat er niets aan te doen was geweest dat op zichzelf niet óók gevaren met zich meebrengt. Je kan wel met allerlei gecompliceerde systemen een paard begeleiden in het opstaan en blijven staan, maar die zaken zijn op zichzelf al zeer stressvol voor het paard en een kat in het nauw maakt rare sprongen. Stel je voor dat ze inderdaad een systeem met banden of kettingen hadden gehad en dat hij juist dáárdoor een botbreuk had opgelopen. In dat geval zou je juist gewenst hebben dat ze hem die poespas hadden bespaard en hem aan zijn eigen wijsheid over hadden gelaten in die recovery box. Ik hoop dat die gedachtengang van "het kan helaas altijd mis gaan, welke maatregel er ook genomen wordt" je een beetje kan helpen bij het aanvaarden van dit gruwelijke ongeluk.

Ik begrijp echter heel goed dat je weinig hebt aan abstracte concepten zoals "risico van de behandeling" en "één op de zoveel...", want dat gaat over kansen en kansen gaan gevoelsmatig altijd over anderen. Het is nu ineens zo dicht bij huis. Het overkomt jou en jouw paard :(

Ik wens je heel veel sterkte toe de komende tijd. Ik hoop dat je het kan verwerken naarmate de tijd verstrijkt. :(:)

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:30

Sterkte!!! heel triest ;(

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:32

ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:32

Sterkte met het verlies. Wat vreselijk is dit.

Wel zou het inderdaad nóg zuurder zijn als je de rekening (deels) had moeten betalen, top van de DA dat hij de rekening verscheurd heeft.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 20:33

smurffie schreef:
Heb jij geen formulier moeten ondertekenen? Dat zou ik wel heel erg raar vinden want volgens mij is dat verplicht. Zo niet zou je ze namelijk aan kunnen klagen, ik kan me niet voorstellen dat een kliniek die kans open laat. Het is namelijk niet heel bizar om te betalen voor een dier dat in hun behandeling is overleden, paarden zijn altijd nog het beheer en verantwoordelijkheid van de eigenaar. Ik zou dus wel blij zijn met een dierenarts die op deze manier tegemoet komt, ondanks dat jullie je paardje er niet mee terug krijgen. Opereren word eigenlijk wel pas gedaan bij een laatste mogelijkheid (tenzij castratie).

Mijn merrie is 2 keer onder volledige narcose geweest dus heb er helaas ervaring mee, risico's zijn slopend maar zonder was de enige optie inslapen.

Jawel, mijn man heeft een formulier ondertekend met (heb ik achteraf gezien) de hele achterkant vol met kleine lettertjes. Zelfs met bril kan je ze nauwelijks lezen.. Fout van ons om dit formulier niet in zijn geheel te bestuderen. Maar misschien ook fout van kliniek dat we niet mondeling op de risico's zijn gewezen.

Aanklagen is al helemaal niet aan de orde. Kliniek heeft geen fout gemaakt en niemand kan het tegendeel bewijzen. Maar daar gaat het ook niet echt om.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:33

Nicky1963 schreef:
Het is ook netjes wat betreft de rekening. Het zou te bizar zijn om te moeten betalen voor een dier dat dood is gegaan onder hun beheer en verantwoording.

De dierenarts is ook heel erg van streek, hij zit er verschrikkelijk mee. Morgen bellen mijn man en hij weer om nogmaals te praten en antwoorden te krijgen op onze vragen.
We zijn niet meer langs geweest. Ik kon het niet aan. Vorig jaar hebben we ook al een paard in moeten laten slapen en daar ben ik bij geweest. Ik wilde niet ook deze grote jongen dood zien liggen.

Er is ons niets verteld over de risico's, niet van de narcose, niet van de operatie en niet van het bijkomen.

Dat maakt het ook zo verschrikkelijk: hadden we het gedaan als we de risico's hadden geweten? Of hadden we een andere oplossing proberen te zoeken, een alternatief of een beter geoutilleerde kliniek?
En wat te doen als er een ander paard van ons onder het mes zou moeten?
Gek word je van die hersenen....

En toch is dat de normale gang van zaken, de rekening betalen voor een operatie die niet geslaagd is. Dus vind het raar dat je zo reageert, snap het wel, zullen de emoties wel zijn.. Maar dit is één van de grootste risico's van onder narcose opereren.
Die van mij is vorig jaar in Utrecht geopereerd en voordat ik haar achter heb gelaten, moest ik een formulier ondertekenen voor dit soort gevallen. Tuurlijk is het hun verantwoording, maar dit zijn de risico's..

Heel veel sterkte met dit verlies...

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 20:35

Suzanne F. schreef:
Sizzle schreef:

Dit dus. Zoals ik al aangaf heb ik die van mij toen verzekerd hiervoor.

De DA had jullie zeker moeten vertellen van de risico's vind ik.

Hij heeft wel gevraagd of hij verzekerd is. Niet specifiek een operatieverzekering. Hij was dus niet verzekerd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:35

Domme pech. Maar wel heel vervelend. Gelukkig hoef je de rekening niet te betalen. Paard krijg je er niet mee terug, maar een operatie is ook een 1200 euro en dat geld ben je in ieder geval niet kwijt. Ik zou nu wel eerst rustigaan doen en goed nadenken wat je wilt als je weer een ander paard gaat zoeken. Het is toch niet leuk om je dier te moeten verliezen en zeker niet op zo'n manier. Je verwacht een trailer weer vol mee terug te nemen en nu hoeft de trailer niet eens meer mee.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:37

Naath86 schreef:
Maar dit is één van de grootste risico's van onder narcose opereren.
Die van mij is vorig jaar in Utrecht geopereerd en voordat ik haar achter heb gelaten, moest ik een formulier ondertekenen voor dit soort gevallen. Tuurlijk is het hun verantwoording, maar dit zijn de risico's..

Ik vermoed dat de kwestie van de rekening voor TS wat anders in elkaar steekt doordat haar dierenarts haar nooit adequaat geïnformeerd heeft over de risico's. Jij wist wáár je je handtekening onder zette. Dit laatste mis ik in TS haar situatie op basis van wat er nu online staat. Ik kan me voorstellen dat dat een wezenlijk verschil maakt in hoe je tegen de nota aankijkt.