Bloedonderzoek, waar op testen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Bloedonderzoek, waar op testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:22

Misschien is het leverbot zei de veearts, dan kun je 'voor de zekerheid' een koeienontwormingsmiddel geven, maar het blijft toch een beetje tasten in het duister. Het kon ook zijn dat ie een giftige plant had gegeten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:30

Mijn paardjes hebben het ook aan de lever gehad maar in elk geval eentje werd daar niet dunner van. Wel sloom inderdaad.

Los van bloedonderzoek zou ik toch ook even onderzoeken of de darmflora wel optimaal werkt. Anders kun je er namelijk in kiepen wat je wil maar dat heeft bijster weinig effect als je paard het niet goed kan opnemen. Het zand eten vind ik namelijk wel een teken aan de wand. Mijn ruin deed dat ook. Heb 'm minerale klei aangeboden en het probleem was voorbij.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 17:53

Nou, we zijn weer terug, hoop dat ik snel gebeld wordt door de Da!

Er zijn 3 buisjes afgetapt. 1 met een groen dopje, 1 met paars dopje en nog 1 met een wit dopje. Hij heeft het wel uitgelegd maar kon dit allemaal niet volgen.

Er wordt heel breed gekeken zei hij, fijn!!

Koper - hoe zou ik de darmflora kunnen checken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:08

Groen is voor de electrolyten (natrium, kalium, enz), eiwitelectroforese, nier- en leverenzymens, paars om te kijken haar hemoglobine, hematocriet en ijzer. Ik veronderstel dat de witte hetzelfde is als de gele die ik moet gebruiken en dat het dan de serumtube is, daar worden bepaalde zaken die ze op groen en paars testen ook mee getest en met die tube kunnen ze ook een aantal infecties opsporen zoals bv lyme. Bij de mijne hebben ze wel meer als 3 tubekes gevuld toen ze hem volledig hebben getest in de kliniek. Per tube kunnen ze maar een beperkt aantal testen uitvoeren, ik weet alleen niet hoeveel dingen ze per tube bij een paard kunnen testen (bij mensen is het ongeveer een 15-tal).

Bij de mijne hebben ze zijn darmwerking getest door een glucose-tolerantie test te doen en ze hebben biopsies van zijn darmen genomen.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 18:20

SandraVerl schreef:
Groen is voor de electrolyten (natrium, kalium, enz), eiwitelectroforese, nier- en leverenzymens, paars om te kijken haar hemoglobine, hematocriet en ijzer. Ik veronderstel dat de witte hetzelfde is als de gele die ik moet gebruiken en dat het dan de serumtube is, daar worden bepaalde zaken die ze op groen en paars testen ook mee getest en met die tube kunnen ze ook een aantal infecties opsporen zoals bv lyme. Bij de mijne hebben ze wel meer als 3 tubekes gevuld toen ze hem volledig hebben getest in de kliniek. Per tube kunnen ze maar een beperkt aantal testen uitvoeren, ik weet alleen niet hoeveel dingen ze per tube bij een paard kunnen testen (bij mensen is het ongeveer een 15-tal).

Bij de mijne hebben ze zijn darmwerking getest door een glucose-tolerantie test te doen en ze hebben biopsies van zijn darmen genomen.

Heel erg bedankt voor de uitleg van de moeilijke namen die ik vergeten was!

Binnenkort ook maar even achter de darmwerking aan als er niets schokkends uit de bloedtesten komt wat alles veroorzaakt en verklaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:24

Graag gedaan. Ik zal duimen voor jullie, hopelijk heb je snel een diagnose.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:28

Arabesk schreef:
Misschien is het leverbot zei de veearts, dan kun je 'voor de zekerheid' een koeienontwormingsmiddel geven, maar het blijft toch een beetje tasten in het duister. Het kon ook zijn dat ie een giftige plant had gegeten.

Komt hier nog een vervolg aan dan? Zeker als het leverbot is zou ik hier niet te licht over denken :o

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 19:50

De uitslag is binnen!

Wat ik aan de telefoon van de DA heb gehoord zijn de volgende punten:
- Selenium (GSH-Px) te laag --> aanvullen met een se product.
- Totaal eiwit en albumine, nog net voldoende maar aan de lage kant. Te weinig voedingsstoffen/energie in het voer. Aanvullen met een (kracht)voer met een hoog vetgehalte (maar zonder rotzooi imv sterk daarop reageren).
- Eosinofiele leukocyten te hoog, teken van een parasitaire infectie. Ontwormen met ivermectine (bv Equimectin en na 2 weken herhalen).

Verder snap ik vrij weinig van het document met alle waarden die ik heb binnengekregen via de mail. Er zijn zoveel dingen getest en er staan zo veel moeilijke beschrijvingen...

Zo zie ik bijvoorbeeld ook dat Alkalische fosfatase verhoogd is, maar hier heb ik de DA niet over gehoord.

Wie zou mij hiermee kunnen/willen helpen?

Ben in ieder geval erg blij dat er geen "heftige" dingen uit zijn gekomen!

Edit; Ik weet dat bijvoorbeeld lucerne rijk is aan eiwitten. Is het een idee dit te mengen met zijn vitaminebrokje om de eiwitten wat aan te vullen/bij te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:58

Ik moet mijn paard terug op gewicht krijgen met vetten ipv eiwitten. Wat heeft jou DA gezegd? Mijn paard krijgt 2 keer per dag een halve emmer geweekte pulp met telkens 150 ml lijnzaadolie (die olie moest ik wel langzaamaan opbouwen), met daarbij een schep Cavalor senior. Hij krijgt ook 2 keer per dag 1 á 2 scheppen slobber van Pavo (valt hij af, krijgt hij 2 scheppen). Ik voer ook per dag +/- 5kg grasmix of luzerne en dan nog hooi bovenop. Ik weet dat dit echt heel veel is en normaal heeft mijn paard zoveel niet nodig, maar ik heb nu even geen andere keuze.
Alkalische fosfatasen op zich, zeggen eigenlijk niet zo veel, het is een enzyme dat iets zegt over de werking van de lever, maar het wordt steeds bekeken samen met de andere leverenzymens. Staat er op je labo geen vermelding levertesten? Bij de labo's van mijn paard staat het in ieder geval wel goed aangegeven.
Ik ben wel blij voor jou, dat het allemaal nog goed mee valt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:38

Er is een centraal topic over vragen over bloeduitslagen. Daar staat allerlei informatie in, maar je kan er ook zelf je uitslagen in laten zien. Het ligt al een tijdje stil, maar hopelijk reageren er weer mensen als het weer boven komt drijven: caspara @ [MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben .

Wel apart dat Selenium laag is, meestal is dat wel voldoende, maar het vitamine E gehalte te laag.